'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door taigitu » 07 dec 2017, 11:59

'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Genderneutraal is het meest irritante woord van 2017.
De term om aan te duiden dat er geen verschil tussen de seksen wordt gemaakt kreeg in de
jaarlijkse verkiezing van het Instituut voor de Nederlandse Taal 43 procent van de stemmen.

Zo'n 23.000 mensen brachten hun stem uit. Het publiek vindt 'genderneutraal' een voorbeeld
van politieke correctheid en vooral irritant omdat het een samenvoeging is van het Engels
en Nederlands, terwijl het eigenlijk 'geslachtsneutraal' zou moeten zijn.

'Papadag'

Andere woorden of uitdrukkingen die als ergerlijk worden ervaren zijn 'in je kracht staan'
en 'papadag' (beide 14 procent), 'shinen' (11 procent) en 'soort van' (4 procent).
Ze werden ingestuurd via wegmetdatwoord.org.

In eerdere jaren werden woorden als 'kids' en 'me' ('me moeder' in plaats van 'mijn moeder')
als meest irritant bestempeld. Vorig jaar was 'diervriendelijk vlees' het minst geliefd onder
taalvaardige Nederlanders.

RTL Nieuws
Nederland

genderneutraal 43%
Geen onderscheid makend tussen seksen.
"Vroeger heettte het unisex. Niets nieuws onder de zon."

in je kracht staan. 14%
Het beste van jezelf laten zien.
"Coachachtig geneuzel. Vage omschrijving voor iets doen waar je goed in bent."

papadag 11%

Dag waarop papa voor de kinderen zorgt.
"Onzin. Je bent elke dag papa."

shinen 4%
Schitteren, stralen.
"Hoog Toppers-gehalte."

duurzaam 4%
Zo min mogelijk grondstoffen verbruikend.
"Het is een hol, betekenisloos containerbegrip geworden."

een stukje 4%
Een beetje, iets.
"Een stukje taart is ok, maar van een stukje zelfontplooiing krijg ik enorme jeuk."

soort van 3%
Soort, categorie.
"Zo super-Amerikaans, soort van soaptaal!" 3%

loverboy 2%
Jongen die een meisje tot prostitutie dwingt.
"Het gaat om mensenhandel, niet om 'love'."

super 1%
Zeer, geweldig.
"Superstom!"

eigenlijk 1%
In wezen.
'"Wordt te pas en te onpas en oneigenlijk gebruikt".
De woorden die mij kunnen storen of ergeren is op de 1e plaats het woord 'shinen'.
Dat ergert me werkelijk iedere keer als ik het hoor. Het is een soort van
babytaal. Dan vind ik genderneutraal een woord wat een soort onmacht oproept.
Een 'wie is wat?', wat niet altijd aan de buitenkant van de mens zichtbaar is.
We zijn mens en beleven ieder onze uniek menszijn, en we zijn niet neutraal.
Als laatste het woord 'super'..... Daar ben ik te oud voor om dat te gebruiken.
Een woord voor de jeugd, een superlatief dat wordt gebruikt en de lading vaak niet dekt.
De rest van de woorden vind ik prima.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door Gast1 » 07 dec 2017, 16:33

taigitu schreef:Als laatste het woord 'super'..... Daar ben ik te oud voor om dat te gebruiken.
Tuurlijk niet.
taigitu schreef:Een woord voor de jeugd, een superlatief dat wordt gebruikt en de lading vaak niet dekt.
... maar (plaag, plaag) je gebruikt het wel in het woordje superlatief.
Ik heb niet zoveel met irritante woorden, maar soms dien ik er wel even aan te wennen.
Wat ik wel jammer vind, is dat er steeds meer anderstalige woorden in plaats van de Nederlandse woorden komen.
Misschien dien ik daar ook aan te wennen ...
De tijden veranderen en dat is van alle tijden, het eenvoudigste is met je tijd meegaan.
Maar daar heb ik het lang niet altijd even gemakkelijk mee.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door Tammy » 07 dec 2017, 17:01

Genderneutraal is dus geen verschil in seksen.
Vreemd woord want er is wel verschil in seksen.
Je bent man of vrouw met uitzondering van mensen die geslachtloos zijn waar ik niet op de naam kom op het ogenblik.
Dat je je anders voelt is iets anders , maar geen verschil in seksen lichamelijk gezien is niet neutraal zeg maar.
Dus dat hele woord klopt voor mij niet.

Toen ik maandag in de trein naar Rotterdam zat werd er nog gewoon Dames en Heren omgeroepen.
Mijn man en ik keken elkaar aan , want ze zouden dat toch niet meer doen ?
Gewoon zo blijven omroepen , is niks mis mee.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Cornelius

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door Cornelius » 07 dec 2017, 22:11

Er zijn mensen waar een kleine of grote vlek aan zit en die daarom niet aan een baan kunnen komen. Want waarom zou een werknemer iemand aannemen die minder dan 100% geschikt is voor het werk waarvoor hij aangenomen wordt.
Sinds 2015 regelt de Participatiewet dat de werkgever geen geld toelegt op de meer of minder ongeschikte werknemer.
Die 'ongeschikte' wernemers heten in de participatiewet: "mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt".
Die term stoort mij nogal omdat hij 200% politiek correct is. Uit angst het beestje bij de naam te noemen wordt er een omschrijving bedacht die nietszeggend is.
Ik dacht eerst dat die mensen te ver van hun werk woonden maar het blijkt te gaan om mensen die niemand in dienst wil nemen tenzij ze een zak geld meebrengen.
Als ik overlijd zal ik in de rouwadvertentie laten zetten: het heeft onze teerbeminde Cornelius behaagd een oneindige afstand tot het leven te nemen.
Mochten jullie je daaraan storen, dan geef ik jullie groot gelijk.

Gast1

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door Gast1 » 08 dec 2017, 07:54

Cornelius schreef:Sinds 2015 regelt de Participatiewet dat de werkgever geen geld toelegt op de meer of minder ongeschikte werknemer.
Die 'ongeschikte' wernemers heten in de participatiewet: "mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt".
Die term stoort mij nogal omdat hij 200% politiek correct is. Uit angst het beestje bij de naam te noemen wordt er een omschrijving bedacht die nietszeggend is.
Ik dacht eerst dat die mensen te ver van hun werk woonden maar het blijkt te gaan om mensen die niemand in dienst wil nemen tenzij ze een zak geld meebrengen.
Very :post:

Ik werk al ruim 38 jaar met deze mensen samen, als accountmanager van een bedrijf waar deze mensen werken en van daaruit gedetacheerd worden.
Hoewel ... inmiddels zit ik in mijn 4e ziektejaar ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door MetalPig » 27 dec 2017, 09:13

taigitu schreef:De woorden die mij kunnen storen of ergeren is op de 1e plaats het woord 'shinen'.
Ja, er is een vreselijke trend gaande. Shinen, nailen, dealen (niet drugs, maar omgaan met dingen), en er zijn er nog meer waar ik nu een niet op kom.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door MetalPig » 27 dec 2017, 09:19

Tammy schreef:Genderneutraal is dus geen verschil in seksen.
Vreemd woord want er is wel verschil in seksen.
Je bent man of vrouw met uitzondering van mensen die geslachtloos zijn waar ik niet op de naam kom op het ogenblik.
Dat je je anders voelt is iets anders , maar geen verschil in seksen lichamelijk gezien is niet neutraal zeg maar.
Dus dat hele woord klopt voor mij niet.
Gender is juist niet je biologische sekse, maar hoe je jezelf identificeert. Voor de meesten is hetzelfde zijn als hun sekse, maar er zijn uitzonderingen.

Genderneutrale taal heeft dan ook niets te maken met het "wegmoffelen" van de verschillen tussen de seksen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door MetalPig » 27 dec 2017, 09:22

taigitu schreef:
Het publiek vindt 'genderneutraal' een voorbeeld
van politieke correctheid en vooral irritant omdat het een samenvoeging is van het Engels
en Nederlands, terwijl het eigenlijk 'geslachtsneutraal' zou moeten zijn.
Ja, helaas kennen we in het Nederlands niet het onderscheid tussen gender en sekse; beide noemen we "geslacht".

Om verwarring te voorkomen lijkt het me prima om "gender" te adopteren in onze taal. En dan met een lekkere Nederlandse harde G aan het begin natuurlijk, niet "dzjender".

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door Tammy » 27 dec 2017, 09:56

MetalPig schreef :
Ja, helaas kennen we in het Nederlands niet het onderscheid tussen gender en sekse; beide noemen we "geslacht".
Dan zit ik er toch niet naast MetalPig hoe ik het woord genderneutraal zie ?
Of wel ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door taigitu » 27 dec 2017, 10:02

taigitu schreef: Dan vind ik genderneutraal een woord wat een soort onmacht oproept.
Een 'wie is wat?', wat niet altijd aan de buitenkant van de mens zichtbaar is.
We zijn mens en beleven ieder onze uniek menszijn, en we zijn niet neutraal.
Een praktijkvoorbeeld.......
‘Genderneutraal persoon’ gezocht en aangehouden in Hoorn

HOORN – De politie in Hoorn heeft maandagmiddag een ‘genderneutraal persoon’
aangehouden. Deze persoon wordt verdacht van bedreiging nabij het NS Station Hoorn.

Hiervoor werd een burgernetmelding verzonden met daarin de term ‘genderneutraal persoon’.
De melder kon niet opmaken of het om een man of een vrouw ging”, licht een
politiewoordvoerder van de politie toe aan NH Nieuws. “De melder verzocht ons daarom
de term genderneutraal te gebruiken.”


De verdachte is inmiddels opgepakt.
Over de toedracht van de bedreiging zijn geen verdere mededelingen gedaan.

http://onswestfriesland.nl/2017/nieuws_ ... l-persoon/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door taigitu » 27 dec 2017, 10:05

Genderneutraal of geslachtsneutraal

Eind juli kwam de NS onder vuur te liggen, nadat de treindienst had aangekondigd haar reizigers voortaan genderneutraal te gaan aanspreken. In en rond de trein gaan we voortaan “Beste reizigers” horen in plaats van “Dames en heren.” Niet iedereen was daar blij mee: het beleid was “D66-gedram” voor een kleine minderheid.

Vervolgens ontstond een maand geleden er wederom een kortstondig, maar hevig maatschappelijk debat, nadat de HEMA had aangekondigd hun kinderkledingafdeling voortaan genderneutraal te maken. Dat viel bij veel mensen in verkeerde aarde. Zo werd er opgeroepen om de HEMA maar te boycotten, want het bedrijf zou zijn rare waarden bij de samenleving “door de strot duwen.”

Semantiek
Genderneutraliteit is duidelijk een gevoelige kwestie, maar de reden lijkt niet zozeer in de inhoud van het beleid te liggen—zou iemand het daadwerkelijk interesseren dat de NS “beste reizigers” gaat zeggen?—als wel in de interpretatie van genderneutraal. Voorstanders en tegenstanders geven een volstrekt andere betekenis aan het woord. We hebben kortom te maken met een—geveinsd?—semantisch probleem.

Laat ik de HEMA als voorbeeld nemen. Zoals veel andere mensen ook opmerkten stopt HEMA niet met het maken van “typische jongenskleding” en “typische meisjeskleding”; de kleding blijft gelijk. Maar jongen kunnen voortaan ongegeneerd tussen de meisjeskleding kijken, want die kleding wordt niet langer verkocht als meisjeskleding. Het is kleding voor kinderen. HEMA stapt simpelweg af van het eeuwenoude idee dat jongens aan een bepaald stereotype moeten voldoen en dat meisjes aan een ander stereotype moeten voldoen; je biologische geslacht bepaalt niet wat voor kleding je moet dragen.

Geslachtsneutraal
Maar tegenstanders zien het heel anders. Door het samenvoegen van de afdelingen voor jongens en meisjes onder de noemer kinderkleding doet de HEMA alsof er geen verschil is tussen jongens en meisjes; ze zijn voor de HEMA niet alleen gelijkwaardig, maar gelijk. Genderneutraal beleid gaat in tegen het biologische—of Goddelijke—gegeven dat jongens en meisjes, mannen en vrouwen van elkaar verschillen. Dat er een kleine groep mensen is die zich niet in een van die hokjes wil plaatsen doet daar niks aan af: ook die mensen zijn biologisch man of vrouw en er is niks wat de medische of politieke wereld daar aan kan veranderen. Organisaties als de HEMA en de NS willen toe naar een sekseloze—en mogelijk seksloze—samenleving. Geert Wilders formuleerde dit het meest helder: genderneutraal beleid is een verbod op man/vrouw.

Maar wat de tegenstanders daarmee buiten beschouwing laten is dat voorstanders van genderneutraal beleid geen uitspraak doen over biologisch geslacht. Mannen en vrouwen verschillen in enkele belangrijke opzichten van elkaar, en die verschillen erkennen is zeker in de medische wereld van wezenlijk belang. Zo vertonen vrouwen vaak heel andere symptomen bij een hartaanval dan mannen. Als we geslachtsneutraal te werk gaan—wat medisch onderzoekers decennialang hebben gedaan—dan levert dat mogelijk misdiagnoses en complicaties op. Maar het gaat dus niet om geslachtsneutraal, maar om genderneutraal.

Categoriseren
Een van de redenen voor genderneutraal beleid is dat je als organisatie je doelgroep niet op voorhand in hokjes wilt plaatsen. Categoriseren doen we in het dagelijks leven natuurlijk continu, en veelal doen we dat met taal. We stellen onze boodschappen altijd af op onze hoorders en de context, en categoriseren mensen en objecten op een manier die op dat moment voor die hoorder(s) het meest handig en herkenbaar is. De beroemde socioloog Erving Goffman merkte halverwege de vorige eeuw in zijn artikel On Face-Work al op dat we er domweg niet aan kunnen ontkomen: elke gespreksdeelnemer zet continu een combinatie van verbale en non-verbale middelen in om zijn of haar blik op de situatie weer te geven en daarmee de andere deelnemers te beoordelen, te categoriseren.

Door een bepaalde afdeling jongenskleding te noemen, categoriseert de HEMA alle kleding op die afdeling als jongenskleding, en zegt daarmee dat de kleding alleen voor jongens wordt gemaakt. Daarmee draagt de HEMA dus een standpunt uit over wat het betekent om een jongen of een meisje te zijn, en behandelt het bedrijf zijn klanten ook als ofwel jongens, dan wel meisjes. Met andere woorden, het is niet aan de kinderen zelf om te bepalen wat ze tot jongen of meisje maakt en hoe ze zich kleden en gedragen, de HEMA beperkt ze in eerste instantie op basis van toegeschreven genderrollen, veelal op basis van stereotypen die samengaan met geslacht.

Door de afdeling kinderkleding genderneutraal te maken categoriseert HEMA de kinderen niet als genderloos, maar de kleding. Dat de HEMA de kinderkleding als genderneutraal verkoopt betekent dus niet dat de HEMA ontkent dat er jongens en meisjes bestaan, maar dat gender, en dus niet geslacht, een sociaal construct is. Wat je draagt moet niet worden bepaald door je chromosomen, maar door wat je leuk, mooi, en prettig vindt. (Een goede zet trouwens, want ik heb vernomen dat sommige vrouwen liever skinny jeans dragen die gemaakt zijn voor mannen, omdat je dan daadwerkelijk iets kwijt kan in je broekzakken.) De HEMA doet met andere woorden zijn best om juist niet te categoriseren, en de kinderen te laten bepalen wie en wat ze zijn.

Genderneutraal kabinet
Dat betekenisverschil is subtiel, maar daarmee niet minder cruciaal. En dat tegenstanders dat niet oppikken bleek deze week maar weer uit een ingezonden briefje in Trouw, waar een lezer zei dat mensen die voor genderneutraal beleid waren, niet mochten praten over de man/vrouw-verhouding in het aanstaand kabinet. Deze schrijver vat genderneutraliteit op als het idee dat we in zekere zin blind moeten zijn voor iemands gender of geslacht, dat er geen verschil zou zijn tussen mannen en vrouwen. Maar wie voor diversiteit is omarmt die verschillen juist; mannen en vrouwen (geslacht) zijn verschillend en vullen elkaar aan. Een divers kabinet is dus van cruciaal belang voor goed bestuur.

Toch heeft de schrijver ook een punt: gaat diversiteit om gender of geslacht?
Dat speelt op dit moment in de politiek niet voor zover ik weet, maar je kunt je afvragen of de 30% norm die nog wel eens genoemd wordt uitgaat van gender of geslacht? Doordat we termen als man en vrouw gebruiken voor zowel geslacht als gender zit taal ons momenteel een beetje in de weg. Wie zich identificeert als man legt daarmee immers inherent een verband met de stereotypen in onze samenleving wat het betekent om man te zijn, en dat is weer sterk verweven met man als geslacht. Juist doordat we taal constant gebruiken om te categoriseren, kunnen we het niet plots gebruiken zonder te categoriseren. Misschien moeten we naast een genderneutraal voornaamwoord ook maar op zoek naar moderne gendertermen.

http://www.neerlandistiek.nl/2017/10/ge ... sneutraal/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door MetalPig » 27 dec 2017, 11:04

taigitu schreef:Een praktijkvoorbeeld.......
‘Genderneutraal persoon’ gezocht en aangehouden in Hoorn
Dat is pijnlijk. De juiste term in dit geval is simpelweg "persoon".
Hier heeft iemand te veel zijn best gedaan om correct te zijn.


Het artikel van neerlandistiek.nl legt het goed uit, bedankt voor het plaatsen Taigitu ;P!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Genderneutraal' is irritantste woord van 2017

Bericht door taigitu » 27 dec 2017, 11:19

MetalPig schreef:
taigitu schreef:Een praktijkvoorbeeld.......
‘Genderneutraal persoon’ gezocht en aangehouden in Hoorn
Dat is pijnlijk. De juiste term in dit geval is simpelweg "persoon".
Hier heeft iemand te veel zijn best gedaan om correct te zijn.

Het artikel van neerlandistiek.nl legt het goed uit, bedankt voor het plaatsen Taigitu ;P!
Ik denk dat de politie gevraagd heeft aan de melder om een 'indruk' te geven van die persoon
om enig houvast te hebben en dat door kunnen geven aan de mobiele brigade.

Ook na de uitleg blijft 'genderneutraal' een lastig woord, het vereist snel denkwerk als
je het verbaal wil gebruiken. Maar dat kan de nieuwigheid zijn, het zal wel wennen?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie