Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
gusteman

Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door gusteman » 17 jul 2017, 14:54

Er wordt al eens gezegd "beelden zeggen meer dan woorden", en snuggere reclamejongens hebben dit al lang begrepen: het juiste plaatje bij een minder juiste boodschap zal toch nog goed scoren.

In deze wereld van smartphones en social media is vooral het videobeeld een belangrijke rol gaan spelen in de manier waarop mensen tegen de wereld aan kijken.

Dat wordt vanaf nu dus extra uitkijken: door gebruik te maken van Artificial Intelligence is men er in geslaagd om, vertrekkend vanaf 1 foto en een stemmen imitator, een videoband te maken van een interview wat nooit heeft plaats gevonden.

Opvallend detail: de makers van de video geven toe dat deze techniek kan ingezet worden met malafide bedoelingen èn er wordt bij vermeld dat er mogelijkheid moet bestaan om een techniek te ontwikkelen waarmee kan worden aangetoond of een video echt is of niet.
Met andere woorden: door gebruik te maken van de mogelijkheden die nu bestaan is het niet (meer) mogelijk om vast te stellen of een video al dan niet echt is. :shock:

Super speelgoed in handen van politieke partijen en bedrijven.

BRON

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door Tammy » 18 jul 2017, 07:59

Ik kijk steeds meer hoofdschuddend tegen de wereld aan.
Ik heb je link bekeken Gusteman over Obama .
Ik hoop dat ze gauw iets verzinnen om vast te kunnen stellen wanneer een boodschap nep is of niet, anders ziet het er beroerd uit voor deze wereld.

Normaal gesproken als ik naar het menselijke ras kijk zie je een soort van evolutie.
We gaan steeds een stapje voorruit op het gebied van technische ontwikkeling.
De intrede van internet en alles wat daarmee samenhangt zou mooi moeten zijn.
Tot een bepaalde hoogte is dat het ook, maar ik zie ook een terugval.

Ik zie mensen die hun hersens niet meer gebruiken, hele grote groepen wiens leven zich afspeelt op een schermpje.
Maar dat niet alleen, ze geloven dus ook alles wat ze lezen en zien want nadenken is er niet meer bij.

Wat je in de link ziet is akelig.
Wat is nog waar en wat niet .
Hoe kunnen we dit stoppen ?
Is het wel echt te stoppen ?

Hoe kijken we tegen de wereld aan is de titel van deze topic.
Voor een hoop is het niet meer kijken maar volgen.
Achter alles als makke schapen aanlopen, kijk eens naar de vele hypes ook wat eten betreft.
Je word er toch doodmoe van.

Het is zorgwekkend hoe de mens zich aan het ontwikkelen is.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door Determinist » 18 jul 2017, 11:46

Tammy schreef: Ik zie mensen die hun hersens niet meer gebruiken, ...
Maar dat niet alleen, ze geloven dus ook alles wat ze lezen en zien want nadenken is er niet meer bij.
Dit van van alle tijden, Tammy.
We komen juist uit een geschiedenis van niet nadenken en alles geloven wat ons voorgeschoteld werd.

Alleen is er wel een verschil tussen toen en nu: mogelijkheden vergaren kennis/educatie.

Vroegâh, wist men niet beter en kon men vrijwel ook niet beter weten.
Echter nu hebben we alle kennis tot onze beschikking, onder onze vingertoppen.
Je zou verwachten dat men deze mogelijkheid aanpakt en zich vol stopt met parate kennis, gevalideerde kennis.
Velen doen dat ook, meer dan vroeger. Echter er blijft nog steeds een grote groep mensen die nog steeds niet verder kijkt dan hun neus lang is en ook bewust niet verder wil kijken.
Je zou kunnen stellen dat deze mensen "dommer" zijn dan vroeger aangezien er geen excuus meer is. Het ligt nu aan jezelf en niet aan gebrek aan mogelijkheden.

Ik denk dat de mensheid in het algemeen een aantal evoluties (wellicht revoluties) door moet om met de veranderde situatie verstandig om te gaan.
Vergeet niet dat het pas zeer kort geleden is dat wij als gewoon gepeupel zo makkelijk informatie van over de gehele wereld tot ons kunnen nemen.

We worden als het ware overspoeld met informatie en daar hoort desinformatie ook bij. In je toolset moet je dan ook de juiste instrumenten hebben om juiste informatie te kunnen scheiden van desinformatie.
Dat hebben de meeste mensen niet geleerd. Mensen moeten leren kritisch te zijn en ook bereid zijn vooringenomen stellingen bij zichzelf af te breken en te vervangen door betere, meer op valide argumenten gebaseerde visies.

Het zal mij ook niet verbazen dat op scholen dit soort onderwerpen gemeengoed gaat worden. Lessen in kritisch denken, lessen in vraagtekens zetten en hoe antwoorden te krijgen en deze te valideren.
De wetenschappelijke methode is te lang genegeerd in ons onderwijs. We leren de producten van wetenschap, maar de methode an sich niet. En dat heb je juist nodig om op geldige antwoorden te komen.

Naast biologie, natuurkunde, aardrijkskunde zou er een vak wetenschap gegeven moeten worden. Verplicht, al op de basisschool.
Daar waar je de resultaten (=valide antwoorden) leert bij de meer "ouderwetse" vakken, zou het aanleren van de juiste toolset voor het vinden van antwoorden als los vak gegeven moeten worden.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door herman50 » 18 jul 2017, 11:56

het ziet er wel erg eng uit , dat filmpje wat moet je daarvan denken , nu is het nog -hoop ik- in´goeie handen maar wat als ......waar je beter niet aan kunt denken?,,
(vroeger zei m´n moeder zaliger wel eens waar gaat dat naartoe met de wereld ..... zou haast zeggen écht niet de goeie kant op.. [think]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door Tammy » 18 jul 2017, 14:02

Determinist schreef :
Vroegâh, wist men niet beter en kon men vrijwel ook niet beter weten.
Echter nu hebben we alle kennis tot onze beschikking, onder onze vingertoppen.
Je zou verwachten dat men deze mogelijkheid aanpakt en zich vol stopt met parate kennis, gevalideerde kennis.
Velen doen dat ook, meer dan vroeger. Echter er blijft nog steeds een grote groep mensen die nog steeds niet verder kijkt dan hun neus lang is en ook bewust niet verder wil kijken.
Je zou kunnen stellen dat deze mensen "dommer" zijn dan vroeger aangezien er geen excuus meer is. Het ligt nu aan jezelf en niet aan gebrek aan mogelijkheden.

Dat heb je goed gezegd.
Het gaat dus om die laatste groep en ik vind die behoorlijk groot.
En ik vraag me af hoe de volgende generatie is .
Wat je zegt over de scholen is geen gek idee.
Denk je dat dat soort onderwijs word opgenomen in het lespakket in de nabije toekomst ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door gusteman » 18 jul 2017, 15:05

Tammy schreef:Denk je dat dat soort onderwijs word opgenomen in het lespakket in de nabije toekomst ?
Hoe het in Nederland zit weet ik niet, in Vlaanderen zal men hiervoor geen extra onderdelen invoegen in het bestaande pakket; er zal worden aangevoerd dat dit al ruimschoots aan bod komt binnen het onderdeel Wereld Oriëntatie.

En ik veronderstel dat binnen elke west Europese democratie er zo weinig mogelijk aandacht zal worden aan besteed.
Want datgene wat democratie wordt genoemd is in feite al lang particratie geworden; en een particratie is niet echt gebaat bij een bevolking die de moeite neemt om na te denken en verantwoorde beslissingen te nemen.

Zolang er een beperkte hoeveelheid hoger afgestudeerden beschikbaar blijft (klaargestoomd voor politiek, economie, onderwijs en onderzoek) zal de overheid het liefst de toestand ongewijzigd en de bevolking zo "dom" (--> lees: onwetend) mogelijk houden.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door univers » 18 jul 2017, 15:08

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door Tammy » 19 jul 2017, 11:10

Misschien heb je wel gelijk Gusteman.
In Turkije is het alvast zo.
Erdogan heeft de evolutie theorie van Darwin uit het lespakket gegooid.
Is gisteren bekend gemaakt.
Alleen op de universiteit kan je er nog iets over lezen.
Hoe hou je het volk dom inderdaad.

Maar er is veel protest, en deze generatie is mondiger mede door internet.
Hoop dat ze dit niet zomaar accepteren, maar vrees toch het ergste.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door univers » 19 jul 2017, 12:10

Hoop dat ze dit niet zomaar accepteren,
Ze moeten wel, anders gaan ze de bak in.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door Fenna » 19 jul 2017, 12:47

Ik schaar mij achter Univers.
:post: gusteman.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Hoe kijken we tegen de wereld aan?

Bericht door gusteman » 19 jul 2017, 21:10

Ben er net mee geconfronteerd dat gouwe ouwe Wikipedia ook al eens een loopje durft te nemen met de waarheid.
Met als gevolg dat ik onterecht heb gewezen op desinformatie.

Dat zet ik dan snel even recht met deze tweeling die op YouTube te vinden is, typisch voor de huidige tijd: mensen scheppen er duidelijk een soort van genoegen in om allerlei onzin de WWWereld in te sturen.

Gast1 zou het waarschijnlijk onderschrijven met: geloof het of niet ..... en daar zullen we het moeten mee stellen vrees ik.

Plaats reactie