Tolk bij rijexamen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
gouwepeer

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door gouwepeer » 29 nov 2017, 22:33

Altijd lekker, een Tjolk tijdens het examen :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door univers » 29 nov 2017, 22:37

:rolfl:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Witte wel » 29 nov 2017, 22:43

Erg dun ijs gouwepeer, zal je mogelijk wel een reactie op krijgen.

Maar ik vind hem kei goed, :rolfl:
De boodschap is mij duidelijk.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Tammy » 30 nov 2017, 08:28

Ik ken die pakken niet maar ik zit me rot te lachen nu. :rolfl:

Tjolk lijkt op tolk, zo moet ik het toch zien qua boodschap Witte wel ? :grin:
Of is er meer ?
Ik vind het een enig plaatje. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Determinist » 30 nov 2017, 08:47

Tammy schreef: Mij gaat het erom als je examen doet in een land waar je woont je de taal eerst moet kennen Determinist.
..
Hier gaat het om een rijbewijs halen in Nederland.
Daar hoort geen tolk bij.
Ik hoor je, maar je geeft niet aan waarom.

Ik geef je gelijk dat als je in Nederland woont met de bedoeling hier niet tijdelijk te zitten, dat je Nederlands dient te kennen.
De reden is duidelijk. Het bevorderd de integratie, het geeft meer kans op een baan (hoef je geen handje op te houden) en in geval van kinderen ben je hen beter behulpzaam bij van alles.
(om maar wat te noemen).
Maar hier hebben we het over het gehele leven en interactie met de rest van de samenleving. Van economie tot scholing en sociale mogelijkheden.

Het MOETEN leren van Nederlands voor een rijbewijs heeft totaal geen enkele toegevoegde waarde, als het om de inhoud van het kunnen rijden gaat.

Je moet een algemeen integratie probleem niet toepassen op deelgebieden die niet vergelijkbaar zijn.
Anders wordt het een regel opleggen om het regel opleggen.

Regels zijn er om een doel te behalen. Ik zie geen positieve toevoeging van de plicht om Nederlands te kunnen praten om auto te leren rijden.
Dus elke regel die wordt opgelegd is onzinnig en alleen maar lastig en onnodig.

Voorbeeld: ik heb een nieuwe collega uit India. Net geëmigreerd. Heeft nog geen rijbewijs. Kan prima Engels praten.
Het duurt lang voor hem om Nederlands te kunnen praten en gaat ook op les. Maar is zeer lastig voor hem.
Ik zie niet in waarom hij al die maanden tot wellicht een jaar moet wachten om op rijles te gaan, terwijl hij het prima in Engels af kan.
Met zijn toekomstige Nederlandse taal kennis gaat hij echt niet beter rijden dan dat hij nu kan met zijn Engelse taal kennis.

Ik denk dat over zulke onderwerpen teveel emotie bijgehaald wordt en er zaken onterecht bij gehaald worden.

JA, om hier te leven heb je Nederlandse taal kennis nodig. Redenen zijn gegeven.
NEE, om te leren zwemmen, fietsen, autorijden, lassen, boot varen etc etc heb je NIET perse Nederlandse taal nodig om die specifieke kennis tot je te nemen.

Ik zie het al voor me dat mijn collega ook niet op zwemles zou mogen en eerst Nederlands zou moeten leren. Te belachelijk voor woorden.
Ik zie niet in waarom dit voor andere gebieden zoals auto rijden wel zou moeten gelden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Tammy » 30 nov 2017, 14:35

Determinist schrijft:
Het MOETEN leren van Nederlands voor een rijbewijs heeft totaal geen enkele toegevoegde waarde, als het om de inhoud van het kunnen rijden gaat.
Maar het gaat bij auto rijexamen niet alleen om de inhoud van het kunnen besturen van een auto.
Het gaat ook om de theorie die gewoon in het Nederlands is.
Dat moet je kunnen beheersen vind ik .
Zwemmen hoort daar natuurlijk niet bij.

Bij sommige examens is er een gedeelte waar men dus theorie krijgt en vragen moet invullen.
Wat is er mis mee om daar regels aan te verbinden dat men wel de taal machtig moet zijn ?
Waarom word dat zo gauw tegenwoordig als buitenlandertje pesten enz gezien ?
Bedoel ik jou niet mee Determinist, maar ik zie dat vaak om mij heen.
Er word al heel veel gedaan voor buitenlanders door heel veel zaken al te vertalen in hun eigen taal bij overheidsinstanties enz.

Mogen we ook eens vragen om inzet en hard werken om zo gauw mogelijk de Nederlandse taal onder de knie te hebben ?
Misschien om als eerste met het rijbewijs te beginnen als je die wilt halen in Nederland ?
Is voor allebei de partijen goed.
Voor Nederland en voor de persoon zelf ook.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door univers » 30 nov 2017, 14:47

Zwemmen hoort daar natuurlijk niet bij.
Als help, geen internationaal woord is, dan wel. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Cornelius

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Cornelius » 30 nov 2017, 14:54

Tammy schreef:Maar het gaat bij auto rijexamen niet alleen om de inhoud van het kunnen besturen van een auto.
Het gaat ook om de theorie die gewoon in het Nederlands is.
Je kunt het theorie-examen ook gewoon in de Engelse taal afleggen:
https://www.theoryhouse.nl/
Het zou toch te gek zijn dat je Nederlands moet kunnen spreken om in Nederland een rijbewijs te halen.
Een buitenlander kan in Nederland (in het Engels) een universitaire opleiding volgen en promoveren (zonder een woord Nederlands te spreken), maar hij of zij zou hier niet een rijbewijs mogen/kunnen halen? Dat heet, naar mijn mening, toch gewoon discriminatie?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Tammy » 30 nov 2017, 15:13

Help is internationaal Univers. :mrgreen:

Cornelius , ik zie dat totaal niet als discriminatie.
Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen maar dat schijnt mij niet te lukken.
Maar dat komt denk ik ook doordat ik twee zaken vergelijk.
Hoe het mijn familie verging begin jaren zestig en nu.
Kleine uitleg hieronder:

Ik en mijn tweelingzusje vanuit Napoli met Nederlandse moeder en Italiaanse vader op weg naar Nederland in de trein.
Alles hebben mijn ouders zelf moeten doen, geen hulp van instanties.
Zelfs niet voor mijn moeder die gewoon Nederlander was.
Geen Italiaanse vertalingen voor mijn vader, gewoon taal leren.
Tegenwoordig word bijna alles gedaan voor buitenlanders met allerlei hulp in eigen taal.
Leuk voor ze , maar wat is er mis met wat regels zoals met dit rijbewijs ?
Ik zie daar echt geen discriminatie in.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Cornelius

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Cornelius » 30 nov 2017, 17:29

Tammy schreef:Help is internationaal Univers. :mrgreen:

Cornelius , ik zie dat totaal niet als discriminatie.
Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen maar dat schijnt mij niet te lukken.
Maar dat komt denk ik ook doordat ik twee zaken vergelijk.
Hoe het mijn familie verging begin jaren zestig en nu.
Kleine uitleg hieronder:
Ja, daar zit waarschijnlijk het pijnpunt: meer dan vijftig jaar geleden was Nederland nog niet zo ingesteld op mensen die uit andere landen kwamen. Die 'vreemdelingen' hadden nauwelijks hulp bij het integreren. Nu het er zo veel zijn is de noodzaak voor hulp veel groter.
Daarbij komt dat tegenwoordig bijna iedereen Engels spreekt en bedrijven ook hoog opgeleide, Engels sprekende mensen uit het buitenland aannemen en dat er studies zijn in Nederland die alleen aangeboden worden in de Engelse taal. Dan is het niet gek dat de wet erin voorziet dat je in het Engels het theoretische deel van je rij-examen kunt afleggen.
Ook voor mensen die laaggeletterd zijn, of dyslectisch, of faalangstig, of met een cognitieve stoornis zijn er aparte regelingen die het mogelijk maken maken een rijbewijs te halen.
Dat was er vijftig jaar geleden ook niet, denk ik (bijna zeker te weten).
Jij discrimineert niet, maar het zou discriminerend zijn als de regelgeving zo zijn dat het niet- of slecht Nederlands sprekenden onmogelijk gemaakt zou worden in ons land een rijbewijs te halen.
Dan zou Philips tegen die knappe kop uit India moeten zeggen: je mag in Eindhoven komen werken, maar je moet wel op de fiets of te voet naar kantoor komen, want hier een rijbewijs halen is alleen weggelegd voor wie de Nederlandse taal machtig is.
Dan zegt die Indiër terecht: ik wist niet dat Nederland tot de onderontwikkelde gebieden behoort.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Witte wel » 30 nov 2017, 19:04

Tammy schreef:Of is er meer ? => [think]


:grin: :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door MetalPig » 04 dec 2017, 08:27

Tammy schreef:Maar het gaat bij auto rijexamen niet alleen om de inhoud van het kunnen besturen van een auto.
:rolfl:
Tammy schreef:Het gaat ook om de theorie die gewoon in het Nederlands is.
Verandert de theorie als je hem vertaalt? Dat zou niet best zijn.

(En de rofl-smiley is natuurlijk omdat de theorie gewoon deel uitmaakt van "de inhoud van het kunnen besturen van een auto".)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door MetalPig » 04 dec 2017, 08:29

Tammy schreef:Cornelius , ik zie dat totaal niet als discriminatie.
Maar dat is het wel.

gusteman

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door gusteman » 04 dec 2017, 15:14

:post: en dat voor beide reacties.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Tammy » 05 dec 2017, 05:26

Natuurlijk zie jij dat als racisme beste MetalPig , en dat is je goed recht.
Voor mij heeft het totaal niks met racisme te maken , heb ook uitgelegd hoe ik het zie.
Zwarte Piet is voor jou ook racisme en voor mij en vele anderen niet.
Tegenwoordig word bijna alles racisme genoemd .
So be it, ieder zijn visie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door MetalPig » 05 dec 2017, 08:06

Tammy schreef:Natuurlijk zie jij dat als racisme beste MetalPig , en dat is je goed recht.
Nee nee, het gaat er niet om hoe ik het zie. Het *is* discriminatie.
Woorden hebben betekenis, los van onze meningen.

Gast1

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Gast1 » 05 dec 2017, 08:19

Cornelius schreef:Een buitenlander kan in Nederland (in het Engels) een universitaire opleiding volgen en promoveren (zonder een woord Nederlands te spreken), maar hij of zij zou hier niet een rijbewijs mogen/kunnen halen? Dat heet, naar mijn mening, toch gewoon discriminatie?
Tammy schreef:Cornelius, ik zie dat totaal niet als discriminatie.
Toch heeft Cornelius hier wel een punt Tammy.
Ik heb het maar weer eens opgezocht (Wikipedia):
Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid".
De huidige betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de oorspronkelijke, letterlijke betekenis;
in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen".
Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden.

gusteman

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door gusteman » 05 dec 2017, 08:56

Eerst even voor alle duidelijkheid: Cornelius, MetalPig en Gast1 hebben het over "discriminatie" daar waar Tammy het heeft over "racisme". :shock:
Ja, zo kan het nooit echt lukken hoor. :wink:
Wikipedia schreef:Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden.
Behoorlijk lastig standpunt toch, of niet?

Ik bedoel maar: aan de ene kant wijzen op "gelijke gevallen" (waar het mensen of groepen van mensen betreft) en aan de andere kant stellen dat iedere mens uniek is, enig in zijn soort. [think] :?

Gast1

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Gast1 » 05 dec 2017, 09:08

Inderdaad een lastig standpunt.
Ik bleef daar ook even in hangen.

Overigens haakte in in op het woordje discriminatie wat eerder door Cornelius werd gebruikt en waar Tammy op in haakte.
Racisme is natuurlijk geheel iets anders.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Tolk bij rijexamen

Bericht door Kristof Piessens » 05 dec 2017, 09:23

Gast1 schreef:Inderdaad een lastig standpunt.
Ik bleef daar ook even in hangen.

Overigens haakte in in op het woordje discriminatie wat eerder door Cornelius werd gebruikt en waar Tammy op in haakte.
Racisme is natuurlijk geheel iets anders.
Neen, tammy haakte eerst in op het woord discriminatie en dan pas racisme...twee verschillende woorden die telkens verschillende betekenissen heeft maar in feite niet echt op hetzelfde zou neerkomen.

Discrimineren is in pure betekenis; de uitgangspunten van de culturele gewoontes die niet passen binnen de cultuur waar je naartoe emigreert, als migrant heb je je in zekere zin je op de punten je gewoontes aan te passen aan de geldende cultuur waarin je leeft en een deel mag je behouden maar niet volledig verbannen, als de geldende maatstaf is dat je de nederlandse taal kent om zonder tolk je eigen rijbewijs te kunnen halen, is het toch normaal dat je de minimale eis van de kennis van de nederlandse taal machtig bent, want niet iedere rijinstructeur die examen afneemt van de betrokkenen is het engels of andere taal machtig.

Racisme is in pure betekenis; Aanvallen op de kleur en of afkomst van degene die migreert naar een cultuur waar de rechten en plichten duidelijk zijn.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie