Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door taigitu » 21 jun 2017, 09:39

Ontvoering spoorloos-duo mokerslag

Amsterdam - Voor de naasten van de in Colombia ontvoerde televisiemaker Derk Bolt en zijn cameraman Eugenio Follender is hun situatie „een film waar je niet in wilt spelen”, aldus Follenders echtgenote Annelies van Toledo.

Zaterdagavond werd het duo, op reis voor het programma Spoorloos, ontvoerd. Daarvoor is naar alle waarschijnlijkheid het gewelddadige rebellenleger ELN verantwoordelijk.

Achter de schermen trekt het ministerie van Buitenlandse Zaken alles uit de kast om Bolt en Follender vrij te krijgen. Dat gebeurt met stille diplomatie. Omdat er ook voor Colombia veel op het spel staat – het land profileert zich graag als een veilige toeristische bestemming – is de verwachting dat de regering al het mogelijke doet. Tegelijkertijd bestaat de vrees dat ELN voor geen enkele diplomatie vatbaar is. „Dat maakt geen indruk op deze jongens”, vertelt voormalig advocaat Jaime Canales, als Nederlander wonend in Colombia.
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat het redelijk goed met ze gaat en dat er verwacht
wordt dat ze met een paar dagen vrij zouden komen.
Ook nu zou de katholieke kerk zijn invloed aanwenden zoals eerder gebeurde en met succes. Ik hoop dat ze snel vrijkomen.
ELN is opgericht in 1964, geïnspireerd door het marxisme en de ­Latijns Amerikaanse bevrijdingstheologie. In de vroege jaren werd de groep geleid door linkse priesters, die zich met geweld verzetten tegen de extreme armoede en diepe ongelijkheid in Colombia. Kopstuk van het eerste uur was Camilo Torres die na zijn dood in 1966 een icoon werd van linkse strijd in Latijns Amerika.

De afgelopen decennia houdt ELN zich vooral staande door afpersing, ontvoering en drugssmokkel. De beweging telt hooguit nog een paar duizend strijders en is daarmee minder groot – en buiten Colombia ook minder bekend – dan de Farc. Deze laatste sloot in november een vredesakkoord met de regering en is nu ­bezig te demobiliseren. Komende dinsdag moeten alle wapens zijn ingeleverd. Sommige leden van de Farc zouden zijn overgestapt naar ELN. Ook wil ELN terrein winnen in gebieden die door de Farc zijn verlaten.

Vredesproces
De Colombiaanse regering heeft de afgelopen jaren vergeefs geprobeerd ELN mee te laten doen met het vredesproces van de Farc. Na jaren touwtrekken zijn in februari eindelijk vredesbesprekingen gestart. Maar het vlot niet erg. Vorige maand eiste de regering dat ELN ‘in het openbaar afstand doet van het ontvoeren opdat de onderhandelingen verder kunnen gaan’. Maar ELN lijkt daar weinig zin in te hebben.

Toch kan het feit dat ELN met de regering aan tafel zit helpen. De vorig jaar ontvoerde Salud Hernández verklaarde na haar vrijlating dat de druk van buitenaf een groot verschil maakte. ELN zelf had gisteravond de ontvoering nog niet opgeëist en zei de kidnap ‘te onderzoeken om te helpen de zaak op te lossen’.

https://www.trouw.nl/home/druk-van-buit ... ~abb21f47/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Tammy » 21 jun 2017, 19:07

Ja Taigitu, dat is linke soep waarin ze zich bevinden.
Het gebied staat bekend als zeer gevaarlijk.
De presentator is er vaak geweest las ik.
Maar dit gebied van Colombia is bloedlink.

Ik hoop ook dat ze het er levend vanaf brengen.
Het bericht dat ze misschien snel vrij komen neem ik met een korreltje zout.
Niks zo onvoorspelbaar als ontvoeringen.
Vrij zijn ze als we ze zien, in veiligheid dus.
Laten we duimen voor ze.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Tammy » 22 jun 2017, 06:40

Men dacht dat ze gisteren al misschien vrij zouden komen, dus niet.
Jeetje je zal daar maar zitten in het oerwoud tegen je wil.
Hoop echt dat ze het redden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door taigitu » 22 jun 2017, 18:05

Ik hoor zonet in het nieuws dat de vrijlating van het Spoorloos-duo door de ELN op hande zou zijn. Ze zijn beide in goede conditie. Dat zou heel mooi zijn voor ze.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Tammy » 22 jun 2017, 21:37

Hopen Taigitu dat ze onderweg naar de vrijheid zijn.
Fingers crossed Taigitu ! :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Tammy » 23 jun 2017, 20:18

Nog niks Taigitu.
Dacht ik al, moet nog zien dat het snel gebeurd.
Hoop het wel voor ze.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Tammy » 23 jun 2017, 20:45

Hee lees net dat ze vrij zijn.! :grin:
Ga gauw lezen. :chicken:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door taigitu » 23 jun 2017, 20:57

Ontvoerd Spoorloos-duo vrijgelaten
34 min geleden Edwin Timmer

CUCUTA - UPDATE 20.45 uur - Derk Bolt en Eugenio Follender zijn vrij. Dat heeft guerrillabeweging ELN bevestigd. Na acht spannende dagen in de Colombiaanse jungle is er eindelijk een einde gekomen aan de dramatische ontvoering van de tv-makers van Spoorloos.

Ze zouden in goede conditie zijn, aldus een tweet van ELN. De Colombiaanse radiozender RCN meldde de vrijlating van de twee ook.

Nog geen bevesting BuZa
Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken kon de vrijlating van de twee nog niet direct bevestigen. KRO-NRCV wacht af op een bevestiging van Buitenlandse Zaken.

Details over waar de twee werden vastgehouden, waar ze nu zijn of waar ze naar toe worden gebracht zijn niet naar buiten gebracht.

’Snel duidelijkheid’
Voor ELN-commandant Milton moet snel duidelijk zijn geweest dat de kidnap een vergissing betrof. Soms verblijven slachtoffers van de linkse ontvoerdersclub maanden tot jaren in de jungle.

ZIE OOK: Vredesonderhandelaar: ’Ontvoering Bolt stupiditeit’

Bolt en Follender kwamen binnen acht dagen vrij.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2846 ... ht___.html
Gelukkig..... wat een mooi bericht.
Ik had het er met mijn dochter vanmiddag nog over en zij was somber. Het zou nog wel
duren volgens haar. Maar ik had het gevoel dat wat er nu speelde en werd medegedeeld
wel zou gebeuren. Ik hoorde vanmiddag nog dat er medicijnen onderweg waren voor
Derk Bolt, voor zijn diabetes. Wat zal de familie van de mannen blij en opgelucht zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Tammy » 23 jun 2017, 20:59

Nederland kan het nog niet officieel bevestigen, dus nog even afwachten.
Als ze echt vrij zijn hebben ze geluk gehad.
Er zijn gevallen bekend van maanden tot jaren.
Laten we hopen dat ze weer veilig zijn.
En dan voortaan levensgevaarlijke gebieden mijden.
Geen enkel tv programma is het waard .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Tammy » 23 jun 2017, 21:02

Je was me net voor Taigitu toen ik mijn bericht schreef. :grin:
Je dochter had gelijk kunnen hebben, soms kan het heel lang duren.
Nu even wachten op officiële bevestiging. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Tammy » 24 jun 2017, 06:43

Ze zijn toch niet vrij.
Word een kat en muis spel vrees ik.
En afwachten. :-|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door taigitu » 24 jun 2017, 07:42

Tammy schreef:Ze zijn toch niet vrij.
Word een kat en muis spel vrees ik.
En afwachten. :-|
Ja, wat een teleurstelling. Zou het tactiek zijn om er meer uit te slepen dan dat ze tot nu toe
konden krijgen in de onderhandelingen....? Het zou zo maar kunnen.
Bolt en Follender toch niet vrijgelaten
10 min geleden

BOGOTA - UPDATE 7.12 - Spoorloos-presentator Derk Bolt en zijn cameraman Eugenio Follender zitten vermoedelijk toch nog steeds vast. Guerrillabeweging ELN heeft de berichtgeving over hun vrijlating ingetrokken, nadat vrijdag de organisatie op Twitter naar buiten bracht dat de twee worden vrijgelaten.

Volgens het ELN berust het bericht over de vrijlating op een interne misverstand. Via het Twitteraccount wordt excuses aangeboden voor de ontstane verwarring en benadrukt dat Bolt en Follender in goede gezondheid verkeren. Het ELN verwacht dat „er binnen korte tijd een positieve ontknoping zal zijn.”

Verwarring
In de eerste uren na de ’foutieve melding’ was er veel verwarring over de situatie rond de twee journalisten. Details over waar de twee werden vastgehouden, waar ze zijn of waar ze naar toe worden gebracht, zijn niet naar buiten gebracht. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken in Nederland kon de vrijlating niet bevestigen. Ook van officiële zijde in Colombia is de vrijlating nooit bevestigd.

Bolt en Follender werden ontvoerd in El Tarra in de noordelijke deelstaat Noord-Santander, in de buurt van de grens met Venezuela. Het is een bergachtig gebied, dat als onveilig wordt betiteld door de aanwezigheid van meerdere gewapende groepen, waaronder het ELN. De journalisten waren in Colombia op zoek naar een biologische moeder van een Nederlander die ter adoptie was afgestaan.

Eerder zei de gouverneur van Noord-Santander, het departement waar de twee werden ontvoerd, in een gesprek met de Colombiaanse radiozender RCN dat hij erop vertrouwde dat de Nederlandse programmamakers donderdag al zouden worden vrijgelaten. Op Twitter zinspeelden de ontvoerders donderdag zelf ook op vrijlating van de twee.
Buitenlandse Zaken

Minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders zei donderdag dat de berichten die het ELN op Twitter verspreidt, authentiek zijn.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2846 ... ast__.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5804
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door herman50 » 24 jun 2017, 07:46

achja weer een vergissing , dat vrijlaten. wat kun je anders bedoelen ?? , maar wat hebben ze in dat soort landen te zoeken? ,, fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door taigitu » 24 jun 2017, 08:16

wat zoeken ze in die landen.....?

https://www.npo.nl/spoorloos/21-11-2016/KN_1685635
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Gast1 » 24 jun 2017, 08:37

taigitu schreef:wat zoeken ze in die landen.....?
Televisiemaker Derk Bolt en zijn cameraman Eugenio Follender.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door taigitu » 24 jun 2017, 09:20

Hoera...... ze zijn vrijgelaten!!!!!!
Buitenlandse Zaken bevestigt vrijlating Spoorloos-journalisten Bolt en Follender
Foto: Ombudsman Colombia
Gepubliceerd: 24 juni 2017 08:24 Laatste update: 24 juni 2017 09:09

Afbeelding

Spoorloos-presentator Derk Bolt en zijn cameraman Eugenio Follender zijn vrijgelaten.
Dat bevestigt het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zaterdagochtend.

Het tweetal gaat vermoedelijk even naar Ocaña, waar het kantoor van de ombudsman zit, en zal dan doorreizen naar Cúcuta.

Bolt en Follender zijn zaterdag vroeg in de ochtend Nederlandse tijd in Convención in Catatumbo overgedragen aan een team van de regionale ombudsman. Convención is het gewelddadige deel van de deelstaat Noord-Santander waar ze zijn ontvoerd.

Volgens minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken heeft de ambassadeur in Colombia al gesproken met Bolt en Follender. Zij zouden het naar omstandigheden redelijk goed maken. Ook zouden zij al te horen zijn geweest bij Colombiaanse media.

"Het gaat goed met ons, alleen wat kleine wondjes door de struiken maar verder fysiek en geestelijk goed" Derk Bolt op @CaracolRadio


06:13 - 24 juni 2017

Ombudsman
De eerste berichten van de vrijlating kwamen zaterdag van lokale Colombiaanse media en de regionale ombudsman. Die schreef op Twitter: ''In ruraal gebied in Catatumbo heeft het ELN net aan een commissie van de Ombudsman de twee journalisten overhandigd.''

Ook omroep KRO-NCRV, dat Spoorloos uitzendt, is blij en opgelucht: ''Wij zijn iedereen die heeft bijgedragen om Derk en Eugenio vrij te krijgen dankbaar. In het bijzonder dank aan het ministerie van Buitenlandse Zaken.''

Vrijdag
Vrijdagavond werd de vrijlating van de twee ook al gemeld, maar dit bleek daarna toch niet gebeurd te zijn.

Het team van Spoorloos werd precies een week geleden ontvoerd door ELN (Nationaal Bevrijdingsleger). Vorig jaar sloot de Colombiaanse regering een vredesakkoord met de grootste linkse guerrillabeweging FARC. Ook met het ELN wordt geprobeerd een dergelijke overeenkomst te bereiken. Samen met Duitsland, Italië, Zwitserland en Zweden ondersteunt Nederland dit vredesproces

http://www.nu.nl/buitenland/4791144/bui ... redirect=1
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Tammy » 24 jun 2017, 09:35

Toch nog goed gekomen Taigitu. :nice:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Gast1 » 24 jun 2017, 09:48

Ze zijn niet meer spoorloos ;P!

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5804
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door herman50 » 24 jun 2017, 10:10

taigitu schreef:wat zoeken ze in die landen.....?

https://www.npo.nl/spoorloos/21-11-2016/KN_1685635
ja wat zoeken ze in die landen?,, bedankt Gast1 om het even uit te leggen wat ik bedoel, zou misschien gedacht worden dat ik het over Wilem en Maxi heb!!!! ... die filmjes zeggen me ook niks
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ontvoering Spoorloos-duo mokerslag

Bericht door Susan » 24 jun 2017, 10:19

Gelukkig dat ook deze twee mensen het overleeft hebben! :grin:
De impact van het hele gebeuren zal heftig zijn denk ik en nog heel lang hun leven
beïnvloeden. Want dit is natuurlijk niet meer uit te wissen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie