De hoofdstad van Israël

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 08 dec 2017, 08:04

univers schreef:Eigenlijk is dit meesterlijk geschreven. ;P!
Niet helemaal mijn bovenste beste ... gedachtenpatroon is incorrect getypt door Witte wel.

Dat dient te zijn gedachtepatroon -dus zonder de 'n' achter gedachte. *1*

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 08 dec 2017, 08:26

Het gaat om de inhoud van het schrijven.
Niet om de schrijf fouten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 08 dec 2017, 08:33

Tuurlijk jôh, ik plaag maar wat en vandaar die smiley erbij :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 08 dec 2017, 08:51

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 08 dec 2017, 09:02

Enkel vrienden plagen elkaar ... :wink:

gusteman

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door gusteman » 08 dec 2017, 12:03

Gast1 schreef:
Witte wel schreef:Wil je echt iets meer weten dan zal je iets meer moeten lezen dan alleen dit Gast1.
Maar hele boekwerken hoeft niet hoor.
Er staat genoeg te vinden wat erg interessant is te lezen en dat kan ook stap voor stap. ;P!
Gast1 schreef:Eens kijken waar 'mijn binding' met Israël vandaan komt.

[knip]

Ik heb veel gelezen over aanvallen van de Palestijnen en het verdedigen van de Israëliërs.
Uiteindelijk lees ik dan ook weer van vergeldingsacties van de Israëliërs en daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Wanneer een bus met kinderen aangevallen wordt waarbij vele doden vallen, dan neem je tegenmaatregelen.

Voor zover ik het tot nu toe alleen maar gelezen heb, maken de Palestijnen vaak bewust burgerslachtoffers.
De Israëliërs vergelden dat door militaire doelen aan te vallen.
De Israëliërs vallen geen scholen of bussen met burgers aan.


Yep, ik weet het weer.
En dat vind ik ook weer terug in mijn verwijzing ... :wink:

Nou snap ik best dat mijn verwijzing een 'gekleurde' verwijzing is, maar dan toch de vraag of mijn rood geaccentueerde -met name het vet geaccentueerde- tekstgedeelte klopt?
Jouw vet geaccentueerde rode tekstgedeelte is een opsomming van nuchtere feiten, beste Gast1.
In dat opzicht "klopt" dat tekstgedeelte even hard als een zwerende vinger.
Als je andere tekstgedeelten erbij neemt "klopt" er geen zak meer van.

Zo zie je maar: wil je de echte waarheid? Bekijk dan alle argumenten, ook de aanleidingen en oorzaken, en bepaal dan wat "klopt".
Verkies je om maar een deel van de argumenten te bekijken? Is je goede recht, maar verwacht dan niet dat anderen je standpunten ernstig nemen.

Jij schreef, nota bene in één en dezelfde reactie:
Gast1 schreef:Wanneer een bus met kinderen aangevallen wordt waarbij vele doden vallen, dan neem je tegenmaatregelen.
.../...
De Israëliërs vergelden dat door militaire doelen aan te vallen.
Hieruit blijkt dat jij "vergelding" beschouwt als een gerechtvaardigde "tegenmaatregel".

In een ander onderwerp heb jij er uitvoerig over uitgeweid hoe jij je zou gedragen wanneer je ondervindt dat iemand jouw woning zou binnendringen en eventueel zou inpalmen.

Wat doen de Palestijnen dan wel anders? Ook zij gebruiken de middelen waarover zij beschikken om de hen ontstolen eigendommen terug te claimen.

Jij schrijft dat Israël enkel "militaire doelen" aanvalt.

Laten we ernstig wezen, beste Gast1, Israël kàn geen militaire Palestijnse doelen aanvallen omdat die er gewoon niet zijn. De Palestijnen hèbben geen leger, geen militair apparaat. Daar hebben de Israëli's wel voor gezorgd door een decennia lange blokkade op de Palestijnse gebieden.
Eens zij ervoor gezorgd hadden dat de Palestijnen geen noemenswaardig verweer meer hadden zijn de Israëli's begonnen aan stelselmatige bezetting van Palestijnse gebieden en oprichting van nederzettingen in die gebieden.

Inpalmen en in beslag nemen dus van gronden en woningen van de Palestijnen.

Als ik jouw standpunten over dergelijk gedrag er even naast leg dan lijken de acties van de Palestijnen mij behoorlijk tot zeer goed verdedigbare "tegenmaatregelen" ..... of niet soms?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 08 dec 2017, 12:11

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door herman50 » 08 dec 2017, 12:23

mag ik dan toch even een vraag stellen,,,,wie of wat zijn dan die figuren met die theedoeken -meestal om hun gezicht- die zo vriendelijk zwaaien met -k zeg maar wat die Kalasjnikov geweren ...neem aan toch geen afdeling van de welpen of kabouters?? ... hete -vroeger?- eloof ik PLO
zusje of broertje van de SIS sorrt ISIS .... :?
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Witte wel » 08 dec 2017, 18:29

Nou Gast1, gusteman is mij voor en wat hij schrijft daar ga ik volledig in mee. Mijn eerste reactie die voort kwam uit mijn denkpiste, *1* , was draai de rode tekst maar eens om. Ik denk dat je dan dichter bij de waarheid komt. Maar even dat terzijde.
De vele mediakanalen waaronder de kranten, de nieuwskanalen op het internet en zelfs geschiedenisboeken zijn over het algemeen pro Israël en dan laat ik even de achtergrond kennis waarom pro Israël even weg.
Het wordt dan heel moeilijk om via deze kanalen een neutraal geheel te gaan zien. Of je het wilt of niet je wordt beïnvloed in je strekkingen en de hoeveelheid en continuïteit van de berichtgevingen bepalen die beïnvloedingen. Als je daar niet bij stil staat laat je het onbewust gebeuren.
Zo gaat het al jaren met informatieverstrekking. Het is een steeds repeterende toepassing geworden onder de mensheid. Het blijven overspoelen van informatie zodat men het niet meer noodzakelijk gaat vinden om na te gaan of het wel klopt. Een gewoonheid is echter niet altijd wat het is of lijkt te zijn.
Wat ik trachtte te bewerkstelligen is dat jij zelf verder ging zoeken en ik je nieuwsgierig zou maken. Ik heb je prettig getriggerd en dat is wat ik wilde bereiken. Ik vraag aan niemand mijn mening of kennis direct aan te nemen. Ik geef korte inhoudelijke commentaren zodat een beeld ontstaat wat men zelf inkleurt. Als men dat wil natuurlijk. En ja, zoals jij mij kent weet je dat ik altijd eerst de andere kant bekijk voordat ik het getoonde beeld als waarheid zie. Geschiedschrijving is tot één grote bende van misleidingen verworden. Men moet alert blijven wil men er achter komen wat actueel is, was en wordt.
Maar fijn dat ik je in beweging heb gebracht. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Kristof Piessens » 09 dec 2017, 10:03

Voor mij is het duidelijk dat er ergens plannen waren om het oorspronkelijke palestina om te vormen naar een zuivere israelische staat, dus van een tweestaten oplossing is geen sprake en zeker niet voor de israelische kant.

Volgens de mediaberichten is de kwestie toch vooral een explosieve zaak waarvan je niet weet hoe dat gaat evolueren, in ieder geval was er wereldwijd felle protest tegen de beslissing van trump om jeruzalem te erkennen als hoofdstad van israel...

Palestina wil zijn grondgebied terug, een intifada uitroepen betekend nog niet dat het escaleert in een oorlog, er was enkel protest tegen die beslissing en israel zelf zit in dat opzicht ook vast immers als ze grondgebied opeisen om er een eigen staat van te maken is dat een illegale situatie waarvan de israelische minister heel goed van weet dat dit niet kan, er is een vorm van een juridische israel en daarmee moet hij het doen, verder dan dit gaat het niet want het bewijst nog maar eens dat het illegaal is om grondgebied af te nemen en die vervolgens zonder oplossing om te zetten naar grondgebied die niet behoort tot een volk wiens statuut in een verre verleden al bepaald werd !!
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 09 dec 2017, 10:57

Gusteman en Witte wel,

Wellicht dat ik niet goed en te weinig 'goed' geïnformeerd ben over die/deze situatie.
Ik schreef wat ik schreef en heb Wikipedia -alweer en voor wat het waard is- geraadpleegd:
Belangrijkste aanslagen door Hamas

1989: militante Hamas-leden schieten Israëliërs dood bij tientallen aanslagen. Israël verbiedt Hamas als een terreurorganisatie.
16 april 1993: eerste zelfmoordaanslag op de parkeerplaats Mehola Junction, 2 doden, 20 gewonden.
6 april 1994: 9 doden en 55 gewonden bij een aanslag met een autobom in de Israëlische stad Afula.
13 april 1994: zelfmoordaanslag op een bus in Hadera, 6 doden en 30 gewonden.
19 oktober 1994: 21 doden en 50 gewonden bij een zelfmoordaanslag van Hamas op een bus in Tel Aviv, niet door Hamas opgeëist.
9 april 1995: zelfmoordaanslag op Egged bus 36, 9 doden, 55 gewonden.
24 juli 1995: zelfmoordaanslag op bus 20 in Ramat Gan, 5 doden, 30 gewonden.
21 augustus 1995: zelfmoordaanslag op bus 26 in Jeruzalem, 5 doden, meer dan 100 gewonden.
25 februari en 3 maart 1996: twee zelfmoordaanslagen op bus 18 in Jeruzalem, 45 doden, 55 gewonden.
4 maart 1996: aanslag op het Dizengoff Center in Tel Aviv, toegeschreven aan Hamas, 13 doden.
21 maart 1997: aanslag op Café Appropo in Tel Aviv, 3 doden.
30 juli 1997: zelfmoordaanslag op de Mahane Yehuda markt in Jeruzalem, 16 doden.
4 september 1997: bomaanslag in de Ben Yehuda straat in Jeruzalem, 4 doden (plus 3 zelfmoordenaars).
28 december 2000: een bomaanslag op een bus in Tel Aviv, waarbij 13 mensen gewond raken. Bronnen beweren dat Hamas hiervoor de verantwoordelijkheid heeft opgeëist.
1 juni 2001: zelfmoordaanslag voor de deur van discotheek Dophinarium in Tel Aviv, 21 doden, meer dan 100 gewonden.
9 augustus 2001: een lid van Hamas blaast zichzelf op in een pizzeria in Jeruzalem: 15 doden, waaronder een naar Israël geëmigreerd Nederlands gezin.
27 maart 2002: 30 mensen komen om bij een zelfmoordaanslag in het Park Hotel in Netanya.
21 november 2002: Hamas eiste de aanslag op een volle Jeruzalemse stadsbus op, Egged bus 20, waarbij 11 doden vielen. In de bus zaten ook schoolkinderen en studenten. Meer dan 50 mensen raakten gewond.
augustus-september 2003: 39 doden bij drie zelfmoordaanslagen door Hamas.
14 januari 2004: 4 doden door een zelfmoordaanslag bij de grens tussen Israël en de Gazastrook. Het was de eerste keer dat in de Gazastrook een vrouw in naam van Hamas een zelfmoordaanslag pleegde.
29 januari 2004: zeker 10 doden door een zelfmoordaanslag op een bus in Jeruzalem.
14 maart 2004: een zelfmoordaanslag van Hamas en Fatah's Al-Aqsa Martelaren Brigade doodt 10 mensen in de haven van Ashdod.
31 augustus 2004: 16 doden en ruim 100 gewonden bij twee zelfmoordaanslagen op stadsbuslijnen 6 en 12 in Beër Sjeva.
18 januari 2005: zelfmoordaanslag op Israëlische militairen bij een Israëlisch checkpoint bij Gush Katif in de Gazastrook, 4 doden.
6 maart 2008: schietaanslag op de leerlingen van een jesjiva in Jeruzalem, 8 doden.[45][46]
31 augustus 2010: schietaanslag op voorbijgaande auto in Kiryat Arba (Westelijke Jordaanoever), 4 doden.[47]
2 september 2010: schietaanslag op auto in de Westelijke Jordaanoever, twee gewonden.[48]
Witte wel, ik ben inderdaad in beweging gebracht en laat mij even zien waar ik mijn eerdere rood geaccentueerde tekst in dezen om kan draaien. :wink:
(met in ogenschouw het hierboven door mij bruin geaccentueerde).
Ik ben zo vrij om hier toch een bepaalde mening over te hebben, als het jullie niet euvel duidt.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 09 dec 2017, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 09 dec 2017, 11:16

gusteman schreef:Jouw vet geaccentueerde rode tekstgedeelte is een opsomming van nuchtere feiten, beste Gast1.
In dat opzicht "klopt" dat tekstgedeelte even hard als een zwerende vinger.
Als je andere tekstgedeelten erbij neemt "klopt" er geen zak meer van.
Welke andere tekstgedeelten?
gusteman schreef:Zo zie je maar: wil je de echte waarheid? Bekijk dan alle argumenten, ook de aanleidingen en oorzaken, en bepaal dan wat "klopt".
Verkies je om maar een deel van de argumenten te bekijken? Is je goede recht, maar verwacht dan niet dat anderen je standpunten ernstig nemen.
Ik ben het helemaal met je eens en laat me graag overtuigen gusteman.
gusteman schreef:Jij schreef, nota bene in één en dezelfde reactie:
Gast1 schreef:Wanneer een bus met kinderen aangevallen wordt waarbij vele doden vallen, dan neem je tegenmaatregelen.
.../... De Israëliërs vergelden dat door militaire doelen aan te vallen.
Hieruit blijkt dat jij "vergelding" beschouwt als een gerechtvaardigde "tegenmaatregel".
Klopt, vergelding wil zeggen dat een misdaad wordt 'verrekend' door middel van een straf.
Een tegenmaatregel is immers een maatregel om een andere maatregel ongedaan te maken.
gusteman schreef:In een ander onderwerp heb jij er uitvoerig over uitgeweid hoe jij je zou gedragen wanneer je ondervindt dat iemand jouw woning zou binnendringen en eventueel zou inpalmen.
Klopt.
gusteman schreef:Wat doen de Palestijnen dan wel anders?
Ook zij gebruiken de middelen waarover zij beschikken om de hen ontstolen eigendommen terug te claimen.
In het rood-bruin geaccentueerde tekstgedeelte van de aanslagen die Hamas pleegt, lees ik inderdaad die middelen.
Die iemand die bij mij inbreekt, wil iets hebben waarop hij geen recht heeft en dat ligt bij de Israëliërs toch wel een beetje anders, daar hun voorvaderen hiervandaan komen.
gusteman schreef:Jij schrijft dat Israël enkel "militaire doelen" aanvalt.
Laten we ernstig wezen, beste Gast1, Israël kàn geen militaire Palestijnse doelen aanvallen omdat die er gewoon niet zijn. De Palestijnen hèbben geen leger, geen militair apparaat.
Ik ben ernstig gusteman, een militair doel is bij mij het doel waar de bron van de beschieting(en) en aanslagen liggen.
gusteman schreef:Daar hebben de Israëli's wel voor gezorgd door een decennia lange blokkade op de Palestijnse gebieden.
Eens zij ervoor gezorgd hadden dat de Palestijnen geen noemenswaardig verweer meer hadden zijn de Israëli's begonnen aan stelselmatige bezetting van Palestijnse gebieden en oprichting van nederzettingen in die gebieden.
Inpalmen en in beslag nemen dus van gronden en woningen van de Palestijnen.
... en daar kan ik me weer iets bij voorstellen, terreur is vaak ongrijpbaar en als dat niet kan, dan dien je andere maatregelen te treffen en dat is geen vergelding in mijn perceptie.
gusteman schreef:Als ik jouw standpunten over dergelijk gedrag er even naast leg dan lijken de acties van de Palestijnen mij behoorlijk tot zeer goed verdedigbare "tegenmaatregelen" ..... of niet soms?
Inderdaad ... of niet soms.
Keur jij die 'verdedigbare tegenmaatregelen' dan wel goed?

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Witte wel » 09 dec 2017, 12:06

En dan te bedenken dat het lijstje van aanslagen door Israël vele malen langer is. Israel valt zelfs Syrië aan zonder dat daar één aanleiding voor is. In vele kwesties steken ze hun neus er tussen en bemoeien zich met de kwestie. En of dat gerechtvaardigd is of niet vraagt men zich niet af.
Het is wat gusteman schrijft, het kwaad krijgt een reactie en het is niet dat de reactie er als eerste was.
Je vraagt mij een tegendeel te geven op geaccentueerde delen tekst. De geaccentueerde tekst is een onderdeel van jou gevormde mening want daar sta jij achter. Ik ga niemands mening analyseren of uitleggen hoe het anders is. Ik geef aan dat de mening een grotere tegenstrijd kent dan gedacht wordt maar ook hier geldt dat de mening individueel gevormd is en het dient geen nut om deze te analyseren.
Wat ik je al heb laten zien wil je niet zien maar je vraagt mij wél het omgekeerde te laten zien.
Je komt overigens aan met een lijstje aanslagen over een tijdsbestek van 21 jaar en 27 aanslagen. Voor een Midden-Oosten kwestie is dat niet echt beduidend hoor.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door herman50 » 09 dec 2017, 12:25

vind dat een ieder een menig mag hebben das t 1e, ut 2e Waar 2 kiften hebben 2 schuld.. als er terwijl het zo´n precaire -wat een takkewoord- situatie is , gaat er nog een ´onbekende´ totaal onnodig er met gemak de knuppel in het hoender hok gooien....-óf zou dat zijn voor z´n ´vriendjes ´,vanwege een afspraak..nouja > het is er niet beter op en het blijft een -van de vele- kruitvaten is dees aardkloot

:peace:
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door gusteman » 09 dec 2017, 22:41

Gast1 schreef:
gusteman schreef:Jouw vet geaccentueerde rode tekstgedeelte is een opsomming van nuchtere feiten, beste Gast1.
In dat opzicht "klopt" dat tekstgedeelte even hard als een zwerende vinger.
Als je andere tekstgedeelten erbij neemt "klopt" er geen zak meer van.
Welke andere tekstgedeelten?
Omdat jij het bent, beste Pierre: wat dacht je van "alle niet vet geaccentueerde rode tekstgedeelten"?

En je beaamt dit door na je vraag over welke andere tekstgedeelten ik het heb, netjes in te gaan op mijn opmerkingen die sloegen op die andere niet vet geaccentueerde tekstgedeelten.

Je had dus heel goed begrepen op welke tekstgedeelten ik doelde. :roll:

Maar nu "to the point" dan maar weer.
Gast1 schreef:Klopt, vergelding wil zeggen dat een misdaad wordt 'verrekend' door middel van een straf.
Een tegenmaatregel is immers een maatregel om een andere maatregel ongedaan te maken.
Vergelding is geen verrekening van een misdaad door het opleggen van een straf maar een vorm van wraak nemen, het "oog om oog tand om tand" principe.

En een tegenmaatregel zal niet altijd volstaan om een andere maatregel ongedaan te maken, zeker niet wanneer het gaat om terreurdaden waarbij lichamelijke, psychische en/of materiële schade werd berokkend.

Vergelding zal ook altijd weer agressie uitlokken waardoor een vicieuze cirkel ontstaat.
Gast1 schreef:Die iemand die bij mij inbreekt, wil iets hebben waarop hij geen recht heeft en dat ligt bij de Israëliërs toch wel een beetje anders, daar hun voorvaderen hiervandaan komen.
Ook de voorvaderen van de Palestijnen komen uit Jeruzalem en Israël.
Welke voorvaderen hebben de meeste zeggenschap of eigendomsrecht?

Als we ver genoeg terug gaan in de tijd hebben alle zeven miljard mensen op deze planeet dezelfde voorvaderen, dus heeft iedereen evenveel eigendomsrecht ..... of niet soms?

quote="Pierre"]Keur jij die 'verdedigbare tegenmaatregelen' dan wel goed?[/quote]Neen, beste Gast1, ik keur die niet goed ..... en dat zou je al behoorlijk goed moeten weten, dacht ik zo.
Geweld is nooit een goed antwoord op ander geweld ..... maar soms is het nodig.

Persoonlijk ben ik van mening dat, rekening houdend met de boycot en onderdrukking door Israël (de Palestijnen mogen zelfs geen handel drijven zonder dat de Israëli's er zich mee gaan moeien, ze kunnen geen bedrijven oprichten zonder de goedkeuring van Israël, ze kunnen geen kwekerijen oprichten, geen landbouwbedrijven, geen enkele bedrijvigheid mag opgestart worden zonder goedkeuring van Israël), de Palestijnen heel geduldig en vredelievend zijn.
Maar ja, ze kunnen ook niet anders, omsingeld door één der best uitgeruste en opgeleide krijgsmachten ter wereld.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Kristof Piessens » 10 dec 2017, 11:46

Ironisch genoeg, niets mogen doen zonder toestemming van israel...

Enig in zijn soort dat israel allesbepalend is voor de palestijnen...

Tjah, wat kun je er als internationale gemeenschap tegen doen ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Osiris » 10 dec 2017, 12:55

gusteman schreef:
Welke voorvaderen hebben de meeste zeggenschap of eigendomsrecht?

Als we ver genoeg terug gaan in de tijd hebben alle zeven miljard mensen op deze planeet dezelfde voorvaderen, dus heeft iedereen evenveel eigendomsrecht ..... of niet soms?

.
De in regio Israel woonachtige voorvader uit Oude Testament, Abraham, was stamvader van de Joden, Christenen en Moslims.
De laatste groep vloeide voort uit de verbannen 'bastaardzoon' van Abraham, Ismael,die een groot volk zou voortbrengen....

Dus alle drie die groepen hebben op basis van hun voorvader/stamvader recht op dezelfde claim.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 10 dec 2017, 13:19

Witte wel schreef:En dan te bedenken dat het lijstje van aanslagen door Israël vele malen langer is. Israël valt zelfs Syrië aan zonder dat daar één aanleiding voor is.
De vraag in dezen is of Israël dezelfde doelen aanvalt, zoals Hamas dat heeft gedaan in het lijstje.
Witte wel schreef:Je komt overigens aan met een lijstje aanslagen over een tijdsbestek van 21 jaar en 27 aanslagen. Voor een Midden-Oosten kwestie is dat niet echt beduidend hoor.
Maakt niet uit, het gaat om de doelen die ze aanvallen. :wink:

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 10 dec 2017, 13:29

gusteman schreef:
Gast1 schreef:
gusteman schreef:Jouw vet geaccentueerde rode tekstgedeelte is een opsomming van nuchtere feiten, beste Gast1.
In dat opzicht "klopt" dat tekstgedeelte even hard als een zwerende vinger.
Als je andere tekstgedeelten erbij neemt "klopt" er geen zak meer van.
Welke andere tekstgedeelten?
Omdat jij het bent, beste Pierre: wat dacht je van "alle niet vet geaccentueerde rode tekstgedeelten"?
:oops: Sorry, dat is natuurlijk ronduit gewoon dom van mij.
gusteman schreef:
Gast1 schreef:Klopt, vergelding wil zeggen dat een misdaad wordt 'verrekend' door middel van een straf.
Een tegenmaatregel is immers een maatregel om een andere maatregel ongedaan te maken.
Vergelding is geen verrekening van een misdaad door het opleggen van een straf maar een vorm van wraak nemen, het "oog om oog tand om tand" principe.
En een tegenmaatregel zal niet altijd volstaan om een andere maatregel ongedaan te maken, zeker niet wanneer het gaat om terreurdaden waarbij lichamelijke, psychische en/of materiële schade werd berokkend.
Vergelding zal ook altijd weer agressie uitlokken waardoor een vicieuze cirkel ontstaat.
Klopt, maar hoe dan?
gusteman schreef:Ook de voorvaderen van de Palestijnen komen uit Jeruzalem en Israël.
Welke voorvaderen hebben de meeste zeggenschap of eigendomsrecht?
Als we ver genoeg terug gaan in de tijd hebben alle zeven miljard mensen op deze planeet dezelfde voorvaderen, dus heeft iedereen evenveel eigendomsrecht ..... of niet soms?
Yep.
gusteman schreef:
Gast1 schreef:Keur jij die 'verdedigbare tegenmaatregelen' dan wel goed?
Neen, beste Gast1, ik keur die niet goed ..... en dat zou je al behoorlijk goed moeten weten, dacht ik zo.
Geweld is nooit een goed antwoord op ander geweld ..... maar soms is het nodig.
Klopt gusteman.
gusteman schreef:Persoonlijk ben ik van mening dat, rekening houdend met de boycot en onderdrukking door Israël (de Palestijnen mogen zelfs geen handel drijven zonder dat de Israëli's er zich mee gaan moeien, ze kunnen geen bedrijven oprichten zonder de goedkeuring van Israël, ze kunnen geen kwekerijen oprichten, geen landbouwbedrijven, geen enkele bedrijvigheid mag opgestart worden zonder goedkeuring van Israël), de Palestijnen heel geduldig en vredelievend zijn.
Maar ja, ze kunnen ook niet anders, omsingeld door één der best uitgeruste en opgeleide krijgsmachten ter wereld.
Toch kan ik me voorstellen wanneer de Palestijnen zich zo opstellen (met al die aanslagen) dat Israël met die 'maatregelen' komt.
Zoiets gebeurd nu ook bij Rusland en Noord-Korea toch?

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Osiris » 10 dec 2017, 13:54

Sorry Gast1,maar je hebt een zeer vertekend beeld van de situatie.

Voordat door de Zionisten de staat Israel uitgeroepen werd voor de joden in 1948, leefden christenen , joden en moslims daar al eeuwen ( ook niet altijd vreedzaam,zie kruistochten ).
Door het uitroepen van die staat konden de , uit eigen keuze vertrokken, joden uit de andere landen, daarnaar terugkeren.
Hierdoor werd het land, bevolkt door de moslims ( Palestijnen ), steeds verder in beslag genomen door de joden ( i.i.g. de regering gesteund door de VS,waardoor een nieuw soort kruistocht ontstond ) en werden zij de onderdrukten in, tevens, eigen land.

De PLO bijvoorbeeld was één van de groepen vrijheidsstrijders die , m.i. rechtmatig, ook hun stuk opeisten,aangezien ze daar al eeuwen woonden.
Echter door de Zionistische en joodse gemeenschap uiteindelijk weggezet en verdreven als terroristen.

De regering Israel hanteerde zelf in eerste instantie terreur om dit te bewerkstelligen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie