Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door herman50 » 08 dec 2017, 10:22

Tammy schreef of er stond ooit

Puigdemont wil dat Spanje zich voor een internationaal gerecht verantwoordt voor zijn ‘misdaden’ tegen het Catalaanse volk, zijn parlement en zijn regering. Ook wil hij dat alle politieke gevangenen worden vrijgelaten omdat er anders op 21 december geen vrije verkiezingen mogelijk zijn.

nou heb ik me al een hele tijd afgevraagd , wél land én welkbevolking bedoeld deze man, hetgeen hij als een dief in de nacht heeft laten stikken en naar Belgie is ´gevlucht´,, had gewoon een rustig overleg niet beter geweest én belangrijkste de uitslag eerbiedigen ,, dacht dat meer dan de helft zei nou neee bedankt . maarja nog effe lekker kerst vieren in een ´gastvrij´ land .... fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 22 dec 2017, 09:47

Afbeelding
De Catalaanse president Carles Puigdemont (m) reageert op de resultaten van de parlementsverkiezingen.

Separatisten halen meerderheid met 70 zetels.

BARCELONA - De separatistische partijen in Catalonië hebben bij de regionale parlementsverkiezingen een meerderheid behaald. Nadat 99,89 procent van de stemmen waren geteld bleek dat de drie partijen die onafhankelijkheid nastreven samen zeventig zetels hebben behaald, een nipte meerderheid in het 135 zetels tellende Catalaanse parlement.

Weliswaar werd het Madrid gezinde Ciutadans de grootste partij met 37 zetels, de separatistische partijen Junts per Catalunya (34), ERC-CatSí (32) en CUP (4) haalden samen zeventig zetels. Daarmee is het heel waarschijnlijk dat de in België schuilende Carles Puigdemont opnieuw de president van Catalonië wordt. „De Catalaanse republiek heeft gewonnen”, zei Puigdemont.

Dat is een klap voor de regering van de Spaanse conservatieve premier Rajoy. Die schreef de verkiezingen juist uit omdat hij verwachtte dat de separatisten het onderspit zouden delven. Dat was buiten de sterkte van de nationalistische gevoelens gerekend – die onder Puigdemont en de zijnen fors zijn aangewakkerd. Ook het optreden van de Spaanse politie tijdens het referendum van 1 oktober, en het vastzetten van de gekozen Catalaanse leiders, hebben tot verontwaardiging geleid.

„Rajoy en zijn bondgenoten zijn verslagen door de Catalanen”, jubelde Puigdemont vanuit Brussel, waar hij nog steeds zit nadat hij het land ontvluchtte toen Madrid ingreep en de Catalaanse regering afzette vanwege het uitroepen van de onafhankelijkheid.

Wie gaat formeren?

Bijna 82 procent van de 5,5 miljoen stemgerechtigde Catalanen gingen naar de stembus. Door de verkiezingsuitslag is het onduidelijk welke partij nu als het eerste aan de slag mag gaan met het formeren van een regering. Ciutadans is weliswaar de grootste partij van Catalonië geworden maar kan geen werkbare meerderheid vormen. De partij van Puigdemont wel.

Hoe deze sepataristische regering nu zou moeten opereren, is de vraag. Puigdemont is ‘in ballingschap’ in België – en kan niet terug naar Spanje omdat hem arrestatie boven het hoofd hangt. Zijn ‘vice-president’ Oriol Junqueras, zit al in de cel, op verdenking van rebellie, opruiïng en misbruik van gemeenschapsgeld. Daarbij worden 17 van de separatistische parlementariërs door de Spaanse rechter onderzocht op verdenking van deelname aan het “strategische comité’ dat achter het uitroepen van de onafhankelijkheid zat.

Pro-Spanje strijdvaardig.

Inès Arrimadas, de leidster van Ciutadans, is strijdvaardig. Zij wijst erop dat meer Catalanen hebben gestemd tegen separatisme dan voor onafhankelijkheid. „Het is vanaf nu nog duidelijker geworden dat de meerderheid een unie met Spanje en Europa steunt”, aldus Arrimadas die met haar partij veel stemmen wist weg te halen bij de Partido Popular van premier Rajoy. De PP haalde slechts drie zetels.

De niet-separatistische partijen haalden samen 52 procent van de stemmen. De Catalaanse kieswet kent echter een wegingsysteem dat plattelandsgebieden bevoordeelt, waar de separatisten veel stemmen haalden. Daardoor kwamen de drie separatistische partijen aan een meerderheid van zeventig zetels.


BRON.

>>>>>>>>>>>>

En wat gaat er nu gebeuren ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door herman50 » 22 dec 2017, 10:09

sorry hoor maar is er nog ergens iets dat gewoon stemt, ook hier word weer een weging systeem dat platteland bevoordeeld, waarom?? ja zo kan je makkelijk stemmen/zetels winnen .... maar blijft bij mij toch knagen dat die -zg!-premier lekker in Brussel zit en de VP in de bak .. dus staan die schouder aan schouder met hun volk ...dacht het niet
maar idd wat er gebeuren gaat ,,,,, afwachten maar weer
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 22 dec 2017, 10:27

Tammy schreef:En wat gaat er nu gebeuren ? [think]
Nou, lieve Tammy, die vraag wordt ook al gesteld in het bronartikel wat je hebt geplaatst, namelijk
Hoe deze sepataristische regering nu zou moeten opereren, is de vraag. Puigdemont is ‘in ballingschap’ in België – en kan niet terug naar Spanje omdat hem arrestatie boven het hoofd hangt. Zijn ‘vice-president’ Oriol Junqueras, zit al in de cel, op verdenking van rebellie, opruiïng en misbruik van gemeenschapsgeld. Daarbij worden 17 van de separatistische parlementariërs door de Spaanse rechter onderzocht op verdenking van deelname aan het “strategische comité’ dat achter het uitroepen van de onafhankelijkheid zat.
Zolang Catalonië nog deel uitmaakt van Spanje zal het gerecht zijn beloop hebben.
Indien juridisch kan worden hardgemaakt dat er illegale activiteiten werden uitgevoerd dan zullen die ook bestraft worden en waarschijnlijk zal Madrid dan ook stappen ondernemen om het Catalaanse zelfbestuur aan banden te leggen.

In tussentijd zal Puigdemont natuurlijk niet stil zitten. Hij zal steun blijven zoeken, en ook vinden, bij andere separatistische partijen en organisaties binnen Europa.

Het beloven woelige maanden, misschien wel jaren, te worden in Europa. En hiermee bedoel ik het werelddeel Europa, niet de politieke constructie Europa.

Want die separatistische voorvechters verliezen één aspect uit het oog: samen sta je sterker.
En in een wereld met een mondiale, één geworden economie, met grootmachten als China en India die tekenen vertonen dat zij de positie van wereldleider willen innemen, met Noord Korea dat met een zekere doodsverachting het gehele westen uitdaagt, en daar bovenop een Donald Trump die alle diplomatische constructies opblaast is er geen rol van betekenis weggelegd voor regio's die vinden dat ze groot en sterk genoeg zijn om het op hun eentje te klaren.

Ironie van het geheel: ik lees hier op het forum enorm veel bijval voor die separatisten, bijval door mensen die voortdurend het bankensysteem aanwijzen als oorsprong van alle ellende. Wel, lieve mensen, de grote banken staan te juichen, ze dansen en feesten bij het vooruitzicht van een versplintering van Europa, bij het idee dat grote, economisch sterke, gebundelde naties zullen vervangen worden door kleine, nietige landjes die door de banken zullen verdrukt en uitgebuit worden.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Mypos » 22 dec 2017, 10:36

herman50 schreef:sorry hoor maar is er nog ergens iets dat gewoon stemt, ook hier word weer een weging systeem dat platteland bevoordeeld, waarom?? ja zo kan je makkelijk stemmen/zetels winnen .... maar blijft bij mij toch knagen dat die -zg!-premier lekker in Brussel zit en de VP in de bak .. dus staan die schouder aan schouder met hun volk ...dacht het niet
maar idd wat er gebeuren gaat ,,,,, afwachten maar weer
Wat had die man dan moeten doen? Zich ook laten oppakken? Wat is het nut daarvan.

Hoe meer burgerlijke ongehoorzaamheid we hebben (dus stemmen op kleine partijen) hoe beter. Het systeem dat we hebben is door en door corrupt en kapot en het is hoog tijd voor verandering. :peace:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door univers » 22 dec 2017, 10:41

Het systeem dat we hebben is door en door corrupt en kapot en het is hoog tijd voor verandering.
Dan zal je eerst het volk wakker moeten maken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Mypos » 22 dec 2017, 10:49

univers schreef:
Het systeem dat we hebben is door en door corrupt en kapot en het is hoog tijd voor verandering.
Dan zal je eerst het volk wakker moeten maken.
Het volk is al voor een deel wakker. Daarom stemmen er ook zoveel mensen tegen de zittende macht.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door herman50 » 22 dec 2017, 11:05

mypos ,,,,Het systeem dat we hebben is door en door corrupt en kapot en het is hoog tijd voor verandering.

maar hoelang duren die veranderingen en wie zorgt ervoor ,, maar dan bijft tóch de vraag wáárom heeft die ´premier´de kuierlatten genomen? omdat hij dondersgoed wist wat ie/men had uitgevreten en dat ging tegen de rechtsgang in van Spanje nú is hij een -laat het zo zeggen - deserteur ,niks meer of minder
<verder denk ik dat er één iemand hem in de armen wil sluiten ,, -wat de grote jonges aangaat dan- je snapt hem al? idd ons Donny :chicken:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door univers » 22 dec 2017, 11:12

Voorlopig zit dat geteisem er nog.

Afbeelding

En ze worden nog steeds genaaid.
Als je die kop ziet, hoort hij toch thuis in een zwakzinnige inrichting.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 22 dec 2017, 11:13

Gusteman schreef:
Het beloven woelige maanden, misschien wel jaren, te worden in Europa. En hiermee bedoel ik het werelddeel Europa, niet de politieke constructie Europa.
Niet alleen het werelddeel Europa Gusteman, maar ook het politieke klimaat.
Maar daarin verschillen wij van mening, time will tell uiteindelijk. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 22 dec 2017, 11:26

Eventjes een paar uitspraken naast elkaar gelegd:
Mypos schreef:Het systeem dat we hebben is door en door corrupt en kapot en het is hoog tijd voor verandering.
univers schreef:Dan zal je eerst het volk wakker moeten maken.
Mypos schreef:Het volk is al voor een deel wakker. Daarom stemmen er ook zoveel mensen tegen de zittende macht.
Mypos schreef:Ik denk meer dat hebzucht de ondergang van de mensenwereld is.
Conclusie (verbeter mij als ik de bal mis sla): indien de hebzucht zich enkel manifesteert in de rangen van de zittende macht en niet bij de rest van de mensheid dan zijn de uitspraken over corruptie, tijd voor verandering en wakker worden van het volk zinvol.
Indien de hebzucht zich echter ook manifesteert bij "het volk" dan zijn die uitspraken pure onzin.

Want het veranderen (lees: het verwijderen/vervangen van de zittende macht) zal enkel tot gevolg hebben dat andere hebzuchtigen de plaats zullen innemen; er zullen andere werkwijzen aan te pas komen, er zullen andere benamingen ingevoerd worden, maar de corruptie en het misbruik zullen onveranderd doorgaan.

Gast1

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Gast1 » 22 dec 2017, 13:21

Leuk om het eens een keer helemaal met je eens te zijn Guus: :post:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Mypos » 23 dec 2017, 23:37

gusteman schreef:Eventjes een paar uitspraken naast elkaar gelegd:
Mypos schreef:Het systeem dat we hebben is door en door corrupt en kapot en het is hoog tijd voor verandering.
univers schreef:Dan zal je eerst het volk wakker moeten maken.
Mypos schreef:Het volk is al voor een deel wakker. Daarom stemmen er ook zoveel mensen tegen de zittende macht.
Mypos schreef:Ik denk meer dat hebzucht de ondergang van de mensenwereld is.
Conclusie (verbeter mij als ik de bal mis sla): indien de hebzucht zich enkel manifesteert in de rangen van de zittende macht en niet bij de rest van de mensheid dan zijn de uitspraken over corruptie, tijd voor verandering en wakker worden van het volk zinvol.
Indien de hebzucht zich echter ook manifesteert bij "het volk" dan zijn die uitspraken pure onzin.

Want het veranderen (lees: het verwijderen/vervangen van de zittende macht) zal enkel tot gevolg hebben dat andere hebzuchtigen de plaats zullen innemen; er zullen andere werkwijzen aan te pas komen, er zullen andere benamingen ingevoerd worden, maar de corruptie en het misbruik zullen onveranderd doorgaan.
Niet mee eens aangezien de meest hebzuchtige mensen nu aan de top zitten. Het systeem wat we nu hebben heeft dat namelijk gecreeerd. Het haalt de meest hebzuchtigen naar de top. We kunnen dus werkelijk wel dingen veranderen maar dan moet dat komen door ofwel "white hats" in het huidige systeem ofwel gewoon van de grond af zelf dingen veranderen ofwel een grootschalige revolutie waarbij de wijze mensen in onze samenleving aan de top komen te zitten.

Lastig, maar niet ondoenlijk.

Cornelius

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Cornelius » 24 dec 2017, 00:44

Europa probeert al sinds de oprichting van Europese Kolen- en Staalgemeenschap (waarover mijn meester op de Lagere School in de vijftiger jaren vol trots vertelde) meer één te worden.
Het blijkt een lange worsteling te zijn en dat is eigenlijk ook wel logisch als je alle oorlogen binnen Europa van de afgelopen eeuwen erbij haalt.
Dat het nu, soms, even, ergens op begint te lijken is een hele stap vooruit. Ik heb er wel vertrouwen in dat het, met veel vallen en opstaan, over een jaar of vijftig een redelijk succes wordt.
Volgens mij is er veel mis gegaan omdat te vaak vergeten is dat je de afzonderlijke landen en regio's zoveel mogelijk zelfstandigheid moet laten. Anders gezegd: regel alleen (Europees) centraal wat in het algemeen belang van Europa is.
De EU moet zich niet bemoeien met wat afzonderlijke landen zelf kunnen beslissen als daarmee het belang van het grotere geheel niet aangetast wordt.
Ik las bijvoorbeeld dat de EU wil gaan vaststellen hoe groot het heffingsvrije vermogen van de burger mag zijn. Dat kan elk land toch goed voor zichzelf bepalen. De EU denkt te veel dat er een centrale Europese regering moet komen die voor heel Europa hetzelfde belastingtarief invoert. Dat lijkt te veel op machtswellust en doet geen recht aan regionale verschillen.
Als er meer ruimte zou zijn voor regionale verschillen had Catalonië geen verlangen naar afscheiding hoeven te hebben.
Zelf voel ik me wel een beetje burger van Europa en ik denk dat dat niets af hoeft te doen van het gevoel Brabander of Zeeuw of wat dan ook te zijn.
Je identiteit is cirkelvormig opgebouwd: familie, dorp of stad, regio, land, Europa, wereld. Het een hoeft helemaal niet ten koste te gaan van het ander. Een mens wil ge-aard zijn. Dat begint bij de familie, de dorpskermis en het volkstuintje, maar gaat verder met het kopen van regionaal verbouwd voedsel, met het stemmen op een landelijke partij; je verbonden voelen met je kleinkinderen die 1000 km. verderop wonen en je interesseren voor het land waarin zij wonen; je inlezen in de wederwaardigheden van de eilandengroep in de Stille Zuidzee waar je nichtje woont.
De wereld is een dorp geworden, maar het kosmopoliet zijn begint bij de jaarlijkse familiereünie en de heemkundekring van het dorp waarin je woont.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Mypos » 24 dec 2017, 00:57

Cornelius schreef:Europa probeert al sinds de oprichting van Europese Kolen- en Staalgemeenschap (waarover mijn meester op de Lagere School in de vijftiger jaren vol trots vertelde) meer één te worden.
Het blijkt een lange worsteling te zijn en dat is eigenlijk ook wel logisch als je alle oorlogen binnen Europa van de afgelopen eeuwen erbij haalt.
Dat het nu, soms, even, ergens op begint te lijken is een hele stap vooruit. Ik heb er wel vertrouwen in dat het, met veel vallen en opstaan, over een jaar of vijftig een redelijk succes wordt.
Volgens mij is er veel mis gegaan omdat te vaak vergeten is dat je de afzonderlijke landen en regio's zoveel mogelijk zelfstandigheid moet laten. Anders gezegd: regel alleen (Europees) centraal wat in het algemeen belang van Europa is.
De EU moet zich niet bemoeien met wat afzonderlijke landen zelf kunnen beslissen als daarmee het belang van het grotere geheel niet aangetast wordt.
Ik las bijvoorbeeld dat de EU wil gaan vaststellen hoe groot het heffingsvrije vermogen van de burger mag zijn. Dat kan elk land toch goed voor zichzelf bepalen. De EU denkt te veel dat er een centrale Europese regering moet komen die voor heel Europa hetzelfde belastingtarief invoert. Dat lijkt te veel op machtswellust en doet geen recht aan regionale verschillen.
Als er meer ruimte zou zijn voor regionale verschillen had Catalonië geen verlangen naar afscheiding hoeven te hebben.
Zelf voel ik me wel een beetje burger van Europa en ik denk dat dat niets af hoeft te doen van het gevoel Brabander of Zeeuw of wat dan ook te zijn.
Je identiteit is cirkelvormig opgebouwd: familie, dorp of stad, regio, land, Europa, wereld. Het een hoeft helemaal niet ten koste te gaan van het ander. Een mens wil ge-aard zijn. Dat begint bij de familie, de dorpskermis en het volkstuintje, maar gaat verder met het kopen van regionaal verbouwd voedsel, met het stemmen op een landelijke partij; je verbonden voelen met je kleinkinderen die 1000 km. verderop wonen en je interesseren voor het land waarin zij wonen; je inlezen in de wederwaardigheden van de eilandengroep in de Stille Zuidzee waar je nichtje woont.
De wereld is een dorp geworden, maar het kosmopoliet zijn begint bij de jaarlijkse familiereünie en de heemkundekring van het dorp waarin je woont.
Wat? Dus jij ben VOOR meer EU?

Kijk nou eens naar de feiten. Meer EU is meer controle van de Multinationals en banken. Dat is slecht voor bijna elke burger. Hoe kun je daar nou voor zijn? :knots:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door univers » 24 dec 2017, 09:00

Europa probeert al sinds de oprichting van Europese Kolen- en Staalgemeenschap (waarover mijn meester op de Lagere School in de vijftiger jaren vol trots vertelde) meer één te worden.
Weet het nog goed, toen had je nog Benelux, in '44 opgericht.
Later zijn Duitsland, Italië en Frankrijk bij gekomen.
Nog later is het een puinhoop geworden.
Opdoeken heel die handel.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 24 dec 2017, 09:29

Cornelius schreef:Je identiteit is cirkelvormig opgebouwd: familie, dorp of stad, regio, land, Europa, wereld. Het een hoeft helemaal niet ten koste te gaan van het ander. Een mens wil ge-aard zijn. Dat begint bij de familie, de dorpskermis en het volkstuintje, maar gaat verder met het kopen van regionaal verbouwd voedsel, met het stemmen op een landelijke partij; je verbonden voelen met je kleinkinderen die 1000 km. verderop wonen en je interesseren voor het land waarin zij wonen; je inlezen in de wederwaardigheden van de eilandengroep in de Stille Zuidzee waar je nichtje woont.
De wereld is een dorp geworden, maar het kosmopoliet zijn begint bij de jaarlijkse familiereünie en de heemkundekring van het dorp waarin je woont.
:post:
Mypos schreef:Wat? Dus jij ben VOOR meer EU?

Kijk nou eens naar de feiten.
De feiten, beste Mypos?
De feiten zijn dat indien de EU uit elkaar valt er een machtsvacuüm zal ontstaan.
Met de opkomst van China en India als economische wereldmachten zit het er dik in dat de 4 groten, dus die twee met Rusland en de VS erbij, de afzonderlijke Europese landen en staten zullen "inlijven", aan zich zullen binden ..... om ze daarna tegen elkaar uit te spelen, net zoals ze in Zuid Amerika hebben gedaan.
We hebben gezien waar dat naartoe leidt.
Mypos schreef:We kunnen dus werkelijk wel dingen veranderen maar dan moet dat komen door ofwel "white hats" in het huidige systeem ofwel gewoon van de grond af zelf dingen veranderen ofwel een grootschalige revolutie waarbij de wijze mensen in onze samenleving aan de top komen te zitten.
Wat dacht je van een herwaardering van de Democratie, beste Mypos?
Zoals de kaarten nu liggen zitten we in een Particratie; terugkeren naar echte democratie (waarbij de bestaande macht wordt ontnomen aan de politieke partijen) zou volstaan om weer orde op zaken te stellen.
Dus eigenlijk het omgekeerde van wat we nu zien gebeuren in Polen: daar worden democratische instellingen uitgehold en wordt aan de heersende politieke partij enorm veel macht toegekend. De gevolgen zullen er dan ook naar zijn.
univers schreef:Opdoeken heel die handel.
Welja, beste univers/Witte wel, opdoeken die handel.
En dan ?????

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door univers » 24 dec 2017, 09:33

En dan ?????
Met een schone lei begonnen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Kristof Piessens » 24 dec 2017, 09:43

Hoe meer onafhankelijke landen bij de eu komen, wordt het hoe langer hoe meer een soep...

Het idee van de eu wijst enkel in de richting van hoe de nationale regeringen autonoom mogen blijven maar graag zouden willen dat de eu als 1 geheel reageert op de gebeurtenissen, nationale regeringen zijn daarom te veel versnippert, en trouwens als je 1 gemeenschap wil is zoeken naar een gemeenschappelijke punt die alle eu landen gemeenschappelijk centraal kan stellen, en dan spreek je over bevoegdheden op nationaal als eu vlak...

Daar zit de taak van de eu om de wetgevingen de een bijna gemeenschappelijke uitvoering kennen toe te passen met respect voor de rechten van/voor de mensen, alleen besef dan wel dat de voorwaarden op de rechten correct moeten zijn....de eu zou nu normaal gezien moeten beginnen met de technologische mogelijkheden te benutten om data te beginnen verzamelen los van de belangen die er zijn.

Een idee hebben is goed, maar het begint met beleid voeren zonder persoonlijke belang te hebben in de positie die je op 1 of andere manier hebt verkregen wat ik juist in vraag stel, hand en spandiensten binnen die politieke families ongeacht in welke partij je actief bent...vaker hebben de meeste politici een te zware persoonlijke belang wat de omstandigheden van nu hebben gecreëerd !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 27 mar 2018, 19:03

Dit bericht is van 25 maart.
Het spaanse verhaal is nog niet uit.

Afbeelding


Duizenden Catalanen de straat op na arrestatie oud-premier Puigdemont.


Zo'n 50.000 Catalanen zijn zondag in Barcelona de straat op gegaan om te protesteren tegen de arrestatie van de vroegere leider Carles Puigdemont. Tijdens de demonstraties in Catalaanse hoofdstad kwam het tot confrontaties tussen actievoerders en de politie waardoor meer dan 90 mensen gewond raakten. In andere steden vielen nog eens acht gewonden.

Tijdens de demonstraties kwam het tot confrontaties tussen actievoerders en de politie waardoor meer dan dertig mensen gewond raakten. Er werden spandoeken getoond met teksten als "Bevrijd politieke gevangenen" en "SOS Democratie".

Puigdemont werd zondag aangehouden nadat hij vanuit Denemarken Duitsland binnen was gereden vanwege een internationaal arrestatiebevel dat door Spanje is uitgevaardigd.

''Wij eisen van Duitsland dat het Puigdemont niet uitlevert aan Spanje voor misdaden die op politieke gronden verzonnen zijn'', aldus een woordvoerder van de separatistenbeweging ANC die het protest organiseerde. De demonstranten liepen van het gebouw van de vertegenwoordiging van de EU naar het Duitse consulaat in de Catalaanse hoofdstad.

De Belgische advocaat van Puigdemont denkt dat de oud-premier snel wordt vrijgelaten. Hij zou dan in vrijheid het uitleveringsverzoek aan kunnen vechten. Puigdemont wordt morgen voorgeleid voor een Duitse rechter.

Vervolgd.

De oud-premier verbleef sinds eind oktober vorig jaar samen met vier andere Catalaanse politici in België na de mislukte poging om Catalonië onafhankelijk te maken. Hij wordt in Spanje vervolgd voor rebellie. Op rebellie staat in Spanje een maximale gevangenisstraf van 25 jaar.

In totaal worden 25 separatistische politici berecht wegens rebellie, verduistering of ongehoorzaamheid, aldus het hof.

Puigdemont was vanaf donderdag in Finland. Eerst werd beweerd dat hij zich daar zou aangeven, maar hij wilde toch terug naar België.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie