Plannen om nepnieuws aan te pakken

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gast1

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Gast1 » 15 jan 2018, 09:49

Excuses, ik doelde op 'genetische modificatie/manipulatie'.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Tammy » 20 jan 2018, 13:20

Afbeelding

Facebook laat gebruikers bepalen welke nieuwsbronnen betrouwbaar zijn .

Facebook gaat meer doen om nepnieuws tegen te gaan. Topman Mark Zuckerberg meldt in een bericht op zijn eigen pagina dat hij gebruikers gaat vragen om nieuwsbronnen te beoordelen. Berichten uit bronnen die breed worden vertrouwd, krijgen dan voorrang boven berichten uit omstreden bronnen.
Zuckerberg schrijft: "Er is te veel sensatiezucht, desinformatie en polarisatie in de wereld. Dankzij sociale media kunnen mensen informatie sneller dan ooit verspreiden en als we dit probleem niet gericht aanpakken, maken we het alleen maar erger."
Facebook kiest ervoor om gebruikers zelf te laten selecteren welke bronnen betrouwbaar zijn. Dat is volgens Zuckerberg objectiever dan een beoordeling door Facebook zelf of door deskundigen. Gebruikers zal daarom worden gevraagd of ze bepaalde nieuwsbronnen kennen en zo ja, of ze die geloofwaardig vinden.

Lees HIER het volledige artikel.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Weet niet of dit nu zo'n goed idee is. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door gusteman » 20 jan 2018, 14:48

Tammy schreef:
20 jan 2018, 13:20
Weet niet of dit nu zo'n goed idee is. [think]
Je bent wel heel erg "politiek correct" hier, lieve Tammy; je bent echt veel te braaf voor deze wereld. :wink:

Het voorstel van Zuckerberg is ronduit belachelijk.
Je kan net zo goed vragen aan de roddelpers om controle uit te oefenen op het roddelen. :roll:
Wat is dat toch voor onzin?

Ik heb een goede raad voor Zuckerberg: het is zinloos om een probleem aan te pakken door dezelfde werkwijze toe te passen die het probleem deed ontstaan.

Mag ie daar even over nadenken vooraleer nog eens een statement te maken. :mrgreen:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 20 jan 2018, 15:56

Tammy schreef:
20 jan 2018, 13:20
Afbeelding

Facebook laat gebruikers bepalen welke nieuwsbronnen betrouwbaar zijn .

Facebook gaat meer doen om nepnieuws tegen te gaan. Topman Mark Zuckerberg meldt in een bericht op zijn eigen pagina dat hij gebruikers gaat vragen om nieuwsbronnen te beoordelen. Berichten uit bronnen die breed worden vertrouwd, krijgen dan voorrang boven berichten uit omstreden bronnen.
Zuckerberg schrijft: "Er is te veel sensatiezucht, desinformatie en polarisatie in de wereld. Dankzij sociale media kunnen mensen informatie sneller dan ooit verspreiden en als we dit probleem niet gericht aanpakken, maken we het alleen maar erger."
Facebook kiest ervoor om gebruikers zelf te laten selecteren welke bronnen betrouwbaar zijn. Dat is volgens Zuckerberg objectiever dan een beoordeling door Facebook zelf of door deskundigen. Gebruikers zal daarom worden gevraagd of ze bepaalde nieuwsbronnen kennen en zo ja, of ze die geloofwaardig vinden.

Lees HIER het volledige artikel.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Weet niet of dit nu zo'n goed idee is. [think]
Het lijkt mij zeker wel een goed idee. Wie zou dit anders moeten bepalen? Media zijn niet te vertrouwen, politiek ook niet en het bedrijfsleven ook niet.

Dit lijkt mij de meest betrouwbare manier.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door univers » 20 jan 2018, 16:00

Het lijkt mij zeker wel een goed idee. Wie zou dit anders moeten bepalen? Media zijn niet te vertrouwen, politiek ook niet en het bedrijfsleven ook niet.
Wie wel?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 20 jan 2018, 16:04

univers schreef:
20 jan 2018, 16:00
Het lijkt mij zeker wel een goed idee. Wie zou dit anders moeten bepalen? Media zijn niet te vertrouwen, politiek ook niet en het bedrijfsleven ook niet.
Wie wel?
Het antwoord is kort en zeer simpel: jezelf.

Waarom moeten we anderen het werk laten doen om ons nieuws te brengen die klopt?
laten we die laag gewoon weg strippen, want dat is nergens voor nodig. De enige die belang heeft bij correcte informatie, dat ben je zelf.
En waarom zou je dan die verantwoordelijkheid bij anderen leggen.

Als je belang hecht aan informatie die klopt, dan moet je je filter voor onzin inschakelen en je informatie checken.

Maar daar zijn blijkbaar hele volksstammen te lui voor. Ze willen hapklare brokken, maar zelf koken ho maar.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Tammy » 20 jan 2018, 16:16

Determinist schreef:
Waarom moeten we anderen het werk laten doen om ons nieuws te brengen die klopt?
laten we die laag gewoon weg strippen, want dat is nergens voor nodig. De enige die belang heeft bij correcte informatie, dat ben je zelf.
En waarom zou je dan die verantwoordelijkheid bij anderen leggen.

Als je belang hecht aan informatie die klopt, dan moet je je filter voor onzin inschakelen en je informatie checken.
Ok, maar hoe weet je zeker dat je informatie klopt ?
Stel je leest iets en checkt 10 bronnen die je betrouwbaar acht.
Maar wie zegt dat die bronnen ook echt betrouwbaar zijn ?
Hoe kom je daar in vredesnaam achter ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 20 jan 2018, 16:19

Tammy schreef:
20 jan 2018, 16:16
Determinist schreef:
Waarom moeten we anderen het werk laten doen om ons nieuws te brengen die klopt?
laten we die laag gewoon weg strippen, want dat is nergens voor nodig. De enige die belang heeft bij correcte informatie, dat ben je zelf.
En waarom zou je dan die verantwoordelijkheid bij anderen leggen.

Als je belang hecht aan informatie die klopt, dan moet je je filter voor onzin inschakelen en je informatie checken.
Ok, maar hoe weet je zeker dat je informatie klopt ?
Stel je leest iets en checkt 10 bronnen die je betrouwbaar acht.
Maar wie zegt dat die bronnen ook echt betrouwbaar zijn ?
Hoe kom je daar in vredesnaam achter ?
Precies. Het is totaal onmogelijk om al het nieuws helemaal tot de bodem toe uit te gaan pluizen. Daarom lijkt mij een algemene deler erg handig. Er zijn altijd wel mensen die iets uit gaan pluizen. Dat kunnen ze dan bij de comments zetten zodat andere mensen ook weer wijzer worden.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 20 jan 2018, 16:20

univers schreef:
20 jan 2018, 16:00
Het lijkt mij zeker wel een goed idee. Wie zou dit anders moeten bepalen? Media zijn niet te vertrouwen, politiek ook niet en het bedrijfsleven ook niet.
Wie wel?
De meeste mensen. :peace:

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 20 jan 2018, 16:26

Mypos schreef:
20 jan 2018, 16:19
Tammy schreef:
20 jan 2018, 16:16
Ok, maar hoe weet je zeker dat je informatie klopt ?
Stel je leest iets en checkt 10 bronnen die je betrouwbaar acht.
Maar wie zegt dat die bronnen ook echt betrouwbaar zijn ?
Hoe kom je daar in vredesnaam achter ?
Precies. Het is totaal onmogelijk om al het nieuws helemaal tot de bodem toe uit te gaan pluizen. Daarom lijkt mij een algemene deler erg handig. Er zijn altijd wel mensen die iets uit gaan pluizen. Dat kunnen ze dan bij de comments zetten zodat andere mensen ook weer wijzer worden.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Soms kom je veel tegenstrijdige informatie tegen.
Het uitpluizen van anderen is helemaal niets op tegen. Maar ook dat uitpluizen moet je niet direct aannemen.

Het beste is om trachten meerdere bronnen te raadplegen die in beginsel al verschillende uitgangspunten hanteren.
De voor en tegenstanders van een claim bijvoorbeeld. Kijk naar discussies tussen deze partijen. Lees boeken van de een en ook van de ander.

Ben je van niets zeker, dan is de beste houding: ik weet het niet en daarom kan ik geen mening vormen en daarom onthoud ik mij van commentaar.
Dat is de eerlijkste manier.

Maar ook dat is lastig voor mensen. Zelfs als ze er niets van weten willen ze toch hun plasje erover doen. Vaak tot in het belachelijke.
En als ze gewezen wordt op onjuiste informatie die aantoonbaar is, ontkent men het en gaat lekker verder met het doorgeven van deze info.

Lastig om tegen jezelf te zeggen dat je het fout had. Liever doorgaan met de onzin dan toegeven dat het niet klopt.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Tammy » 20 jan 2018, 16:30

Mypos schreef:
recies. Het is totaal onmogelijk om al het nieuws helemaal tot de bodem toe uit te gaan pluizen. Daarom lijkt mij een algemene deler erg handig. Er zijn altijd wel mensen die iets uit gaan pluizen. Dat kunnen ze dan bij de comments zetten zodat andere mensen ook weer wijzer worden.
Daar is iets voor te zeggen een algemene deler zeg maar.
Maar die moet wel objectief zijn.
Bijvoorbeeld politiek.
Stel je hebt iemand uit de linkse hoek die alles wat rechts is aan verhalen neerzet als fout en ook alleen maar dat soort artikelen laat zien.
Zelfde natuurlijk uit de rechtse hoek naar links.

Hoe krijg je mensen die neutraal zijn in berichtgevingen ?
Die dus allebei de kanten van de pannenkoek laten zien wat herman50 eerder zo treffend zei en niet 1 kant ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Tammy » 20 jan 2018, 16:31

Determinist schreef:
Het beste is om trachten meerdere bronnen te raadplegen die in beginsel al verschillende uitgangspunten hanteren.
De voor en tegenstanders van een claim bijvoorbeeld. Kijk naar discussies tussen deze partijen. Lees boeken van de een en ook van de ander.
Dat is de beste oplossing . ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 20 jan 2018, 16:43

Een graadmeter om te zien of iemand daadwerkelijk meerdere bronnen raadpleegt is als ze argumenten gebruiken voor een claim waarvan diegene denkt: aha got ya !!

Als je dan een tegenargument geeft waar diegene niet op gerekend heeft en het lastig vindt om daar een gedegen tegenreactie op te geven dan lijkt het erop dat diegene zich niet echt heeft bezig gehouden met het onderwerp. Want veel argumenten en tegenargumenten en reacties en tegenreacties zijn overal te vinden. Iemand die echt genoeg bronnen nagaat, is alle argumenten en tegenargumenten tegen gekomen en heeft dus meer parate kennis dan diegene die alleen naar 1 bron heeft gekeken of alleen naar bronnen uit hetzelfde kamp heeft gekeken.

Het beste is dan te verwijzen naar een discussie of een boek of een artikel whatever die deze argumenten bespreekt. En kom dan terug met je argumenten. Die zijn dan namelijk beter geïnformeerd.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 20 jan 2018, 16:58

Tammy schreef:
20 jan 2018, 16:31
Determinist schreef:
Het beste is om trachten meerdere bronnen te raadplegen die in beginsel al verschillende uitgangspunten hanteren.
De voor en tegenstanders van een claim bijvoorbeeld. Kijk naar discussies tussen deze partijen. Lees boeken van de een en ook van de ander.
Dat is de beste oplossing . ;P!
Dat zou ideaal zijn maar totaal niet praktisch natuurlijk. Je kunt niet bij elk willekeurig feitje even wat boeken gaan lezen.

Voor het algemene nieuws vind ik de oplossing wat FB nu doet de beste.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door univers » 20 jan 2018, 20:21

Lastig om tegen jezelf te zeggen dat je het fout had
Daar heb ik totaal geen moeite mee.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Tammy » 21 jan 2018, 05:22

IK ook niet Univers.
Als ik merk dat ik achteraf fout zit met iets zeg ik dat ook.

Mee eens Mypos dat het niet te doen is bij elk nieuwtje , maar wat je interesseert wel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 14 feb 2018, 12:02

https://nos.nl/artikel/2216782-nepnieuw ... igers.html

De Eu wil ons nu gaan vertellen met behulp van 10 vrijwilligers wat nepnieuws is en wat echt nieuws is....

Gelukkig kunnen we op de EU vertrouwen om ons te leiden in deze informatie wereld....

Plaats reactie