Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Fenna » 29 okt 2018, 11:05

Ik vraag mij af wat de zomer/wintertijd discussie moet verhullen.
Meestal als een precair onderwerp zoals de 'verklaring van Marrakech' doorgedrukt moet worden, word er een hoop tamtam gemaakt om iets onbelangrijks.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... tweede-kam
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 29 okt 2018, 11:49

denk dat de mensen het zelf weer opblazen en dan is de pers er als de do duvel bij om verder te gaan , vanmorgen een nieuw ,,Na Zwarte Piet krijgt nu de .....pepernoot!, het voor de kiezen ,,,,nou wat is er an de hand in de wereld // :wink: :shock: :shock: :shock: noja fijne middag nog ..
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 04 nov 2018, 08:54

effe tusse door , gisteren bij Nation. Geo een uitzending over het hoe wie wat waar waarom enz enz enz van Stonenge ,, maar daar kwam plots het onderwerp dat ze -toen- al rekening hielden met de Winter en Zomer wede oid- du wat zitte we te z...plasse fijne dag verder o zon gaat hier pleite
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Fenna » 06 dec 2018, 12:26

Tweede Kamer wil niet het hele jaar door zomertijd

Een meerderheid in de Tweede Kamer voelt er niets voor om het hele jaar door de zomertijd in te voeren. Dat zou slecht zijn voor de volksgezondheid.

Regeringspartijen CDA en D66 zien liever dat Nederland de zomertijd helemaal afschaft.

CDA, D66, GroenLinks, SP, PvdA en de Partij voor de Dieren vinden het een slecht idee om het hele jaar door de zomertijd in te voeren. Dat voorstel van voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie is slecht voor de gezondheid van Nederlanders, zo stellen de partijen.

Depressie en kanker
"Goed slapen is cruciaal," zei D66-Kamerlid Kees Verhoeven vanavond in de Tweede Kamer. "Het voorstel van de Europese Commissie zou het slaapritme van veel Nederlands kunnen gaan verstoren." Ook dieren komen dan in problemen, voorziet Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren.

Wetenschappers waarschuwen dat invoering van permanente zomertijd zorgt voor meer gevallen van depressie, kanker en hart- en vaatziekten. Het zou dan in de winter pas rond tien uur 's ochtends licht worden, wat ingaat tegen het natuurlijke bioritme van mensen.

Zwoele zomeravonden
Diezelfde wetenschappers stellen dat het beter is om te stoppen met de zomertijd en het hele jaar door de standaardtijd, de huidige wintertijd, aan te houden. Dat past beter bij de geografische ligging van Nederland. Regeringspartijen CDA en D66 zijn het daarmee eens. VVD twijfelt nog.

PvdA en SP willen helemaal niet stoppen met het halfjaarlijkse verzetten van de klok. Als de zomertijd verdwijnt, wordt het in de zomer 's avonds een uur eerder donker dan nu. "Het zou zonde zijn om die lange, zwoele zomeravonden weg te gooien," vindt PvdA-Kamerlid Henk Nijboer.

Het verzetten van de klok wordt niet eerder dan in 2021 afgeschaft, zo is deze week in Brussel afgesproken. Europese lidstaten krijgen zo de tijd om een keuze te maken. Duitsland wil hoe dan ook stoppen met het halfjaarlijkse verzetten van de klok, zo laat minister Ollongren van Binnenlandse Zaken weten.

Lees verder: Klokopwinder van het Rijksmuseum: 'Vooruit mag, achteruit niet'
https://s.parool.nl/e-a4610948/

"Het zou slecht zijn voor de volksgezondheid", ik kan het niet meer horen dat betuttelige gedoe. [burn]
Dat het allerlei enge ziektes veroorzaakt is niet te bewijzen en dan de smoes dat dieren er hinder van ondervinden is nog grotere larie.
Ik heb nog nooit een dier met een horloge gezien, die leven op het zon/maan ritme.
Wat vaak aangevoerd word is dat koeien hier last van ondervinden met het melken is onzin, de dames kunnen het melkmoment tegenwoordig zelf bepalen middels een melkrobot en ook het voeren gaat tegenwoordig computergestuurd.
Men zou door permanente zomertijd een grotere kans op depressie hebben, nou ik word juist depri van de wintertijd.
En laten ze nu eens ophouden over 'bioritme', dat kent geen klok ook dat gaat met het ritme van op en ondergaan van de zon.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Determinist » 06 dec 2018, 12:39


Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 06 dec 2018, 13:04

Men zou door permanente zomertijd een grotere kans op depressie hebben, nou ik word juist depri van de wintertijd.
En laten ze nu eens ophouden over 'bioritme', dat kent geen klok ook dat gaat met het ritme van op en ondergaan van de zon.

@Fenna :hands: :post:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Determinist » 06 dec 2018, 13:16

herman50 schreef:
06 dec 2018, 13:04
nou ik word juist depri van de wintertijd.
Wordt je depri van de tijd of van minder zon per dag en het weer? Het gaat hier om de tijd, niet om het jaargetijde.
(kijk even de video van Lubach)
herman50 schreef:
06 dec 2018, 13:04
En laten ze nu eens ophouden over 'bioritme', dat kent geen klok ook dat gaat met het ritme van op en ondergaan van de zon.
Eh, inderdaad. Bioritme is verbonden aan zonlicht. Dus als je kunstmatig je startuur en einduur van de dag gaat aanpassen rommel je dus met je bioritme die niet meer synchroon loopt.
Hoe meer de (kunstmatige) tijd en het beschikbare zonlicht uit pas loopt, des te meer verstoring van het bioritme.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Determinist » 06 dec 2018, 13:22

Wellicht is het handiger om in deze discussie het niet te hebben over wintertijd of zomertijd (gezien de misvattingen), maar over de feiten wanneer de zon opkomt en ondergaat en welke tijd daarbij het beste past in Nederland.

"Normale geografische tijd" versus "kunstmatige tijd".

Wedden dat velen die eerder zomertijd kozen nu opeens voor normale tijd kiezen?

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 06 dec 2018, 15:24

Wordt je depri van de tijd of van minder zon per dag en het weer? Het gaat hier om de tijd, niet om het jaargetijde.
(kijk even de video van Lubach) hierop antwoord ik evenals de 2 vorige ,,

<en om verder te gaan ik doe nog steeds wat ik deed toen ik werkte dus even na 00600uur opstaan s zomers en s winters , oke een keer effe de klok verzetten fijne dag nog voor zolang als ie duurt
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door univers » 06 dec 2018, 15:36

oke een keer effe de klok verzetten
Wel loopt tie acher ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Witte wel » 06 dec 2018, 16:43

Determinist schreef:
06 dec 2018, 13:22
Wedden dat velen die eerder zomertijd kozen nu opeens voor normale tijd kiezen?
:post:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 07 dec 2018, 07:15

@ nou nee Uni, hij staat achter dus mot ik der effe naar toelope van schellevis ..okidokie fijne dag nog verder :)
:peace:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 07 dec 2018, 10:00

Afbeelding hoeveel zijn er nou met dit rotweer in de stress geschoten , of telt dat alleen met zomertijden :rolleys: btw het alweer bijna winter ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 19 dec 2018, 07:21

41 procent van de Nederland wil dat het in ons land altijd wintertijd is. Dat blijkt uit een peiling die minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken liet uitvoeren. De peiling werd verspreid onder ruim 1800 mensen.

Ongeveer 25 procent ziet liever dat de zomertijd permanent wordt ingevoerd, weet de NOS. Ook 25 procent wil het liefst dat we de klok ieder halfjaar blijven verzetten, het huidige systeem dus.
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenl ... OCID=HPDHP
vraag ben ik weer overgeslagen of zijn er meer die de vraag niet hebben gehad
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Fenna » 19 dec 2018, 08:47

Heb de vraag ook niet gehad.
Ik twijfel of de gewone burger überhaupt gevraagd is in deze kwestie, ik denk dat er weer een selectief groepje hier hun plasje over mag doen, een groepje die precies dat doet wat onze regering het liefst wil.
Jan met de pet is alleen goed voor de verkiezingen en verder moet die zijn mond houden want dan is diezelfde Jan alleen maar lastig.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door univers » 19 dec 2018, 09:08

41 procent van de Nederland wil dat het in ons land altijd wintertijd is. Dat blijkt uit een peiling die minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken liet uitvoeren. De peiling werd verspreid onder ruim 1800 mensen.
Waar halen ze die 41% vandaan?
1800 mensen werden ondervraagd, van de 17283869 inwoners in Nederland.(woensdag 19 december 2018,https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingsteller)
Dat is nog geen 1% van de bevolking.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door MetalPig » 19 dec 2018, 09:23

univers schreef:
19 dec 2018, 09:08
Waar halen ze die 41% vandaan?
1800 mensen werden ondervraagd, van de 17283869 inwoners in Nederland.
Dat is nog geen 1% van de bevolking.
Volg een cursus statistiek en alles zal duidelijk worden.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door herman50 » 19 dec 2018, 09:33

waarom dan niet in elke brievenbus een ´stemkaart´ ,,zit toch genoeg rotzooi in de bus dus dat kan er wel bij ...en ze weten -hopenlijk- de echte uitslag

vamnorgen AD
Afbeelding

Afbeelding [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door Vitharr » 19 dec 2018, 09:51

MetalPig schreef:
19 dec 2018, 09:23
univers schreef:
19 dec 2018, 09:08
Waar halen ze die 41% vandaan?
1800 mensen werden ondervraagd, van de 17283869 inwoners in Nederland.
Dat is nog geen 1% van de bevolking.
Volg een cursus statistiek en alles zal duidelijk worden.
Nou, zo eenvoudig ligt dat in mijn ogen niet hoor. Als je met kennis van statistiek naar onderzoeken kijkt zie je toch wel heel vaak dat de mensen die het toepassen of zelf de helft van de cursus hebben gemist of dankbaar misbruik maken van het vertrouwen in hun kennis en kunde. Zo wordt hier geen foutmarge vermeld wat wijst op een betrouwbaarheid van 100%. Dat is niet haalbaar met deze steekproef in relatie tot de populatie.

Ik zeg niet dat het onderzoek niet deugdelijk is want ik heb het niet gezien en vind het ook niet belangrijk genoeg om zelf te controleren. Wat me wel duidelijk is, is dat wat er over gezegd wordt niet kan kloppen en een cursus statistiek helpt dan ook alleen om uni zijn vraagtekens verder te onderbouwen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt er straks een einde aan de zomertijd?

Bericht door MetalPig » 19 dec 2018, 10:00

Vitharr schreef:
19 dec 2018, 09:51
Zo wordt hier geen foutmarge vermeld wat wijst op een betrouwbaarheid van 100%. Dat is niet haalbaar met deze steekproef in relatie tot de populatie.
Strikt genomen klopt dat. Maar ik denk dat het te ver gaat om in dit soort nieuwsberichtjes de betrouwbaarheid en de foutmarge op te nemen (41% van de Nederlanders +/- 0,8%, p>0.95). Dat interesseert de meeste mensen toch niet.
En wie het wel interesseert kan in dit geval in 2 klikjes bij het onderzoeksverslag komen.

Plaats reactie