De hoofdstad van Israël

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Fenna » 10 dec 2017, 15:57

:post:

https://www.britannica.com/event/Balfour-Declaration

Balfour Declaration
UNITED KINGDOM [1917]
WRITTEN BY: The Editors of Encyclopædia Britannica
LAST UPDATED: 11-1-2017 See Article History

Balfour Declaration
UNITED KINGDOM [1917]
Arthur James Balfour, c. 1900.

DATE
November 2, 1917
CONTEXT
Ḥusayn-McMahon correspondence
Sykes-Picot Agreement
Zionism
KEY PEOPLE
Arthur James Balfour, 1st earl of Balfour
Nahum Sokolow
Chaim Weizmann
TOPICS
foreign policy
human migration
Jew
Palestine
United Kingdom
Balfour Declaration, (November 2, 1917), statement of British support for “the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people.” It was made in a letter from Arthur James Balfour, the British foreign secretary, to Lionel Walter Rothschild, 2nd Baron Rothschild (of Tring), a leader of British Jewry. Though the precise meaning of the correspondence has been disputed, its statements were generally contradictory to both the Sykes-Picot Agreement (a secret convention between Britain and France) and the Ḥusayn-McMahon correspondence (an exchange of letters between the British high commissioner in Egypt, Sir Henry McMahon, and Ḥusayn ibn ʿAlī, then emir of Mecca), which in turn contradicted one another (see Palestine, World War I and after).

The Balfour Declaration, issued through the continued efforts of Chaim Weizmann and Nahum Sokolow, Zionist leaders in London, fell short of the expectations of the Zionists, who had asked for the reconstitution of Palestine as “the” Jewish national home. The declaration specifically stipulated that “nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine.” The document, however, said nothing of the political or national rights of these communities and did not refer to them by name. Nevertheless, the declaration aroused enthusiastic hopes among Zionists and seemed the fulfillment of the aims of the World Zionist Organization (see Zionism).

The British government hoped that the declaration would rally Jewish opinion, especially in the United States, to the side of the Allied powers against the Central Powers during World War I (1914–18). They hoped also that the settlement in Palestine of a pro-British Jewish population might help to protect the approaches to the Suez Canal in neighbouring Egypt and thus ensure a vital communication route to British colonial possessions in India.

The Balfour Declaration was endorsed by the principal Allied powers and was included in the British mandate over Palestine, formally approved by the newly created League of Nations on July 24, 1922. In May 1939 the British government altered its policy in a White Paper recommending a limit of 75,000 further immigrants and an end to immigration by 1944, unless the resident Palestinian Arabs of the region consented to further immigration. Zionists condemned the new policy, accusing Britain of favouring the Arabs. This point was made moot by the outbreak of World War II (1939–45) and the founding of the State of Israel in 1948.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 11 dec 2017, 09:43

Osiris schreef:Sorry Gast1, maar je hebt een zeer vertekend beeld van de situatie.
Sorry is niet nodig Osiris, ik kan er immers heel simpel gezegd ende geschreven volledig naast zitten. :wink:
Osiris schreef:Voordat door de Zionisten de staat Israël uitgeroepen werd voor de joden in 1948, leefden christenen, joden en moslims daar al eeuwen (ook niet altijd vreedzaam,zie kruistochten ).
Door het uitroepen van die staat konden de, uit eigen keuze vertrokken, joden uit de andere landen, daarnaar terugkeren.
Hierdoor werd het land, bevolkt door de moslims (Palestijnen), steeds verder in beslag genomen door de joden (i.i.g. de regering gesteund door de VS, waardoor een nieuw soort kruistocht ontstond) en werden zij de onderdrukten in, tevens, eigen land.
Ik lees niets nieuws maar ik vraag mij wel af wat die 'kruistochten' dan waren en of de Palestijnen de 'onderdrukten' werden en welk deel de Israëliërs daar aan hadden?
Welk deel zou de pers daar aan hebben gehad?
Kun je daar iets van aantonen?
Osiris schreef:De PLO bijvoorbeeld was één van de groepen vrijheidsstrijders die, m.i. rechtmatig, ook hun stuk opeisten, aangezien ze daar al eeuwen woonden.
Echter door de Zionistische en joodse gemeenschap uiteindelijk weggezet en verdreven als terroristen.
Ja, niets nieuws onder de zon en was de PLO dan geen terroristische organisatie?
Osiris schreef:De regering Israël hanteerde zelf in eerste instantie terreur om dit te bewerkstelligen.
Als dat zo is, dan is dat zeer verwerpelijk uiteraard en ik sluit het niet uit dat dat dan ook gebeurd is.
Kijk wat de westerlingen allemaal gedaan hebben uit oogpunt van het geloof.
Ook dat is zeer verwerpelijk ...
Is er sprake van Israëlisch terrorisme na het uitroepen van de Israëlische staat?

Bijzonder ... Ik lees toch écht alleen maar over terreurdaden vanuit de Palestijnse hoek en sorry hoor ...

Inmiddels en dankzij jullie, weet ik er weer iets meer van en denk ik daar steeds standvastiger over.
Ik voel me een 'broeder' van de Joden.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 11 dec 2017, 10:00

Pierre, ik stel jou een vraag.

Stel.
Jij zit samen met je vrouw gezellig in je woonkamer naar de tv te kijken.
Opeens wordt je deur ingetrapt, en er stormen een paar gewapende mannen bij je binnen.
Ze pakken je bij kont en schouder, en zetten jou en je vrouw, met wat je aan hebt buiten de deur.
Je hebt geen dak meer boven je hoofd, je hebt niets meer, alles is je ontnomen.
Wat ga jij doen?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 11 dec 2017, 11:30

Broeder, je kent het antwoord al.

De vraag is echter of dat -in dezen- gebeurd is en als dat al is gebeurd, wat er zich daarvóór heeft afgespeeld.
Toch?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 11 dec 2017, 11:55

Broeder, je kent het antwoord al.

De vraag is echter of dat -in dezen- gebeurd is en als dat al is gebeurd, wat er zich daarvóór heeft afgespeeld.
Toch?
Ik ken het antwoord niet, het is de vraag omzeilen.
War er gebeurd of afgespeeld heeft, heeft niet met de vraag te maken.
Het gaat erom, wat doe jij?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 11 dec 2017, 12:13

univers schreef:Het gaat erom, wat doe jij?
... als:
univers schreef:Stel.
Jij zit samen met je vrouw gezellig in je woonkamer naar de tv te kijken.
Opeens wordt je deur ingetrapt, en er stormen een paar gewapende mannen bij je binnen.
Ze pakken je bij kont en schouder, en zetten jou en je vrouw, met wat je aan hebt buiten de deur.
Je hebt geen dak meer boven je hoofd, je hebt niets meer, alles is je ontnomen.
Wat ga jij doen?
Hulp zoeken.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 11 dec 2017, 12:30

Het is vandaag exact vijf (5) jaar geleden dat ik 'in de ellende' kwam door mijn werkgever.
Ook toen heb ik hulp gezocht en ik ben altijd correct en netjes geweest en gebleven.
Wanneer ik echter een 'bal ontving' hem ik 'm met kracht 'teruggekaatst' ...
En als ik nu een bal ontvang, kaats ik hem ook met kracht terug en dat gaat over een kleine 4 uurtjes ook weer gebeuren.
Toch heb en zal ik me altijd aan de regels houden, alsook aan de regels van fatsoen.

Ik kan dus niet op de vingers getikt worden.
En dat lijkt mijn opponent erg vervelend te vinden.

Maar ik stel voor het nu bij het topic te houden, want 'stel als' ... is niet aan de orde, evenmin het door mij genoemde actuele voorbeeld in mijn situatie.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 11 dec 2017, 13:05

Hulp zoeken.
Bij wie?
Bij de V.N.?
Maar ik stel voor het nu bij het topic te houden, want 'stel als' ... is niet aan de orde,
Is wel aan de orde, je ontwijkt weer mijn vraag.
De vraag is hoe reageer je hier op.
Wat doe jij als je ineens zonder huis en haard zit.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 11 dec 2017, 13:34

univers schreef:
Hulp zoeken.
Bij wie?
Bij de V.N.?
Maar ik stel voor het nu bij het topic te houden, want 'stel als' ... is niet aan de orde,
Is wel aan de orde, je ontwijkt weer mijn vraag.
De vraag is hoe reageer je hier op.
Wat doe jij als je ineens zonder huis en haard zit.
Zoals ik al schreef: hulp zoeken waarmee ik je vraag helemaal niet ontweek.
Inmiddels kondigen zich nu van jou weer twee vragen aan waarop ik ook nu antwoord geef.
Ik zou hulp zoeken bij mensen die ik ken en ik zou uiteraard niet aan de V.N. hulp vragen.

Ik blijf erbij dat 'stel als' niet aan de orde is.
Stel als ik plots op de maan verkeer, wat zou ik dan doen?
Is ook niet aan de orde ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 11 dec 2017, 13:43

Ik probeer vergeefs je ogen te openen.
Ik zou hulp zoeken bij mensen die ik ken en ik zou uiteraard niet aan de V.N. hulp vragen.
En als die mensen in de zelfde situatie zitten als jij, wat dan?
Ga je dan rond een kampvuur zitten, om elkaar te troosten?
Wat ga jij doen om je bezit weer terug te krijgen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 11 dec 2017, 15:34

univers schreef:Ik probeer vergeefs je ogen te openen.
Uni, ik heb mijn ogen wagenwijd open.
Wanneer ik een boer was in Brazilië, zou ik een bos gewoon omzagen omdat ik mijn kroost zou moeten onderhouden.
Maar ik ben geen boer en nog minder in Brazilië en vanuit hier schrijf ik dus dat ik het jammer vind dat er bossen verdwijnen.
univers schreef:
Ik zou hulp zoeken bij mensen die ik ken en ik zou uiteraard niet aan de V.N. hulp vragen.
En als die mensen in de zelfde situatie zitten als jij, wat dan?
Dan zou ik dat met die mensen bespreken en als die mensen dan een aanslag zouden willen plegen op de kinderen van die paar gewapende mannen, dan zou ik dat scherp veroordelen en ten sterkste afraden.
Geloof het of niet.
univers schreef:Ga je dan rond een kampvuur zitten, om elkaar te troosten?
Yep, ik zou dat zeer zeker verkiezen voor laffe aanslagen te plegen op familieleden van die zwaar gewapende mannen.
Kom zeg.
univers schreef:Wat ga jij doen om je bezit weer terug te krijgen.
Dat ligt geheel aan de situatie.
Zou ik geen hulp vinden of krijgen (en dan heb ik het enkel over die zwaar gewapende mannen die me hier uit mijn stekkie buiten de deur zetten alhier in de kop van Noord-Limburg), dan zou ik die zwaar bewapende mannen buiten de deur zetten.
Of ze daarna nog warm kunnen schijten valt echter ernstig te betwijfelen.

Hopende jouw ogen geopend te hebben ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 11 dec 2017, 15:59

Zou ik geen hulp vinden of krijgen (en dan heb ik het enkel over die zwaar gewapende mannen die me hier uit mijn stekkie buiten de deur zetten alhier in de kop van Noord-Limburg), dan zou ik die zwaar bewapende mannen buiten de deur zetten.
Hoe ga jij dat doen?
Hopende jouw ogen geopend te hebben ...
Je mocht willen, dat jou ogen zo ver openstonden als de mijne.
Zou ik maar eerst die zijwaardste kleppen weghalen, krijg je een breder inzicht.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 11 dec 2017, 16:12

univers schreef:
Zou ik geen hulp vinden of krijgen (en dan heb ik het enkel over die zwaar gewapende mannen die me hier uit mijn stekkie buiten de deur zetten alhier in de kop van Noord-Limburg), dan zou ik die zwaar bewapende mannen buiten de deur zetten.
Hoe ga jij dat doen?
Laat maar zitten univers, van dit soort discussies gaan er dertien in een dozijn.
On-topic maar weer.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 11 dec 2017, 17:17

Dit gaat over deze topic.
Enkel jij wilt het niet zien.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 11 dec 2017, 17:24

Waarvan akte.

Een laatste poging *klik*

Inmiddels ... *klik*

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 11 dec 2017, 17:39

Je kan klikken wat je wil, heeft met mijn vraag niets te maken.
Wie is de aanstichter over Jeruzalem, wie gooit er olie op het vuur?
maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Witte wel » 11 dec 2017, 18:41

Ik heb geen hekel aan joden, Marokkanen, Turken, Surinamers, Antilianen, negers, Zwarte Piet of Belgen. Ik heb de mensen lief zoals ze zijn. En als deze mens zich volgens de menselijke fatsoensregels gedraagt tegenover een ander is er niets aan de hand. Ik hoef het ook niet eens te zijn met een ander om de ander lief te hebben. Mensen hebben waardes.
Een zionist is een separatist met een onmenselijke ideologie waarbij waardes van de medemens nagenoeg niet relevant zijn enkel in het eigenbelang. Het zionisme doet niet onder voor het nazisme en de zionistische staat Israël is dan ook niets anders dan een door beesten geleide staat. En in die staat is de normale jood dan ook gewoon een niets evenals de Palestijn die voorheen het ontnomen land bewoonde.
Maar univers het heeft geen zin verder te gaan om je antwoord te verkrijgen. Als je ergens van overtuigd bent dan ga je niet gemakkelijk van je overtuiging af.

Mag ik dan wel een vraag stellen zonder een klik, klik, klik antwoord te krijgen.

“Ik voel me een 'broeder' van de Joden.”

Welke joden bedoel je dan. Het joodse volk in Israel of de joodse gemeenschap welke het land bestuurd?
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Witte wel » 11 dec 2017, 18:45

Gast1 schreef:..., dan zou ik die zwaar bewapende mannen buiten de deur zetten.
Of ze daarna nog warm kunnen schijten valt echter ernstig te betwijfelen.
Hopende jouw ogen geopend te hebben ...
Ik ben bang dat jou ogen dan voor die tijd dat zij kunnen schijten allang gesloten zijn.

Als je huis in Israël zou staan.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 11 dec 2017, 19:34

Witte wel schreef:Welke joden bedoel je dan?
De nakomelingen van Jakob, wat ik al schreef.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 11 dec 2017, 19:46

Witte wel schreef:
Gast1 schreef:..., dan zou ik die zwaar bewapende mannen buiten de deur zetten.
Of ze daarna nog warm kunnen schijten valt echter ernstig te betwijfelen.
Hopende jouw ogen geopend te hebben ...
Ik ben bang dat jou ogen dan voor die tijd dat zij kunnen schijten allang gesloten zijn.

Als je huis in Israël zou staan.
Very, very :post:
Ik zou de Palestijnen vrezen ...

Goed, ik schreef wat ik schreef en heb verder geen zin om hier over te gaan polemieken.
Ik verwerp de burgeraanslagen van de Palestijnen en dat heb ik getracht te verduidelijken.
Daarin heb ik blijkbaar gefaald en het kost mij geen enkele moeite om dat toe te geven.
Beschouw me als een onkundige en besteed er verder geen aandacht aan.
Dat zal ik nu ook niet meer doen en dus 'laat ik het los' ......... :grin:

Plaats reactie