'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door taigitu » 17 jul 2017, 21:36

'Bizar, gewoon in het drinkwater'

Het AD onderzocht het kraanwater op zes plekken in Zuid-Holland. Conclusie: het water is veilig, maar de veiligheid staat wél onder druk. ,,Onze filters houden dit niet tegen."

15-07-17

,,GenX? Nooit van gehoord’’, zegt Manuel Naaijen.
We hebben net bij hem aangebeld met de vraag of we wat kraanwater bij hem mogen tappen. Om te onderzoeken of de omstreden stof ook hier in Spijkenisse al in het leidingwater zit. ,,Laat me wel even weten wat je vindt, hè. Ik heb er nog nooit over nagedacht wat er in m’n kraanwater zit.’’

Het goede nieuws: Manuel en de ruim 3 miljoen andere inwoners van Zuid-Holland kunnen zonder zorgen leidingwater blijven drinken. Het slechte nieuws: GenX zit er wél in. Op alle onderzochte plekken. De hoeveelheden zijn ruim onder de risicomarges, benadrukken deskundigen. ,,Maar we zouden zulke persistente stoffen helemaal niet moeten toestaan in het drinkwater’’, zegt hoogleraar Jacob de Boer.

We hebben zijn laboratorium in de VU in Amsterdam gevraagd de zes monsters te onderzoeken. Na twee weken volgt de uitslag: GenX zit overal in het onderzochte gebied. In Dordrecht, Alblasserdam, Gouda, Rotterdam, Spijkenisse en Goeree. Zomaar zes plaatsen in de grote regio rond het bedrijf Chemours, dat de stof gebruikt bij de productie van Teflon en loost in het oppervlaktewater.

Regrettable substitution
GenX werd vijf jaar geleden geïntroduceerd als opvolger van C8, de stof die de voorbije anderhalf jaar al zoveel stof deed opwaaien. Die stof bleek de bevolking rond de fabriek decennialang met gezondheidsrisico’s te hebben opgezadeld. Maar ook bij de opvolger hebben toxicologen nu grote vraagtekens.

,,Het lijkt erop dat het weinig verschilt van C8’’, zegt De Boer. ,,Het is wat wij een regrettable substitution noemen. Het zou niet in het drinkwater moeten zitten.’’ UvA-hoogleraar Pim de Voogt: ,,Dat de stof in kraanwater wordt gevonden, laat zien dat voor dit soort stoffen geen lozingsvergunning zou mogen worden gegeven, of een veel lagere.’’

De twee drinkwaterbedrijven waarvan het onderzochte water vandaan komt, Evides en Oasen, maken zich zorgen. ,,De waardes zijn laag, maar dat moet wel zo blijven’’, zegt Joost van Luijt van Oasen. ,,We willen schoon en veilig drinkwater leveren en daar hoort GenX gewoon niet in. De lozing moet aan banden, en anders moeten wij onze drie zuiveringsstations gaan vervangen.’’

We willen schoon en veilig drinkwater leveren en daar hoort GenX gewoon niet in
Joost van Luijt, drinkwaterbedrijf Oasen


Zo schoon mogelijk
De provincie Zuid-Holland heeft al besloten dat de lozing van GenX door Chemours flink naar beneden moet. Maar voor Oasen is dat niet genoeg: het waterbedrijf is naar de rechter gestapt om de provincie – en daarmee Chemours – te dwingen de uitstoot nog veel verder terug te brengen. Van Luijt: ,,Onze huidige filters halen het er niet uit. We hebben het over een investering van tientallen miljoenen euro’s. Dat gaat de klant betalen.’’

Ook het grootste drinkwaterbedrijf in Zuid-Holland, Evides, maakt zich zorgen.
En niet alleen over deze kwestie. Want er zijn veel meer nieuwe stoffen die in het milieu komen. ,,De chemische industrie gebruikt heel veel stoffen die we nog niet kennen’’, zegt woordvoerder Lydia Slob. ,,Ons standpunt is helder: de bronnen voor ons leidingwater moeten zo schoon mogelijk zijn. Wat er niet in zit, hoeft er ook niet uit. Daar werken we aan, in overleg met de industrie en met alle overheden. Want we willen het water schoon houden en de klant niet laten opdraaien voor deze ontwikkeling.’’

Manuel Naaijen uit Spijkenisse schrikt als hij deze week de uitslag hoort. ,,Bizar hoor, dat zo’n stof gewoon in het water zit. En dat het nog steeds geloosd wordt. Wie staat daar nou bij stil? Maar goed, gelukkig is het nog veilig genoeg. Anders moet ik aan de Spa.’’

http://www.ad.nl/binnenland/bizar-gewoo ... ~a6f26ae1/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door gusteman » 19 jul 2017, 07:50

Net zoals Manuel Naaijen in het artikel had ook ik nog nooit gehoord van GenX.
Heb het dan maar eens in Google gegooid en kijk: in tegenstelling tot wat het artikel ons wil doen geloven is GenX geen gevaarlijke stof, het IS zelfs niet eens een stof.

GenX is de naam voor een productieproces waarbij inderdaad stoffen vrijkomen die zouden kunnen schadelijk zijn maar waarvan dat nog niet is bewezen door onderzoek.

Voorzichtigheid is echter nog steeds de moeder van de porseleinkast dus is het aangeraden snel werk te maken van een dergelijk onderzoek, en als ik het goed lees zijn in de Tweede Kamer al voorstellen ingediend die om meer duidelijkheid vragen.

Dan zou ik de Kamerleden aanraden om meteen ook maar die benaming "GenX" te laten vallen, het publiek degelijk te informeren, en zich te beperken tot het gebruik van de echte benamingen van de chemische stoffen (FRD-902, FRD-903, IE en IUPAC).

Stellen dat GenX in het leidingwater voorkomt is een duidelijk geval van desinformatie die tot verwarring leidt, en dat is het laatste wat de burger nodig heeft wanneer het gaat over giftige stoffen en de risico's die ermee gepaard gaan.
Dergelijke berichtgeving is alleen maar voedsel voor aanhangers van de "fake news" theorie.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door MetalPig » 19 jul 2017, 08:18

:post:

Bedankt voor het uitzoeken.

Ik heb een chemische achtergrond en GenX als stofnaam zei mij ook helemaal niks.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door univers » 19 jul 2017, 08:53

Dergelijke berichtgeving is alleen maar voedsel voor aanhangers van de "fake news" theorie.
Kunnen ze van een mug een olifant maken.
Ik woon op de z-Hollandse eilanden, en het water is uitstekend.
Enkel jammer dat er geen prik in zit. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door Vitharr » 19 jul 2017, 09:02

Ik kan wel raden hoe dit afloopt. Bevolking mobiliseren, fabriek sluiten, feestje vieren terwijl de productie in een ander land opgevoerd wordt en daardoor wel schadelijke concentraties ontstaan.

Het 'not in my backyard' principe waar het Westen zo goed in is. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door gusteman » 19 jul 2017, 12:04

Vitharr schreef:Het 'not in my backyard' principe waar het Westen zo goed in is. :wink:
Inderdaad, beste Vitharr.
Iedereen is het er wel over eens dat er bijvoorbeeld afvalparken moeten bestaan maar niemand wil die dicht in de buurt hebben.
Net zoals met waterzuiveringsinstallaties en zelfs windturbines.

Met andere woorden: iedereen wil wel de voordelen maar slechts enkelen zijn bereid daarvoor de minder aangename kantjes erbij te nemen.

En dan vinden ze dat de overheid te veel "betuttelt", zich te veel "moeit" met de gang van zaken. :shock:

Hoe schreef Determinist het weer in een ander topic: het lijkt er op dat de moderne burger er, ondanks de zowat onbeperkte toegang tot informatie, almaar "dommer" op wordt.

Is naar mijn mening voor een deel te wijten aan kortzichtig egoïsme, het kortzichtig egoïsme dat al duizenden jaren de oorzaak is van zowat alle denkbare ellende waartoe mensen in staat zijn.

Och ja, het mensdom, nietwaar?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door taigitu » 19 jul 2017, 14:24

'Het is verkeerd dat GenX in ons water zit'
15-7-2017

De chemische stof GenX zit in Zuid-Holland op meer plaatsen in het drinkwater. Weliswaar niet in gevaarlijke hoeveelheden, maar er is nog veel onduidelijkheid over de effecten op de lange termijn. Dat het wel in ons drinkwater mag zitten, verbaast wetenschappers daarom.

"Ik weet niet hoe het mogelijk is", zegt toxicoloog Atie Verschoor van ECE-Med, een centrum dat de gezondheidseffecten van gevaarlijke stoffen onderzoekt. "Toen ik dit vanochtend las, was de eerste vraag die ik had: hoe kan dit nu nog?"

GenX zit in het water doordat chemiebedrijf Chemours het als afvalstof loost in de Merwede. Bedrijven die chemische stoffen willen lozen moeten daarvoor een vergunning aanvragen. Bij de aanvraag wordt gekeken om welke stof het gaat, of deze schadelijk is en in welke hoeveelheid het wel veilig is.
Opkomende stoffen

Van sommige stoffen weten onderzoekers vrij zeker wat de effecten zijn op korte en lange termijn, maar er zijn ook chemische stoffen waarvan niet geheel duidelijk is hoe schadelijk het is op korte en lange termijn. GenX hoort in die laatste categorie en wordt daarom een opkomende stof genoemd.

"Ik ben verbaasd over het feit dat er vergunningen afgegeven kunnen worden voor opkomende stoffen", zegt Verschoor. "Ik heb ook nog opgezocht hoe een bedrijf als Chemours hiervoor een vergunning kan hebben, maar ik kon niks vinden. Sterker nog, ik heb nog nooit zo weinig informatie kunnen vinden over een onderwerp."

Volgens Verschoor lijkt het alsof de vergunning is gebaseerd op aannames. "Het is nu niet direct schadelijk en ze gaan er voor het gemak ook maar vanuit dat het op lange termijn wel goed komt, zonder dat het is onderzocht."

Daar wil minister Schultz verandering in brengen, blijkt uit een recente Kamerbrief. Daarin staat dat er onderzoek gedaan wordt naar GenX en de hoeveelheid die in het drinkwater terechtkomt. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt de resultaten spoedig te verwachten.

Wateronderzoeksinstituut KWR wil dat opkomende stoffen uiteindelijk helemaal uit ons drinkwater verdwijnen. "Het huidige niveau is niet schadelijk voor de gezondheid", zegt Pim de Voogt, hoofdonderzoeker milieuchemie bij KWR. "Maar het is verkeerd dat dit soort stoffen in ons water zitten."

Hij vindt dat de verantwoordelijkheid nu teveel bij de waterbedrijven wordt gelegd. "Zij proberen met alle mogelijke middelen de stoffen uit het water te krijgen, maar dat blijkt lastig. En in Zuid-Holland zijn ze afhankelijk van water uit de Rijn, waarin wordt geloosd."

GenX?
Chemours heeft zich in 2015 afgesplitst van de fabriek Dupont, die eerder in opspraak raakte door het gebruik van de kankerverwekkende stof perfluoroctaanzuur (PFOA). Die stof werd gebruikt bij de productie van teflon.

GenX is de opvolger van PFOA. Omdat er niet veel over GenX bekend is, wil de overheid de lozingen beperken. Het uit het kraanwater filteren van de stof kost volgens het drinkwaterbedrijf tientallen miljoenen euro's.

De branchevereniging van de chemische industrie, de VNCI, is het daar niet helemaal mee eens. Volgens een woordvoerder zit het voor een deel ook in de detectiesystemen van de drinkwaterbedrijven. "Die zijn veel gevoeliger geworden en daardoor worden de kleinste hoeveelheden al een probleem."

De vereniging pleit voor een landelijk beeld over de hoeveelheid opkomende stoffen in het drinkwater. "Nu wordt iedere keer één gebied uitgelicht en daardoor ontstaat een landelijke schrikreactie. Het zou veel beter voor de beeldvorming zijn als we een systeem hebben waarbij we van het hele land weten hoeveel van welke stof in het drinkwater zit."

Alternatieven
Maar is het persé nodig om chemische afvalstoffen te lozen in het oppervlaktewater waar ook drinkwater uit gewonnen wordt? "Nee", zegt toxicoloog Verschoor. "Er bestaan genoeg systemen waarbij stoffen als GenX op een andere manier kunnen worden verwerkt."

Op de vraag waarom de chemische bedrijven dat niet doen, antwoordt Verschoor kort. "Geld. Zoals alles in de wereld draait het om geld. De systemen zijn duur en daar staan bedrijven niet om te springen natuurlijk."

Vervolg Chemours
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet Chemours binnenkort verantwoording afleggen. Er loopt een handhavingstraject tegen een illegale lozing van GenX-stoffen in de Merwede.

"Het bedrijf moet binnen een paar weken komen met gedetailleerde informatie over GenX", vertelt een woordvoerder. "Aan de hand daarvan worden verdere stappen tegen Chemours bepaald."

http://nos.nl/artikel/2183316-het-is-ve ... r-zit.html
Lees meer:
http://nos.nl/artikel/2183316-het-is-ve ... r-zit.html
http://nos.nl/artikel/2172542-omwonende ... ljoen.html
http://nos.nl/artikel/2169366-zuid-holl ... s-aan.html

Toch raar dat er weinig of niets te vinden is van een vergunning.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door gusteman » 19 jul 2017, 14:37

taigitu schreef:Toch raar dat er weinig of niets te vinden is van een vergunning.
Toch raar dat je, ondanks een verwijzing, blijft foutieve informatie verspreiden. [think]

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door MetalPig » 19 jul 2017, 15:42

gusteman schreef:Heb het dan maar eens in Google gegooid en kijk: in tegenstelling tot wat het artikel ons wil doen geloven is GenX geen gevaarlijke stof, het IS zelfs niet eens een stof.
Chemours zelf geeft de naam GenX aan de polymerisatiehulpstof:
Chemours gebruikt een gepatenteerde procestechnologie die polymerisatiehulpstof – ook wel GenX genoemd – bevat.
in deze PDF:
https://www.chemours.com/Dordrecht-Plan ... -sheet.pdf

:? [think]

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door MetalPig » 19 jul 2017, 15:52

Informatie over de vergunningen van Chemours (inclusief het besluit van eerder dit jaar om de toegestane uitstoot van GenX flink te reduceren).

https://www.ozhz.nl/bedrijfsdossiers/chemours/

De vergunningen digitaal (even 'Chemours' in het zoekvak typen):
https://www.ozhz.nl/vergunningen-en-mel ... gunningen/

gusteman

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door gusteman » 19 jul 2017, 21:01

MetalPig schreef:Chemours zelf geeft de naam GenX aan de polymerisatiehulpstof:
Bedankt voor de info, beste Metal Pig.
Ik heb me dus zelf laten misleiden door Wikipedia. :oops:

Waaruit volgt dat ik taigitu onterecht heb beschuldigd van desinformatie, waarvoor mijn verontschuldigingen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door taigitu » 20 jul 2017, 09:33

gusteman schreef: Waaruit volgt dat ik taigitu onterecht heb beschuldigd van desinformatie, waarvoor mijn verontschuldigingen.
Dank je.
Het kan mij ook overkomen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door taigitu » 21 jul 2017, 09:15

Omgeving chemiefabriek Chemours blijkt sterk vervuild:
eet geen groenten en fruit uit de grond

Waarschuwing voor omwonenden fabriek in Dordrecht

21-7-2017

Omwonenden van het bedrijf Chemours - het vroegere DuPont - doen er goed aan geen fruit en groenten meer uit eigen tuin te eten. De omgeving van de Dordtse teflonfabriek is namelijk veel sterker verontreinigd met het giftige GenX dan werd verondersteld. Dat zeggen toxicologen van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam die oppervlakten in de buurt van de fabriek bemonsterden en analyseerden.

Op de bladeren van planten en op gras in een omtrek van meer dan een kilometer rond de fabriek is de concentratie GenX volgens de wetenschappers zo hoog dat het een mogelijk gevaar vormt voor de gezondheid. Ook de in het verleden gebruikte kankerverwekkende perfluoroctaanzuur PFOA (ook wel C8 genoemd) blijkt op planten en bomen veel meer voor te komen dan werd aangenomen.

PFOA

PFOA werd in 2013 op de lijst van zeer zorgwekkende stoffen van het Europees Chemicaliënagentschap opgenomen

Het is vooral het hoge gehalte aan PFOA dat de onderzoekers van de VU opmerkelijk vinden. 'Doordat gras en bladeren afsterven en gemaaid worden, zou je PFOA na vijf jaar alleen maar in lage concentraties terug moeten vinden', zegt toxicoloog Jacob de Boer van de VU. 'Op basis van de resultaten lijkt het er nu op dat Chemours mogelijk helemaal niet gestopt is met PFOA.'

De discussie over de veiligheid van Chemours voor werknemers en omwonenden sleept al vele jaren en leidt geregeld tot bemoeienis van de overheid. PFOA werd in 2013 op de lijst van zeer zorgwekkende stoffen van het Europees Chemicaliënagentschap opgenomen. Het Dordtse Chemours gebruikte de stof tussen 1970-2012 voor de productie van teflon, dat onder meer in anti-aanbaklagen, pizzadozen, flosdraad en computerkabels zit. Het bedrijf stapte in 2012 over op het veiligere GenX, al zou deze stof volgens sommige toxicologen even slecht zijn voor de volksgezondheid als PFOA.

Opzienbarend

Het RIVM trof tot wel 147 nanogram PFOA per milliliter bloed aan. Dat is ruim boven de veilig geachte grens van 89 nanogram

Volgens Martin van den Berg, toxicoloog van de Universiteit Utrecht, zijn de resultaten van het VU-rapport opzienbarend. 'Nu deze concentraties bekend zijn, moeten mensen in de buurt van Chemours geen groenten meer uit eigen tuin eten', zegt Van den Berg. 'De Nederlandse overheid moet zo snel mogelijk analyses uitvoeren om te kijken hoe groot het gevaar precies is voor de volksgezondheid. Het gif zit niet alleen op de bladeren, maar in het hele gewas. Dat komt doordat de planten ook met hun wortels verontreinigd water opnemen.'

Het RIVM trof een paar maanden eerder bij een bloedonderzoek onder 382 mensen in de omgeving van Chemours concentraties tot wel 147 nanogram PFOA per milliliter bloed aan. Dat is ruim boven de veilig geachte grens van 89 nanogram. Woordvoerder van het RIVM Harald Wychelt vindt het niet verbazingwekkend dat PFOA nog in de omgeving van de fabriek wordt aangetroffen. 'PFOA is een verbinding die zeer langzaam afbreekt, dus gek is het niet', zegt Wychelt. 'Maar naar de hoogte van deze concentraties bij planten moeten we wel serieus gaan kijken.'

Chemours kan nog geen commentaar geven op de onderzoeksresultaten van de VU. Wel is het volgens het bedrijf zeker dat PFOA sinds 2012 niet meer op de locatie in Dordrecht wordt gebruikt. Volgens het bedrijf zijn 'verdere berekeningen nodig om aan te tonen dat PFOA van de grond en het grondwater naar het gras en bladeren van bomen heeft kunnen komen'.

Volkskrant
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door Vitharr » 21 jul 2017, 18:42

Typisch dat je wel mag blijven flossen dan. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Bizar, GenX gewoon in het drinkwater'

Bericht door univers » 21 jul 2017, 20:25

Vitharr schreef:Typisch dat je wel mag blijven flossen dan. :wink:
Valt weinig te flossen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie