Het Nederlandse leger

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Tammy » 06 okt 2017, 06:56

Volgens mij niet hoor Univers. [joker]
Maar zonder gekheid , die vrouw is een klassiek geval van eenrichtingsverkeer in afkeuring naar anderen die er een andere mening op na houden.
Alles wat met de militaire wereld te maken heeft verafschuwd zij .
Dat kan en mag natuurlijk ook.
Maar er zijn van die mensen bij, gelukkig niet allemaal , die een arrogante houding gaan aannemen en je het gevoel willen geven dat je zelf een atoombom hebt gegooid op de wereld omdat je anders denkt.
Die mensen krijgen het moeilijk met mij als ze dat proberen te flikken bij mij.
Dat lukt dus niet.

Voor de rest mogen ze doen en laten wat ze willen , ik vind het best.

Peace man . :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door taigitu » 06 okt 2017, 10:54

Nieuwe legerbaas Bauer weigert missies als het moet

Na het pijnlijke vertrek van Tom Middendorp afgelopen dinsdag heeft Rob Bauer de leiding overgenomen met een duidelijke boodschap aan de politiek. Hij zal keihard ‘nee’ zeggen als zijn manschappen niet klaar zijn voor een missie.
05-10-17

Ik had niet verwacht nu hier te staan. U ook niet
Klaas Dijkhoff, minister van Defensie


Niet op het statige Binnenhof in Den Haag, zoals aanvankelijk de bedoeling was, maar in een hangar waar tot voor kort nog helikopters werden onderhouden, aanvaardde Rob Bauer het commando over het leger. Met gemengde gevoelens, moet hij toegeven. Promotie is normaal gesproken een feestje waard. ,,Maar het voelt onwerkelijk hier te staan’’, zegt hij ten overstaan van zijn eigen manschappen, familieleden en vrienden. ,,Zelfs het KNMI waarschuwde voor zwaar weer. Hoe symbolisch. Zelfs het weer heeft begrepen in welke omstandigheden Defensie zich op dit moment bevindt.’’

De plechtigheid moest na het Kamerdebat van afgelopen dinsdag zo snel worden omgegooid dat zelfs de ceremonie-leider geen tijd had om nieuwe programmaboekjes in elkaar te zetten, waarvoor hij bij aanvang zijn verontschuldigingen aanbiedt. Ook Klaas Dijkhoff, die net één dag minister van Defensie is, weet niet wat hem overkomt. ,,Ik had niet verwacht nu hier te staan. U ook niet’’, zegt hij tegen de kersverse nieuwe baas van het leger.

Uniek

Het aftreden is een persoonlijk drama voor zowel Tom Middendorp als Jeanine Hennis
Rob Bauer, nieuwe commandant der strijdkrachten

Het is veelzeggend voor de turbulente dagen die de krijgsmacht doormaakt. Vorige week woensdag was er nog geen vuiltje aan de lucht en leek generaal Tom Middendorp zonder problemen afscheid te kunnen nemen van zijn troepen. Tot donderdag het vernietigende rapport kwam over het mortierongeluk in Mali waarbij twee militairen omkwamen. Er was van alles mis gegaan met de aanschaf en het beheer van de munitie. Middendorp voelde zich hiervoor verantwoordelijk en legde zijn functie neer. Een uniek besluit dat nog nooit eerder door de hoogste generaal binnen de krijgsmacht is genomen.

Van een feestelijke commando-overdracht kon geen sprake meer zijn. De plechtigheid is er dan ook één met een dikke zwarte rand. Hoewel Bauer best opgelucht zou kunnen zijn met het aftreden van zijn voorganger. Een krachtiger signaal dat er nu echt dingen moeten veranderen bij Defensie, is niet denkbaar. Toch ziet Bauer dat anders. ,,Ik word hier absoluut niet vrolijk van. Het aftreden is een persoonlijk drama voor zowel Tom Middendorp als Jeanine Hennis en heeft diepe impact gemaakt op onze hele krijgsmacht.’’

De gebeurtenissen van de afgelopen dagen hebben voor Bauer één ding heel duidelijk gemaakt. Onder zijn leiding worden er geen onverantwoorde risico’s genomen. ,,Ik zal nadrukkelijk 'nee' zeggen, als een gewenste missie van de politiek niet uitvoerbaar is. Als een eenheid niet klaar is voor een uitzending, dan sturen we die eenheid niet.’’ Waarmee hij niet wil zeggen dat Tom Middendorp die risico’s wel nam; ook hij heeft meermalen ‘nee’ moeten verkopen, benadrukt hij.

Tandvlees
Een 60mm-mortier uit de hand afgevuurd in Afghanistan. Het Nederlandse leger zal voorlopig geen gebruik meer maken van het type mortier waarmee in Mali een ongeluk is gebeurd. Daarbij kwamen twee militairen van de Luchtmobiele Brigade om het leven en een derde raakte ernstig gewond.
Afbeelding

Wel of niet op missie gaan, hangt samen met een gezonde krijgsmacht. En daar is nu nog alleszins sprake van, vindt Bauer. ,,We lopen op ons tandvlees.’’ De nieuwe commandant moet de weg omhoog weer zien te vinden. Het zal geen gemakkelijke klus worden, erkent Bauer. Maar hij heeft misschien één groot voordeel ten opzichte van de generaals die hem de afgelopen decennia voorgingen.

Waar Middendorp na zijn aanstelling 12.000 banen moest schrappen, is Bauer de eerste sinds lange tijd die hoogstwaarschijnlijk fors geld mag uitgeven. Een fijn gevoel, maar toch vraagt de commandant geduld van zijn troepen. ,,We weten wat er aan schort en wat er moet gebeuren. We zijn ook al gestart met het oplossen van fundamentele problemen. Maar ik realiseer mij dat de vooruitgang die we boeken soms nauwelijks merkbaar is voor de mensen op de werkvloer. De aanschaf van reserveonderdelen of speciale munitie kost gewoon tijd.’’

Bauer waarschuwt zijn manschappen dat ze ook de komende tijd rekening moeten houden met beperkingen. Het is een boodschap die veel militairen juist niet hoopten te horen van hun nieuwe baas. Door de jarenlange bezuinigingen lopen veel militairen al gefrustreerd rond. Hun geduld is al zo lang op de proef gesteld, dat het vertrouwen in de militaire en politieke top gedaald is tot bijna het nulpunt, blijkt steeds weer uit enquêtes van vakbonden.

Ze willen actie. Bauer begrijpt dat. ,,Het herstel van de krijgsmacht kan mij ook niet snel genoeg gaan’’, zegt hij. Toch denkt hij het vertrouwen te kunnen herstellen door goed te luisteren wat militairen bezig houdt, problemen echt aan te pakken maar ook aan te geven wat beperkingen zijn. Als militairen dan ook nog vrijuit durven spreken - wat sommigen nu als een groot probleem ervaren omdat dit hun carrière in de weg zou kunnen staan - komt het volgens de nieuwe commandant helemaal goed. ,,Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat met hun informatie iets wordt gedaan. Niets mag blijven hangen. Niet vanwege onduidelijkheden over wie verantwoordelijk is. Of vanwege schroom.’’

https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-leg ... ~aef7abd9/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Gast1 » 06 okt 2017, 10:59

Ik heb het gezien en gehoord.
Ik mag zo'n kerels wel, zoals die Rob Bauer. ;P!

gusteman

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door gusteman » 06 okt 2017, 12:10

Bauer lijkt dan misschien wel iemand die met vaste hand zal sturen waar moet worden bijgestuurd maar in essentie lees ik in het artikel op AD net hetzelfde wat elke nieuwe beleidvoerder keer op keer weer aanvoert: ik zal het anders doen.

Veel beloven en weinig geven doet ..... bla bla bla bla bla
AD.nl schreef:De gebeurtenissen van de afgelopen dagen hebben voor Bauer één ding heel duidelijk gemaakt. Onder zijn leiding worden er geen onverantwoorde risico’s genomen. ,,Ik zal nadrukkelijk 'nee' zeggen, als een gewenste missie van de politiek niet uitvoerbaar is. Als een eenheid niet klaar is voor een uitzending, dan sturen we die eenheid niet.’’ Waarmee hij niet wil zeggen dat Tom Middendorp die risico’s wel nam; ook hij heeft meermalen ‘nee’ moeten verkopen, benadrukt hij.

Wel of niet op missie gaan, hangt samen met een gezonde krijgsmacht. En daar is nu nog alleszins sprake van, vindt Bauer. ,,We lopen op ons tandvlees.’’ De nieuwe commandant moet de weg omhoog weer zien te vinden. Het zal geen gemakkelijke klus worden, erkent Bauer. Maar hij heeft misschien één groot voordeel ten opzichte van de generaals die hem de afgelopen decennia voorgingen.

Waar Middendorp na zijn aanstelling 12.000 banen moest schrappen, is Bauer de eerste sinds lange tijd die hoogstwaarschijnlijk fors geld mag uitgeven. Een fijn gevoel, maar toch vraagt de commandant geduld van zijn troepen. ,,We weten wat er aan schort en wat er moet gebeuren. We zijn ook al gestart met het oplossen van fundamentele problemen. Maar ik realiseer mij dat de vooruitgang die we boeken soms nauwelijks merkbaar is voor de mensen op de werkvloer. De aanschaf van reserveonderdelen of speciale munitie kost gewoon tijd.’’

Bauer waarschuwt zijn manschappen dat ze ook de komende tijd rekening moeten houden met beperkingen. Het is een boodschap die veel militairen juist niet hoopten te horen van hun nieuwe baas. Door de jarenlange bezuinigingen lopen veel militairen al gefrustreerd rond. Hun geduld is al zo lang op de proef gesteld, dat het vertrouwen in de militaire en politieke top gedaald is tot bijna het nulpunt, blijkt steeds weer uit enquêtes van vakbonden.

Ze willen actie. Bauer begrijpt dat. ,,Het herstel van de krijgsmacht kan mij ook niet snel genoeg gaan’’, zegt hij. Toch denkt hij het vertrouwen te kunnen herstellen door goed te luisteren wat militairen bezig houdt, problemen echt aan te pakken maar ook aan te geven wat beperkingen zijn. Als militairen dan ook nog vrijuit durven spreken - wat sommigen nu als een groot probleem ervaren omdat dit hun carrière in de weg zou kunnen staan - komt het volgens de nieuwe commandant helemaal goed. ,,Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat met hun informatie iets wordt gedaan. Niets mag blijven hangen. Niet vanwege onduidelijkheden over wie verantwoordelijk is. Of vanwege schroom.’’
"Waarmee hij niet wil zeggen dat Tom Middendorp die risico’s wel nam ....."

Bauer zegt hier dus dat Middendorp het dus behoorlijk goed zou moeten hebben gedaan en hem niet echt iets te verwijten zou vallen ....; en gaat dan verder met:
  • - een gezonde krijgsmacht. En daar is nu nog alleszins sprake van

    - De nieuwe commandant moet de weg omhoog weer zien te vinden.

    - ,,Het herstel van de krijgsmacht kan mij ook niet snel genoeg gaan’’, zegt hij. Toch denkt hij het vertrouwen te kunnen herstellen door goed te luisteren wat militairen bezig houdt, problemen echt aan te pakken maar ook aan te geven wat beperkingen zijn.

    - Als militairen dan ook nog vrijuit durven spreken - wat sommigen nu als een groot probleem ervaren omdat dit hun carrière in de weg zou kunnen staan - komt het volgens de nieuwe commandant helemaal goed.

    - ,,Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat met hun informatie iets wordt gedaan. Niets mag blijven hangen. Niet vanwege onduidelijkheden over wie verantwoordelijk is. Of vanwege schroom.’’
Als dit de punten zijn waarvan Bauer overtuigd is dat ze moeten worden aangepakt dan houdt dit in dat Middendorp die punten niet goed heeft aangepakt ..... anders had Bauer dat niet meer hoeven te doen.
Blijkbaar heeft Middendorp het dan toch niet zo goed gedaan als Bauer wil laten uitschijnen.

Maar dat zal Bauer niet publiekelijk zo verwoorden, een collega blijft hoe dan ook een collega; je weet maar nooit, misschien heb je die ooit nog wel eens nodig.

Dus blijft het aloude adagio van toepassing: jij krabt mijn rug dan krab ik die van jou wel.

Met andere woorden: ze dronken een glas, ze pisten een plas ... en alles bleef zoals het was.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door MetalPig » 06 okt 2017, 12:19

Wel of niet op missie gaan, hangt samen met een gezonde krijgsmacht. En daar is nu nog alleszins sprake van,
Da's mooi!

Wat minder mooi is, is dat de schrijver het verschil niet lijkt te weten tussen 'alleszins' en 'geenszins'.

gusteman

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door gusteman » 06 okt 2017, 12:37

MetalPig schreef:Wat minder mooi is, is dat de schrijver het verschil niet lijkt te weten tussen 'alleszins' en 'geenszins'.
Ik veronderstel dat er verwarring bestond tussen "geenszins" en "allerminst".
Tenzij het opzettelijk zo werd verwoord; dan wordt het een zin die in wezen niets zegt en waar de spreker achteraf dus ook niet "op gepakt" kan worden.
Netjes volgens het "Handboek voor de politiek: hoe formuleer je zinnen zonder je te engageren!".

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door MetalPig » 06 okt 2017, 12:59

gusteman schreef:
MetalPig schreef:Wat minder mooi is, is dat de schrijver het verschil niet lijkt te weten tussen 'alleszins' en 'geenszins'.
Ik veronderstel dat er verwarring bestond tussen "geenszins" en "allerminst".
Ah, dat kan ook ja ;P!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door taigitu » 06 okt 2017, 13:13

Nederlandse special forces in Mali dragen speciaal gevechtstenue

12 maart 2016

De Nederlandse commando's in Mali dragen sinds kort een nieuw, speciaal ontwikkeld gevechtstenue. Dat is te lezen in een nieuwsbericht op de website van Profile Equipment, een Nederlands bedrijf dat de uniformen heeft geleverd aan Defensie. Het uniform is gebaseerd op de "Fightex" kledinglijn van het Israelische bedrijf Fibrotex (dat ook de uniformen heeft geproduceerd die in Mali gedragen worden), maar is door Profile Equipment tot in de kleinstee details aangepast aan de wensen van de Nederlandse commando's. Het tenue bestaat uit een broek, jas en combat shirt.

Afbeelding

Nederlandse commando's in Mali worden bevoorraad door een Chinook helikopter
Commando's in Mali worden bevoorraad door een Chinook helikopter. De commando's op de foto dragen het nieuwe gevechtstenue. (foto: Defensie)

Wat als eerste opvalt is het camouflagepatroon waarmee de stof bedrukt is.
Volgens Profile Equipment is dit een patroon wat speciaal voor Mali ontwikkeld is voor de Nederlandse krijgsmacht. Op een afstand heeft het wat weg van Multicam, het camouflagepatroon dat eerder al door Nederlandse commando's in Mali werd gebruikt, maar van dichtbij is het verschil goed te zien.

Het camouflagepatroon bestaat uit zes verschillende kleuren. In tegenstelling tot Multicam lopen die niet geleidelijk in elkaar over, maar hebben ze scherpe, hoekige randen. Hierdoor heeft het wat weg van digitale "pixel" camouflagepatronen. Een infra-red reflective (IRR) coating zorgt dat de stof ook bij waarneming door nachtzichtapparatuur zijn camouflerende werking behoudt.
Afbeelding
Links Multicam, rechts het nieuwe camouflagepatroon wat in Mali wordt gedragen

De uniformen zijn gemaakt van een weefsel van verschillende vezels. De samenstelling van de stof zorgt ervoor dat de uniformen licht van gewicht zijn en goed ademen (noodzakelijk voor een klimaat zoals dat van Mali, waar de temperatuur vaak rond de 40 graden ligt) maar tegelijkertijd ook stevig zijn en goede bescherming bieden.

De stof van de uniformen is inherently flame resistant. Dit houdt in dat de stof door zijn samenstelling van zichzelf vlamvertragend is, en dat de vlamvertragende eigenschappen niet zullen afnemen door wassen of slijtage. Dit in tegenstelling tot stoffen die chemisch behandeld worden om vlamvertragend te zijn (flame-retardant treated). De stof is behandeld met permethrin, een insectenwerend middel dat muggen en teken afweert (en dat in tegenstelling tot Deet niet de vlamvertragende eigenschappen aantast). De stof is ripstop, wat betekent dat het zo is geweven dat het minder snel scheurt. Bovendien zijn slijtgevoelige plekken extra stevig gestikt zodat het stiksel minder snel los laat.

Maar ook over het ontwerp van de kleding zelf is goed nagedacht, waarbij rekening is gehouden met het inzetgebied en de gebruikers. Zo is het combat shirt voorzien van extra ventilatie bij de schouders, zijn de ritsen afgeschermd van zand en stof, en kunnen alle labels makkelijk worden verwijderd om jeuk en irritatie te voorkomen.

De riemlussen zijn extra groot gemaakt zodat een brede riem gedragen kan worden. Om te voorkomen dat een riem met uitrusting in de weg zit gaat de rits twee kanten op open. De knievlakken zijn extra versterkt met Kevlar, en aan de binnenkant zit een mogelijkheid om kniebeschermers te dragen zonder knellende elastieken banden. De hoogte van de kniebeschermers kan overigens vanuit de broekzakken versteld worden. De broekspijpen zijn aan de onderkant voorzien van elastiek (geen losse elastiekjes meer nodig).

Vooralsnog lijkt het erop dat alleen commando's in Mali dit gevechtstenue krijgen. Het is niet bekend of dit tenue ook in andere uitzendgebieden gebruikt zal worden, of dat het puur bedoeld is voor de extreme omstandigheden in Mali.

https://www.militaire-uitrusting.nl/blo ... echtstenue
Ik las laatst een bericht dat de gevechtstenues uit China kwamen en brandgevaarlijk waren.
Een Nederlands bedrijf zou nu deze tenues maken.
Militair op missie moet helm met andere soldaat delen

Militairen zijn boos nu defensie niet voor iedereen een eigen, nieuwe helm wil bestellen. Een deel van het personeel moet het straks op uitzending of bij een oefening doen met een leenexemplaar.

Maar straks moet een deel van het personeel dat op oefening of uitzending gaat een helm uit een pool gebruiken
Woordvoerder vakbond VBM

Tussen 2019 en 2022 krijgen militairen dan eindelijk hun langverwachte, nieuwe gevechtskleding.
In totaal worden er 45.400 basispakketten besteld, maar opvallend genoeg slechts 22.500 helmen.

Bij dat laatste wil vakbond VBM zich niet neerleggen. ,,Een helm hoort wat ons betreft bij de persoonlijke uitrusting, die je zelf kunt verzorgen en aanpassen'', zegt een woordvoerder.

,,Maar straks moet een deel van het personeel dat op oefening of uitzending gaat een helm uit een pool gebruiken.''

Hoewel de vakbond ontevreden is, zegt een woordvoerder van het ministerie dat een wijziging in de bestelling 'niet voor de hand ligt', omdat niet iedereen altijd een eigen helm bij de hand hoeft te hebben. Volgens defensie wordt bij de aankoop van materieel gezorgd dat militairen over de beste kleding en bescherming beschikken bij het uitvoeren van hun taak. Dat kan ook als ze een van de 4500 'leenhelmen' moeten gebruiken.

Keuze
,,De bezwaren van de vakbond zijn bij ons bekend. De keuze om de ene militair wel en de ander niet van een nieuwe helm te voorzien, wordt genomen op basis van hun dagelijkse werkzaamheden.'' Maar ál het personeel is operatio­neel inzetbaar, benadrukt de vakbond, die daarnaast logistieke problemen vreest bij het verdelen van de 'leenhelmen' bij oefeningen.

En militairen zelf ervaren in de praktijk in elk geval niet dat ze over de beste uitrusting beschikken. Al lang zucht personeel onder het verouderde materiaal waarmee ze hun werk moeten verrichten. Zo is bij de mariniers een veelheid aan soorten buitenjassen in omloop, waarvan een deel na een fikse regenbui urenlang nat blijft. In sommige gevallen kregen militairen met een lek exemplaar tijdens oefeningen te horen dat ze maar duct tape moeten gebruiken om het ding op te lappen.

https://www.ad.nl/binnenland/militair-o ... ~afcee86e/
Nog veel werk aan de winkel. Ik hoop dat Bauer het nodige voor elkaar krijgt.
Er zal door velen naar gekeken worden, zowel binnen, als buiten het leger.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie