Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 23 okt 2017, 09:55

Witte wel schreef:Maar dan moet je natuurlijk niet de krant lezen want dan ga je het nooit begrijpen.
Nou, beste Witte wel, wat ik dan weer wel begrijp is: wanneer je de kranten niet leest dan ben je even slecht geïnformeerd als iemand die uitsluitend kranten leest en andere bronnen veronachtzaamt.
Je raad kan dan misschien wel goed bedoeld zijn maar ik heb er echt niks aan en word er ook niet wijzer van.
Witte wel schreef:Als je deze link nog niet begrepen had dan ben ik bang dat je niet geheel door hebt wat de huidige Europese belangenverstrengeling inhoud.
Om een idee te hebben van die belangenverstrengeling dien je er ook rekening mee te houden dat één van de basisprincipes van de Europese gedachte is: samen staan we sterker.
Het Verdrag van Rome is hier behoorlijk duidelijk in, en dat principe wordt nog steeds gehanteerd door diegenen die in het Europees Parlement zetelen ..... alhoewel dit slechts een fractie is van de argumenten die worden toegepast.

De grootste ziekte van de Europese Unie zit in de angst die de kleinere lidstaten hebben ten overstaan van de grotere lidstaten.
Zolang die aanwezig blijft, en ook zolang die wordt gevoed door de machtspositie die de grotere lidstaten zich blijven aanmeten, zal Europa een wankel evenwicht blijven behouden.
Waarom wordt er dan zo krampachtig vastgehouden aan dat wankele Europa?
Omdat, zoals de kaarten nu liggen op mondiaal vlak, een samenhangende groep van middelgrote en kleine naties in het huidige tijdsvak veel meer opties biedt dan een amalgaam van regio's en gebieden met elk hun eigen, vaak tegengestelde, belangen.

Beknopt: een goed geolied Europa is enkel mogelijk indien er een algemeen gevoel van solidariteit bestaat; zolang de denkpiste nog is gebaseerd op "eigen volk eerst" zal het kapitaal (lees: de banken) blijven overheersen.

En dat, beste Witte wel, begrijp ik dan weer wel. :wink:

Gast1

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Gast1 » 23 okt 2017, 10:15

gusteman schreef:
Witte wel schreef:Maar dan moet je natuurlijk niet de krant lezen want dan ga je het nooit begrijpen.
Nou, beste Witte wel, wat ik dan weer wel begrijp is: wanneer je de kranten niet leest dan ben je even slecht geïnformeerd als iemand die uitsluitend kranten leest en andere bronnen veronachtzaamt.
Je raad kan dan misschien wel goed bedoeld zijn maar ik heb er echt niks aan en word er ook niet wijzer van.
De vraag in dezen is wat je er aan hebt wanneer je die kranten (en andere bronnen) wel leest.
Word je daar wijzer van?
Die vraag stel ik niet omdat ik het weten wil, daar ik het antwoord voor mij zelf al ken.
Je kunt in het allergunstigste geval 'beter' geïnformeerd worden, maar dat heeft niets met wijsheid te maken.
Wijsheid is weten dat informatie uit de kranten (en andere bronnen) niet perse hoeft te kloppen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door univers » 23 okt 2017, 10:28

Wijsheid is weten dat informatie uit de kranten (en andere bronnen) niet perse hoeft te kloppen.
Klopt als een bus.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 23 okt 2017, 17:55

Gast1 schreef:De vraag in dezen is wat je er aan hebt wanneer je die kranten (en andere bronnen) wel leest.
Word je daar wijzer van?
Ja, beste Gast1, ik word daar wijzer van, met andere woorden: ik leer daar iets uit, ik heb iets meer kennis dan voordat ik die kranten heb gelezen.
Gast1 schreef:Die vraag stel ik niet omdat ik het weten wil, daar ik het antwoord voor mij zelf al ken.
Je kunt in het allergunstigste geval 'beter' geïnformeerd worden, maar dat heeft niets met wijsheid te maken.
Inderdaad, beste Gast1, zo is dat.
"Ergens wijzer van worden" is een uitdrukking en betekent zo veel als "iets bij leren" of ook "extra kennis opdoen" en heeft geen uitstaans met het begrip "wijsheid".
Gast1 schreef:Wijsheid is weten dat informatie uit de kranten (en andere bronnen) niet perse hoeft te kloppen.
Wijsheid is ook weten dat informatie uit de kranten (en andere bronnen) niet per sé vals of onbetrouwbaar hoeft te zijn.

Gast1

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Gast1 » 23 okt 2017, 18:11

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Wijsheid is weten dat informatie uit de kranten (en andere bronnen) niet perse hoeft te kloppen.
Wijsheid is ook weten dat informatie uit de kranten (en andere bronnen) niet per sé vals of onbetrouwbaar hoeft te zijn.
I agree, toch neem ik die berichten altijd met een bepaalde korrelgrootte zout. :wink:
Of dit wijsheid is laat ik dan maar weer aan anderen over.
Petra van der Horst vindt er dit van (er laat de verschillen zien).

[think] ...

Hoewel ik het niet met haar eerste zin eens ben:
Je kunt trots zijn als jezelf of je kind slim is.
Trots is iets van het ego.
Ik ben veel eerder blij dan 'trots', maar dat terzijde.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 27 okt 2017, 15:48

Vers van de pers.

Afbeelding

Catalaans parlement roept onafhankelijkheid uit.

Het parlement van de Spaanse regio Catalonië heeft vanmiddag de onafhankelijkheid uitgeroepen. Van de 82 leden stemden liefst zeventig voor de motie van onafhankelijkheid, 10 stemden tegen en 2 stemmen bleken blanco.

De afgetekende uitslag werd met applaus ontvangen in het Catalaanse parlement, waar de stemming anoniem plaatsvond. Dit gebeurde zodat de centrale overheid in Madrid individuele leden van het parlement niet kan vervolgen voor 'rebellie'. Parlementsleden van de drie partijen die tegen afsplitsing zijn, verlieten voorafgaand aan de stemming de zaal
De Spaanse senaat is vandaag bijeen in Madrid om te stemmen over dwangmaatregelen zoals het buitenspel zetten van het Catalaanse parlement. De Spaanse regering heeft al laten weten zelf in Catalonië te willen regeren.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 27 okt 2017, 17:05

En nu is er stront aan de knikker voor de Catalanen.
De Spaanse regering zal ingrijpen en hoe of met wat is nog een verassing. De Catalanen mogen hopen dat het diplomatiek gebeurd maar ik vrees voor hen dat de keiharde aanpak toegepast zal gaan worden. Je kan dit toch niet bedenken om gewoon jezelf onafhankelijkheid buiten wettelijk beleid toe te bedelen. Dat is toch vragen om problemen.
Ik kan de drang naar die onafhankelijkheid wel begrijpen maar hoe dom kan je zijn deze op de toegepaste wijze toe te eigenen. Als Spanje dit toestaat dan geldt toch voor elk EU land de mogelijkheid dit zo te doen. Spanje zal en moet ingrijpen, al gaat heet Catalonië op zijn kop staan.
En dan worden we weer overspoeld met beelden via media van gewelddadige acties. Bij het vorige ingrijpen word door diverse partijen vernoemd dat er ontzettend veel "fake news" beelden getoond zijn geweest waarin het geweld enorm is opgeblazen. Dat ga je nu, zeer waarschijnlijk, bij ingrijpen ook weer krijgen. Kan dus nog spannend worden daar in Spanje.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door univers » 27 okt 2017, 18:18

Ben benieuwt of die kathedraal nu nog afkomt :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 27 okt 2017, 19:20

Catalonië kan zichzelf uitroepen tot onafhankelijke natie, is perfect mogelijk.
Een eigen regering hebben ze al, er is een bestuur en werkende instellingen, dus administratief kunnen er niet echt struikelblokken zijn. Nu hoeven ze enkel nog erkenning te krijgen voor die onafhankelijkheid.

Ben ook benieuwd welke staatsvorm ze zullen kiezen.
Want een democratie kan het bezwaarlijk worden, ze hebben net vandaag laten zien dat ze lak hebben aan een grondwet en de ermee gepaard gaande verplichtingen.
En dit is natuurlijk niet echt een startpunt om mee aan te komen bij andere democratieën, die zullen hen vierkant uitlachen.

Ze hebben nog heel wat hindernissen te nemen, daar in Catalonië.
Witte wel schreef:De Spaanse regering zal ingrijpen en hoe of met wat is nog een verassing.
De Spaanse overheid hoeft niet echt in te grijpen; het volstaat dat ze Catalonië wijzen op de mogelijke gevolgen en gewoon nota nemen.
Alle eventuele ellende, ongemakken, mogelijks zelfs vernielingen of verlies aan mensenlevens, alles zal worden door gefactureerd aan de Catalaanse overheid, in wezen dus de bevolking.

Steun van andere landen in Europa zullen ze ver mogen gaan zoeken. Geen enkele van die naties heeft zin in een dergelijk scenario.
Stel je voor dat Zuid-Holland zich onafhankelijk gaat opstellen van Nederland. Hoe zou de rest van Nederland erover denken? Zouden ze dit aanmoedigen of zouden ze veeleer dwars liggen bij het vooruitzicht Rotterdam (en alle rijkdom die daarmee gepaard gaat) te verliezen aan een egoïstische provincie?

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 27 okt 2017, 23:55

gusteman schreef:De Spaanse overheid hoeft niet echt in te grijpen; het volstaat dat ze Catalonië wijzen op de mogelijke gevolgen en gewoon nota nemen.
Daar heb je wel gelijk in maar leg dat maar eens uit aan de Catalanen die als dolle stieren de straten op zijn gegaan. Daar brand nog vuur en is niet zo eenvoudig te doven ben ik bang. Dus ik vrees dat het niet zonder slag of stoot zal verlopen. We zullen het zien.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 28 okt 2017, 02:50

Precies , dat vuur brand en dooft niet snel.
Ik denk ook dat we geweld gaan zien , is bijna onvermijdelijk vrees ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door herman50 » 28 okt 2017, 07:38

misschien bijdehanter gedaan door een soort status aparte , op eigen benen binnen het koninkrijk, maar we zullen zien , je zal ook maar een tegenstemmer zijn lijk me toch ook geen pretje , maarja hun zorg
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 28 okt 2017, 12:12

Witte wel schreef:... leg dat maar eens uit aan de Catalanen die als dolle stieren de straten op zijn gegaan.
Een anachronisme, beste Witte wel.
Indien die dolle Catalanen zouden open staan voor die uitleg dan waren zij in eerste instantie niet dol geworden ... want dan hadden zij beseft dat die onafhankelijkheidsverklaring van "hun" president Puigdemont een regelrechte leugen is.
Waaruit volgt dat die dolle Catalanen niet echt zo snugger zijn.

Dat heb ik ook begrepen uit hun antwoorden op vragen van verslaggevers: zij gedragen zich als lui die zonder enige voorbereiding of uitrusting eventjes de Everest gaan beklimmen.

Doet me zo'n beetje denken aan Science of Stupid.

Als binnen pakweg tweehonderd jaar op deze periode in de geschiedenis zal worden teruggekeken vrees ik dat dit zal worden omschreven als de Idiote Jaren: het tijdvak waarin, dankzij de implementatie van het wereldwijde web met als kwintessens de "sociale media", elke idioot zijn mening wereldwijd wist te verkondigen waardoor alle idioten wereldwijd zich verbonden voelden en derhalve de overtuiging deelden dat zij geen idioten waren.

In het land der blinden is éénoog inderdaad nog altijd koning.

Ik hoop dat dit toch nog zal blijken van voorbijgaande aard te zijn.

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 28 okt 2017, 12:28

herman50 schreef:misschien bijdehanter gedaan door een soort status aparte , op eigen benen binnen het koninkrijk, maar we zullen zien , je zal ook maar een tegenstemmer zijn lijk me toch ook geen pretje , maarja hun zorg
Zo was het, beste herman50, ze hadden een status apart, ze hadden een eigen economie en regering, ze hadden een eigen beleid.
Het enige wat nog onder de centrale regering viel was het departement belastingen.
De centrale regering vond dat op het gebied van belastingen het solidariteitsbeginsel moest toegepast worden.
Als meest welvarende regio zag Catalonië dan ook een deel van de opgebrachte belastingen verdwijnen naar andere, economisch achtergestelde regio's.
En dat vonden sommige Catalanen niet kunnen en dus werd een beweging opgericht om onafhankelijkheid na te streven.

De centrale overheid (vertegenwoordigd door ALLE Spanjaarden) gaat daar niet mee akkoord en verzet zich dus daartegen.

Ik heb diezelfde strijd meegemaakt hier in België en vastgesteld dat de bevolking zelf, Walen zowel als Vlamingen, daar niet van wakker liggen.
Enkel de politieke partijen, op zoek naar bestendiging van hun macht en invloed, maken daar een twistpunt van. En zij zijn bedreven genoeg om de naïevelingen en niet zo snuggere medemensen mee te sleuren in hun retoriek.
En ja, eens een aantal zo ver gedreven zijn dat zij de straat op trekken worden hun gelederen al snel aangevuld met iedereen die voor om het even welke reden ontevreden is en verandering wil zien.
Daar spelen die politici dan weer op in en zo wordt de massa meegesleurd in een avontuur waar ze zelf eigenlijk niet zouden voor gekozen hebben.
Manipulatie heet dit dan.

In België is dat mislukt; hier vond de bevolking dat al dat geweld nergens goed voor was. En dus ging iedereen rond de tafel zitten en na lang, hééééél lang palaveren werd een consensus bereikt: einde van de twisten en een eerlijke verdeling van de belasting opbrengsten.
Resultaat: iedereen tevreden en een landje waarin het, alles bij elkaar genomen, heel goed is om te wonen. :wink:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door herman50 » 28 okt 2017, 13:14

President Carles Puigdemont van Catalonië is vanochtend met een verklaring in de Spaanse staatscourant officieel uit zijn ambt gezet. Alle leden van de naar onafhankelijkheid strevende regering in Barcelona zijn officieel afgezet.
Betogers in Barcelona protesteren tegen afscheiding van Spanje.
Ook heeft Madrid de chef van de politie in Catalonië ontslagen. De Catalaanse politie roept alle agenten op om neutraal te blijven in de crisis.


http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 29 okt 2017, 04:10

Afbeelding

Catalaanse leider roept op tot vreedzaam verzet in rustig Barcelona.

Terwijl de toeristen op het centrale Sant Jaume-plein in Barcelona, waar het monumentale paleis van de Catalaanse regering staat, zich verdringen tussen cameraploegen en fotografen uit de halve wereld, wordt de strijd om de onafhankelijkheid van Catalonië vandaag voortgezet in de burelen achter de grote deuren.

In zijn verklaring riep hij de Catalanen op zich vreedzaam en rustig te verzetten tegen het artikel 155 waarmee de regering-Rajoy tijdelijk de macht in Catalonië heeft overgenomen. ,,Ik zal blijven werken aan wat het parlement en een meerderheid van de Catalanen me hebben opgedragen'', zei hij.

Zaak voor justitie.

De Spaanse regering reageerde niet inhoudelijk op zijn toespraak maar verklaarde dat het vanaf nu justitie is die het gedrag en de acties van Puigdemont zal beoordelen.

Volgens de krant El Periódico zou Puigdemont overwegen zelf ook verkiezingen uit te schrijven, de eerste voor de nieuwe Catalaanse republiek. De Spaanse premier Rajoy bepaalde gisteren dat er op 21 december verkiezingen in Catalonië zullen zijn. De partijen voor onafhankelijkheid gaan nu beraadslagen of zij aan die verkiezingen zullen meedoen en, zo ja, of ze een gezamenlijk front zullen vormen.


De oproep van Puigdemont om zich vreedzaam te verzetten leek overbodig. Vandaag was de rust totaal in Barcelona en omgeving. Er heerst vooral verwarring over wat er nu zal gebeuren. Vanochtend benoemde Rajoy zijn vicepremier Soraya Saenz de Santamaria als de bewindvoerder in Catalonië, plaatsvervangster van Puigdemont, maar tot protesten op straat leidde dat niet. Morgen is er een grote betoging in Barcelona van Catalanen die tegen de onafhankelijkheid zijn. Puigdemont vroeg om ook die mening te respecteren en er niet met geweld op te ageren.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>.

Vandaag een grote demonstratie dus van tegenstanders.
Hopelijk blijft het allemaal binnen de perken en vreedzaam.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 01 nov 2017, 05:52

Afbeelding

Wat doet hij nu in vredesnaam in Belgie ? :shock:

België zit met komst Catalaanse premier in bijzonder lastig parket.

De Catalaanse kwestie zet extra druk op de Belgische regering

De afgezette Catalaanse minister-president Carles Puigdemont vraagt dan toch geen politiek asiel aan in België, zo zei hij dinsdag op een persconferentie in Brussel. Sterker nog, hij is naar eigen zeggen alleen naar Brussel gekomen als hoofdstad van de Europese Unie, en niet als die van België. Maar dat neemt niet weg dat de Belgische regering door zijn komst in een bijzonder lastig parket zit.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door herman50 » 01 nov 2017, 07:25

vind het maar een vreemd gedoe, na eerst es effe flink doe boel aangewakkerd te hebben verdwijnt meneer nu als een dief in de nacht, naar Belgie, idd wat moet ie daar ,... zou zeggen sorry daar is het gat van de deur rot maar op ga je iege rommel opruimen en aanvaard wat er gebeurt , maar dat is denk ik niet netjes .... fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Gast1 » 01 nov 2017, 08:45

En welja hoor ... Jo Cortenraedt *klik* wil een referendum voor onafhankelijk Limburg ...
"Bovendien, we kunnen er Belgisch Limburg bij vragen, dan zitten we al tegen de 2 miljoen aan. We spreken zo’n beetje dezelfde taal."
Aldus de eigenaar/hoofdredacteur bij Chapeau Magazine.
Dit is de taal en dit is het toepasselijk liedje:
[joker]

Gast1

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Gast1 » 01 nov 2017, 09:25

Hoewel Limburg toch wel veel heeft ...
Sorry ... ook hier on topic maar weer. :oops:

Plaats reactie