Tolk bij rijexamen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Tammy » 05 dec 2017, 09:27

Racisme en discriminatie zijn inderdaad twee verschillende woorden.
Dat heb ik aangaande de eerste zinnen in mijn vorig bericht verkeerd geschreven.
Met Zwarte Piet praten mensen wel over racisme.

Maar ik hou het dus bij discriminatie wat MetalPig zegt.
Ik zie niet in dat er discriminatie is bij dit tolkonderwerp.
Er zijn regels overal in de wereld.
Bij allerlei zaken.
Als ik bijvoorbeeld wil emigreren maar ik voldoe niet aan een aantal regels en mag niet in dat land wonen, word ik dan gediscrimineerd ?
Vind ik niet ook al vind ik de afwijzing niet leuk.
En zo zijn er duizenden voorbeelden overal waar soms regels gelden , in elk land is dat anders.
Sommige zijn inderdaad discriminerend maar wat dit rijbewijs betreft vind ik niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Tammy » 05 dec 2017, 09:34

Kristof schreef :
Discrimineren is in pure betekenis; de uitgangspunten van de culturele gewoontes die niet passen binnen de cultuur waar je naartoe emigreert, als migrant heb je je in zekere zin je op de punten je gewoontes aan te passen aan de geldende cultuur waarin je leeft en een deel mag je behouden maar niet volledig verbannen, als de geldende maatstaf is dat je de nederlandse taal kent om zonder tolk je eigen rijbewijs te kunnen halen, is het toch normaal dat je de minimale eis van de kennis van de nederlandse taal machtig bent, want niet iedere rijinstructeur die examen afneemt van de betrokkenen is het engels of andere taal machtig.
Juist. [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Fenna » 05 dec 2017, 09:37

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Gast1 » 05 dec 2017, 09:42

Kristof Piessens schreef:
Gast1 schreef:Inderdaad een lastig standpunt.
Ik bleef daar ook even in hangen.

Overigens haakte in in op het woordje discriminatie wat eerder door Cornelius werd gebruikt en waar Tammy op in haakte.
Racisme is natuurlijk geheel iets anders.
Neen, tammy haakte eerst in op het woord discriminatie en dan pas racisme ..
Je leest mij niet goed.
Kijk nou eens wat Cornelius schreef op 30 november 2017, om 15:54 uur.
Kijk nou eens wat Tammy op die reactie van Cornelius schreef op 30 november 2017, om 16:13 uur uur.
En daar haakte ik op in en dat is ook wat ik schreef.
Ik heb het in een kleurtje vet geaccentueerd in het citaat nog maar weer eens wat duidelijker aangegeven.
Ik haakte dus niet in op 'racisme', maar dat zal nu wel duidelijk zijn.

Gast1

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Gast1 » 05 dec 2017, 09:48

Tammy schreef:Kristof schreef :
Discrimineren is in pure betekenis; de uitgangspunten van de culturele gewoontes die niet passen binnen de cultuur waar je naartoe emigreert, als migrant heb je je in zekere zin je op de punten je gewoontes aan te passen aan de geldende cultuur waarin je leeft en een deel mag je behouden maar niet volledig verbannen, als de geldende maatstaf is dat je de nederlandse taal kent om zonder tolk je eigen rijbewijs te kunnen halen, is het toch normaal dat je de minimale eis van de kennis van de nederlandse taal machtig bent, want niet iedere rijinstructeur die examen afneemt van de betrokkenen is het engels of andere taal machtig.
Juist. [clap]
Ik begrijp wat Kristof hier schrijft en ik ga een heel eind met hem mee in dezen, maar al dat staat los van de definitie van discriminatie. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Tammy » 05 dec 2017, 09:57

Pierre, zijn dan bij alle regels die je tegenkomt in een ander land die ervoor kunnen zorgen dat je geen examen of verblijfsvergunning kan krijgen of iets wat negatief voor je uitpakt omdat je niet aan de eisen voldoet bij voorbaat al discriminerend ?
Of bedoel je iets anders ?

Want waar ik een paar berichten voor nodig heb om iets uit te leggen vat Kristof in 1 bericht de boodschap prima samen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Kristof Piessens » 05 dec 2017, 10:04

Gast1 schreef:
Tammy schreef:Kristof schreef :
Discrimineren is in pure betekenis; de uitgangspunten van de culturele gewoontes die niet passen binnen de cultuur waar je naartoe emigreert, als migrant heb je je in zekere zin je op de punten je gewoontes aan te passen aan de geldende cultuur waarin je leeft en een deel mag je behouden maar niet volledig verbannen, als de geldende maatstaf is dat je de nederlandse taal kent om zonder tolk je eigen rijbewijs te kunnen halen, is het toch normaal dat je de minimale eis van de kennis van de nederlandse taal machtig bent, want niet iedere rijinstructeur die examen afneemt van de betrokkenen is het engels of andere taal machtig.
Juist. [clap]
Ik begrijp wat Kristof hier schrijft en ik ga een heel eind met hem mee in dezen, maar al dat staat los van de definitie van discriminatie. :wink:

Denken we eerst alle beledigende woorden weg, de echte definitie van de woorden doet er niets toe...
Wat zou jij doen mocht ik naar Saudi Arabië emigreren, en weigeren aldaar de geldende taal op zijn minst te kennen ? Dat gebeurd ook zoals bij jullie in Nederland gebeurd...maar alleen ze zetten hiervoor tolken in, de eis om minimaal de Nederlandse of Arabische taal te kennen wordt niet voldaan, en de instructeurs kennen geen andere taal dan het Nederlands (of in mijn geval het Arabisch)....wordt er dan gediscrimineerd zuiver omdat ik weiger mij aan te passen aan de cultuur waar ik wil wonen, leven en werken ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Gast1 » 05 dec 2017, 13:09

Tammy schreef:Pierre, zijn dan bij alle regels die je tegenkomt in een ander land die ervoor kunnen zorgen dat je geen examen of verblijfsvergunning kan krijgen of iets wat negatief voor je uitpakt omdat je niet aan de eisen voldoet bij voorbaat al discriminerend?
Heel even terug naar de stelling van Cornelius:
Cornelius schreef:Een buitenlander kan in Nederland (in het Engels) een universitaire opleiding volgen en promoveren (zonder een woord Nederlands te spreken), maar hij of zij zou hier niet een rijbewijs mogen/kunnen halen?
Dat heet, naar mijn mening, toch gewoon discriminatie?
En zoals ik al schreef, daar heeft hij een punt.
In de algemene definitie klopt dat ook en dat is wat ik bedoelde.
Tammy schreef:Want waar ik een paar berichten voor nodig heb om iets uit te leggen vat Kristof in 1 bericht de boodschap prima samen.
... en ik ben het met dat wat Kristof schrijft dan ook eens, maar dat is niet de definitie van discriminatie volgens mij. :wink:

Gast1

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Gast1 » 05 dec 2017, 13:20

Kristof Piessens schreef:@ Pierre: Denken we eerst alle beledigende woorden weg, de echte definitie van de woorden doet er niets toe...
Wat zou jij doen mocht ik naar Saudi Arabië emigreren, en weigeren aldaar de geldende taal op zijn minst te kennen ? Dat gebeurd ook zoals bij jullie in Nederland gebeurd...maar alleen ze zetten hiervoor tolken in, de eis om minimaal de Nederlandse of Arabische taal te kennen wordt niet voldaan, en de instructeurs kennen geen andere taal dan het Nederlands (of in mijn geval het Arabisch)....wordt er dan gediscrimineerd zuiver omdat ik weiger mij aan te passen aan de cultuur waar ik wil wonen, leven en werken ?
Dit is wat ik in essentie binnen dit topic schreef:

Op 26 november:
Wanneer ik naar het buitenland ga (en ik doe dat erg vaak, daar ik aan de grens met Duitsland woon) ken ik aldaar de verkeersregels.
In ben in redelijk wat landen op vakantie geweest en ging altijd erg goed voorbereid.
Meestal was dat voor een periode van 2 weken, soms drie en een enkele keer slechts één week.
Tijdens die vakantie of dat verblijf -i.v.m. beursbezoek- was ik in dat land 'te gast'.
En daar gedroeg ik me dan ook naar.
Dus leerde ik ook de verkeersregels van dat land.

Het topic is niet duidelijk of de gene die een andere taal spreekt, hier enkel het rijbewijs wil halen.
Mocht dat zo zijn, dan hebben we een andere discussie.
Je (Cornelius) hebt het over 'vakantie' en dat is toch wel heel wat anders, dan de mensen die zich hier vestigen.
Ik ben van mening dat die mensen zich aan dienen te passen in elk opzicht.

Een absolute voorwaarde is de taalbeheersing -in die geval het ABN-.
Direct daarna en tijdens de taalles, dient al meteen de regel- en wetgeving gedoceerd te worden.
Oeps ... en niet te vergeten: "Het respect en fatsoen" voor het land waar je je gaat vestigen.
Heb je dat goed onder de knie, dan ga je op rijles.
Als je dat zo graag wilt, lijkt mij het leren van het ABN en het leren van de regel- en wetgeving alhier een stimulans te zijn.
Toch?
Waarmee ik volgens mij dus nu een antwoord heb gegeven op jouw vragen. :wink:

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Kristof Piessens » 05 dec 2017, 20:37

Mijn excuses voor het misbegrijpen van de discussie.

Er kan geen sprake zijn van discriminatie in geval van zich vestigen in een land waar de regels en cultuur anders is dan het land vanwaar je afkomstig bent.

Uitzonderingen daargelaten is bij 'vakantie', of 'tijdelijk verblijf'' voldoende om je te behelpen in de taal dat je het beste beheerst.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Gast1 » 06 dec 2017, 08:51

:post:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door MetalPig » 06 dec 2017, 09:49

Kristof Piessens schreef:Er kan geen sprake zijn van discriminatie in geval van zich vestigen in een land waar de regels en cultuur anders is dan het land vanwaar je afkomstig bent.
Misschien begrijp ik de discussie nu niet, maar zeg je hier dat gastarbeiders in Nederland niet gediscrimineerd werden?

Plaats reactie