OM bevestigt: Praljak nam chemische stof in

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

OM bevestigt: Praljak nam chemische stof in

Bericht door Tammy » 30 nov 2017, 14:57

Afbeelding

Het flesje dat de Bosnische Kroaat Slobodan Praljak gisteren leegdronk in het Joegoslaviëtribunaal bevatte 'een chemische stof die tot de dood kan leiden'. Dat heeft het OM zojuist bevestigd na een eerste test. Er wordt nog nader onderzoek gedaan.

Praljak stond gisteren in Den Haag terecht in het hoger beroep over misdaden die hij had begaan in en rond de Bosnische stad Mostar in de jaren '90. Na het horen van zijn straf (20 jaar cel) nam hij een slok van een of andere substantie. Vervolgens zei hij: 'Meneer de rechter, ik heb gif ingenomen', waarna de zitting werd geschorst. De oud-generaal stierf later in het ziekenhuis.

Het OM stelde gisteren direct een onderzoek in. Daaruit bleek vanochtend dat er in het busje dat Praljak bij zich had een chemische substantie zat. ,,Deze zou kunnen leiden tot de dood", aldus een woordvoerder van het Autopsie


Op het lichaam van Praljak zal op korte termijn door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) autopsie worden gepleegd. Daarnaast zal er een toxicologisch onderzoek plaatsvinden. Dat moet meer zekerheid geven over de doodsoorzaak. Het is niet bekend wanneer de definitieve resultaten bekend zullen worden. ,,Maar het heeft onze hoogste prioriteit", aldus het OM.


Justitie onderzoekt het overlijden van Praljak op verzoek van het Joegoslaviëtribunaal. In eerste instantie focust het onderzoek op hulp bij zelfdoding en overtreding van de Geneesmiddelenwet. De woordvoerder van het parket in Den Haag kan nog niet ingaan op vragen over verhoren en mogelijke obstakels daarbij, zoals diplomatieke onschendbaarheid. Het Tribunaal verleent volgens hem alle medewerking.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>

Allemachtig , voor de hele wereld zelfmoord plegen.
Nu kijken hoe dat gif is binnengesmokkeld.
De beveiliging zal zich rot geschrokken zijn dat dit kon gebeuren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: OM bevestigt: Praljak nam chemische stof in

Bericht door univers » 30 nov 2017, 16:42

Zijn laatste woorden waren "Živjeli". :cheers: :lekkapuh: :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: OM bevestigt: Praljak nam chemische stof in

Bericht door Kristof Piessens » 30 nov 2017, 17:09

Mja, er zijn al verschillende personen omtrent dit tribunaal al dood nog voor de uitspraak definitief werd/was.

Het probleem is vooral gelegen op moreel en ethisch vlak wat draait rond keuzes die gemaakt zijn in het verleden wat geleid heeft tot een vorm van steun of medewerking aan de oorlog, daarom vind ik als je omwille van je eigen leeftijd als laatste na berechting nog de keuze zou krijgen om te blijven leven of zichzelf van het leven te beroven, misdadigers op leeftijd van ouder dan 50 a 60 jaar die te horen krijgen dat je nog meer dan 10 jaar te brommen hebben liever de dood kiezen boven te leven, ze weten en beseffen wel dat ze keuzes gemaakt hebben die ze liever wouden terugdraaien, kunnen ze ook niet en dan kom je op de drempel dat je al gestraft genoeg bent ondanks de leeftijd waar ze moreel als ethisch niet meer kunnen overbruggen tegen dat ze terug vrijkomen.

Mocht ik bvb misdaden hebben gepleegt en pas berecht worden na 50 a 60 jaar en heb na de uitspraak 30 jaar cel, ben ik al dood voor ik vrijkom, dus heeft het geen zin mijn resterende dagen in de gevangenis te slijten als ik achteraf nog een keuzebeschikking heb, keuzes voor de daden kan ik niet terugdraaien maar wel berouw tonen voor de daden, maar besef tegelijkertijd dat dit op die leeftijd toch over en out is, liever de dood in dan te moeten blijven leven tot ik vrijkom, al die verloren jaren kan ik dan na dertig jaar niet meer inhalen, wat voor veel veroordeelden rond die leeftijden erg veel kan spelen....
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie