Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Bericht door taigitu » 29 okt 2017, 12:12

Candela: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen
19 oktober 2017

Candela: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen
Zie korte video via link: Het middeleeuwse Candela in Zuidoost-Italië

Candela, een prachtig middeleeuws dorpje in Zuidoost-Italië, verkeert in zwaar weer.
De jeugd trekt weg en de vergrijzing is er enorm. Om de constante bevolkingsafname
tegen te gaan kwam de burgemeester van het Italiaanse plaatsje met een heel bijzonder
idee op de proppen: hij wil geld betalen aan nieuwe inwoners.

De ambitieuze burgervader, Nicola Gatta, wil het middeleeuwse dorpje weer terugbrengen
naar de gloriedagen. In de jaren ‘90 woonden er meer dan 8.000 mensen, 20 jaar later
is het inwonersaantal met meer dan de helft afgenomen.
Momenteel zijn er nog maar 2.700 bewoners over.

Leuke bonus
Om weer wat van de oude grandeur terug te krijgen is de burgemeester bereid om 2.000
euro over te maken aan nieuwe bewoners. Leuke bonus als je net verhuisd bent naar
Candela. De belangrijkste voorwaarde: kapitaal. Nieuwe inwoners moeten er voor langere
tijd blijven en minimaal 7.500 euro per jaar verdienen.

„Ik werk elke dag met passie en toewijding om Candela terug te brengen naar de oude
pracht,” zo zei Gatta tegen de BBC. Ooit stond het Italiaanse dorpje bekend als
„Klein Napels”, maar momenteel is daar door de leegloop nog maar weinig van over.
De lucratieve actie lijkt effect te hebben, want zes families verhuisden al vanuit het
rijkere Noord-Italië naar het dorpje.

Mocht je dus nog een extra zakcentje willen verdienen en in een zonnig, veilig én
sfeervol oud dorpje willen wonen, dan is Candela misschien wel wat voor jou;
quanto bello!

https://www.metronieuws.nl/good-vibes/2 ... r-te-wonen
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Bericht door herman50 » 29 okt 2017, 17:00

nou neen, blijf liever gewoon in me eige stadje , ook al is men er -volgens andere- ongelukkig en zo meer van die gein,,
nou is Rotterdam weel iets grote dan Drente waar iedereen gelukkig is -zegt men ook weer- , maar ieder z´n heug of meug :knots:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Bericht door MetalPig » 30 okt 2017, 11:01

De belangrijkste voorwaarde: kapitaal. Nieuwe inwoners moeten er voor langere tijd blijven en minimaal 7.500 euro per jaar verdienen.
Per jaar? [think]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Bericht door Tammy » 30 okt 2017, 12:47

Ik ken deze problematiek in mijn vaderland van dorpjes die leeg lopen.
Toen ik een aantal jaren geleden bij mijn familie was sprak mijn oom erover.
Ik stond met hem op het dakterras te praten.
In de verte zag je de Vesuvio , mijn familie woont in de bergen iets buiten Napoli.
Ze wonen nu al jaren in een klein dorpje en mijn oom zei dat alle jongeren weg trekken.
Hij wees op een groot huis dat al jaren leeg stond en aan het overwoekeren was door planten.
Mijn oom zei dat er straks bijna niemand meer in het dorp woont als de oudjes dood gaan.
Hij vond het al erg dat zijn twee zoons en dochter al naar een andere plaats in de buurt van Napoli waren vertrokken waar meer te doen is.

Die dorpjes zijn eigenlijk pareltjes zo mooi.
Maar voor jongelui is het veel te rustig .
Dit initiatief vind ik mooi.
Hoop dat het een succes word. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Bericht door taigitu » 30 okt 2017, 14:37

In onze provincie Zeeland hebben ze dezelfde klachten.
Ook daar loopt het leeg waardoor scholen sluiten omdat er te weinig kinderen zijn.
En daardoor gaan veel kinderen in België op school.
Daar zou de kinderopvang ook gratis zijn. Dus nog een voordeel voor werkende ouders.

Lees over het Zeeuwse probleem:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/218417 ... ouden.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Bericht door gusteman » 31 okt 2017, 11:35

Tammy schreef:Ik ken deze problematiek in mijn vaderland van dorpjes die leeg lopen.
taigitu schreef:In onze provincie Zeeland hebben ze dezelfde klachten.
Ik ken iemand die dertig jaar geleden voor een prikje een volledig leegstaand dorpje in de Franse Alpes Maritimes heeft gekocht. Hij dacht er een toeristische trekpleister van te maken.
Na tien jaar zwoegen is hij er van pure ellende weggetrokken.
Want er is een reden voor die leegloop: afzondering.

Datgene wat het voor een dorpje zo aantrekkelijk maakt om er tijdens een vakantie te verblijven is tevens de reden waarom zo'n dorpje niet kan overleven buiten het toeristische seizoen.

Dit fenomeen is wereldwijd aanwezig, alleen in de kleinere staatjes zal je het niet tegenkomen, daar liggen de dorpjes op zowat spuugafstand van elkaar.

OffTopic
taigitu schreef:En daardoor gaan veel kinderen in België op school.
Daar zou de kinderopvang ook gratis zijn. Dus nog een voordeel voor werkende ouders.
En wij hier in België maar denken dat die Nederlandse ouders hun kinderen naar Belgische scholen sturen omwille van de kwaliteit van het onderwijs. Weer een teleurstelling. [huil]
Maar dat van die gratis kinderopvang is ook maar heel beperkt hoor. Dat geldt enkel voor de opvang binnen de schoolmuren en die is niet zo heel ruim. In de meeste scholen heb je die niet voor 8:00 en slechts tot 45min na het einde van het laatste lesuur.
Ouders die hun kinderen buiten deze uren "kwijt" moeten zullen het toch met betaalde opvang moeten zien te klaren.
OnTopic

gusteman

Re: Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Bericht door gusteman » 31 okt 2017, 11:39

MetalPig schreef:
De belangrijkste voorwaarde: kapitaal. Nieuwe inwoners moeten er voor langere tijd blijven en minimaal 7.500 euro per jaar verdienen.
Per jaar? [think]
Dat vroeg ik me ook al af: € 7500,00 per jaar komt neer op € 625,00 per maand.
Ik bedoel maar: wie heeft dat niet? En hoe kan je zo'n bedrag beschouwen als "kapitaal"?

Gast1

Re: Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 15:12

gusteman schreef:Datgene wat het voor een dorpje zo aantrekkelijk maakt om er tijdens een vakantie te verblijven is tevens de reden waarom zo'n dorpje niet kan overleven buiten het toeristische seizoen.
Klopt helemaal.
In de prachtige streek waar ik woon, loopt het aantal mensen ook erg prettig terug.
Per km2 wonen er hier 'maar' 127 mensen.
Limburg telde op 30 november 2011 1.123.478 inwoners; het is na de Randstadprovincies Noord- en Zuid-Holland en Utrecht de meest dichtbevolkte provincie van Nederland, met 519 inw./km².
54% van de inwoners (607.552) woont in het verstedelijkte en meest dichtbevolkte zuiden van Limburg volgens Wikipedia.
Hier in het noorden van deze prachtige landschappelijke provincie loopt het aantal mensen terug.
Net als in tal van streken in de oostelijke helft van dit land, alsook in Duitsland, Frankrijk en ... enfin, je schreef het al.

Ik ben er erg blij mee, want er zijn veel en veel te veel mensen op deze planeet en helaas groeit die massa -elders- nog steeds.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Bericht door Tammy » 01 nov 2017, 05:41

Ik wist niet Taigitu dat Zeeland dit probleem ook heeft.
Gusteman, het dorpje van mijn familie is niet toeristisch.
Mijn man en ik waren een bezienswaardigheid, iedereen wist allang dat ik de familie was uit Holland. :mrgreen:
Je zag ze kijken, vond ik wel leuk.
De toeristen gaan eerder naar Napoli of Capri enz.

Maar ik geloof meteen dat het soms niet lukt een dorpje te redden.
De wintermaanden kunnen ook lang zijn.
Ik snap Gast1 helemaal dat hij blij is dat er minder mensen komen wonen.
Heerlijk lijkt mij dat.
Eindelijk meer rust enz.
Hoop Gast1 dat die trend doorzet daar waar jij woont . ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Candela in Italië: Dorpje dat geld aanbiedt om er te wonen

Bericht door Gast1 » 01 nov 2017, 09:04

Die trend zet zich door Tammy en niet alleen hier.
De wereld wordt dan alleen maar nóg mooier.

En omdat ik vandaag lekker bezig ben met Rowwen Héze, deze toepasselijke muziek:
https://www.youtube.com/watch?v=huHhL3M1oAo

Plaats reactie