Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door taigitu » 30 okt 2017, 23:02

Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'
30 oktober 2017
Afbeelding

De Anne Frank Stichting ziet ernstige bezwaren tegen het plan om een Duitse trein te
vernoemen naar Anne Frank. Daar is sprake van bij de Duitse Spoorwegen.


"De naamgeving roept controverse op en die begrijpen wij. De combinatie van Anne Frank
en een trein roept associaties op met de Jodenvervolging en deportaties tijdens de
Tweede Wereldoorlog. De combinatie is pijnlijk voor mensen die de deportaties hebben
meegemaakt en veroorzaakt opnieuw pijn bij hen die de gevolgen van toen met zich
meedragen," aldus de stichting.

De Deutsche Bahn vroeg het publiek om namen voor nieuwe treinen en die van Anne werd
meerdere keren genoemd. Ook in Duitsland zelf zou niet iedereen deze vernoeming even
smaakvol vinden.

"We realiseren ons dat initiatieven als deze veelal met goede bedoelingen gebeuren,"
aldus de Anne Frank Stichting.

Geen actie
De Duitse spoorwegen beraden zich nog op de kwestie en denken later op de dag met een
reactie te komen op de commotie.

Er wordt niet lichtvaardig met de kwestie omgesprongen, bezweert het bedrijf:
"Als Deutsche Bahn zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheden en gaan we
sinds onze oprichting kritisch om met de geschiedenis van de organisaties die ons
voorgingen."

De Duitse spoorwegen wijzen in dit verband op de vele manieren waarop ze bij het
verleden stilstaan. Zo is in het spoorwegmuseum in Neurenberg een permanente
tentoonstelling gewijd aan de rol van de 'Reichsbahn' gedurende het naziregime en is er
een gedenkteken in Berlijn, waarbij ook regelmatig herdenkingen zijn.

De Anne Frank Stichting zal overigens geen actie ondernemen tegen de naamgeving.
"Mochten de Duitse Spoorwegen ons om advies vragen, dan zullen we zeggen:
doe het niet."

https://www.parool.nl/buitenland/-naam- ... ~a4526291/
Hoe krijgen ze het verzonnen......
De Joodse mensen werden met treinen vervoerd naar Auschwitz en de andere kampen om vermoord te worden.

De eerdere actie van de Reichsbahn :
Trein der Herinnering

Afbeelding

De Trein der Herinnering (Duits: Zug der Erinnerung) was een museumtrein over de slachtoffers van de Holocaust die door heel Duitsland heeft gereden en Auschwitz als eindpunt had. De Trein der Herinnering kwam daar op 8 mei 2008 aan. In de rijtuigen van de trein is een tentoonstelling ingericht met foto's en voorwerpen van slachtoffers van de vernietigingskampen uit de Tweede Wereldoorlog. De trein heeft ook gereden naar Frankrijk en Polen.

Rol van Deutsche Bahn
Gedurende de Tweede Wereldoorlog vervoerde de Deutsche Reichsbahn, de voorloper van de huidige Deutsche Bahn, in opdracht van het naziregime miljoenen Joden naar de concentratiekampen, en werd voor dit transport betaald door het naziregime. Toen echter de Trein der Herinnering het nieuwe station van Berlijn wilde aandoen, werd dit verhinderd door de Deutsche Bahn en werd de trein gestald op een kleiner station in het oosten van Berlijn.

Ook trachtte Deutsche Bahn van de organisatie van de Trein der Herinnering een vergoeding te verkrijgen voor het gebruik van het Duitse spoorwegnet. Door het ingrijpen van de Duitse regering heeft Deutsche Bahn deze eis laten vallen en de trein kosteloos toegelaten tot haar spoorwegnetwerk. Deutsche Bahn heeft geen financiële bijdrage gedaan in het project.

In zowel Frankrijk als in Polen hebben de spoorwegbedrijven SNCF en PKP de trein gratis vervoerd over het spoorwegnet van betrokken landen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trein_der_Herinnering
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 08:28

Soms vraag ik me af waar het verstand zit van de mensen, áls ze het al hebben ...
Het is niet alleen pijnlijk, maar ook smakeloos en ondoordacht.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door univers » 31 okt 2017, 08:54

Je hebt wel gelijk.
Je kan het ook van de andere kant bekijken, als een soort eerbetoon.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Fenna » 31 okt 2017, 09:12

Zij zullen het als eerbetoon zien, maar ik niet.
Al die Joodse mensen die in een trein zijn afgevoerd zullen daar ook slechte associaties bij hebben.
Het eerste wat bij mij opkwam waren de deportaties en daarbij dacht ik "hoe kunnen ze".
Dan vind zug der erinnerung passender, dat zegt iets over de herinnering die levend moet blijven aan de holocaust.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 09:33

univers schreef:Je kan het ook van de andere kant bekijken, als een soort eerbetoon.
Ik ga er zelfs -en uiteraard- van uit, dat het die intentie dan ook betreft.
Het is echter in dezen een kwestie van 'doordenken'.
Zou Nederland dat bijvoorbeeld doen, dan hing de vlag er weer anders bij. :wink:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door herman50 » 31 okt 2017, 09:53

idd zie het als een eerbetoon, wat als ze niét was genoemd , werd er dan gezegd ,,he vergeet je niet iemand?
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Susan » 31 okt 2017, 10:01

Smakeloos, lomp, dom, is het, om dit te gaan doen,
getuigt ook van weinig of zelfs geen inlevingsvermogen.
Dit las ik ergens:
Uit dit artikel : "Volgens het spoorbedrijf hebben vele inzenders een pleidooi gehouden voor de naam van Anne Frank. ,,Ze staat voor tolerantie en een vreedzaam samenzijn met verschillende culturen'', aldus een jurylid."
Nou, dan mogen ze dát ook wel boven haar naam zetten ter verduidelijking!
Maar van mij mogen ze dat hele onzalige plan van die malloten in de prullenbak gooien.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 31 okt 2017, 10:17

Guttegut, moeten we de treinen van nu echt nog associëren met de deportatietransporten van toen?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Tammy » 31 okt 2017, 10:28

De bedoeling zal goed zijn maar dit vind ik echt niet kunnen.
En ja MetalPig , Anne Frank en treinen is niet het beeld van een leuke treinreis wat je voor ogen krijgt.
Maar transport naar de dood.
Dus compleet ongepast !
Niet te geloven dat de Duitsers die dit idee hebben dat niet zien.

Dus guttegut MetalPig , hoop ik dat dit belachelijke idee de prullenbak ingaat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 31 okt 2017, 10:32

Hoeveel joden stappen er vandaag in een trein zonder daarbij aan WW2 te denken?

gusteman

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door gusteman » 31 okt 2017, 11:08

Onze kinderen en kleinkinderen zullen daar anders tegenaan kijken.
Zoals de kaarten nu liggen zijn meer mensen begaan met het behouden van het verleden dan dat er bezig zijn met het werken aan de toekomst.

Het besef, en het blijven beseffen, dat een maatschappij kan afglijden naar een wereld van haat en discriminatie moet behouden blijven, opdat een dergelijk afglijden zich niet zou herhalen.

Maar zoals hier (in dit geval dus, en niet specifiek hier op dit forum) door sommigen een verband wordt gelegd gaat dit de doelstellingen wel te buiten.
Het past echter wel in het globaal denkpatroon wat tegenwoordig in is: "gij zult niets veranderen".
MetalPig schreef:Hoeveel joden stappen er vandaag in een trein zonder daarbij aan WW2 te denken?
Een heel terechte vraag die zou mogen in overweging genomen worden door de mensen die aan het hoofd staan van de Anne Frank Stichting; en misschien wel de moeite om die vraag eens voor te leggen aan het Joodse volk.
En niet enkel het Joodse volk want, laten we wel wezen, na de overwinning op het nazi gedachtegoed werd het kind Anne Frank een symbool voor het verzet tegen dergelijke denkpatronen. En de Anne Frank Stichting heeft er alles aan gedaan om wereldwijd erkend te worden als symbool voor dat verzet.
Maar niet alleen de Joden waren het slachtoffer van de nazi vervolgingen, mensen uit allerlei gebieden werden vervolgd omdat zij niet voldeden aan de Arische normen.
Ook die slachtoffers hebben recht op inspraak over het fenomeen waar dit topic over handelt.

MetalPig schreef:Guttegut, moeten we de treinen van nu echt nog associëren met de deportatietransporten van toen?
En ook dit is een terechte opmerking waarbij ik me vragen stel bij de achterliggende motivering om dat verband te zien tussen de treinen van nu en de transporten van toen.

OffTopic
Daarnaast vind ik het een interessante filosofische insteek want die kan ook op andere gebieden toegepast worden, zoals bijvoorbeeld "Guttegut, moeten we de Zwarte Pieten van nu echt nog associëren met de slaafjes van toen?"
OnTopic

Wat mij brengt tot: leden van het forum die enkele jaren geleden van oordeel waren dat er geen verband kan worden gevonden tussen de slaafjes van toen en de Zwarte Pieten van nu zien deze keer wèl een verband tussen de deportatietreinen van de nazi's en de treinen van de hedendaagse Duitse spoorwegen.

Waar zit het verschil? En dan heb ik het niet over hoe het aanvoelt of wat er al dan niet resoneert maar ik verwijs naar de logica (... of net het gebrek eraan, hangt er vanaf hoe je het bekijkt): hoe verklaar je de tegenstelling in benadering?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door taigitu » 31 okt 2017, 11:22

Thema: Leugen over de Holocaust leeft
Op internet vind je tienduizenden websites die de jodenvervolging in de Tweede
Wereldoorlog ontkennen. Ze beweren dat gaskamers nooit hebben bestaan en dat het
dodental sterk overdreven is. Maar alle mythen kunnen met feiten worden ontkracht.
Ontkenners varen wel bij internet
Al is de holocaust bevestigd door duizenden getuigen en officiële documenten, velen
ontkennen dat de joden werden vervolgd.

Kort voor zijn zelfmoord in 1945 beweerde Heinrich Himmler dat de Europese joden in de
kampen een natuurlijke dood waren gestorven als gevolg van besmettelijke ziekten.

Himmlers uitspraak legde de basis voor de theorieën van de eerste ontkenners van de
Holocaust. De Fransman Paul Rassinier, een van de stamvaders van de ontkenners,
beweert in zijn boek La Passage de la Ligne (Over de streep) uit 1948 dat er wel mensen
werden vergast en vermoord, maar dat dat het werk was van extremisten en geen
nazibeleid
was.

‘De verantwoordelijke autoriteiten in het Derde Rijk zijn nooit van plan geweest om opdracht
te geven – en hebben het ook niet gedaan – om joden uit te roeien’, beweert Rassinier.

Sinds het boek van Rassinier zijn de complottheorieën alleen maar toegenomen.
Overal op internet kunnen we mythen lezen die de massamoord van de nazi’s ontkennen.
Complottheorieën spreken mensen blijkbaar aan, maar ze zijn wel in tegenspraak met
wetenschappelijke en historische feiten.

De Holocaust wordt bevestigd door getuigenissen van duizenden overlevenden en
SS-bewakers, en in de honderduizenden officiële documenten die de nazi’s niet voor het
einde van de oorlog hebben kunnen vernietigen.


Gebaseerd op verouderde data
Een van de beweringen die het meest opduiken is dat de kelder van het Birkenau-
crematorium niet als gaskamer gebruikt kon worden omdat de deuren naar binnen toe
openden, dus niet open konden als de ruimte vol doden lag. De gaskamers waren gewone
lijkenkamers, heette het. De argumentatie is echter gebaseerd op de vroegste bouwkundige
tekeningen van Krematorium II in Auschwitz-Birkenau, waar inderdaad een deur was die naar
binnen openging.

Uit latere bouwtekeningen blijkt echter dat de deur naar buiten toe openging toen er in
1943 werd besloten een gaskamer in het crematorium te maken. De ontkenners van de
Holocaust willen niets van deze bouwtekeningen weten en ze sluiten hun ogen voor het feit
dat er later gasdichte deuren voor het crematorium werden besteld.

In eerste instantie hechtten alleen de meest extremistische – of goedgelovige – mensen er
geloof aan, maar omstreeks 1975 veranderden de ontkenners hun tactiek. Ze gebruikten een
academische stijl en maakten gebruik van voetnoten en verwijzingen naar vooraanstaande
onderzoekers en instituten. Er waren er bij die een academische titel voerden, van wie
sommigen overigens ten onrechte.

De bewijsvoering bestond nu uit ingewikkelde technische en scheikundige uiteenzettingen
en verbanden die op valse documenten waren gebaseerd. Allemaal om de lezer ervan te
overtuigen dat de jodenvervolging nooit heeft plaatsgevonden.

Ontkenners hebben met behulp van internet hun theorieën op veel websites kunnen
verspreiden. Maar wel zoals ontkenners dat nu eenmaal doen: met details die uit hun
verband zijn gerukt omdat ze niet in hun verhaal passen.

http://historianet.nl/oorlog/tweede-wer ... j-internet
Aangezien er nog zoveel mensen, o.a. Duitsers, de holocaust ontkennen en zich in allerlei
bochten wringen om die ontkenningen te onderbouwen met leugens, zou het eerder gepast
zijn om die trein een naam te geven die refereert aan de waarheid. Een confrontatie met
het verleden en om daar meer aandacht te geven om acceptatie van schuld te bevorderen.
Misschien zou op die trein Mea Culpa moeten staan en zo een discussie op gang
brengen over die transporten met Joodse mensen, groot en klein, naar de
vernietigingskampen.
Het Neo-nazisme steekt ook meer de kop op, met vaak als basis het extreemrechts wat
nadrukkelijk aanwezig is. Het lijkt een nog slapend beest dat aan het wakker worden is.
We weten vanuit de geschiedenis waartoe dat kan leiden.......


Afbeelding
https://nos.nl/artikel/2188796-neonazi- ... rlijn.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 31 okt 2017, 11:29

gusteman schreef:OffTopic
Daarnaast vind ik het een interessante filosofische insteek want die kan ook op andere gebieden toegepast worden, zoals bijvoorbeeld "Guttegut, moeten we de Zwarte Pieten van nu echt nog associëren met de slaafjes van toen?"
OnTopic

Wat mij brengt tot: leden van het forum die enkele jaren geleden van oordeel waren dat er geen verband kan worden gevonden tussen de slaafjes van toen en de Zwarte Pieten van nu zien deze keer wèl een verband tussen de deportatietreinen van de nazi's en de treinen van de hedendaagse Duitse spoorwegen.

Waar zit het verschil? En dan heb ik het niet over hoe het aanvoelt of wat er al dan niet resoneert maar ik verwijs naar de logica (... of net het gebrek eraan, hangt er vanaf hoe je het bekijkt): hoe verklaar je de tegenstelling in benadering?
:post:

Mijn gedachten gingen ook die kant op, maar zoals gewoonlijk weet jij het weer eens beter te verwoorden dan ik ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Tammy » 31 okt 2017, 11:46

Daar kan ik je heel makkelijk antwoord op geven Gusteman wat betreft de Zwarte Pieten.
Ik zie geen verband met de slavernij .
Het is een sprookjes figuur die door schoorstenen glijd net zoals Sinterklaas op een paard op de daken rijd.
Kan allebei niet maar dat maakt het verhaal juist zo leuk en magisch.
Zo zie ik het.
Heeft niks met slavernij te maken.

MetalPig , nee Joden zullen niet aan transport denken als ze nu in de treinen stappen.
Maar de namen op treinen zetten in dit geval van Anne Frank is iets wat zo stom is en niet kan.
Jij ziet dat niet en dat is je goed recht.
Zoals het Gusteman ook zijn goed recht is om zaken anders te zien bijvoorbeeld met Zwarte Piet.
Ik heb al vaker uitgelegd hoe ik die Sylvana en Quincy enz zie.
Ga ik niet nog een keer doen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 31 okt 2017, 12:25

Tammy schreef:Daar kan ik je heel makkelijk antwoord op geven Gusteman wat betreft de Zwarte Pieten.
Ik zie geen verband met de slavernij .
En ik zie geen verband tussen een moderne intercity en deportatietransporten in WW2.
Tammy schreef:Het is een sprookjes figuur die door schoorstenen glijd net zoals Sinterklaas op een paard op de daken rijd.
Kan allebei niet maar dat maakt het verhaal juist zo leuk en magisch.
Zo zie ik het.
Heeft niks met slavernij te maken.
Jammer dat je na al die jaren de bezwaren nog steeds niet begrijpt.
"Jij ziet dat niet en dat is je goed recht."
Tammy schreef:MetalPig , nee Joden zullen niet aan transport denken als ze nu in de treinen stappen.
Maar de namen op treinen zetten in dit geval van Anne Frank is iets wat zo stom is en niet kan.
Jij *vindt* het stom. Mening, geen feit.
Tammy schreef:Jij ziet dat niet
Ik zie het *anders*.
Tammy schreef:Ik heb al vaker uitgelegd hoe ik die Sylvana en Quincy enz zie.
Ga ik niet nog een keer doen.
Gelukkig maar.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Tammy » 31 okt 2017, 12:37

Bedankt voor je antwoorden MetalPig , ze zijn duidelijk.
Ieder zijn of haar visie .
We kunnen het niet altijd eens zijn .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 12:37

MetalPig schreef:Hoeveel joden stappen er vandaag in een trein zonder daarbij aan WW2 te denken?
1000-den zo niet 100-000-den, zowel overlevenden van destijds alsook kinderen en kleinkinderen van die mensen die het niet of wel -ternauwernood- overleefden.
Maar die werden er dan ook niet aan herinnerd door zo'n afbeelding...
Guttegut ... een beetje doordenken schijnt voor enkelen toch wel weer erg moeilijk te zijn.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 31 okt 2017, 12:45

Gast1 schreef:
MetalPig schreef:Hoeveel joden stappen er vandaag in een trein zonder daarbij aan WW2 te denken?
1000-den zo niet 100-000-den, zowel overlevenden van destijds alsook kinderen en kleinkinderen van die mensen die het niet of wel -ternauwernood- overleefden.
Precies.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Tammy » 31 okt 2017, 12:56

Gast1 schreef :
Maar die werden er dan ook niet aan herinnerd door zo'n afbeelding...

Juist jij snapt het Gast1.
Anne Frank kan men in Duitsland op een andere manier eren.
Die transporttreinen naar de vernietigingskampen waar zij in zat was al erg zat.
Dus Duitse spoorwegen , het is totaal niet gepast om haar naam erop te zetten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 13:34

MetalPig schreef:
gusteman schreef:OffTopic
Daarnaast vind ik het een interessante filosofische insteek want die kan ook op andere gebieden toegepast worden, zoals bijvoorbeeld "Guttegut, moeten we de Zwarte Pieten van nu echt nog associëren met de slaafjes van toen?"
OnTopic

Wat mij brengt tot: leden van het forum die enkele jaren geleden van oordeel waren dat er geen verband kan worden gevonden tussen de slaafjes van toen en de Zwarte Pieten van nu zien deze keer wèl een verband tussen de deportatietreinen van de nazi's en de treinen van de hedendaagse Duitse spoorwegen.

Waar zit het verschil? En dan heb ik het niet over hoe het aanvoelt of wat er al dan niet resoneert maar ik verwijs naar de logica (... of net het gebrek eraan, hangt er vanaf hoe je het bekijkt): hoe verklaar je de tegenstelling in benadering?
:post:

Mijn gedachten gingen ook die kant op, maar zoals gewoonlijk weet jij het weer eens beter te verwoorden dan ik ;P!
Zwakke verwoording en onderbouwing van Guusje.
De onderbouwing van Tammy snijdt veel meer inlands eikenhout:
Tammy schreef:Daar kan ik je heel makkelijk antwoord op geven Gusteman wat betreft de Zwarte Pieten.
Ik zie geen verband met de slavernij .
Het is een sprookjes figuur die door schoorstenen glijd net zoals Sinterklaas op een paard op de daken rijd.
Kan allebei niet maar dat maakt het verhaal juist zo leuk en magisch.
Zo zie ik het.
Heeft niks met slavernij te maken.

MetalPig, nee Joden zullen niet aan transport denken als ze nu in de treinen stappen.
Maar de namen op treinen zetten in dit geval van Anne Frank is iets wat zo stom is en niet kan.
Guus vergelijkt appels met peren en weet blijkbaar niet wie of wat zwarte Piet is.
Zwarte Piet of Piet is de hulp van Sinterklaas.
Volgens de overlevering komt Zwarte Piet tijdens het sinterklaasfeest in december de cadeautjes brengen.
Hij klimt door de schoorstenen van de huizen als de mensen slapen, om de cadeautjes tot binnen de huiskamer te brengen, volgens Wikipedia.
Een prima kerel dus, een vriend.

En uit het verleden, tijdens een andere tijd van zwarte Piet in de tijd dat de Amerikanen (lees: ex-West-Europeanen) complete indianenstammen afgeslacht hebben, zijn tal van kinderen geboren die ook weer kinderen hebben gekregen en ook die hebben weer kinderen gekregen ... dus dat ligt veel en veel verder weg dan de tweede wereldoorlog.
Een indiaan op een treinstel zal 'wellicht veel minder hard aankomen' voor de huidige nazaten van die indianen, dan de beeltenis van Anne Frank op een treinstel voor de Joden van nu.
Logica.

Opmerkelijk is dat ik altijd een heel grote bewondering voor de van oorsprong inheemse Amerikaan (indiaan) heb gehad -als kind al-, alsook voor de Joden.

Plaats reactie