Oscarwinnaar Martin Landau (89) overleden

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Oscarwinnaar Martin Landau (89) overleden

Bericht door Determinist » 17 jul 2017, 08:03

De Amerikaanse acteur Martin Landau is zaterdagmiddag op 89-jarige leeftijd overleden. De acteur is na een kort ziekbed in het UCLA-ziekenhuis in Los Angeles gestorven.

Landau begon met acteren in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Zijn eerste grote rol was in 1959 in de speelfilm North by Northwest van Alfred Hitchcock. Ook speelde hij Rufio in de klassieke Hollywoodverfilming uit 1963 van Cleopatra met Elizabeth Taylor in de hoofdrol.

In 1988 werd hij genomineerd voor een Oscar voor zijn rol in Tucker: The Man and His Dream van Francis Ford Coppola, maar won hij het felbegeerde gouden beeldje niet. Een jaar later werd hij opnieuw genomineerd voor beste bijrol in Crimes and Misdemeanors maar greep hij wederom naast de prijs.

Landau's legendarische acteerwerk in de rol van Bela Lugosi in de speelfilm Ed Wood uit 1994 onder regie van Tim Burton, leverde hem uiteindelijk wel een Oscar op.
nu.nl


Voor mij persoonlijk is Martin Landau onlosmakelijk verbonden met mijn vroegere jaren waar ik mijn passie voor wetenschap heb opgebouwd.
Samen met Cosmos van Carl Sagan en daarvoor in de vorm van de Science fiction serie Space 1999.

Space 1999

Landau speelde daar Commandant John Koenig.

Ik had zelfs een bouwpakket van de Eagle Transporter aan mijn plafond hangen...

https://en.wikipedia.org/wiki/Eagle_Transporter

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oscarwinnaar Martin Landau (89) overleden

Bericht door Tammy » 17 jul 2017, 08:16

Ik wist niet over wie je het had Determinist totdat ik een foto zag van hem.
Toen herkende ik hem maar dan van Mission Impossible.
De films die jij noemt ken ik niet.
Blijft apart om ineens een foto te zien die zo herkenbaar is uit lang vervlogen tijden.
Je vergeet dat die mensen ouder worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie