Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door MetalPig » 09 feb 2018, 14:53

Gast1 schreef:
09 feb 2018, 09:18
De zomertijd heeft beslist haar voordelen. Mensen kunnen immers 's avonds als ze het actiefst zijn, langer van het daglicht genieten.
Dit argument begrijp ik nooit echt. De zon trekt zich er toch niks van aan hoe wij onze klok hebben staan?

Cornelius

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Cornelius » 09 feb 2018, 15:18

Het lukt mij niet met de opdraaisleutel mijn Junghansklok uit 1925 een uur terug te draaien. De sleutel wil namelijk maar één kant op. Moet ik daarvoor bij de klokkenmaker zijn?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door univers » 09 feb 2018, 15:27

Vraag het aan Gast1. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Cornelius

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Cornelius » 09 feb 2018, 15:31

univers schreef:
09 feb 2018, 15:27
Vraag het aan Gast1. :mrgreen:
Ja, ik hoop echt dat Gast1 een oplossing weet, want anders zit ik mooi met een maandagochtendklok die het maar een eeuw doet. En ook nog eens op z'n Duits geprogrammeerd zodat hij zich niks van de Hollandse zomer- en wintertijd aantrekt.
Je zult er maar mee zitten, toch?

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 09 feb 2018, 16:13

MetalPig schreef:
09 feb 2018, 14:49
Dat artikel pleit toch ook tegen het 2 maal per jaar verzetten van de klok?
Correct.
MetalPig schreef:
09 feb 2018, 14:49
Dan zijn we het eens volgens mij :?
Dat valt nog te bezien, daar ik een voorstander ben van de zomertijd en die zomertijd vervolgens te 'bevriezen' in saecula saeculorum.
Hetwelk impliceert het tijdstip met een niet mis te verstaan vol uur vooruit te draaien/zetten en daarna niet meer terug te draaien/zetten.
Als je het hier mee eens bent dan zijn we het inderdaad met elkaar eens.

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 09 feb 2018, 16:17

MetalPig schreef:
09 feb 2018, 14:53
Gast1 schreef:
09 feb 2018, 09:18
De zomertijd heeft beslist haar voordelen. Mensen kunnen immers 's avonds als ze het actiefst zijn, langer van het daglicht genieten.
Dit argument begrijp ik nooit echt. De zon trekt zich er toch niks van aan hoe wij onze klok hebben staan?
Laat ik daar nou eens niet op reageren ... :shock: ... oeps, nou doe ik het toch ... :mrgreen:

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 09 feb 2018, 16:19

Cornelius schreef:
09 feb 2018, 15:18
Het lukt mij niet met de opdraaisleutel mijn Junghansklok uit 1925 een uur terug te draaien. De sleutel wil namelijk maar één kant op. Moet ik daarvoor bij de klokkenmaker zijn?
Gij zijt een grappenmaker Cornelius [jaja] ... je hoeft 'm immers ook niet terug te draaien.
Een uur stilzetten volstaat ook.

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 09 feb 2018, 16:20

univers schreef:
09 feb 2018, 15:27
Vraag het aan Gast1. :mrgreen:
Wist jij dat dan niet? ... :shock:

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 09 feb 2018, 16:27

Cornelius schreef:
09 feb 2018, 15:31
univers schreef:
09 feb 2018, 15:27
Vraag het aan Gast1. :mrgreen:
Ja, ik hoop echt dat Gast1 een oplossing weet, want anders zit ik mooi met een maandagochtendklok die het maar een eeuw doet.
En ook nog eens op z'n Duits geprogrammeerd zodat hij zich niks van de Hollandse zomer- en wintertijd aantrekt.
Je zult er maar mee zitten, toch?
Ik gaf al een mogelijkheid aan mijn Limburgse kompaan.
Maar er bestaan ook nog andere oplossingen:

Afbeelding

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 09 feb 2018, 16:39

Voortschrijdend inzicht vertelt mij inmiddels dat het dus helemaal niet nodig is de klok te verzetten:

Afbeelding

Je kunt 'm gewoon laten staan ... :mrgreen:

En mocht de zomer- en wintertijd blijven bestaan, dan is het andere 'probleem' van de wijzers verzetten ook opgelost.
In het voorjaar één uur vooruit en in het najaar de klok met de wijzers stilzetten.
Zo doe ik dat ook met mijn Junghans pendule van voor de tweede wereldoorlog.
En dat geldt dan natuurlijk voor alle mechanische uurwerken, maar dat zal de intelligentsia onder ons wel doorhebben.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door univers » 09 feb 2018, 17:37

WG, zegt genoeg, hadden het toen al over.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 10 feb 2018, 07:35

heb het helemaal moeilijk , gisteren 2 van de drie klokken stil gevallen,,,baterrijen op dus leeg .. , nou lekker hoor zal ik ze vervangen of effe wachte ivm die tijd gedoe nouja zie wel :mrgreen: [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 10 feb 2018, 12:17

oa; De zomertijd is sinds 2000 Europees geregeld. Lidstaten mogen niet op eigen initiatief besluiten voortaan het hele jaar dezelfde tijd aan te houden, hoewel een aantal landen in vooral het noorden van Europa dat wel graag zou willen. De zomertijd zou als energiebesparingsmaatregel niet werken, maar wel een ontregelend effect hebben op een op de vijf Europeanen. Dat zijn honderd miljoen mensen.
da kom je weer met die kleine minderheid welke het -zeker weten- wint van de rest 1 op 5 jaja, nou de 1 wint en andere 4 hebben zich erbij neer te leggen ,, <we denken aan bv Zw. Piet >

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Kristof Piessens » 10 feb 2018, 12:37

De kwestie snap ik niet zo goed...destijds had de zomer of winteruur voor als nadelen, alleen dat dit europees is geregeld zet wel aan tot een beslissing over de gegeven argumenten dus is er een onderzoek ingezet via het europese parlement...denk dat de uurveranderingen economisch als biologisch invloed heeft, er last van hebben is er nagenoeg een effect van maar niet van invloed op de economische zaken, men zou eens nadenken over hoe andere landen dit ofwel nooit hebben ingevoerd ofwel afgeschaft hebben, er zijn er genoeg voorbeelden van en kun je je beter richten op het waarom en het nut van die halfjaarlijkse uurverandering....
Ikzelf heb een analoge klok die gans het jaar door op winteruur staat...enkel mijn wektijd zet ik een uur vroeger of later...op die manier heb ik geen last van de halfjaarlijkse overgangen !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 10 feb 2018, 13:57

rare vraag misschien KP als je dan wakker word denk je niet ver.......... laat me nog effe slapen? ,, hoef niet hoor want ben stante pee ook altijd rond half 6 wakker -overblijfsel werk-
ja dat was wel mooi hadden zelf onze tijd ingeschakeld ,elke dag uurtje eerder beginnen en dat werd dan vrijdags tegen de middaguur , naar huis toe -m´n collega de camping- en dat zonder inmenging van de EU ,,,, achja waar is die tijd ,, :)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door MetalPig » 13 feb 2018, 08:33

Gast1 schreef:
09 feb 2018, 16:17
MetalPig schreef:
09 feb 2018, 14:53
Gast1 schreef:
09 feb 2018, 09:18
De zomertijd heeft beslist haar voordelen. Mensen kunnen immers 's avonds als ze het actiefst zijn, langer van het daglicht genieten.
Dit argument begrijp ik nooit echt. De zon trekt zich er toch niks van aan hoe wij onze klok hebben staan?
Laat ik daar nou eens niet op reageren ... :shock: ... oeps, nou doe ik het toch ... :mrgreen:
Jammer.

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 13 feb 2018, 10:30

Toch vond ik het wel grappig ... maar spijtig dat jij het jammer vind.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door MetalPig » 13 feb 2018, 10:40

Gast1 schreef:
13 feb 2018, 10:30
Toch vond ik het wel grappig ... maar spijtig dat jij het jammer vind.
Wat ik jammer vind is dat je niet reageert. Ik weet niet of dat hetzelfde is als wat jij grappig vindt.

Wat mij verwondert aan het argument is dat wanneer je 's zomers buiten wilt zitten tot de zon onder gaat, wat maakt het dan uit of de klok 10 uur of 11 uur aangeeft?
(Die zin loopt niet helemaal lekker, maar ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel...)

Gast1

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Gast1 » 13 feb 2018, 10:48

Oeps, sorry.
Dat maakt inderdaad helemaal niets uit.
Blijft overeind staan dat ik 'de klok éénmalig één uur vooruit zetten' een mooi iets zou vinden.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door MetalPig » 13 feb 2018, 10:50

Gast1 schreef:
13 feb 2018, 10:48
Oeps, sorry.
Dat maakt inderdaad helemaal niets uit.
Blijft overeind staan dat ik 'de klok éénmalig één uur vooruit zetten' een mooi iets zou vinden.
Lijkt mij ook prima ;P!

Plaats reactie