Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door taigitu » 01 jan 2018, 13:58

Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

TK 01 januari 2018Metro.co.uk

Afbeelding
De Zweedse aartsbisschop Anders Wejryd (centrum) met twee homoseksuele vrouwelijke priesters.

De Zweedse Kerk is op het moderniseringspad.
De religieuze instelling, die deel uitmaakt van de Anglicaanse Gemeenschap, is zich ervan bewust dat er heel wat ontwikkelingen zijn op het vlak van genderidentiteit - en de kerk wil mee zijn met zijn tijd. Daarom zal God in de toekomst niet meer als mannelijk aangeduid worden, maar eerder als een seksloos wezen.

Verwijzingen als ‘Hij’ en ‘de Heer’ zullen in de toekomst vervangen worden door het meer neutrale ‘God’, klinkt het bij de kerk. Ook uitspraken als ‘in de naam van de Vader, de zoon en de Heilige Geest’ worden voortaan afgeraden. ‘In de naam van God en de Heilige Drievuldigheid’ wordt de nieuwe norm. Zo wil de instelling duidelijk maken dat God niet per se mannelijk hoeft te zijn.

“We zijn ons bewust van het gendervraagstuk”, verduidelijkt kapelaan Lena Sjostrand van de Lund Kathedraal. “Deze kwestie wordt steeds belangrijker en heeft zijn impact op theologie en pastorale reflectie. Ik denk niet dat God een grote moeder of vader in de hemel is, dat houdt geen steek. God is veel groter dan dat.”

De genderneutraliteit is een van de veranderingen die doorgevoerd worden tijdens het moderniseren van het handboek voor kerkdiensten, ook al is dat boek ‘maar’ 31 jaar oud. De aanpassingen zijn echter niet verplicht: wie diensten leidt, kan zelf kiezen of ze de nieuwe richtlijnen volgen of niet.
Niet iedereen is overigens fan van de seksloze God. “Dit ondermijnt de doctrine van de andere christelijke kerken”, meent theologieprofessor Christer Pahlmblad van de Lund Universiteit in Zweden. “De Zweedse Kerk zal bekendstaan als de instelling die de gangbare theologische overlevering niet wil volgen.”

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/zw ... ~a5a62148/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Witte wel » 01 jan 2018, 14:52

Nog even en de christelijke bevolkingsgroepen zijn hun identiteit kwijt. Erg vreemd dat "de kerk" dit toestaat maar ook dat zal wel een onderdeel van het geheel zijn. Kan je dan beter ook niet God als hermafrodiet gaan betitelen wat het plaatje compleet maakt. Een vereniging van twee geslachten waardoor de oorspronkelijke eigenschappen verloren gaan. Doe dat dan ook even bij de overige geloofsovertuigingen. Zijn we totale religieuze onderdrukkingen ook meteen kwijt.

Maar goed dat er buiten "het westen" nog diverse naties blijven bestaan die niet mee buigen in deze idioterie en de natuur blijven zien zoals deze is en de nationale verhoudingen in stand houden zodat de mens kan blijven bestaan.
En de mens kan wel blijven bestaan binnen deze idioterie maar dan is de vraag welke identiteit men wil aannemen want het oude vertrouwde bestaat dan nagenoeg niet meer. Dus er is nog hoop. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Tammy » 01 jan 2018, 16:05

Witte wel schreef:
Nog even en de christelijke bevolkingsgroepen zijn hun identiteit kwijt.
De hele wereld lijkt zijn indentiteit kwijt te zijn geraakt. :?
Onder het mom we zijn allemaal gelijk.
We zijn helemaal niet gelijk, het enigste waar we gelijk in zijn als mens zijnde is dat we allemaal tot het menselijke ras behoren.
En dat is alles.

En voor de rest is elk mens anders.
Anders in denken, anders in gevoel, anders in gedachtens, anders in dromen enz.
Hou toch eens op met die slogan we zijn allemaal gelijk zou ik tegen mensen in de wereld willen zeggen die dat geloven.

Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen, dat wezen bestaat helemaal niet maar dit terzijde.
Voor de miljoenen die er wel in geloven is god geen mannetje meer.
Ook geen vrouwtje dus..................tsja ben ik blij dat ik niet gelovig ben.
Je zal maar moeten bidden tot iets waarvan je niet weet wat het nu precies is.
Ik weet dat hier mensen zijn die god niet als man of vrouw zien maar anders.
Maar veel gelovigen in de wereld zien hem als mannelijk.
Die mensen raken compleet in de war.

Ben benieuwd wat de Paus hierover gaat zeggen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door univers » 01 jan 2018, 16:39

Halleluja :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Tammy » 01 jan 2018, 17:09

Yeah praise the lord Univers.
Ooh nee dat mag niet meer zo. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Cornelius

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Cornelius » 01 jan 2018, 17:19

Menigvuldig zijn de nachten dat ik wakker heb gelegen van het geslacht van God.
Ik overweeg te emigreren naar Zweden.
Maar eerst heb ik in Nederland nog een taak te vervullen, namelijk onze koning Willem Alexander te veranderen in een genderneutrale vorst.
Als ik in een trein niet meer aangesproken mag worden als Heer, dan wens ik ook niet meer te leven onder een koning of koningin. Ik buig alleen nog maar voor een geslachtsloze majesteit, onze Wil.
Laatst gewijzigd door Cornelius op 01 jan 2018, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door taigitu » 01 jan 2018, 17:22

Tammy schreef:Yeah praise the lord Univers.
Ooh nee dat mag niet meer zo. :mrgreen:
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Tammy » 01 jan 2018, 17:33

Daar zeg je me iets Cornelius. [think]
Hoever gaan we eigenlijk met het genderneutrale gebied ?
Het is alsof ik naar een rare film kijk hoe de wereld tegenwoordig is.
Er word iets ingevoerd maar er word niet naar het totaalplaatje gekeken.
Want hoe grappig jij het ook omschrijft over onze koning, het is een punt wat je hier maakt die nog terecht is ook.
Dus hoever gaan we met die genderneutraliteit ?

Taigitu, leuk plaatje. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door univers » 01 jan 2018, 17:38

Met die baard, lijkt hij wat op mij. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Witte wel » 01 jan 2018, 17:56

Idioterie, een andere naam kan ik het niet geven.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door univers » 01 jan 2018, 20:02

Ik weet er nog een heleboel. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door gusteman » 02 jan 2018, 01:08

Tammy schreef:Witte wel schreef:
Nog even en de christelijke bevolkingsgroepen zijn hun identiteit kwijt.
De hele wereld lijkt zijn indentiteit kwijt te zijn geraakt. :?
Onder het mom we zijn allemaal gelijk.
We zijn helemaal niet gelijk, het enigste waar we gelijk in zijn als mens zijnde is dat we allemaal tot het menselijke ras behoren.
En dat is alles.

En voor de rest is elk mens anders.
Anders in denken, anders in gevoel, anders in gedachtens, anders in dromen enz.
Hou toch eens op met die slogan we zijn allemaal gelijk zou ik tegen mensen in de wereld willen zeggen die dat geloven.

Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen, dat wezen bestaat helemaal niet maar dit terzijde.
Voor de miljoenen die er wel in geloven is god geen mannetje meer.
Ook geen vrouwtje dus..................tsja ben ik blij dat ik niet gelovig ben.
Je zal maar moeten bidden tot iets waarvan je niet weet wat het nu precies is.
Ik weet dat hier mensen zijn die god niet als man of vrouw zien maar anders.
Maar veel gelovigen in de wereld zien hem als mannelijk.
Die mensen raken compleet in de war.

Ben benieuwd wat de Paus hierover gaat zeggen.
Leuk nieuwtje, goed om weten, maar of de hele wereld hier nu zat op te wachten?

Wat Witte wel aanhaalt lijkt me een stelling die evident lijkt te zijn ..... maar het niet is. Want voor een echte gelovige zal dit soort uitspraken niet echt voor verwarring zorgen, daarvoor zijn er veel diepgaander discussies aan de gang binnen de religies en tussen de religies onderling.

Verder gaat het hier over een zijtak van de Anglicaanse kerk ..... de kerk die zich afscheurde van Rome nadat haar kerkelijke leider, Hendrik de Achtste, door Rome op de vingers werd getikt omdat hij zijn echtgenotes vermoordde om zodoende zijn minnaressen tot vrouw te kunnen nemen.
Hoeveel "goddelijkheid" kan je verwachten van een dergelijke religie?

Wat de Paus daarover zal zeggen, lieve Tammy?
Niet veel, veronderstel ik; de Anglicaanse kerk staat los van Rome, en dus ook niet onder het toezicht van de Paus.

En over de "mannelijkheid" van de God uit de religies die gebaseerd zijn op de leer van Christus: volgens de Evangeliën heeft Christus het meer dan eens over "mijn Vader", zowel in verband met zijn zending op de aarde als met het "zetelen aan de rechterhand van".
Het lijkt me vrij duidelijk dat die God als vader, dus wel degelijk een man, omschreven wordt ..... maar het is natuurlijk best mogelijk dat Zweedse Anglicanen met "vader" een geslachtsloos wezen bedoelen.

Gast1

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Gast1 » 02 jan 2018, 06:58

Witte wel schreef:Kan je dan beter ook niet God als hermafrodiet gaan betitelen wat het plaatje compleet maakt.
Een vereniging van twee geslachten waardoor de oorspronkelijke eigenschappen verloren gaan.
Doe dat dan ook even bij de overige geloofsovertuigingen.
Zijn we totale religieuze onderdrukkingen ook meteen kwijt.
Ik kan het hier helemaal mee eens zijn, hoewel ik vind dat iedereen zelf dient te geloven wat als prettig gevonden wordt.
De een gelooft daarin en de ander gelooft ergens anders in en dat kan een foto zijn van je overleden ouders, het heilig spaghettimonster of voor mijn part de heilige koffieboon.
Zelf heb ik altijd een steen om mijn hals hangen.

Ik ga nog een beetje verder en beschouw God zelfs niet als een hermafrodiet.
God is zelfs niet onzijdig en kan niet geëerd of aanbeden worden.
God is immanent, transcendent en omnipotent.
Het universum is daardoor zelf een deel is van God waarbij God de drijvende kracht is in het universum en in álles wat er is.
God is dus niet iets om elkaar de hersens in te slaan en hierdoor ontstaat inderdaad de idioterie van het mensdom, met de nadruk op de drie laatste letters.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door herman50 » 02 jan 2018, 07:31

o god zo vroeg in het nieuwe jaar al gezeik?, weet je ik ben wie ik ben , en hou dat gewoon zo wat hunnie denken, moeten ze zelf weten ....he fijne dag nog :peace:
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Gast1 » 02 jan 2018, 07:59

Hahaha, zo had ik het nog niet bekeken Herman ... maar de wereld draait door, vraag maar aan Matthijs van Nieuwkerk -niet direct mijn bloedgroep overigens-.
Jouw reactie kan ik me echter goed voorstellen.

Gast1

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Gast1 » 02 jan 2018, 08:04

Cornelius schreef:Als ik in een trein niet meer aangesproken mag worden als Heer, dan ...
Heu ... Cornelius, er is maar een Heer met een hoofdletter ... en dat is de God van de gelovigen.
Zo ver zou je toch -denk ik- niet willen gaan, wel? :wink:

Gast1

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Gast1 » 02 jan 2018, 08:10

Afbeelding ...

Het is een foto van niks, toch?
Waar zijn wij mensen toch in ... heu ... Godsnaam mee bezig?
Wat een poppenkast ... en ja, ik oordeel.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Determinist » 02 jan 2018, 08:44

Gast1 schreef:...hoewel ik vind dat iedereen zelf dient te geloven wat als prettig gevonden wordt.
De een gelooft daarin en de ander gelooft ergens anders in en dat kan een foto zijn van je overleden ouders, het heilig spaghettimonster of voor mijn part de heilige koffieboon.
Zelf heb ik altijd een steen om mijn hals hangen.
herman50 schreef:o god zo vroeg in het nieuwe jaar al gezeik?, weet je ik ben wie ik ben , en hou dat gewoon zo wat hunnie denken, moeten ze zelf weten ....he fijne dag nog :peace:
Helemaal gelijk in. Iedereen heeft recht om te denken wat "het" wil.
Zodra er limitaties worden opgelegd wat er gedacht mag worden, sta ik op de barricade.

MAARRRR...

Probleem is dat aantoonbaar "fout" of "incorrect" gedachtegoed gebezigd wordt door mensen met macht en hun ideeën ten uitvoer willen brengen en daarmee invloed uitoefenen.
En dat is gevaarlijk.

Dus ik ben van mening dat

a) iedereen het recht heeft te denken wat "het" wil en hun leven in te richten naar dat gedachtegoed zolang deze niet in strijd is met de wet of nadelig is voor anderen
b) iedereen het recht heeft om tegen dat gedachtegoed in te gaan met andere ideeën en dit bespreekbaar te maken

Over puntje b)...

Ik denk dat in een maatschappij die seculier is, het laatste punt meer een soort verplichting zou moeten zijn. Anders kan puntje a) niet werken.

Gast1

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door Gast1 » 02 jan 2018, 09:24

Determinist schreef:Dus ik ben van mening dat ...
... en met die mening kan ik het alleen maar eens zijn ...

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Zweedse Kerk maakt van God een seksloos wezen

Bericht door herman50 » 02 jan 2018, 10:23

even een vraag , hoe zit dat dan met ,,,,God schiep de mens naar zijn ´beeltenis´ ,, zijn we nou dan allemaal ´´gender?´´ ,nou weet zeker dat alles bij mij op z´n plekkie zit dus helaas pindakaas .. maar zag dach ik dat dit van de Luterse kerk uitging dus popie Jopie kan nog effe wachten ....

Afbeelding [wave]
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie