De hoofdstad van Israël

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 12 dec 2017, 22:54

:post: ................... :wink:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door herman50 » 13 dec 2017, 07:22

iedereen heeft recht op een eigen mening , dan is het knap als een ander daar respect voor heeft , niet iedereen is gelijk dus ook hierin niet , misschien gelukkig anders werd het een dooie boel...
het zou misschien voor hun daar in Midden Oosten ook eens beter zijn écht ,máár dan ook écht gewoon met elkaar te praten ..én dan liefst zonder -onbevooroordeelde- schoonzoon van en ´wereldleider-,o misschien kunnen ze er dan zelf eens uitkomen zonder bemoeienis van buiten


.fijne -natte- dag nog :uhhhm:
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 13 dec 2017, 07:25

:post: Herman.

Ik heb van deze discussie weer een hoop opgestoken, waarbij ook bevestigingen.
Ik lees over "zionistisch concept",over "een zionistische schurkenstaat" en over "een zionistisch complot".
Ik lees "dan lijken de acties van de Palestijnen mij behoorlijk tot zeer goed verdedigbare "tegenmaatregelen" ..... of niet soms?"
Ik lees voor een opmerking zoals hierboven inzake de acties van de Palestijnen een "Good post" ... :shock: ... en ik lees dat anderen daar in mee gaan ... :shock: :shock:
En dan stel ik vervolgens de volgende vraag:
Gast1 schreef:Is er sprake van Israëlisch terrorisme na het uitroepen van de Israëlische staat?
...

En die vraag is mij door niemand beantwoord.
Zoals ik dus al schreef: "Ik heb van deze discussie weer een hoop opgestoken, waarbij ook bevestigingen."

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 13 dec 2017, 08:11

Witte wel schreef:Je mengt je in een discussie en dan merk je dat je nagenoeg geen bijstand krijgt en dan ga je onzin uitkramen.
Meng ik me in een discussie, doe ik in een discussie mee of start ik misschien een discussie?
Heb ik bijstand nodig en waarom zou ik bijstand nodig hebben?
Wat voor jou onzin is kan voor de lezer zin hebben die zich buiten de discussie houdt.
De zogenaamde "onzin" zoals jij het noemt is 'de zin' van mij.
Ik schreef al dat je niet met bommen gooit naar mij maar met woorden, zoals de Palestijn wél met bommen gooit naar de Israëliër.
Ben jij nou de Palestijn en ik de Israëliër? ...

Dit kleine niet noemenswaardige voorbeeld is dat wat zich in het groot lijkt af te spelen, aldaar in het Midden-Oosten. :-|

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Fenna » 13 dec 2017, 08:58

:post: Herman.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door gusteman » 13 dec 2017, 09:46

Gast1 schreef:... Zo, dat was even lekker, die wandeling.
Witte wel schreef:Je geeft geen antwoorden op eenvoudige vragen Gast1.
Maar zeker wel hoor, op pagina twee vind ik ons samen in een open dialoog waar we elkanders opmerkingen en vragen beantwoorden.
Iets minder was dat gusteman reageerde op pagina drie op een vraag die ik aan jou stelde.
Ik ervoer dat als een soort van vertroebeling.
Maar dat laat ik wel los.
Vervolgens belandden we op pagina vier .....
Sorry als ik ben tussengekomen in een privé discussie, ik had dit niet door. :oops:

Even nog ter verduidelijking aan Pierre: een verwijzing naar een bepaalde pagina binnen een topic zal niet altijd terecht zijn.
Het is namelijk zo dat forumleden zelf kunnen kiezen in welke volgorde zij de berichten willen bekijken.
Zelf geef ik de voorkeur aan de aflopende volgorde (waarbij het laatst geplaatste bericht als eerste verschijnt, zowel in het topic als in het forumoverzicht) met als gevolg dat een verwijzing naar een pagina binnen berichten die in oplopende volgorde staan volstrekt nutteloos is.

En dan nu ..... [think] ............... :search:


..... oh ja ---------->>> terug ON TOPIC ;P!

gusteman

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door gusteman » 13 dec 2017, 10:13

Waar gaat het nu weer precies over?

Juist, ja, de hoofdstad van Israël.

Is dat inderdaad Jeruzalem?

Dat hangt er van af wat precies wordt bedoeld met Israël.
Grosso modo bestaan daarvoor twee bronnen van informatie: geschiedkundige bronnen bestaande uit notities die werden opgesteld door de loop der eeuwen, en verder een veelheid aan bronnen die voornamelijk gebaseerd zijn op de Thora, het Joodse heilige boek, waarvan een deel werd opgenomen in zowel de Kristen bijbel (het Oude Testament) als de islamitische Koran.
Wat is het verschil tussen beide vormen van bronvermelding? Geschiedkundige bronnen zullen altijd notities zijn die werden op schrift gesteld ten tijde van een gebeuren zelf.
De Thora was oorspronkelijk een verhaal dat mondeling werd doorgegeven van generatie op generatie en pas werd op schrift gesteld toen daartoe ofwel de noodzaak ofwel de mogelijkheid was ontstaan.

Zuiver geschiedkundig bekeken dienen we ons te houden aan de naam zelf, Israël dus, als naam voor een natie, land of staat.
Nog steeds zuiver geschiedkundig beperkt dit ons dan ook tot het gebied dat vanaf 1948 werd toegekend aan het Joodse volk.

Bijbelse bronnen zijn gebaseerd op een verhaal (over een Goddelijke schepper van het heelal en alles wat zich daarin bevindt) dat werd verzonnen door mensen en kunnen derhalve niet echt als betrouwbaar worden aangewend; vooral niet waar het gaat over ingewikkelde juridische bepalingen.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor andere verzonnen verhalen, zoals bijvoorbeeld die van Zachariah Sitchin over de Soemeriërs en de Anunnaki.

En natuurlijk heeft herman50 een degelijk punt waar hij het heeft over de eigen mening en het recht op een andere mening.

Jammer genoeg heeft de vraag of Jeruzalem al dan niet als hoofdstad van Israël kan/mag genoemd worden geen enkele baat bij eigen meningen.
Daar gaat het om juridisch verdedigbare standpunten die het lot van miljoenen mensen bepalen ..... met inbegrip van in het ergste geval een gewapend conflict dat makkelijk wereldwijde proporties kan aannemen.

En we weten allemaal hoe dergelijke conflicten plots ontbranden: door mensen die halsstarrig blijven vasthouden aan hun eigen mening, hun eigen waarheden, hun eigen feiten.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 13 dec 2017, 10:51

Gast1 schreef:
Is er sprake van Israëlisch terrorisme na het uitroepen van de Israëlische staat?
...

En die vraag is mij door niemand beantwoord.
Zoals ik dus al schreef: "Ik heb van deze discussie weer een hoop opgestoken, waarbij ook bevestigingen."
Die was er voor de Israëlische staat, maar die noemen ze verzetsstrijders, en waren geen haar beter, dan de Palestijnen van ni.
En voor de rest zou je best in kabinet Rutte 3 kunnen zitten, kronkelt ook in alle bochten.
Een echte kerel geeft antwoord op de vraag "wat doe jij?".
En geen een of andere rotsmoes, het valt me vies van je tegen.
Maar ja weer wat geleerd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 13 dec 2017, 12:00

Helder gusteman, dank.
univers schreef:
Gast1 schreef:
Is er sprake van Israëlisch terrorisme na het uitroepen van de Israëlische staat?
...

En die vraag is mij door niemand beantwoord.
Zoals ik dus al schreef: "Ik heb van deze discussie weer een hoop opgestoken, waarbij ook bevestigingen."
Die was er voor de Israëlische staat, maar die noemen ze verzetsstrijders, en waren geen haar beter, dan de Palestijnen van ni.
Kijk, dat is een antwoord en ik neem dat best van jou aan univers.
Dat houdt dus in dat er in dat geval géén sprake is van Israëlisch terrorisme na het uitroepen van de Israëlische staat.
Iets anders kan ik daar immers niet uit concluderen.
univers schreef:En voor de rest zou je best in kabinet Rutte 3 kunnen zitten, kronkelt ook in alle bochten.
Laten we eens als grote jongens gaan kijken waar ik mij in 'alle bochten konkel'.
Je stelde me deze vraag:
univers schreef:Pierre, ik stel jou een vraag.

Stel.
Jij zit samen met je vrouw gezellig in je woonkamer naar de tv te kijken.
Opeens wordt je deur ingetrapt, en er stormen een paar gewapende mannen bij je binnen.
Ze pakken je bij kont en schouder, en zetten jou en je vrouw, met wat je aan hebt buiten de deur.
Je hebt geen dak meer boven je hoofd, je hebt niets meer, alles is je ontnomen.
Wat ga jij doen?
Ik stelde mezelf daarop even een vraag wat voor jou verwarring opleverde.
Nu ik dat nalees kan ik me dat ook voorstellen, daar ik niet geheel duidelijk was.
Jij noemde dat "de vraag omzeilen", wat echter geenszins mijn bedoeling was.
Daarna antwoordde ik je netjes met "Hulp zoeken" en meer dan dat zou ik ook niet kunnen doen.
Daarna vroeg je mij:
univers schreef:Bij wie?
Bij de V.N.?
waarop ik je ook weer netjes antwoordde:
Gast1 schreef:Zoals ik al schreef: hulp zoeken waarmee ik je vraag helemaal niet ontweek.
Inmiddels kondigen zich nu van jou weer twee vragen aan waarop ik ook nu antwoord geef.
Ik zou hulp zoeken bij mensen die ik ken en ik zou uiteraard niet aan de V.N. hulp vragen.
In de post voordat ik jou antwoordde schreef ik iets wat off-topic was, waarbij ik dit schreef:
Gast1 schreef:Maar ik stel voor het nu bij het topic te houden, want 'stel als' ... is niet aan de orde, evenmin het door mij genoemde actuele voorbeeld in mijn situatie.
waarmee ik me dus zelf bekritiseerde.
Ik heb jouw vragen beantwoord en niets omzeild mijn beste.
Zeg het me als dit niet correct is en toon aan waar ik dat nagelaten heb.
Daarop stelde je mij weer een andere vraag:
univers schreef:En als die mensen in de zelfde situatie zitten als jij, wat dan?
Ga je dan rond een kampvuur zitten, om elkaar te troosten?
Wat ga jij doen om je bezit weer terug te krijgen.
... en je raadt het al, ook daar gaf ik wederom netjes antwoord op:
Gast1 schreef:
univers schreef:Ik probeer vergeefs je ogen te openen.
Uni, ik heb mijn ogen wagenwijd open.
Wanneer ik een boer was in Brazilië, zou ik een bos gewoon omzagen omdat ik mijn kroost zou moeten onderhouden.
Maar ik ben geen boer en nog minder in Brazilië en vanuit hier schrijf ik dus dat ik het jammer vind dat er bossen verdwijnen.
univers schreef:
Ik zou hulp zoeken bij mensen die ik ken en ik zou uiteraard niet aan de V.N. hulp vragen.
En als die mensen in de zelfde situatie zitten als jij, wat dan?
Dan zou ik dat met die mensen bespreken en als die mensen dan een aanslag zouden willen plegen op de kinderen van die paar gewapende mannen, dan zou ik dat scherp veroordelen en ten sterkste afraden.
Geloof het of niet.
univers schreef:Ga je dan rond een kampvuur zitten, om elkaar te troosten?
Yep, ik zou dat zeer zeker verkiezen voor laffe aanslagen te plegen op familieleden van die zwaar gewapende mannen.
Kom zeg.
univers schreef:Wat ga jij doen om je bezit weer terug te krijgen.
Dat ligt geheel aan de situatie.
Zou ik geen hulp vinden of krijgen (en dan heb ik het enkel over die zwaar gewapende mannen die me hier uit mijn stekkie buiten de deur zetten alhier in de kop van Noord-Limburg), dan zou ik die zwaar bewapende mannen buiten de deur zetten.
Of ze daarna nog warm kunnen schijten valt echter ernstig te betwijfelen.

Hopende jouw ogen geopend te hebben ...
Daarop schreef je:
univers schreef:Hoe ga jij dat doen?
... waarna ik er niet meer zoveel zin in had -en omdat ik dan beslist 'patserig' over kan komen-.
Je kent het verhaaltje van mijn vriend André.
André is mijn trainingsvriend en vergeleken bij mij in mijn momentele psychische situatie een 'lieverd'.
Had ik de delinquent aangetroffen in plaats van mijn vriend, dan had je het kunnen lezen in de kranten.
Wanneer die "paar gewapende mannen" bij mij binnen zouden stormen, dan reken maar dat ik het klaar zou spelen om daar tegenin te gaan.
Nu schreef je daarna echter:
univers schreef:Dit gaat over deze topic.
Enkel jij wilt het niet zien.
... en het is niet dat ik dat niet wilde zien, het werd niet in jouw 'stel' aangehaald.
Als ik daar zou zitten waar jij het bedoelde maar niet benoemde en dat zou mij overkomen, dan zou ik zeven kleuren stront schijten vriendelijke vriend.
Waarschijnlijk zou ik proberen te vluchten.
Enfin, recenter in het topic kom je met deze vraag:
univers schreef:Je kan klikken wat je wil, heeft met mijn vraag niets te maken.
Wie is de aanstichter over Jeruzalem, wie gooit er olie op het vuur?
maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Het antwoord op jouw eerdere vraag heb je gewoon gekregen en nu las ik een nieuwe vraag.
Voordat ik daar antwoord op kon geven schreef Witte wel:
Witte wel schreef:Maar univers het heeft geen zin verder te gaan om je antwoord te verkrijgen.
... terwijl ik gewoon jouw vragen beantwoord heb.
Daarna las ik dit van jou:
univers schreef:Ik verwerp elke aanslag, wie het ook doet.
Heb je je eigen weleens afgevraagd, waarom de Palestijnen die aanslagen plegen, en wie de oorzaak ervan is.
... daarop ging ik alles binnen dit topic nog eens nalezen.
Daarna besteedde ik aandacht aan de opmerkingen van Witte wel die me vertelde dat ik geen antwoorden gaf op eenvoudige vragen.
Maar die gaf ik wel en bij de laatste vraag van jou heb ik inderdaad geen antwoord gegeven.
Dat zal ik nu doen, mijn antwoord is;

"Ik weet niet wie 'de aanstichter van Jeruzalem is' maar wel 'wie er olie op het vuur gooit'.
Dat zijn de aanslagplegers op onschuldige burgers.
Na het oprichten van de Israëlische staat is het niet moeilijk raden wie dat waren, waarbij jezelf al het antwoord gaf."


Ik verzin geen smoezen, jij maakt dat ervan en lees nou maar eens alles na van wat ik hier resumeerde.
Dat staat je uiteraard en natuurlijk geheel vrij en het maakt mij niet echt uit.
Meestal krijg ik geen reacties ... en dat is dan weer typisch en vanzelfsprekend, zoals ik ben en handel behoeft nog lang niet iedereen te zijn. :wink:
Witte wel heeft me prettig getriggerd en ik lees veel in zijn reacties.
Mijn antwoord aan jouw adres van nu is een aangename exercitie wat me scherp houdt, waarvoor dank.

Overigens ben ik geen echte kerel, ik huil bij romantische films en ben heel gevoelig.
Ik ben een man die er in de ogen van anderen mannelijk uitziet, maar ik weet dat ik 'veel vrouw' in me heb.
Voor discussies als deze echter ben ik niet gevoelig daar het slechts geschreven woorden zijn, discussies als deze inspireren me.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen ...

"Nichts für Ungut" grote broer van me. :wink:

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 13 dec 2017, 17:30

gusteman schreef:En natuurlijk heeft herman50 een degelijk punt waar hij het heeft over de eigen mening en het recht op een andere mening.

Jammer genoeg heeft de vraag of Jeruzalem al dan niet als hoofdstad van Israël kan/mag genoemd worden geen enkele baat bij eigen meningen.
Daar gaat het om juridisch verdedigbare standpunten die het lot van miljoenen mensen bepalen ..... met inbegrip van in het ergste geval een gewapend conflict dat makkelijk wereldwijde proporties kan aannemen.

En we weten allemaal hoe dergelijke conflicten plots ontbranden: door mensen die halsstarrig blijven vasthouden aan hun eigen mening, hun eigen waarheden, hun eigen feiten.
:post:

Schurk Erdogan heeft inmiddels -waarschijnlijk daarom- een puik initiatief genomen: *enkel bedoelt voor degenen die echt willen klikken*.

Nu gaat het vanzelf eindelijk allemaal goed komen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Witte wel » 13 dec 2017, 21:21

Gusteman je reactie was heel welkom hoor en wat heet privé. Het forum is er voor iedereen en als ik Gast1 privé wil benaderen dan doe ik dat via pm of ik bel hem gewoon op. Geen punt dus.
En eh Gast1. Echte mannen huilen ook hoor en het is niets vrouwelijks te noemen als je bij een romantische film een traantje laat. Dat hebben mannen ook. Ik heb dat bij het zien van onrecht, pijn, verdriet of blijdschap. Dat mag, daarvoor ben je mens.
Je weet dat ik een voorliefde heb voor het Syrische volk. Een voorheen perfect functionerende multiculturele samenleving waar diverse culturen in eren werden gehouden en in harmonie met elkaar om gingen. Overigens nu nog steeds in de getroffen gebieden. Het Syrische volk maakt nog steeds geen onderscheid. Dat het niet zo zou zijn is wat de media ons doet geloven. Wederom de media.
Ik heb wat verdriet gehad omdat ik deze oorlog nauwlettend heb gevolgd en nog steeds volg en gezien heb wat die mensen is aangedaan. Mag je dan geen traantje laten. Ik denk het wel, ook als man zijnde. Dat is niets vrouwelijks hoor.
Zolang je geen punten hebt en niet met de stofzuiger in de hand "I want to break free" zingt dan ben je nog gewoon een man hoor. :mrgreen: :mrgreen:
Ik mag dan zo af en toe wat direct uit de hoek komen en confronteren, ik blijf je een toffe peer vinden hoor.
:hands:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Cornelius

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Cornelius » 13 dec 2017, 23:53

Gast1 schreef:Ik ben -en ik weet niet waarom- een 'Israël-liefhebber' omdat ik er een enorme binding mee voel.
Ik vind -hoe-dan-ook- dat Jeruzalem de hoofdstad van Israël is ...
Misschien zelfs wel van de wereld ...
Cher Gast1, ik ben heel benieuwd naar de verborgen motieven die ten grondslag liggen aan jouw warme gevoelens voor Israël, Jeruzalem en het joodse volk.
Ik neem aan dat je geprobeerd hebt die motieven boven water te krijgen.
Wil je toch nog eens bij jezelf nagaan of er meer speelt dan dat dit alles berust op wat je in je jeugd overgeleverd hebt gekregen.
Daar is niks mis mee, maar zou het kunnen dat je daardoor ook minder ontvankelijk bent geweest voor de kritiek die er de laatste decennia geuit is op het handelen van de staat Israël?
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is je op latere leeftijd te onttrekken aan de ideeën en opvattingen (met de daarbij horende gevoelens) die je als knaap of knapin ingeprent zijn.
Ik wil geen psychologie van de koude grond bedrijven, maar wil je wel vragen mijn vermoeden even tot je toe te laten.
De winst zou zijn dat je zelf beter weet wat jou tot Israël-liefhebber heeft gemaakt.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 13 dec 2017, 23:56

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door herman50 » 14 dec 2017, 07:30

zo kan weer zien wat ik zeg, na een dikke 1 1/2 uur met lichtuitval....ehhhh ja nu ook een beetje na gaan hoe het dat is in al die kampen, want er word over Israël gepraat of er verder niks is in die regio.. maar dat zal wel door de opstelling komen dat we snel de bekendste pakken en de rest weer es vergeten, eigenlijk is het dat eer smeltkroes van onenigheid en geweld is het ook niet zo dat het een met het ander vastzit ,,.wat wie en hoe daar een eind aan kan komen is toch echt een wereld probleem en niet effe op te lossen , ja kan -mi- niet jaren terug je moet kijken wat er nu kan en moet gebeuren , dat gaat meeste of te ver of denken er gewoon niet bij na , echter dit is een simpele mening mijn er fijne dag nog ;P!
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 14 dec 2017, 08:43

Witte wel schreef:Ik mag dan zo af en toe wat direct uit de hoek komen en confronteren, ik blijf je een toffe peer vinden hoor.
:hands:
Zo ga ik met mijn beste vriend André om en andersom is André veel voorzichtiger met mij, terwijl dat juist helemaal niet hoeft.
Jouw gehele post echter waar deze zin een uitsnede van is, komt erg prettig bij me binnen.
Weet dat ook ik jou een toffe peer vind en dat vond ik je ook tijdens de discussie.
Maar meestal typ ik gewoon 'uit het hart' en als ik dan van je lees waar ik het niet mee eens ben, krijg ik eerder een glimlacht op mijn lippen dan dat ik daar bijvoorbeeld boos om zou worden.
Ook gusteman lees ik erg graag en dat heb ik hem al een paar keer laten weten.
Ik leer werkelijk veel op taalkundig gebied van hem en ik waardeer zijn kritiek bijzonder.
In dit geval -en dat ligt aan mij- kwam er echter even een vertroebeling omdat hij mij een antwoord gaf wat aan jou gericht was.
Nevermind.
Het is niet enkel Tammy die blij is met dit forum.
Ik vertel er in mijn omgeving met verve over en ik houd op mijn manier van elk forumlid.
Lekker mannelijk ... :mrgreen:

Maar heel zeker mijn waarheid.

:loveU:

gusteman

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door gusteman » 14 dec 2017, 11:07

Gast1 schreef:
gusteman schreef:En natuurlijk heeft herman50 een degelijk punt waar hij het heeft over de eigen mening en het recht op een andere mening.

Jammer genoeg heeft de vraag of Jeruzalem al dan niet als hoofdstad van Israël kan/mag genoemd worden geen enkele baat bij eigen meningen.
Daar gaat het om juridisch verdedigbare standpunten die het lot van miljoenen mensen bepalen ..... met inbegrip van in het ergste geval een gewapend conflict dat makkelijk wereldwijde proporties kan aannemen.

En we weten allemaal hoe dergelijke conflicten plots ontbranden: door mensen die halsstarrig blijven vasthouden aan hun eigen mening, hun eigen waarheden, hun eigen feiten.
:post:

Schurk Erdogan heeft inmiddels -waarschijnlijk daarom- een puik initiatief genomen: *enkel bedoelt voor degenen die echt willen klikken*.

Nu gaat het vanzelf eindelijk allemaal goed komen.
Schurk Erdogan blijkt hoe langer hoe meer voorspelbaar te zijn, beste Gast1.
Hij blijft halsstarrig vasthouden aan zijn eigen mening, zijn eigen waarheden en zijn eigen feiten ..... en zoekt (en vindt dan ook) daarbij steun in andere staten of naties die geleid worden door "heren" (wel opvallend dat er geen "dames" aan te pas komen) die ook halsstarrig vasthouden aan hun eigen mening, hun eigen waarheden en hun eigen feiten.

Het ironische is dan weer dat iedereen (ook jij en ik) in beginsel vasthoudt aan eigen meningen, eigen waarheden en eigen feiten.
De vraag is dan enkel nog: vanaf welk punt wordt dit halsstarrig en derhalve ook problematisch?
En dat brengt ons dan weer bij "normen en waarden", de basis beginselen van een samenleving.

Herman Finkers zei ooit in één van zijn shows: "Er zitten nog veel haken en kruizen aan de éénmaking van Europa".
Ik zou hier graag aan toevoegen: "... en niet alleen aan de éénmaking van Europa".

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door univers » 14 dec 2017, 11:11

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 14 dec 2017, 12:54

Daar sluit ik geheel op aan; goed geschreven gusteman, maar je 'kent' mij inmiddels wel een beetje.
In de bijgaande zin die ik van jou even geleend heb, heb ik daarbij wel twee woordjes geaccentueerd, daar ik deze essentieel vind:
gusteman schreef:Het ironische is dan weer dat iedereen (ook jij en ik) in beginsel vasthoudt aan eigen meningen, eigen waarheden en eigen feiten.
... :wink:

Gast1

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Gast1 » 14 dec 2017, 14:41

Heel even -nou ja, 'even'...- [fox]
Cornelius schreef:Cher Gast1, ik ben heel benieuwd naar de verborgen motieven die ten grondslag liggen aan jouw warme gevoelens voor Israël, Jeruzalem en het joodse volk.
Ik neem aan dat je geprobeerd hebt die motieven boven water te krijgen.
Wil je toch nog eens bij jezelf nagaan of er meer speelt dan dat dit alles berust op wat je in je jeugd overgeleverd hebt gekregen.
Niet enkel dat -die 'gevoelens'- alleen Cornelius, ik heb getracht 'mijn hele wezen boven water te krijgen' ... en ik denk te weten dat dat na een jaartje of vijftig gelukt is.
Cornelius schreef:Daar is niks mis mee, maar zou het kunnen dat je daardoor ook minder ontvankelijk bent geweest voor de kritiek die er de laatste decennia geuit is op het handelen van de staat Israël?
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is je op latere leeftijd te onttrekken aan de ideeën en opvattingen (met de daarbij horende gevoelens) die je als knaap of knapin ingeprent zijn.
O zo waar Cornelius, o zo waar!
Binnen dit forum zijn er enkele leden die ook deelnamen aan het forum zaliger waar ik eerder aan deelnam vanaf oktober 2007.
Ik ben nu zestig jaar en nét voor mijn vijftigste viel niet enkel het bekende spreekwoordelijk kwartje, het leek wel alsof je aan zo'n gokautomaat stond waarbij je prijs had en de kwartjes almaar bleven vallen.
Een 'aha-erlebnis' van de bovenste plank, een eureka van je welste!!

Ik begon 'alles' te begrijpen daar ik in 2007 een waarlijk visioen heb beleefd, wat later in natura ook helemaal bleek te kloppen.
Dat wordt een veel en veel te lang verhaal, maar ik begreep mijn kinderlijke dromerijen, mijn stiltes en onbegrip in mijn jeugdjaren en vooral de vraag die bij mij rees wanneer ik in de spiegel keek en me afvroeg: "Wie ben ik?"
In de spiegel leek ik totaal iemand anders te zijn dan dat ik mij 'voelde' ...
Al heel vroeg ging ik op onderzoek naar mezelf en had niet in de gaten dat ik volop 'geconditioneerd' was en met mij, welhaast iedereen..
Door alles en iedereen werd ik geconditioneerd.
Dus ging ik aan de slag op mijn vijftigste met 'deconditioneren'.
Ik ging me volop 'verzetten' tegen alle condities die ik had en jawel, ik heb er nog wel hoor ...

Op het verleden forum zaliger schreef er volop over, over dat conditioneren en deconditioneren.
Over de 'zin' van alles en daarbij ging ik heel erg diep.
Ik kreeg 'tekens' en mijn eerste onderschrift op dat forum was dan ook: "Toeval bestaat niet".

En daarna ging ik tegen mijzelf in, omdat ik het zelf allemaal gewoon 'niet kon geloven'.
Mijn onderschrift van heden komt niet zomaar aanwaaien.
Ik tartte het 'lot' en wilde keiharde kritieken horen, ik wilde uitbranders krijgen en belachelijk worden gemaakt.
Degenen die mij het scherpst 'veroordeelden' hebben mij bij mijn queeste het meest geholpen.
Ted was er één van. De Ted die we hier op dit forum ook kennen.
Ik kwam er achter dat enkel het ego beledigbaar is, niet het wezen van je diepste binnenste, je echte 'zijn'.

Ik was toen al bezig met mijn manuscript van in totaal 550 pagina's.
Ik ben 'Rooms-katholiek' opgevoed en kwam er in mijn puberteitsjaren achter dat de Bijbel één groot verzinsel was.
Grimm vond ik veel leuker, maar later bleek de Bijbel veel ouder te zijn dan dat ik dacht.
Het Gilgamesj-epos leek er aan ten grondslag van de liggen en daarvoor het Atrahasis-epos ...
Ik opende topics over onder andere 'De Bijbel met een andere bril gelezen' en 'het andere hiernamaals' ...

Ik ervoer een enorme bevrijding toen ik me behoorlijk gedeconditioneerd had en mijn inzichten versterkten zich.
Ik wist nu dat ik een 'weten' heb en dat 'weten' hebben we allemaal, maar dit ligt heel diep in ons binnenste binnen.
Het is te openen als je dat werkelijk wilt, maar eenvoudiger is het dat 'het weten' zich vanzelf opent.
Nadat mijn manuscript afgerond was, wist ik dit 'weten' heel zeker en precies drie jaar later werd ik 'wederom' op de proef gesteld.
Een enorm probleem met mijn werkgever wat ik pas heel veel later als een groot cadeau ging zien.
Ik werd overladen met onrechtvaardigheid en ik besefte dat ik dat nodig had ... geloof het of niet.
Ik ben daarbij zo diep in de put beland dat ik niet meer wilde leven en dat gebeurde 2x.
De eerste keer eind 2012 en de laatste keer op 18 december 2016.

Dat was een werkelijk héél intense ervaring en zo ervoer ik het voor de zoveelste keer dat het schijnbare dieptepunt weer een hoogtepunt bleek te zijn.

Bij al dat wat ik in mijn manuscript schreef heb ik me overigens niet laten leiden door boeken, noch door uitspraken of beweringen van anderen.
Ik had nooit de rust in mij om een boek te lezen -hoewel me dat toch redelijk goed gelukt in bij het enige boek wat ik dan toch gelezen heb, "De Da Vinci Code"-.
En daarin kon ik me nogal behoorlijk vinden, nadat ik mijn manuscript 'klaar' had.
Nu met al mijn latere ervaringen weet ik dat al wat er in geschreven staat in essentie klopt, maar toch dient het herschreven te worden.

Ik weet dat mijn roots aldaar in het Midden-Oosten liggen en daarvoor elders.
En er zijn er meer die een bepaalde voorliefde hebben voor het Midden-Oosten:
Witte wel schreef:Je weet dat ik een voorliefde heb voor het Syrische volk.
Dat kan zijn vanwege hun oude cultuur, maar het kan ook zijn dat ook hier een bepaald 'gevoel' roept waar de roots liggen: 'Oude zielen' ...
Vandaar mijn band en broederschap met de heel oude Israëlieten, maar ook mijn band en broederschap met de oude Mesopotamiërs en met de oorsprong van de Mens en al het lever hier op Aarde.
Daarom ben ik niet enkel een 'Israël-liefhebber', maar ook van de baarmoeder van mijn wezen die niet van deze Aarde is, zoals zelfs helemaal niets van deze Aarde is.

Let op mijn onderschrift. :wink:

Cornelius

Re: De hoofdstad van Israël

Bericht door Cornelius » 14 dec 2017, 19:49

Pierre, dank voor de moeite die je genomen hebt om mijn vraag en opmerkingen te beantwoorden en in een kader te plaatsen.
Ik snap nu wel hoe jouw opmerkingen in dit topic voortkomen uit een 'weten' dat wij, volgens jou, allemaal hebben maar dat blijkbaar slechts bij een kleine minderheid opstijgt naar een niveau van bewust-zijn die een meer omvattende kijk op de werkelijkheid mogelijk maakt.
Ik neem graag aan dat dit jou overkomen is. Hier dient zich wel het probleem aan dat het tussen 'verlichten' en 'onverlichten' moeilijk communiceren is. Beide groepen hebben hun eigen vocabulaire en lijken haast per definitie langs elkaar heen te moeten praten. Niet als het over bijvoorbeeld fietsbanden gaat, maar wel als het over duiding en betekenisgeving gaat. Ik zou willen dat er ook t.a.v. dit laatste een communicatiebrug bestond zodat een zinvolle uitwisseling mogelijk blijkt.
Zie jij daar kansen toe?

Plaats reactie