Russische marine houdt Britten bezig tijdens de Kerst

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Russische marine houdt Britten bezig tijdens de Kerst

Bericht door taigitu » 26 dec 2017, 13:55

Russische marine houdt Britten bezig tijdens de Kerst
26 december 2017

Een Russisch oorlogsschip is de afgelopen dagen bij een tocht door de Noordzee
nauwlettend in de gaten gehouden door een Brits fregat. De exacte route van het
Russische schip, het fregat Admiraal Gorsjkov, is niet bekendgemaakt.


Vanuit de lucht volgden Britse helikopters de Gorsjkov.
Die zal vermoedelijk vandaag de Noordzee weer verlaten.

Een ander Russisch oorlogsschip waarvan de naam niet is bekendgemaakt,
werd op Kerstavond gevolgd door een patrouilleschip van de Britse marine.

Internetkabels
De NAVO en met name de Britten maken zich zorgen over de toenemende aanwezigheid
van de Russische marine in de wateren rond het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
Ze zijn bang voor sabotage van de internetkabels tussen Europa en Noord-Amerika.

De hoogste officier in het Britse leger, Sir Stuart Peach, zei eerder deze maand dat het
doorsnijden of beschadigen van deze kabels onmiddellijk en mogelijk catastrofale schade
aan de economie zal toebrengen. NAVO-secretaris-generaal Stoltenberg sloot zich daar
zaterdag bij aan.

https://nos.nl/artikel/2209343-russisch ... kerst.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Russische marine houdt Britten bezig tijdens de Kerst

Bericht door herman50 » 29 dec 2017, 10:14

Er is veel meer Russische activiteit dan normaal in de buurt van de onderzeese kabels die het internetverkeer tussen Europa en Amerika verzorgen. De NAVO maakt zich daar zorgen over, schrijft De Morgen.

“Sinds de Koude Oorlog zijn er nooit zoveel duikboten uitgestuurd naar de Atlantische Oceaan”, waarschuwt de Amerikaanse admiraal Andrew Lennon in de ‘The Washington Post’. Er wordt gevreesd dat de Russen de glasvezelkabels op de bodem kunnen vernietigen. Als dat gebeurt, heeft dat mogelijk catastrofale gevolgen voor onze economie.

Het is onduidelijk of de Russen al daadwerkelijk gerommeld hebben met de kabels, maar het is een aanlokkelijk doelwit. Er gaat allerlei gevoelige informatie door de kabels heen en weer. Rusland kan zo hard toeslaan zonder geweld te gebruiken. Je denkt misschien: waarom gebruiken we geen satellieten, maar die zijn trager.

De NAVO overweegt nu een ‘duikbotenhoofdkwartier’ in te richten die de boten beter kan monitoren.
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Russische marine houdt Britten bezig tijdens de Kerst

Bericht door herman50 » 16 jan 2018, 11:30

RIJSWIJK - Twee F-16's van de Koninklijke Luchtmacht hebben dinsdagochtend boven de Noordzee twee langeafstandsvliegtuigen van de Russische luchtmacht onderschept.
Dat meldde Defensie dinsdagochtend. De F-16's van de Quick Reaction Alert op de vliegbasis Volkel stegen om kwart over elf na een alarmsignaal op om de Russische vliegtuigen te onderscheppen.

De Duitse gevechtsleiding hielp de Nederlandse vliegtuigen daarbij. De Deense luchtmacht had ook al F-16's op de Russen afgestuurd.

De twee Russische Tupolev Tu-142-toestellen, door de NAVO ook wel aangeduid als Bears, vlogen langs de kust van Noorwegen naar de Noordzee. Na de onderschepping door de Nederlandse F-16's zetten de beide viermotorige Bears koers naar het westen, richting het Britse luchtruim.

Vaker

Russische toestellen worden de laatste tijd steeds vaker gesignaleerd in de omgeving van Nederland. Vorig jaar werd voor het eerst in jaren een onderschepping uitgevoerd en dit jaar was het al twee keer eerder raak, aldus een woordvoerder van Defensie.

De luchtmacht houdt constant twee bewapende F-16's paraat om onbekende vliegtuigen te onderscheppen. De F-16's kunnen na een alarmsignaal binnen enkele minuten in de lucht zijn. De vliegbases Volkel en Leeuwarden nemen de Quick Reaction Alert afwisselend waar.
https://www.nu.nl/binnenland/2534060/lu ... rdzee.html
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Russische marine houdt Britten bezig tijdens de Kerst

Bericht door univers » 16 jan 2018, 11:48

Ach, Poetin kaatst gewoon de bal terug.
Hoeveel westerse vliegtuigen onderschept worden aan de Russische grens, lees je nergens.
En misschien wou hij wel een cadeautje afgooien bij zijn dochter. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Russische marine houdt Britten bezig tijdens de Kerst

Bericht door gusteman » 17 jan 2018, 08:41

univers schreef:
16 jan 2018, 11:48
Ach, Poetin kaatst gewoon de bal terug.
Hoeveel westerse vliegtuigen onderschept worden aan de Russische grens, lees je nergens.
En misschien wou hij wel een cadeautje afgooien bij zijn dochter. :mrgreen:
Nou, beste univers, je wekt hier de indruk dat westerse vliegtuigen de oostelijke grenzen van het door de NAVO gecontroleerde gebied zouden schenden, en dat dit misschien wel op regelmatige basis zou zijn.
In mijn meer dan dertig jaar bij de luchtmacht heb ik daar nooit iets over opgevangen, in tegendeel zelfs: piloten die aantoonbaar die grenzen hadden overschreden werden daar voor beloond met een (al dan niet tijdelijke) intrekking van hun vliegbrevet. Een zeer doeltreffende maatregel want zowat alle militaire piloten gebruiken hun militair vliegbrevet als een hefboom om piloot te worden bij burger luchtvaartmaatschappijen. Zo'n strafmaatregel zou hun kansen op een baan doen smelten als sneeuw voor de zon.

Voor wat betreft die Russische Tupolev "Bear" toestellen: die overvliegen al sinds hun eerste indienststelling het NAVO grondgebied, met uitzondering van een periode van ongeveer vijftien jaar na het verdwijnen van het IJzeren Gordijn. Onder impuls van Poetin werden de vluchten hervat.

Het toestel waarvan sprake in het persbericht is een Tupolev-142 (waarvan de correcte bijnaam "Bear-F" is) en ontworpen voor opsporing van oppervlakteschepen en duikboten.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Russische marine houdt Britten bezig tijdens de Kerst

Bericht door univers » 17 jan 2018, 09:35

Dan ben jij slecht van memory Guus.
Denk maar aan 1 mei 1960.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Russische marine houdt Britten bezig tijdens de Kerst

Bericht door gusteman » 17 jan 2018, 17:35

univers schreef:
17 jan 2018, 09:35
Dan ben jij slecht van memory Guus.
Denk maar aan 1 mei 1960.
Sorry hoor, beste univers, maarreeuuhh
gusteman schreef:
17 jan 2018, 08:41
In mijn meer dan dertig jaar bij de luchtmacht heb ik daar nooit iets over opgevangen ...
Op 1 mei 1960 was ik net nog geen zes jaar oud, dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ik mij er iets zou kunnen over herinneren .... hoe goed mijn memory ook is, ik was toen nog iets te jong om bij de Luchtmacht te gaan. :wink:

Maar jij verwijst natuurlijk naar het neerhalen van het fameuze Amerikaanse U2 spionagevliegtuig.
Dat is er dan ééntje geweest vanuit westerse kant; daar tegenover staan de wekelijkse vluchten van de Soviet luchtmacht met Bear Tupolev bommenwerpers, 52 per jaar gedurende minstens dertig jaar (over Groenland, Groot Brittannië, Nederland/België, Duitsland en zo terug naar de thuishaven). Binnen de NAVO werden deze vluchten "zombies" genoemd, de Tupolevs werden voortdurend geëscorteerd door NAVO jachtvliegtuigen. Het waren ook steeds weer dezelfde bemanningen zodat na verloop van tijd de piloten elkaar (her-)kenden en er onderling zelfs mopjes werden uitgewisseld ..... Ja, daar moest Poetin wel een antwoord op verzinnen. :roll:

Wist je trouwens dat tussen 1960 en 1985 Europa werd overspoeld met vrachtwagens uit Oostblok landen? Die vrachtwagens werden bestuurd door officieren van het Rode Leger (niet in uniform natuurlijk) en de KGB die diverse opdrachten hadden naast het leveren en/of ophalen van goederen. Zo waren zij in de weer met het fotograferen van militaire installaties, burger luchthavens, zee- en inlandse havens, spoorwegemplacementen, watertorens, elektra centrales, ja ze werden zelfs opgemerkt terwijl ze met een peillood vanaf bruggen de diepgang van waterwegen aan het opmeten waren.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Russische marine houdt Britten bezig tijdens de Kerst

Bericht door univers » 17 jan 2018, 19:34

Op 1 mei 1960 was ik net nog geen zes jaar oud, dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ik mij er iets zou kunnen over herinneren .... hoe goed mijn memory ook is, ik was toen nog iets te jong om bij de Luchtmacht te gaan. :wink:
Is dat een excuus?, heeft niets met lijftijd te maken.
Het is gebeurd
Wat jij doet is alles over 1 kant scheren.
Het westen zijn de goeden en het oosten zijn de slechten.

En Guus een neef van mij heeft tot aan zijn pensioen,op Gilze gelegerd, wat heel wat discussies op geleverd heeft.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie