Plannen om nepnieuws aan te pakken

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door univers » 07 jan 2018, 11:14

Roswell.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 07 jan 2018, 17:20

Afbeelding

Ook nederlandse versie te downloaden.

Per categorie (onderaan de pagina) meer info met voorbeelden.

https://eavi.eu/beyond-fake-news-10-typ ... ading-info

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 07 jan 2018, 18:12

Determinist schreef:Afbeelding

Ook nederlandse versie te downloaden.

Per categorie (onderaan de pagina) meer info met voorbeelden.

https://eavi.eu/beyond-fake-news-10-typ ... ading-info
Dit staatje valt wat mij betreft in de "bogus" categorie. Vooral aangezien complotheorieen als rood aangegeven wordt en propaganda van de overheid als groen. Totale onzin dus.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 07 jan 2018, 18:52

Mypos schreef: Dit staatje valt wat mij betreft in de "bogus" categorie. Vooral aangezien complotheorieen als rood aangegeven wordt en propaganda van de overheid als groen. Totale onzin dus.
Je moet wel even het bijbehorende stuk lezen Mypos.
Het is bedoeld om een discussie op gang te brengen en er wordt ook expliciet aangegeven:
The impact levels are not definitive either. For instance, some students may feel that conspiracy theories are just a bit of fun, while some of us reflect that the propagation of one recent conspiracy theory led to an actual incident of violence; Pizzagate.

We hope our infographic will prompt healthy discussion. When used in conjunction with the Center for Media Literacy’s 5 media literacy concepts and questions, we believe it is a powerful way for people of any age to provoke a line of media inquiry that becomes second nature.
Maar je opmerking valt dus prima daarmee in lijn. Voor mij zijn complottheorieën donker-rood. Propaganda trouwens oranje.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 07 jan 2018, 19:22

Determinist schreef:
Mypos schreef: Dit staatje valt wat mij betreft in de "bogus" categorie. Vooral aangezien complotheorieen als rood aangegeven wordt en propaganda van de overheid als groen. Totale onzin dus.
Je moet wel even het bijbehorende stuk lezen Mypos.
Het is bedoeld om een discussie op gang te brengen en er wordt ook expliciet aangegeven:
The impact levels are not definitive either. For instance, some students may feel that conspiracy theories are just a bit of fun, while some of us reflect that the propagation of one recent conspiracy theory led to an actual incident of violence; Pizzagate.

We hope our infographic will prompt healthy discussion. When used in conjunction with the Center for Media Literacy’s 5 media literacy concepts and questions, we believe it is a powerful way for people of any age to provoke a line of media inquiry that becomes second nature.
Maar je opmerking valt dus prima daarmee in lijn. Voor mij zijn complottheorieën donker-rood. Propaganda trouwens oranje.
Dat zal ik zeker nog gaan doen.

Propaganda is hetgeen wordt gebruikt om de emotie van mensen zo te sturen zodat ze bv een oorlog in Irak of in Afghanistan goedkeuren. Dat moet je toch vrij objectief als donkerrood bestempelen.

Een aantal complottheorieeen zijn er om door de leugens van de propaganda heen te kijken. Dat zou dus de kleur blauw? (positief) moeten krijgen. Er zijn natuurlijk ook complottheorieen die niet veel om te lijf hebben zoals Elvis of 2Pac maar die zijn neutraal.

Hoe je er dus bij komt dat ze voor jou donkerrood zijn is mij een raadsel...

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 07 jan 2018, 19:40

Mypos schreef: Propaganda is hetgeen wordt gebruikt om de emotie van mensen zo te sturen zodat ze bv een oorlog in Irak of in Afghanistan goedkeuren. Dat moet je toch vrij objectief als donkerrood bestempelen.
Je hebt het over specifieke voorbeelden van propaganda. Maar deze term behelst meer dan dat. Reclame is ook propaganda.
Dus een specifiek voorbeeld uit propaganda kan inderdaad donkerrood zijn. Maar een ander voorbeeld als neutraal.

De nazi propaganda, om zelf een voorbeeld te noemen is ultra-donker-rood.
Een aantal complottheorieeen zijn er om door de leugens van de propaganda heen te kijken. Dat zou dus de kleur blauw? (positief) moeten krijgen. Er zijn natuurlijk ook complottheorieen die niet veel om te lijf hebben zoals Elvis of 2Pac maar die zijn neutraal.
Hoe je er dus bij komt dat ze voor jou donkerrood zijn is mij een raadsel..
Ik zet deze op donkerrood omdat sommige voorbeelden uit deze categorie een heel erg nadelig en zelfs destructief effect hebben voor niet alleen een kleine maar grote groep mensen, wereldwijd zelfs.

Deze twee complottheorieën zorgen ervoor dat wat mij betreft het een gevaarlijk categorie is:

- Globalwarming
- Anti-vaccinatie

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 07 jan 2018, 20:11

Determinist schreef:
Mypos schreef: Propaganda is hetgeen wordt gebruikt om de emotie van mensen zo te sturen zodat ze bv een oorlog in Irak of in Afghanistan goedkeuren. Dat moet je toch vrij objectief als donkerrood bestempelen.
Je hebt het over specifieke voorbeelden van propaganda. Maar deze term behelst meer dan dat. Reclame is ook propaganda.
Dus een specifiek voorbeeld uit propaganda kan inderdaad donkerrood zijn. Maar een ander voorbeeld als neutraal.

De nazi propaganda, om zelf een voorbeeld te noemen is ultra-donker-rood.
Een aantal complottheorieeen zijn er om door de leugens van de propaganda heen te kijken. Dat zou dus de kleur blauw? (positief) moeten krijgen. Er zijn natuurlijk ook complottheorieen die niet veel om te lijf hebben zoals Elvis of 2Pac maar die zijn neutraal.
Hoe je er dus bij komt dat ze voor jou donkerrood zijn is mij een raadsel..
Ik zet deze op donkerrood omdat sommige voorbeelden uit deze categorie een heel erg nadelig en zelfs destructief effect hebben voor niet alleen een kleine maar grote groep mensen, wereldwijd zelfs.

Deze twee complottheorieën zorgen ervoor dat wat mij betreft het een gevaarlijk categorie is:

- Globalwarming
- Anti-vaccinatie
En het specifieke voorbeeld van propaganda voor oorlog heeft geen nadelig en zelfs destructief effect opgeleverd voor pak em beet een groep als het Iraakse volk?

Hele volken in een oorlog storten en een land totaal vernietigen lijkt mij toch wel even een paar overtredende trappen van kritische ouders die hun kinderen niet in willen spuiten met gif of mensen die vraagtekens plaatsen bij de invloed van de mens op het veranderen van de temperatuur op Aarde......

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 07 jan 2018, 20:46

Mypos schreef: En het specifieke voorbeeld van propaganda voor oorlog heeft geen nadelig en zelfs destructief effect opgeleverd voor pak em beet een groep als het Iraakse volk?
Dat hele Irak gebeuren was inderdaad zeer donker rood ja.
kritische ouders die hun kinderen niet in willen spuiten met gif
Ziektes die vrijwel uitgeroeid waren komen weer op door het anti-vaccinatie-complotdenken. Het aantal doden door deze desinformatie stijgt. Dus gevaarlijk.
of mensen die vraagtekens plaatsen bij de invloed van de mens op het veranderen van de temperatuur op Aarde......
Zolang het bij vraagtekens blijft, maar machtige mensen in deze wereld torpederen obv desinformatie alle acties die nodig zijn.
Laat ik onze vriend Trump als voorbeeld geven.
Gevaarlijk dus.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 07 jan 2018, 20:58

Determinist schreef:
Mypos schreef: En het specifieke voorbeeld van propaganda voor oorlog heeft geen nadelig en zelfs destructief effect opgeleverd voor pak em beet een groep als het Iraakse volk?
Dat hele Irak gebeuren was inderdaad zeer donker rood ja.
kritische ouders die hun kinderen niet in willen spuiten met gif
Ziektes die vrijwel uitgeroeid waren komen weer op door het anti-vaccinatie-complotdenken. Het aantal doden door deze desinformatie stijgt. Dus gevaarlijk.
of mensen die vraagtekens plaatsen bij de invloed van de mens op het veranderen van de temperatuur op Aarde......
Zolang het bij vraagtekens blijft, maar machtige mensen in deze wereld torpederen obv desinformatie alle acties die nodig zijn.
Laat ik onze vriend Trump als voorbeeld geven.
Gevaarlijk dus.
Ben het met je eens dat die acties van Trump gevaarlijk zijn. Dat is gewoon een losgeslagen projectiel. Maar ik denk dat er zeker vraagtekens te zetten zijn bij de opwarming van de Aarde en de invloed van de mens daarin. Neemt niet weg dat ik zelf ook een groot voorstander ben van klimaatafspraken aangezien het voor geld vergiftigen van onze planeet natuurlijk belachelijk is. Het probleem daarin is mi meer dat grote multinationals zoveel lobbypower, geld en macht hebben dat dat moeilijk te stoppen is. Dat vind ik dan weer veel gevaarlijker dan vraagtekens zetten bij de manmade global warming.

Wat betreft vaccinaties ben ik groot voorstander van niet of nauwelijks vaccineren van je kinderen.

En propaganda van overheden is mi sowieso al veel gevaarlijker omdat de meeste mensen dat zonder meer geloven en vertrouwen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 07 jan 2018, 21:09

Mypos schreef:Maar ik denk dat er zeker vraagtekens te zetten zijn bij de opwarming van de Aarde en de invloed van de mens daarin.
...
Wat betreft vaccinaties ben ik groot voorstander van niet of nauwelijks vaccineren van je kinderen.
I rest my case.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 07 jan 2018, 21:17

Determinist schreef:
Mypos schreef:Maar ik denk dat er zeker vraagtekens te zetten zijn bij de opwarming van de Aarde en de invloed van de mens daarin.
...
Wat betreft vaccinaties ben ik groot voorstander van niet of nauwelijks vaccineren van je kinderen.
I rest my case.
Welke case? Er zijn hele goeie boeken geschreven met prima argumenten om niet te vaccineren...Ik heb ook meerdere vrienden die hun kinderen niet hebben laten vaccineren.

Er zijn mi geen keiharde bewijzen dat vaccinatie uberhaupt werkt. Maar dat is voor een ander topic.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Witte wel » 07 jan 2018, 21:29

Zo blijkt het niet eenvoudig overeenstemmingen te verkrijgen omdat diverse, vanuit de individuele persoon uit, meningen afwijken en daardoor ook de classificering anders is per persoon.
Leuke discussie overigens en Mypos je ziet wel je eerste ingeving was niet correct. Er volgt een leuke inhoudelijke discussie zoals je ziet. ;P!
Toch blijft voor het inschatten van betrouwbaarheid bij nieuwsberichten het moeilijk dit te kunnen toetsen. En voor iemand die alles goed uit kan spitten en daarvoor de tijd en/ of mogelijkheid heeft zou dat geen probleem moeten zijn maar de doorsnee burger heeft daar de tijd niet voor. Als deze een dagelijkse krant leest gaat deze er vanuit dat de berichtgeving kloppend is en baseert daar conclusies op. Zo kunnen er enorme dwalingen ontstaan in geloofwaardigheid en betrouwbaarheid maar wat nog belangrijker is de actie/ reactie van het volk.
Het volk kan nu eenmaal niet altijd vertrouwen op de overheid. Dat blijkt maar al te meer uit de huidige situatie in de VS. Het is goed dat mensen verstandiger gaan worden en beter gaan nadenken over actualiteiten maar ik denk dat daarvoor een voedingsbodem moet voorzien worden. Er zullen ook op dit gebied kartrekkers moeten opstaan om de variabele mediamisleidingen te gaan bekritiseren op overtuigende wijze. Dat moet kunnen zonder roeptoetermentaliteit, daar ben ik van overtuigd maar zal niet gemakkelijk zijn. Er komt altijd weer een commerciële kant om de hoek kijken en ook hierbij is dat het geval. Niet zozeer dat het corrigeren en informeren zoveel zou kosten maar de bestaande kanalen zijn vaak zo goed afgedekt door commercie zoals advertenties, sponsoring en belangenverstrengeling, dat daar moeilijk doorheen valt te prikken. Een eenvoudig voorbeeldje hiervan is de orjana sponsoring bij niburu.com. Orjana zit vaak geïntegreerd in berichtgevingen en verwijzingen daarin. Als je fakenews verspreider niburu.com wil aanpakken dan moet je orjana.com ook kunnen trotseren. En dat wordt dan wat lastiger.
Dit is echter maar een voorbeeldje maar zo zijn er enorm veel verstrengelingen in de media waardoor het mediakanaal op zich een enorme rugdekking verkrijgt. Ook als uit een sub-wetenschappelijke bron wordt geput maar deze wel verstrengeling kent dan wordt dat moeilijk dit te weerleggen. Een enkeling krijg je dan wel overtuigd maar niet de grote massa en, het is niet anders, deze kent een enorm schapengedrag.
Dus dat is moeilijk.

De twee voorbeelden, global warming en anti-vacinatie, die werden gegeven zullen een grote massa moeten verkrijgen in welke richting dan ook gestuurd te worden. Als een president dan de global warming as BS betiteld en zijn vrouw de belangen van de farmaceutische industrie vernoemd bij vaccinatie dan zal het moeilijk worden mensen te overtuigen van het tegendeel.

Overigens als een president zich uitspreekt tegen een theorie zoals global warming, spreken we dan nog wel over een complot. Of een complot tegen een complot. Raken we dan niet het spoor bijster vraag ik mij af.
Laatst gewijzigd door Witte wel op 07 jan 2018, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Witte wel » 07 jan 2018, 21:48

Mypos schreef:Er zijn hele goeie boeken geschreven met prima argumenten om niet te vaccineren....
Hier heb je wel een punt Mypos maar in de lectuur waarnaar jij verwijst daar staat vaak veel inhoudelijkheid betreffende de overige stoffen, toegevoegde aan het werkzame vaccin, welke het vaccin compleet en bruikbaar maken. Dat daarin een verscheidenheid aan kwaliteit en risico's in mee tellen dat is dan niet zo bekend maar wel realiteit. Een hogere kwaliteit medicijn geeft minder nevenwerkingen maar is ook vaak vele malen duurder.
Wat belangrijker is te bekijken hoeveel en hoelang een bepaald medicijn getest is en op wat voor personen. Kijk het is makkelijk te zeggen dat ouderen een bepaald griepvaccin niet verdragen en daardoor sterven en dat er jaarlijks normaal gesproken al een bepaalde hoeveelheid ouderen sterven aan griep en daardoor je argument instabiel wordt. Het HPV vaccin daar heb ik zelf mijn twijfels over. Het vaccin is te kort op de markt en tekort en niet uitvoerig genoeg getest. Gebleken is ook dat de betrouwbaarheid van het toegepaste vaccin niet de beoogde betrouwbaarheid kende maar daarin behoorlijk afweek. Mijn eigen dochter heeft deze vaccinatie ook niet gekregen. Maar de overige wel omdat het risico te groot is in onze huidige samenleving.
Ziektes die hier allang uitgestorven waren komen weer terug, vaak door migratiestromingen, en daar zitten we niet op te wachten en moeten we blijven uitroeien. Alleen de voorzichtigheid blijft wel altijd geboden. Daarmee ben ik het helemaal met je eens. Er wordt nogal eens gewijzigd in medicatie door kostenafweging bij verzekeraars, wat de kwaliteit van het medicament in gevaar brengt.
En daar gaan we weer, de commercie.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 08 jan 2018, 07:46

Mypos schreef: Welke case? Er zijn hele goeie boeken geschreven met prima argumenten om niet te vaccineren...Ik heb ook meerdere vrienden die hun kinderen niet hebben laten vaccineren.

Er zijn mi geen keiharde bewijzen dat vaccinatie uberhaupt werkt.
Het is gewoonweg bizar hoe het mogelijk is pure feiten te ontkennen.

Vaccinatie is 1 van de meest invloedrijke technologieën op het menselijk welbevinden uit de menselijke geschiedenis. Een triomf die zijn weerga niet kent.
Geen keiharde bewijzen? Deze uitspraak staat op de schaal van stompzinnigheid wat mij betreft gelijk aan de uitspraak "de aarde is plat".

De laatste uitspraak is onschuldig. Mensen denken maar een end weg...

Maar ontkenning van pure feiten en dan ook nog bewust jezelf, je kinderen en anderen in gevaar brengen vanwege eigen onkunde feiten van fabels te kunnen onderscheiden is niet alleen betreurenswaardig onnozel, maar ronduit gevaarlijk.

gusteman

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door gusteman » 08 jan 2018, 09:31

Determinist schreef:
Mypos schreef: Welke case? Er zijn hele goeie boeken geschreven met prima argumenten om niet te vaccineren...Ik heb ook meerdere vrienden die hun kinderen niet hebben laten vaccineren.

Er zijn mi geen keiharde bewijzen dat vaccinatie uberhaupt werkt.
Het is gewoonweg bizar hoe het mogelijk is pure feiten te ontkennen.

Vaccinatie is 1 van de meest invloedrijke technologieën op het menselijk welbevinden uit de menselijke geschiedenis. Een triomf die zijn weerga niet kent.
Geen keiharde bewijzen? Deze uitspraak staat op de schaal van stompzinnigheid wat mij betreft gelijk aan de uitspraak "de aarde is plat".

De laatste uitspraak is onschuldig. Mensen denken maar een end weg...

Maar ontkenning van pure feiten en dan ook nog bewust jezelf, je kinderen en anderen in gevaar brengen vanwege eigen onkunde feiten van fabels te kunnen onderscheiden is niet alleen betreurenswaardig onnozel, maar ronduit gevaarlijk.
:post: [wave2]

Het komt telkens weer op hetzelfde neer:

You can educate the ignorant ... but you can't fix stupid.

gusteman

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door gusteman » 08 jan 2018, 10:04

Er steekt trouwens een mooi voorbeeld van nep-nieuws in het artikel dat in het OT wordt aangehaald.
Of dit opzettelijk zo is gebeurd om de lezer erop te wijzen hoe makkelijk het is om nep-nieuws te verspreiden (wat in de lijn van de strekking van het artikel zou liggen), toevallig is gebeurd doordat het artikel het resultaat zou zijn van knip- en plak werk en er iets over het hoofd werd gezien, of toch opzettelijk is gebeurd doordat ook dit artikel echt nep-nieuws zou zijn (je weet maar nooit) ... daar kan ik me nu niet over uitspreken wegens te weinig informatie op dit ogenblik.

Wat ik wel weet is dat dit mij onmiddellijk opviel tijdens het lezen ... vraag me af of ook anderen dit hebben opgemerkt.
Resultaten van onderzoek naar gezondheid belanden overdreven en vervalst in media
3 jan 2018

Onderzoekers van de Universiteit van Leiden wogen de waarde van wetenschapsnieuws over gezondheid.
Onder hen hoogleraar wetenschapscommunicatie Ionica Smeets en onderzoeker van wetenschapsjournalistieke broodjes aap Peter Burger. Ze constateerden dat media een voorkeur hebben voor overdreven persberichten van universiteiten en dat ze die domweg overschrijven. De bevindingen zijn boeiend, maar leiden de aandacht af van de fundamentele wetenschapskritiek die sinds 2005 een rol speelt in de discussie over wetenschappelijke integriteit binnen de wetenschap zelf.

De Leidse onderzoekers beoordeelden 129 persberichten over onderzoek van Nederlandse universiteiten en universitaire medische centra die in 2015 werden uitgebracht. Ze vergeleken de conclusies uit de persberichten met die van de onderzoekers zelf om te bepalen of ze te kort door de bocht gingen door die te overdrijven. Vervolgens bekeken ze of overdreven persberichten tot meer overdreven berichtgeving in de media leidt.

Negen op tien overdreven conclusies in persberichten belanden in pers
Op basis van de door hen onderzochte berichten, constateren de Leidse onderzoekers dat 20% van de persberichten en 29% van de mediaberichten over de onderzoeken uit die persberichten overdrijving bevatten. In zulke gevallen is de conclusie aangezet of wordt van een associatie - een slechts statistisch verband - een direct verklarende causale relatie gemaakt. Eventuele gezondheidsadviezen bleken in 7% van de persberichten overdreven. Nieuwsberichten scoorden in 10% van de gevallen op overdrijving van adviezen. Als een persbericht overdreef, dan belandde diezelfde overdrijving in maar liefst 92% van de berichten in de media over het betreffende 'nieuws'.

Ioannidis' conclusie - op basis van gedegen statistisch onderzoek - luidde dat er vrijwel geen deugend onderzoek is. Het is misschien wijzer pas in tweede instantie te wijzen op het feit dat zulk rommelig onderzoek ook nog eens overdreven wordt verkocht door de wetenschapsmarketeers van universiteiten
Hier (stukje tekst in het rood) verwijst het artikel naar een persoon/conclusie waarvan geen enkel spoor is terug te vinden in de rest van het artikel wat daaraan voorafgaat. Er wordt echter wel gewezen op de degelijkheid van een onderzoek ..... zonder dat de lezer dit zelf kan verifiëren.

Dat lijkt mij een heel hoog nep-nieuws gehalte te hebben. :wink:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 08 jan 2018, 10:51

Determinist schreef:
Mypos schreef: Welke case? Er zijn hele goeie boeken geschreven met prima argumenten om niet te vaccineren...Ik heb ook meerdere vrienden die hun kinderen niet hebben laten vaccineren.

Er zijn mi geen keiharde bewijzen dat vaccinatie uberhaupt werkt.
Het is gewoonweg bizar hoe het mogelijk is pure feiten te ontkennen.

Vaccinatie is 1 van de meest invloedrijke technologieën op het menselijk welbevinden uit de menselijke geschiedenis. Een triomf die zijn weerga niet kent.
Geen keiharde bewijzen? Deze uitspraak staat op de schaal van stompzinnigheid wat mij betreft gelijk aan de uitspraak "de aarde is plat".

De laatste uitspraak is onschuldig. Mensen denken maar een end weg...

Maar ontkenning van pure feiten en dan ook nog bewust jezelf, je kinderen en anderen in gevaar brengen vanwege eigen onkunde feiten van fabels te kunnen onderscheiden is niet alleen betreurenswaardig onnozel, maar ronduit gevaarlijk.
Het is heel duidelijk dat de opmars van de hygienische omstandigheden van de mens gelijk loopt met het teruglopen van ziektes. Je kunt alle grafieken erop nakijken. Dus die zogenaamde triomf die zijn weerga niet kent bestaat niet.

Verder wordt er notabene toegegeven door RIVM medewerkers dat bv zoiets als de griepprik weinig tot 0 werkzaamheid heeft. Er is geen bewijs voor dat deze werkt maar toch is het een miljoenenindustrie en worden mensen bang gemaakt om hem toch maar te nemen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 08 jan 2018, 10:56

gusteman schreef:
Determinist schreef:
Mypos schreef: Welke case? Er zijn hele goeie boeken geschreven met prima argumenten om niet te vaccineren...Ik heb ook meerdere vrienden die hun kinderen niet hebben laten vaccineren.

Er zijn mi geen keiharde bewijzen dat vaccinatie uberhaupt werkt.
Het is gewoonweg bizar hoe het mogelijk is pure feiten te ontkennen.

Vaccinatie is 1 van de meest invloedrijke technologieën op het menselijk welbevinden uit de menselijke geschiedenis. Een triomf die zijn weerga niet kent.
Geen keiharde bewijzen? Deze uitspraak staat op de schaal van stompzinnigheid wat mij betreft gelijk aan de uitspraak "de aarde is plat".

De laatste uitspraak is onschuldig. Mensen denken maar een end weg...

Maar ontkenning van pure feiten en dan ook nog bewust jezelf, je kinderen en anderen in gevaar brengen vanwege eigen onkunde feiten van fabels te kunnen onderscheiden is niet alleen betreurenswaardig onnozel, maar ronduit gevaarlijk.
:post: [wave2]

Het komt telkens weer op hetzelfde neer:

You can educate the ignorant ... but you can't fix stupid.
Niet echt netjes.
Laatst gewijzigd door Mypos op 08 jan 2018, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 08 jan 2018, 11:33

Ad hominem opmerkingen zijn niet erg netjes Mypos.
Hou je bij de inhoud.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door taigitu » 08 jan 2018, 11:49

Bestrijding van nepnieuws moet geen vals alibi gaan vormen
06 januari 2018.

In Duitsland is een omstreden antinepnieuwswet ingevoerd, die ervoor moet zorgen dat gebruikers van sociale media niet moedwillig worden misleid, waardoor ze bijvoorbeeld verkeerde keuzes maken tijdens een verkiezing. Het is ook een middel tegen smaad, laster en vuilspuiterij.

De wet, met de weinig sexy naam Netzwerkdurchsuchungsgesetz, stelt commerciële bedrijven als Facebook en Twitter in staat om zelf te beoordelen wat zij grensoverschrijdend internetgedrag vinden. Dat is nogal een merkwaardige ontwikkeling: we hebben een rechter die zulks moet toetsen, hij of zij beoordeelt wat wel of niet toelaatbaar is. Niet de ceo of de callcentermedewerker van een commerciële instelling, die zich laat leiden door de publieke opinie.

In plaats van gedachten en uitspraken te censureren, is het veel beter om proactief op internet te rechercheren of die een wet hebben overtreden, en dus genoeg munitie bieden aan het Openbare Ministerie voor een strafzaak.

Nepnieuws is een onmiskenbaar probleem. Maar de bestrijding hiervan moet geen vals alibi vormen om politieke tegenstanders monddood te maken. Dat is niet alleen kwaadaardig maar ook naïef. Want ideologieën verdwijnen niet door ze te verdonkeremanen.

Alles bij de bron; AD
https://privacynieuws.nl/nieuwsoverzich ... olumn.html
Hoever zijn we in Nederland in vergelijking met Duitsland met hun
antinepnieuwswet....? Het kan meer inzicht geven hoe deze wet gaat werken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie