Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 13:42

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:
MetalPig schreef:Hoeveel joden stappen er vandaag in een trein zonder daarbij aan WW2 te denken?
1000-den zo niet 100-000-den, zowel overlevenden van destijds alsook kinderen en kleinkinderen van die mensen die het niet of wel -ternauwernood- overleefden.
Precies.
:hands: ...... :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 31 okt 2017, 14:03

Gast1 schreef:Guus vergelijkt appels met peren en weet blijkbaar niet wie of wat zwarte Piet is.
Zwarte Piet of Piet is de hulp van Sinterklaas.
Volgens de overlevering komt Zwarte Piet tijdens het sinterklaasfeest in december de cadeautjes brengen.
Hij klimt door de schoorstenen van de huizen als de mensen slapen, om de cadeautjes tot binnen de huiskamer te brengen, volgens Wikipedia.
Een prima kerel dus, een vriend.
En dat mist dus compleet het bezwaar dat de tegenstanders hebben.

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 14:03

taigitu schreef:Aangezien er nog zoveel mensen, o.a. Duitsers, de holocaust ontkennen en zich in allerlei bochten wringen om die ontkenningen te onderbouwen met leugens, zou het eerder gepast zijn om die trein een naam te geven die refereert aan de waarheid.
Een confrontatie met het verleden en om daar meer aandacht te geven om acceptatie van schuld te bevorderen.
Misschien zou op die trein Mea Culpa moeten staan en zo een discussie op gang brengen over die transporten met Joodse mensen, groot en klein, naar de vernietigingskampen.
Pardon? :shock:
taigitu schreef:Het Neo-nazisme steekt ook meer de kop op, met vaak als basis het extreemrechts wat nadrukkelijk aanwezig is. Het lijkt een nog slapend beest dat aan het wakker worden is.
De eerste alinea uit link waarnaar je verwees:
Ongeveer vijfhonderd neonazi's en vijfhonderd tegendemonstranten liepen vandaag door de straten van Berlijn.
De demonstranten kwamen naar de Duitse hoofdstad om stil te staan bij de 30ste verjaardag van de dood van Rudolf Hess, de plaatsvervanger van Adolf Hitler.
De demonstratie liep niet uit de hand.
Dit aantal is op het totale aantal Duitsers zelfs niet uit te drukken in een promillage.
Duitsers verafschuwen dat wat er zich ontwikkelde en dat wat leidde tot respectievelijk ongeveer 103 en 77 jaren geleden.
Om op de trein daarom Mea Culpa vind ik niet enkel ongepast, maar het doet ook geen recht aan de Duitsers van nu, die een ongelooflijk grote stroom van vluchtelingen hebben opgevangen.
Ik ben het met deze suggestie van jou dus verre van eens.

Overigens heb ik graag met Duitsers te maken, ze zijn hoffelijker, beschaafder en vriendelijke dan de gemiddelde Hollander.
En ik kan het weten ...
Dit *klik* artikel zou ik geschreven kunnen hebben.
Het is maar dat u het weet.

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 14:14

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Guus vergelijkt appels met peren en weet blijkbaar niet wie of wat zwarte Piet is.
Zwarte Piet of Piet is de hulp van Sinterklaas.
Volgens de overlevering komt Zwarte Piet tijdens het sinterklaasfeest in december de cadeautjes brengen.
Hij klimt door de schoorstenen van de huizen als de mensen slapen, om de cadeautjes tot binnen de huiskamer te brengen, volgens Wikipedia.
Een prima kerel dus, een vriend.
En dat mist dus compleet het bezwaar dat de tegenstanders hebben.
Klopt helemaal, net zoals jij in je vorige post incompleet was en mijn daaropvolgende zin niet citeerde:
Maar die werden er dan ook niet aan herinnerd door zo'n afbeelding...
Dus wederom: :hands: ...... :mrgreen:


:rolfl:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 31 okt 2017, 14:39

Gast1 schreef: :rolfl:
Okee doei.

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 14:51

MetalPig schreef:
Gast1 schreef: :rolfl:
Okee doei.
En dat was dan precies op de kop af jouw 10.000-ste bericht op 31 Okt 2017, 15:39 uur:
Invisible Pink Unicorn

Afbeelding

Geregistreerd: 28 Feb 2006, 12:18
Berichten: 10000
Dus nu voor de derde keer: :hands: ......

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Susan » 31 okt 2017, 15:30

Het smakeloos en ongepast vinden om de naam van Anne Frank op treinen te zetten, heeft niets te maken met hoofdzakelijk vast te willen houden aan het verleden, of dat velen denken dat er niets veranderd moet worden.
Juist het werken aan de toekomst- door de huidige generaties- en die dat ook anders/beter willen, moet worden gedaan door
mensen van wie bij velen hun jeugd ook beladen was door alle ervaringen van ouders,grootouders, ooms en tantes, nichtjes en neefjes die er óf niet meer waren, omgekomen door gruweldaden in de oorlog, óf moesten leven/opgroeien met getraumatiseerde overlevenden.

Hierdoor zijn ook generaties van na de oorlog direct en indirect gevormd en dragen ook zij hun 'oorlogs'rugzakje met zich mee. Als geen ander weten zij dus ook nog van 'dichtbij' en voelbaar in het heden, wat er destijds gebeurd is, maar ook dat er nu nóg steeds ´Jodenhaters' zijn die het anno 2017 niet laten om hen te beschimpen of erger...Ook voor hen kan het dan heel pijnlijk zijn indien men Anne Frank haar naam daar in Duitsland op de treinen zou zetten.
(ik houd het hier bij de joden omdat dit topic daarover gaat)

Mijn inziens mag de mentaliteit dus wel eens veranderen van de vele mensen die nog geen steek veranderd zijn, het zelfs ontkennen van de Holocaust, nog steeds Joden negatief bejegenen, dat was vlak na de oorlog al zo heb ik aan den lijve ondervonden, en dat is nu nog zo! Die willen niet veranderen en zullen dat helaas ook weer door geven aan de kinderen van nu die nog volwassen moeten worden...

Ook de jaarlijkse herdenkingen hebben niet de intentie om vast te houden aan het verleden, maar herdenken van iets wat niet meer uit te wissen is, juist daarom ook (blijf ik hopen..) kan bijdragen tot het anders/beter doen nu en in de verdere toekomst.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door gusteman » 31 okt 2017, 15:40

Geloof het of niet ... beste Gast1, van mij krijg je een nominatie voor Troll van de maand ;P!

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 16:20

gusteman schreef:Geloof het of niet ... beste Gast1, van mij krijg je een nominatie voor Troll van de maand ;P!

Krijg ik toch nog een nominatie ... wauw.
Thanks en het is jouw 'beleving' ... waarvan ik toch een beetje kleur.

:loveU:

Afbeelding

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 16:24

Back on topic maar weer ... [joker]

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 31 okt 2017, 17:11

Bij nader inzien ...

Dit artikel is toch wel de moeite om te lezen wat ik even tegen het licht aanhield van deze quote:
MetalPig schreef:Guttegut, moeten we de treinen van nu echt nog associëren met de deportatietransporten van toen?
... Volgens die woordvoerder dus wel ... [think]

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Witte wel » 31 okt 2017, 19:52

Kunnen we niet eens gewoon een punt achter die herdenkingen en holocaust verwijzingen zetten. “Dit mag nooit meer gebeuren”, maar we hebben er blijkbaar nog steeds niets van geleerd.
Er zijn nog steeds Europese landen die boetedoening betalen aan Israël terwijl dit land al jaren bevolkingen uit moord en verdrijft.
Buiten dat, we hebben er dus niets van geleerd want de geschiedenis herhaald zich keer op keer in steeds extremere mate. Wat is de Joodse bevolking meer dan andere bewoners op deze aarde. We zijn al een geruime 70 jaar de slachtoffers aan het herdenken van de tweede wereldoorlog terwijl er al diverse nieuwe oorlogen hebben plaats gevonden of nog actief zijn waar net zulke of gruwelijkere activiteiten plaats vonden en vinden. Even dicht bij de misstanden in voormalig Joegoslavië, de acties in Libië, Syrië, Oekraïne en nog maar niet te vergeten de Vietnam oorlog. Duizenden slachtoffers van verkrachting, martelingen, publieke verbrandingen en executies, afslachting van bevolkingsgroepen.
En we blijven maar door zeveren over de tweede wereldoorlog. Wat was dat toch erg.
Ik heb in de geschiedenisboeken geen foto’s gezien van mensenhoofden die als trofee gespiesd waren op punten van hekwerken, veelvoudige publieke onthoofdingen door strijders uitgevoerd, publieke verbrandingen. Om maar enkele voorbeelden te vernoemen. Ik heb recente gruwelijke beelden gezien uit Oekraïne, Syrië, Libië, maar blijkbaar kent dit geen prioriteit hier aandacht aan te besteden. En je kan wel blijven verwijzen naar wat geweest is en dat als referentie herhaaldelijk te vernoemen en dan in de huidige tijd nog veel gruwelijkere daden te laten gebeuren. Wat heeft het voor zin de tweede wereldoorlog te blijven vernoemen. Is dat dan bedoeld om het hedendaagse te verdoezelen of niet noodzakelijk bespreekbaar te maken. Men staat stil bij het verleden en laat het heden aan zich voorbij gaan.
En dan gaat men een naamkeuze voor een trein linken aan wandaden uit vroeger tijden waar men blijkbaar niets van geleerd heeft.

Mijn vorige avatar gaf dit al goed aan, men steekt de kop in het zand. En ook hier gebeurd dat weer. Een weloverwogen keuze uit een ruim naamaanbod. Niets mis mee.
Die oorlogsgeschiedenis kennen we onderhand wel maar blijkbaar blijft de geschiedschrijving haken betreffende oorlogskwesties op de Jodenvervolging. Iets wat we zeker niet mogen vergeten natuurlijk.
Ik begin sterk overtuigd te raken dat de samenleving niet in realiteit leeft maar in fictie. Niets is meer goed. Ik las onlangs een bericht over een kinderfeest in country western stijl en de kinderen moesten verkleed als cowboy of indiaan komen. Dat mocht dan weer niet want de indianen zijn grotendeels uitgeroeid door cowboys en dat zou beledigend zijn. Waar gaat het over zeg.

Kijk wat er NU gebeurd en blijf niet hangen in het verleden waar we blijkbaar toch niet van willen leren. Maar men ziet niet wat er NU gebeurd. De mensheid leeft grotendeels op een of andere grijze wolk en laat zich meedrijven.
Natuurlijk moeten wij onze kinderen wijsheid meegeven. Breng ze dan ook bij dat de huidige mensheid niets leert van het verleden en steeds blinder aan het worden is.
Ik begrijp ook dat ik hiermee sommige Joodse mensen tegen het hoofd stoot maar dat is zeer zeker niet de bedoeling. Ik wijs op wat is en niet wat het zou moeten zijn want daar is men het blijkbaar nog niet over eens leert ons de huidige tijd. Wat het zou moeten zijn lijkt meer op fictie dan een mogelijkheid.

Dus wat is er nu pijnlijk vraag ik mij af.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door univers » 31 okt 2017, 20:26

:post:

Het is voor de mensen, de ver van hun bed show.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 01 nov 2017, 08:12

Gast1 schreef:Bij nader inzien ...

Dit artikel is toch wel de moeite om te lezen wat ik even tegen het licht aanhield van deze quote:
MetalPig schreef:Guttegut, moeten we de treinen van nu echt nog associëren met de deportatietransporten van toen?
... Volgens die woordvoerder dus wel ... [think]
Maar dus niet op de manier waarop de meesten in dit topic dat doen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 01 nov 2017, 08:15

Witte wel schreef: “Dit mag nooit meer gebeuren”, maar we hebben er blijkbaar nog steeds niets van geleerd.
Ik was ooit in Kamp Dachau en daar liep een Amerikaanse vrouw te huilen dat het allemaal zo verschrikkelijk was en dat het nooit meer mocht gebeuren. Ik heb haar gevraagd wat ze aan Guantanamo Bay ging doen als ze weer thuis was.

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 01 nov 2017, 08:30

Witte wel schreef:een goed stuk.
Dus inderdaad :post:
Maar toch ...
Witte wel schreef:Kijk wat er NU gebeurd en blijf niet hangen in het verleden waar we blijkbaar toch niet van willen leren.
Maar men ziet niet wat er NU gebeurd. De mensheid leeft grotendeels op een of andere grijze wolk en laat zich meedrijven.
Natuurlijk moeten wij onze kinderen wijsheid meegeven. Breng ze dan ook bij dat de huidige mensheid niets leert van het verleden en steeds blinder aan het worden is.
Ik begrijp ook dat ik hiermee sommige Joodse mensen tegen het hoofd stoot maar dat is zeer zeker niet de bedoeling.
Ik wijs op wat is en niet wat het zou moeten zijn want daar is men het blijkbaar nog niet over eens leert ons de huidige tijd.
Wat het zou moeten zijn lijkt meer op fictie dan een mogelijkheid.
... zijn het vooral de Duitsers die dat allemaal wel zien en er ook flink aan werken, om juist die mensen in nood te helpen.
Het artikel waarnaar ik verwees heeft mij -anders- aan het denken gezet.
Ik heb nu nóg meer respect voor onze Oosterburen.

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 01 nov 2017, 08:34

MetalPig schreef:
Witte wel schreef: “Dit mag nooit meer gebeuren”, maar we hebben er blijkbaar nog steeds niets van geleerd.
Ik was ooit in Kamp Dachau en daar liep een Amerikaanse vrouw te huilen dat het allemaal zo verschrikkelijk was en dat het nooit meer mocht gebeuren.
Ik heb haar gevraagd wat ze aan Guantanamo Bay ging doen als ze weer thuis was.
Ik vind dat behoorlijk tactloos MetalPig.
Wat weet je immers over die 'Amerikaanse' vrouw? ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 01 nov 2017, 08:49

Gast1 schreef:
MetalPig schreef:
Witte wel schreef: “Dit mag nooit meer gebeuren”, maar we hebben er blijkbaar nog steeds niets van geleerd.
Ik was ooit in Kamp Dachau en daar liep een Amerikaanse vrouw te huilen dat het allemaal zo verschrikkelijk was en dat het nooit meer mocht gebeuren.
Ik heb haar gevraagd wat ze aan Guantanamo Bay ging doen als ze weer thuis was.
Ik vind dat behoorlijk tactloos MetalPig.
Wat weet je immers over die 'Amerikaanse' vrouw? ...
Net zo veel als jij over de bovengemiddeld mooie vrouwen die je lastigvalt [wave]

Gast1

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door Gast1 » 01 nov 2017, 08:55

Ik heb dat nog nooit van een vrouw vernomen ... integendeel zelfs.
Ze waren gecharmeerd, maar of die Amerikaanse vrouw van jou gecharmeerd was over jouw vragende opmerking?
Wat denk jij?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naam van Anne Frank op Duitse trein is pijnlijk'

Bericht door MetalPig » 01 nov 2017, 09:07

Gast1 schreef:Ik heb dat nog nooit van een vrouw vernomen
Precies, je weet het niet.

Leuk geprobeerd, hoor.

Plaats reactie