Hof: Nederland deels aansprakelijk voor dood moslimmannen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Hof: Nederland deels aansprakelijk voor dood moslimmannen

Bericht door Tammy » 28 jun 2017, 06:44

Afbeelding


Hof: Nederland deels aansprakelijk voor dood moslimmannen Srebrenica.

Volgens het Hof is de Nederlandse staat deels aansprakelijk voor de etnische zuiveringen die door de Servische-Bosniërs werd gepleegd tijdens de val van Srebrenica. 22 jaar na de val van de moslimenclave in Srebrenica doet het Hof uitspraak over het hoger beroep.

Het gaat alleen om de mannelijke slachtoffers die in de compound zaten, die werden onnodig gescheiden van de vrouwen en kinderen. Het hof zegt dat deze slachtoffers een overlevingskans van 30 procent hadden gehad, wanneer dit niet was gebeurd. De nabestaanden van die slachtoffers komen in aanmerking voor een vergoeding van 30 procent van de geleden schade.

Overige nabestaanden kunnen geen vergoedingen claimen tegen de Nederlandse overheid. Volgens het Hof handelde Dutchbat onrechtmatig bij de evacuatie van de enclave, door de mannelijke bevolking van de vrouwelijke te scheiden, omdat de Dutchbatters hadden kunnen weten dat de mannelijke bevolking gevaar liep.

Het Hof vindt dat een mogelijk ontstaan van chaos lichter had moeten wegen dan de onmenselijke behandeling van de mannen.

De nabestaanden van de slachtoffers van etnische zuivering in Srebrenica klaagden de Nederlandse staat aan, omdat de staat medeaansprakelijk zou zijn voor de dood van de mannelijke moslimbevolking in de enclave. De zaak werd door ruim 6.000 nabestaanden aangespannen.

Bloedbad.

De gehele mannelijke Bosnische moslimbevolking in de enclave werd door Servische militairen uitgemoord. Ze verbleven in een door het Dutchbat-bataljon beschermde zone. Die zone werd door de Servisch-Bosnische leger onder leiding van Ratko Mladic onder de voet gelopen, waarna er een bloedbad werd aangericht.

In 2014 oordeelde de rechtbank van Den Haag dat de Nederlandse staat aansprakelijk is voor de dood van ruim driehonderd van de slachtoffers. Vandaag deed het Hof uitspraak over het hoger beroep, dat destijds door beide partijen werd aangevraagd.

BRON.   



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hof: Nederland deels aansprakelijk voor dood moslimmannen

Bericht door Tammy » 28 jun 2017, 06:50

Ik weet niet hoe de omstandigheden daar waren waardoor het zo fout kon gaan.
Dus ik weet niet of deze claim terecht is.
Als dat wel zo is wat betekend dat voor missies naar het buitenland ?
Niet alleen voor Nederland maar voor alle landen ?

Ik las verleden week dat de Dutchbatters die daar waren ook een rechtszaak gaan aanspannen.
Ze worden met de nek aangekeken wat daar is gebeurd.
Maar ligt de verantwoordelijkheid niet ergens anders ?
Bij de top dus en niet bij de militairen.?

Hieronder het artikel:

Honderd Dutchbatters sluiten zich aan bij megaclaim.


Meer dan honderd Dutchbatters hebben zich aangesloten bij een megaclaim tegen de Nederlandse staat. De veteranen zijn in 1995 uitgezonden naar een ‘onmogelijke missie’ in Srebrenica, maar zijn zelf verantwoordelijk gehouden voor het falen van de missie.

De Dutchbat III-veteranen ondervinden volgens de advocaten Michael Ruperti en Klaas Arjen Krikke jaren later nog ‘onherstelbare sociale, emotionele en financiële’ schade. De Nederlandse militairen wordt verweten dat zij toekeken hoe achtduizend moslim-mannen werden vermoord.

Militairen kregen onuitvoerbare opdracht.

Dat beeld klopt echter niet: de slachtoffers zijn buiten Srebrenica vermoord, en ook het ministerie van Defensie geeft toe dat de soldaten ‘een onuitvoerbare opdracht’ hadden gekregen. Commandant Thom Karremans vroeg de Verenigde Naties om luchtsteun, maar dat verzoek werd afgewezen. Zonder de benodigde munitie maakte Dutchbat III geen schijn van kans.

Omdat de regering onvoldoende heeft erkend dat de militairen in Srebrenica inderdaad op een onmogelijke missie waren gestuurd, zijn zij naar eigen zeggen meer dan twintig jaar verantwoordelijk gehouden voor de missie. Daarom sluiten tientallen Dutchbatters, waaronder leidinggevenden, zich aan bij de megaclaim.

Karremans steunt de megaclaim.

In juni dit jaar waren slechts twaalf militairen van plan de Nederlandse staat aan te klagen voor de onmogelijke missie en de slechte communicatie achteraf. Inmiddels hebben tientallen soldaten zich aangesloten, aldus Ruperti en Krikke. Ook Karremans steunt de claim.

Karremans kreeg donderdag overigens te horen dat de Nederlandse staat hem niet hoeft te vervolgen voor zijn rol in de val van Srebrenica. Het Europees Hof is het niet eens met de claim van de nabestaanden van drie slachtoffer dat Karremans medeplichtig is aan moord, oorlogsmisdaden en genocide. Het Hof acht het ook niet bewezen dat het Openbaar Ministerie na politieke druk besloot Karremans niet te vervolgen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Hof: Nederland deels aansprakelijk voor dood moslimmannen

Bericht door gusteman » 28 jun 2017, 10:35

Tammy schreef:Ik weet niet hoe de omstandigheden daar waren waardoor het zo fout kon gaan.
In alle eerlijkheid, lieve Tammy: ik zie hier nog maar eens een voorbeeld van hoe makkelijk dramatische gebeurtenissen naar de achtergrond verdwijnen.

En dat wijst ergens op, de hersenen maken nogal vaak schoon schip in ons geheugen en dat is ook nodig; anders zou het ons niet meer lukken om de dagelijkse beslommeringen te verwerken.
Maar het heeft als nadeel dat belangrijke gebeurtenissen "uit het oog" verdwijnen.
De gebeurtenis op zich is hierbij niet zo belangrijk, echter wel de lessen die eruit geleerd zouden moeten worden.

Wat was het probleem met de Dutchbat zendingen?
Zij gebeurden niet alleen op vraag van de VN maar ook onder de voorwaarden en supervisie van de VN: geen enkele militair kon of mocht een beslissing nemen zonder daarvoor de toestemming te hebben gekregen van een bevoegde VN verantwoordelijke.
Met andere woorden: gedurende dat conflict had je aan de éne zijde een allegaartje van diverse militaire en paramilitaire eenheden die nietsontziend oorlog voerden rond gebiedswinst en aan de andere zijde had je een logge administratie bestaande uit VN-ambtenaren.
Dat is net zoiets als een race met in het ene voertuig een formule 1 piloot en in het andere voertuig iemand die nog nooit aan het stuur van een wagen heeft gezeten.

De Belgische overheid (na overleg met hun Generale Staf) had dit heel goed door en heeft feestelijk bedankt toen de VN hen vroeg of zij, binnen het VN mandaat, troepen wilden leveren voor de Srebrenica enclave.
Je zou er toch mogen van uit gaan dat ook de Nederlandse overheid die bemerkingen moet gehad hebben bij die vraag van de VN.

Toch heeft de Nederlandse overheid beslist om, binnen de (vanuit militair standpunt) belachelijke beperkingen van dat VN mandaat, troepen te sturen.
En dat wat iedere militair had gevreesd is werkelijkheid geworden: de Dutchbat troepen werden aangevallen door een degelijk uitgeruste militaire eenheid die dan ook nog eens bereid was om het gevecht aan te gaan.

Juridisch gezien is dus wel degelijk de Nederlandse overheid verantwoordelijk voor het mislukken van die opdracht: zij kenden de beperkingen van het VN mandaat en hadden de mogelijkheid gehad om de kansen op succes in te schatten.
Waarschijnlijk hebben zij de opdracht onderschat, of gedacht "het zal wel niet zo'n vaart lopen" of ze hadden andere beweegredenen. Om het even hoe: de militairen van Dutchbat hebben effectief meegewerkt aan het selectief verwijderen van mannelijke moslims uit de enclave, waarna die mannen door de Serviërs werden vermoord.
Zij deden dit in opdracht van hun plaatselijke bevelhebber, Karremans; die heeft hierin een keuze moeten maken tussen de levens van de manschappen die aan hem waren toevertrouwd en de levens van de moslims die aan hem waren toevertrouwd.

Als (gewezen) militair ben ik altijd van mening geweest, en nu dus nog steeds, dat ze hadden moeten het gevecht aangaan met de Serviërs en vechten "tot het bittere eind", ook al stonden ze qua bewapening veel zwakker.
Een gevecht met daarbij de nodige slachtoffers had er met zekerheid voor gezorgd dat de luchtsteun er toch was gekomen.
Karremans heeft ervoor gekozen om niet te vechten en als militair heb ik het daar moeilijk mee.
Ik vergelijk dat al eens met een brandweerman die, als het er echt op aan komt, het niet aandurft om te gaan blussen "omdat dit wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn".
Eerlijk gezegd: als militair WEET je dat de dag kan komen dat je in een vuurgevecht tegenover een vijand zal komen te staan. Je hebt daarvoor gekozen en wordt daarvoor getraind en betaald: it's all part of the job.
Als het dan ooit zo ver komt, doe dan ook waarvoor je wordt betaald door de belastingbetaler; en doe dat, als het nodig blijkt, dan ook tot het bittere eind.

Over de vraag bij wie de verantwoordelijkheid dan behoort te liggen:
De VN heeft een vraag gesteld, er werd geen verplichting opgelegd om dit uit te voeren.
Bij het aanvaarden van de opdracht wist de Nederlandse overheid dat het VN mandaat een hele hoop beperkingen inhield; toch heeft de Nederlandse overheid troepen gestuurd. En die troepen waren gehoorzaamheid verplicht aan hun overheid.
Dus is de Nederlandse overheid verantwoordelijk.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hof: Nederland deels aansprakelijk voor dood moslimmannen

Bericht door Tammy » 28 jun 2017, 10:57

Gusteman schreef :
Tammy schreef:
Ik weet niet hoe de omstandigheden daar waren waardoor het zo fout kon gaan.

Gusteman schreef :

In alle eerlijkheid, lieve Tammy: ik zie hier nog maar eens een voorbeeld van hoe makkelijk dramatische gebeurtenissen naar de achtergrond verdwijnen.

En dat wijst ergens op, de hersenen maken nogal vaak schoon schip in ons geheugen en dat is ook nodig; anders zou het ons niet meer lukken om de dagelijkse beslommeringen te verwerken.
Maar het heeft als nadeel dat belangrijke gebeurtenissen "uit het oog" verdwijnen.
De gebeurtenis op zich is hierbij niet zo belangrijk, echter wel de lessen die eruit geleerd zouden moeten worden.
Met mijn zinnetje die je quote Gusteman bedoel ik dat ik geen militair ben en daar dus niet was.
Dat ik dus niet weet hoe de omstandigheden echt daar waren.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. :hands:

Het is dus een missie geworden die bij voorbaat al bijna kansloos was.
België heeft dus nee gezegd tegen de VN toen.
Waarom zei Nederland dan wel ja onder deze omstandigheden.

Ik kan als niet militair niet zeggen of ze hadden moeten doorvechten tot het einde zonder hulpmiddelen of steun of wel.
Feit is dat het een groot drama is geweest.
En hoop ik dat de Dutchbatters die hebben moeten luisteren naar de overheid eindelijk een keer een luisterend oor krijgen.
Want die zijn ook getroffen door deze puinhoop.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hof: Nederland deels aansprakelijk voor dood moslimmannen

Bericht door Fenna » 28 jun 2017, 11:17

In den Haag (de bunker) hebben ze luchtsteun toegezegd en als volgt niet gegeven en op grond daarvan acht ik de nederlandse staat schuldig.

Wat gusteman zegt ben ik het mee eens;
als militair WEET je dat de dag kan komen dat je in een vuurgevecht tegenover een vijand zal komen te staan. Je hebt daarvoor gekozen en wordt daarvoor getraind en betaald: it's all part of the job.
Toch kan ik de keuze van Karremans wel begrijpen als je luchtsteun toegezegd krijgt en deze achteraf niet krijgt, moet je dan je manschappen bewust de dood in jagen, terwijl je met luchtsteun een grotere kans van slagen had bij deze missie?
Moet je je aan orders houden terwijl de ander zich niet aan de afspraken houd?
Het had Kok en consorten geen moer uitgemaakt als alle dutchbatters waren afgeslacht inclusief moslims.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie