Aardbeien 6x giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Aardbeien 6x giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect'

Bericht door taigitu » 05 nov 2017, 17:07

Aardbeien zes keer giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect’

4 november 2017


Van alle Nederlandse groenten en fruit zijn de meeste bestrijdingsmiddelen te vinden op aardbeien.
Opgeteld zorgen die voor een ongezonde cocktail. Goed afspoelen helpt niet.

Aardbeien in supermarkten bevatten zes keer zoveel schadelijke stoffen als ander fruit. Uit steekproeven naar diverse soorten groenten en fruit die vorig jaar zijn genomen door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat elke aardbei is bespoten met gemiddeld zeven tot acht schadelijke stoffen. Een partij aardbeien bevatte zelfs zeventien verschillende stoffen, zo blijkt uit een analyse van de NVWA-cijfers door Trouw. De toezichthouder greep niet in omdat de regels niet werden overschreden. Dat laat volgens deskundigen precies zien dat de regels niet kloppen en de consument niet is beschermd tegen inname van te veel schadelijke stoffen.

“De NVWA werkt met een totaal achterhaalde aanpak”, zegt Hans Muilerman van de onderzoeksgroep Pesticide Action Network Europe (PAN Europe). “Daar is al dertig jaar wetenschappelijke consensus over. Je moet kijken naar het totaal van de schadelijke stoffen, naar de combinatie-effecten en niet naar de giftigheid per afzonderlijke stof. Er zijn stoffen die geen effect hebben op zichzelf, maar wel in combinatie met andere stoffen.”

Als de NVWA vasthoudt aan de normen per bestrijdingsmiddel zijn consumenten niet beschermd, zegt Muilerman. Dat beaamt Lucas Reijnders, biochemicus en emeritus hoogleraar milieukunde aan de Universiteit van Amsterdam. Ook hij vindt dat toezichthouders moeten kijken naar de ‘cocktaileffecten’ omdat de huidige werkwijze niets zegt over gevaren voor de volksgezondheid.

Opteleffect
Behalve de combinatie-effecten noemt Reijnders het opteleffect. “Er zijn bestrijdingsmiddelen met eenzelfde effect op een bepaald enzym. Die zul je bij elkaar moeten optellen.” Onderzoekers werken aan zo’n systeem, zegt Muilerman. “Een waarbij alle bestrijdingsmiddelen die schadelijk zijn voor de lever bij elkaar worden opgeteld.” En dan ben je er nog niet, zegt Muilerman. Aardbeien zijn niet het enige gewas met bestrijdingsmiddelen. Het zit op allerlei groenten en fruit. “Je moet kijken naar wat je de rest van de dag binnenkrijgt.”

De Gezondheidsraad, een adviesorgaan voor de regering, schreef in 2004 al dat ‘gelijktijdige blootstelling vanuit verschillende bronnen (voeding, water, toepassingen in en rond het huis) systematisch aandacht moet krijgen in de risicobeoordeling van bestrijdingsmiddelen’. “Als je zo gaat meten”, zegt Muilerman, “zal dat veel veranderen in de manier waarop we omgaan met bestrijdingsmiddelen.”

Deze nieuwe inzichten worden niet overgenomen door toezichthouders als de NVWA. “Bij het vaststellen van normen worden ze genegeerd,” zegt Reijnders. De NVWA laat weten zich aan de regels te houden van de Europese toezichthouder EFSA. Binnen deze organisatie zijn deskundigen ook bekend met de ‘cocktaileffecten’, maar het leidt niet tot aanpassing van regelgeving. Muilerman spreekt van ‘traineren’. “In 2005 is de Europese regelgeving veranderd en moeten toezichthouders kijken naar de combinatie-effecten. Maar in een klein bijzinnetje staat: ‘zodra EFSA daar een methode voor heeft ontwikkeld’. We zijn nu twaalf jaar verder en de methode is nog steeds niet klaar. Een schande is het.”

Soepele limieten
Lobbyisme vanuit de landbouwsector speelt daarin een rol, zeggen Muilerman en Reijnders. “Daarbij is het hele systeem van normen gebaseerd op wat de industrie zelf aanlevert.” In Nederland was er volgens Reijnders bij de voorloper van de NVWA de bereidheid om te kijken naar optelfeffecten. “Nu is dat een Europese zaak en moeten we opnieuw beginnen.”

Er is nog iets met de limieten voor schadelijke stoffen, merkt consumentenorganisatie Foodwatch op. Zij worden wel erg soepel gehanteerd. Om de maximale dosis te bepalen werkt de NVWA onder meer met de mrl, de maximale residu limiet. Nu mag deze norm met 50 procent worden overschreden vanwege ‘meetonzekerheden’, zo schrijft de Europese voedselwaakhond EFSA. In de praktijk betekent dit dat de NVWA pas ingrijpt als het gehalte hoger is dan twee keer de mrl, schrijft de toezichthouder in een reactie op vragen. Voor Foodwatch een onnavolgbare manier van rekenen omdat er nu fruit in de schappen ligt dat tweemaal zoveel gif bevat als de wettelijke limiet. Goed afspoelen heeft geen zin omdat de schadelijke stoffen in het fruit zijn opgenomen.

https://www.trouw.nl/home/aardbeien-zes ... ~a091bd90/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aardbeien 6x giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect'

Bericht door Witte wel » 05 nov 2017, 19:44

Pan Europe vecht al jaren tegen o.a. Monsanto. Deze wordt in het artikel niet vernoemd maar een goed verstaander weet natuurlijk wie dergelijke gevaarlijke pesticiden op de markt brengt. Monsanto gefuseerd met Bayer en daardoor een volledige dochter geworden. De Ruiter seeds is ook een onderdeel van hen. Zij maken dan geen aardbeien zaden maar wel andere producten waarin een zekere resistentie is ingebracht. Zo werkt dat tegenwoordig, alles zit in de zaden, en dus ook de plant en daarna in de vrucht.
Maar zo'n grote jongen aanvallen dat krijg je niet zomaar voor elkaar. Dat kan je de kop kosten.
PAN Europe durft dit wel aan maar of ze veel kunnen bereiken is maar de vraag. Ze timmeren wel stevig aan de weg.
Er spelen veel grotere en machtigere belangen mee op de achtergrond wat aanpak of regulering nagenoeg onmogelijk maakt.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aardbeien 6x giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect'

Bericht door Osiris » 05 nov 2017, 21:24

Geldt helaas op meer vlakken.
Controlerende instanties falen ( doelbewuste manipulatie ?).
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aardbeien 6x giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect'

Bericht door Fenna » 06 nov 2017, 08:39

:post: Beiden.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aardbeien 6x giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect'

Bericht door Tammy » 06 nov 2017, 11:46

Ik heb het lang geleden al eens geschreven hier op het forum.
Ik eet nog zelden fruit en weinig groente.
De eerste omdat het nergens meer naar smaakt.
Aardbeien en meloenen smaken naar water.
Zelden naar hoe ze echt moeten smaken.
En het gezondheidsaspect is te verwaarlozen.
En waarom ik dit zeg is het volgende.

Mijn man is keurmeester meer dan 30 jaar geweest op groente en fruit veilingen.
Ruim 20 jaar geleden kwam hij thuis van een vergadering.
Die vergadering ging over bestrijdingsmiddelen op groente en fruit.
Wat ik toen hoorde heeft mijn beeld voorgoed veranderd.
Het schillen van een appel heeft geen effect, de rotzooi zit tot in het klokhuis.
De medewerkers hebben jaren lang al het groente en fruit aangepakt met blote handen.
Bij sommige groentes zag je de bestrijdingsmiddelen er gewoon opzitten.

Jaren geleden is het advies aan kinderen voor 5 stuks fruit al terug geschroefd naar 2 of 3.
Anders krijgen ze teveel gif binnen.
Groente en fruit gezond ?
Nee niet echt, niet meer.

Moestuintjes gezond ?
Nee ook al dacht mijn schoonvader dat.
Hij vergat dat zijn moestuintje naast een drukke snelweg stond.
Reken maar dat die grond harstikke vervuild was.

In de Dolomieten in het dorpje Molveno waar ik jarenlang ben geweest was een moestuintje naast het hotel.
Ik weet nog dat ik vaak dacht , die groente is gezonder .
Tussen de bergen met schonere lucht.
En het smaakt ook ergens naar zoals het hoort.
Daar at ik dus wel fruit en veel groentes, net als in Spanje die heerlijke tomaten die hier ook naar water smaken.

Op mijn werk zag ik door de jaren heen collega's hun fruithapje nemen zeg maar.
Ik heb wel eens over die vergadering verteld maar ze geloofden het niet echt.
Elk jaar vielen ze bij bosjes neer met griep en zware verkoudheden, ik heb al 25 jaar geen griep meer gehad en al bijna 20 jaar amper verkouden.
Nu ruim 20 jaar later dit artikel.
Er is niks veranderd ook al lijkt het zo.
En Monsanto is inderdaad iets om vraagtekens bij te hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aardbeien 6x giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect'

Bericht door Witte wel » 06 nov 2017, 13:05

Monsanto is één van de grote jongens op het gebied van pesticides en is geheel opgegaan in Bayer. Monsanto staat ook bekend om de vele genetische aanpassingen van gewassen.
Toch ligt de schuld niet geheel bij die bedrijven. Er is nu eenmaal door de over populatie van de bevolking een grote vraag naar diverse gewassen en om die te kunnen produceren hebben ze geprobeerd een groter rendement te behalen uit de gewassen door te optimaliseren. En dat heeft betekend dat er gesleuteld diende te worden aan de gewassen. Milieu organisaties hebben hierop ook grote invloed gehad want bijvoorbeeld sproeivliegtuigen mochten niet meer toegepast worden ivm verontreiniging van het milieu. Jaren is daarvoor gestreden en uiteindelijk heeft dat het gewonnen. Of die milieu organisaties betaald werden door de grote bedrijven om dergelijke acties te ondernemen is een speculatief onderwerp maar zeker niet onwaarschijnlijk.
Ik vernoemde De Ruiter Seeds om aan te geven dat het niet enkel aardbeien betreft maar nog vele andere producten zoals Osiris ook schreef. En als je gaat afwijken van natuurlijke processen dan zal dat ook een effect hebben op het welzijn van de mens. De mens is immers ook een natuurlijk proces.
Ongedierte echter is een grote noodzakelijkheid bij natuurlijke processen wat betreft het behouden van gewassen. Ongedierte bestuift en houd gewassen in stand. Dat ze daarvoor als dank ook hier en daar wat mee snoepen is dan vanzelfsprekend.
De grootste problemen geven de insectenplagen. Daar valt niet tegenop te boksen. Als je de natuurlijke balans gaat verstoren dan is een insectenplaag een natuurlijke reactie op de onbalans. En om dat te voorkomen is men pesticiden in het gewas gaan brengen om de oogst te kunnen garanderen. En waarom zo. Omdat dit goedkoper is in tegenstelling tot het terug brengen van de natuurlijke balans wat veel meer geld en tijd kost.
Maar, zo het blijkt, is er een enorme industrie ontstaan en die industrie maakt geld en kent enorm grote belangen. Hoe belangrijk is dan de gezondheid van de mens nog kan men zich afvragen. De mens mag ook niet te oud worden en een zieke mens voorziet ook weer in een tak van industrie.
Dus de mens zelf is daar niet geheel onschuldig in.
Dat daar andere partijen van mee profiteren is zeker niet ondenkbaar en dat controlerende instanties zo nu en dan falen door invloed van buitenaf is meer een feit geworden dan wel een ontstane omstandigheid.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aardbeien 6x giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect'

Bericht door Fenna » 06 nov 2017, 13:20

;P! ;P! ;P! Tammy.
Het schillen van een appel heeft geen effect, de rotzooi zit tot in het klokhuis.
En dat telt voor alles en ik denk dat het alleen maar erger is geworden met het gif.
Zie ook maar hoe het is gesteld met de bijen en vele andere insecten, de stand is dramatisch teruggelopen.
Ze durven beweren dat de bestrijdingsmiddelen nu veel milder zijn, nou ammehoela, waarom gaat er nu dan nog veel meer dood dan in de tijd dat DDT (ook geen tof middel) werd gebruikt?
Ik ben wel een fan van verse groente omdat ik dat beter vind smaken dan uit een pot of blik en ik denk dat het qua gif niet uitmaakt, maar de smaak van verse groente is lang niet meer wat het geweest is.
Deels komt dit doordat er nu 4 à 5 maal per jaar een oogst va het land moet komen terwijl 1 à 2 oogsten normaal zijn.
De plant krijgt gewoonweg ook niet meer de kans om normaal af te rijpen en voldoende vitaminen en mineralen op te slaan omdat het als een speer moeten groeien en daarom teveel water bevat wat weer ten koste gaat van de smaak.
Voeg daar aan toe dat het vaak al een jaar geleden is geoogst en in de koelcel heeft gelegen voor dat het in de winkel ligt, dan kun je wel nagaan dat er vrijwel geen vitamines meer inztten.
Er worden vaak zeer grote hoeveelheden voor een prikkie opgekocht en dankzij de koelcel kunnen ze het zo lang 'goed' houden.
De overbevolking is hier ook een grote oorzaak in omdat er te veel monden gevoed moeten worden en de aarde geforceerd meer moet leveren dan ze eigenlijk aan kan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aardbeien 6x giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect'

Bericht door Fenna » 06 nov 2017, 13:24

:post: witte.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aardbeien 6x giftiger dan ander fruit door ‘cocktaileffect'

Bericht door Tammy » 07 nov 2017, 17:00

Fenna en Witte wel , helder wat jullie zeggen. ;P!
Wat word er toch gerotzooid met ons voedsel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie