H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Tammy » 17 jan 2018, 10:34

Met je eens Gusteman.
Ook het bericht van herman50 dat er nu grof geld word aangeboden laat zien hoe belachelijk dit allemaal is geworden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 17 jan 2018, 11:02

gusteman schreef:
17 jan 2018, 09:03
Wat moeder Terry zegt is klaar en duidelijk, zelf zou ik er durven aan toevoegen:
een vorm van racisme zien in de foto van het kind met een T-shirt met daarop de betreffende "kreet" is het product van een zieke geest.
De verontwaardiging zou horen die richting uit te gaan, en niet naar de H&M winkels.
Ik kan het hier helemaal mee eens zijn!
Yep, en dat sluit ik inderdaad af met een uitroepteken.
We dienen ons sowieso af te vragen waar we mee bezig zijn en hoe vaak hebben we het er -in het algemeen- al over gehad?

Een van de vele voorbeelden is de casus Charlie Hebdo in Parijs.
Wat de aanleiding van de aanslag destijds was, behoeft geen verder betoog.
Hoe velen schreven niet wereldwijd de leus "Je suis Charlie" ...?
Ik heb mij daar nooit aan geconformeerd, omdat ik het met 'Charlie' niet eens was en nog steeds niet ben.
Je zou het ook zieke geesten kunnen noemen die dat waar anderen in 'geloven' of 'aanbidden' op dergelijke wijze belachelijk maken.
Laat die mensen toch ...

Het zijn zieke geesten die anderen belachelijk maken om hun huids- of haarkleur, of op geslacht, of afwijkingen in hun uiterlijk.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Witte wel » 17 jan 2018, 23:39

Maar die zieke geesten gaan wel een dominerende factor spelen in onze samenleving en zal enkel intensiveren.
Of dat we daar vrolijk van gaan worden betwijfel ik ten zeerste.
[think] [think] [think]
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 18 jan 2018, 09:17

Momenteel volg ik samen met mijn vrouw (je krijgt de groeten) de serie 'Madmen' op Netflix.
Speelt zich af begin 60-er jaren.
Imponerend en heel erg herkenbaar, daar ik ook een accountmanager ben.
Ik 'ken' de zieke geesten ...

Ik durf te beweren dat die zieke geesten onze samenleving al tijden intensiveren.

gusteman

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door gusteman » 18 jan 2018, 09:51

Even voor de duidelijkheid: kan ik van jullie aub een definitie krijgen van wat jullie precies bedoelen met "zieke geesten"?

Ik zet er hier alvast bij wat ik zelf bedoelde met zieke geesten in mijn reactie.
gusteman schreef:
17 jan 2018, 09:03
... een vorm van racisme zien in de foto van het kind met een T-shirt met daarop de betreffende "kreet" is het product van een zieke geest.
Met "zieke geest" doelde ik op het gegeven dat iemand, vanuit één of ander taboe, restrictie, indoctrinatie of andere beïnvloeding, een onjuiste conclusie verbindt aan één of ander (uiterlijk) gedrag.
Voorbeeld: een jong meisje loopt op de stoep, gekleed in een diep uitgesneden bloes en minirok. iemand die hierop het commentaar geeft "ja, die vraagt er wel om aangerand te worden" getuigt van een zieke geest.
Ander voorbeeld: iemand die elke priester beschouwt als een pedofiel omdat al heel wat priesters werden betrapt op pedofiel gedrag getuigt van een zieke geest.

Gast1 gaf een reactie met verwijzing naar de omschrijving "zieke geest"; hij verwees hierbij onder andere naar het magazine Charlie Hebdo en liet dit volgen door een verwijzing naar "zieke geesten".
Gast1 schreef:
17 jan 2018, 11:02
We dienen ons sowieso af te vragen waar we mee bezig zijn en hoe vaak hebben we het er -in het algemeen- al over gehad?

Een van de vele voorbeelden is de casus Charlie Hebdo in Parijs.
Wat de aanleiding van de aanslag destijds was, behoeft geen verder betoog.
Hoe velen schreven niet wereldwijd de leus "Je suis Charlie" ...?
Ik heb mij daar nooit aan geconformeerd, omdat ik het met 'Charlie' niet eens was en nog steeds niet ben.
Je zou het ook zieke geesten kunnen noemen die dat waar anderen in 'geloven' of 'aanbidden' op dergelijke wijze belachelijk maken.
Laat die mensen toch ...

Het zijn zieke geesten die anderen belachelijk maken om hun huids- of haarkleur, of op geslacht, of afwijkingen in hun uiterlijk.
Charlie Hebdo is een satirisch weekblad dat de bedoeling heeft de hypocrisie in de maatschappij aan de kaak te stellen.
Hierbij wordt niet belachelijk gemaakt wat anderen geloven of aanbidden, wordt niemand belachelijk gemaakt op basis van huids- of haarkleur, of op geslacht, of afwijkingen in hun uiterlijk.
Charlie Hebdo neemt mensen op de korrel op basis van hun gedrag en wat ze verkondigen; dat is een uiting van kritische beschouwing maar allerminst vertoon van een zieke geest.

Dus blijft onduidelijk wie Gast1 nu precies bedoelt met "zieke geesten".

Witte wel reageerde ook met een verwijzing naar "zieke geesten"
Witte wel schreef:
17 jan 2018, 23:39
Maar die zieke geesten gaan wel een dominerende factor spelen in onze samenleving en zal enkel intensiveren.
Of dat we daar vrolijk van gaan worden betwijfel ik ten zeerste.
[think] [think] [think]
Nu is de vraag: verwijst Witte wel naar de "zieke geesten" waar ik het in eerste instantie over had ..... of slaat de verwijzing op datgene wat Gast1 schreef over Charlie Hebdo, wat in feite een misvatting is?

Ook hier is onduidelijk naar wie Witte wel verwijst.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door univers » 18 jan 2018, 10:00

Ik heb een vraagje, 'wat verstaat men onder zieke geest?".
Iemand die ze niet allemaal op een rijtje heeft?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door gusteman » 18 jan 2018, 10:29

univers schreef:
18 jan 2018, 10:00
Ik heb een vraagje, 'wat verstaat men onder zieke geest?".
Iemand die ze niet allemaal op een rijtje heeft?
Ja, beste univers, een goeie vraag is dat wel.
Ik heb al een omschrijving gegeven van wat ik bedoelde en je zou inderdaad kunnen zeggen dat iemand die op dergelijke manier redeneert "ze niet allemaal op een rijtje heeft".

Met "een zieke geest" wordt doorgaans verwezen naar denkpatronen die niet coherent/samenhangend zijn maar die gestuurd worden vanuit één of andere vorm van perversie.
Zoals bijvoorbeeld mensen die alles wat te maken heeft met seksualiteit verderfelijk vinden, tot en met de intimiteit tussen twee geliefden.
Of mensen die alles haten wat kan omschreven worden als "communisme".
Of ook leden van de Ku Klux Klan maar ook diegenen die mensen verachten omdat zij bijvoorbeeld lid zijn van de Vrijmetselaars.

Heel vaak zal je merken dat er sprake is van een zieke geest wanneer mensen een bepaalde kritiek hebben op een fenomeen maar dat dan blijkt dat die kritiek niet is gefundeerd op degelijke argumenten maar er gewoon gekomen is doordat zij zelf een verwrongen beeld hebben van het fenomeen.

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 18 jan 2018, 12:10

gusteman schreef:
18 jan 2018, 09:51
Charlie Hebdo is een satirisch weekblad dat de bedoeling heeft de hypocrisie in de maatschappij aan de kaak te stellen.
Hierbij wordt niet belachelijk gemaakt wat anderen geloven of aanbidden, wordt niemand belachelijk gemaakt op basis van huids- of haarkleur, of op geslacht, of afwijkingen in hun uiterlijk.
Dat is dan geheel vanuit jouw beschouwingswijze gezien.
Ik deel die mening van jou allerminst:

Afbeelding

... en noem dit 'zieke geesten' ...

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 18 jan 2018, 13:15

gusteman schreef:
18 jan 2018, 09:51
Gast1 schreef:
17 jan 2018, 11:02
We dienen ons sowieso af te vragen waar we mee bezig zijn en hoe vaak hebben we het er -in het algemeen- al over gehad?

Een van de vele voorbeelden is de casus Charlie Hebdo in Parijs.
Wat de aanleiding van de aanslag destijds was, behoeft geen verder betoog.
Hoe velen schreven niet wereldwijd de leus "Je suis Charlie" ...?
Ik heb mij daar nooit aan geconformeerd, omdat ik het met 'Charlie' niet eens was en nog steeds niet ben.
Je zou het ook zieke geesten kunnen noemen die dat waar anderen in 'geloven' of 'aanbidden' op dergelijke wijze belachelijk maken.
Laat die mensen toch ...

Het zijn zieke geesten die anderen belachelijk maken om hun huids- of haarkleur, of op geslacht, of afwijkingen in hun uiterlijk.
Dus blijft onduidelijk wie Gast1 nu precies bedoelt met "zieke geesten".
Ben ik écht zo onduidelijk dan?
Ik heb het voor jou maar weer eens geaccentueerd met een kleurtje.

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 18 jan 2018, 13:30

gusteman schreef:
18 jan 2018, 10:29
univers schreef:
18 jan 2018, 10:00
Ik heb een vraagje, 'wat verstaat men onder zieke geest?".
Iemand die ze niet allemaal op een rijtje heeft?
Ja, beste univers, een goeie vraag is dat wel.
Ik heb al een omschrijving gegeven van wat ik bedoelde en je zou inderdaad kunnen zeggen dat iemand die op dergelijke manier redeneert "ze niet allemaal op een rijtje heeft".

Met "een zieke geest" wordt doorgaans verwezen naar denkpatronen die niet coherent/samenhangend zijn maar die gestuurd worden vanuit één of andere vorm van perversie.
Mijn vraag waarop ik waarschijnlijk weer geen antwoord op ga krijgen, is of het door mij geplaatste plaatje pervers is.
Zo niet, dan is het in jouw optiek geen zieke geest die deze illustratie gecreëerd heeft.
Nu jouw vraag:
gusteman schreef:
18 jan 2018, 09:51
Even voor de duidelijkheid: kan ik van jullie aub een definitie krijgen van wat jullie precies bedoelen met "zieke geesten"?
Ik gaf daarop al een antwoord met voorbeelden.
Wanneer ik de zaken voor mijzelf op een rijtje zet, dan denk ik dat ik vaker in het verleden een 'zieke geest' heb gehad.
Nu kan ziek tijdelijk of permanent zijn.
Ik denk dat het bij mij tijdelijk was en dat mijn geest 'verstoort' was.
Bij degenen waarbij de 'zieke geest' permanent of chronisch is, is de geest 'gestoord'.

Maar ook hier dient men vanuit een referentiekader te beredeneren.
Voor vele mensen met een andere overtuiging zijn hun opponenten 'gestoord'.
Ik kan me heel gemakkelijk voorstellen dat moslims en moslima dat vinden van tekenaars zoals Chalie Hebdo.
Wie zich dat niet kan voorstellen dient eens goed na te denken over haar/zijn conditionering.
Andersom is dat precies hetzelfde, hoewel 'wij' niet meer zo snel te kwetsen zijn, omdat we onze 'overtuiging' (lees: 'geloof') steeds meer aan het verliezen zijn.

Dus ... 'zieke geest'?

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 18 jan 2018, 13:35

De volgende voor de hand liggende reactie zal zijn dat er weer in zeven talen gezwegen wordt, of dat het allemaal offtopic is.
Het is allemaal voor mij herkenbaar:

Deugdelijk beargumenteerde reacties, antwoorden of tegenspraak waarbij schijnfeiten fundamenteel en essentieel worden weerlegd, blijken door -in het algemeen bedoelt- ego's niet geapprecieerd, getolereerd en gebillijkt te worden en zo gaat dat al sinds mensenheugenis ...

Ach ...........................

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 18 jan 2018, 18:27

Niet dat ik er iets mee heb hoor, maar ik kwam dit citaat terloops tegen: Lukas 23 : 34

En Jezus zeide: "Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen."

Ik denk dat ik het roerend met die Lukas -wie het dan ook moge zijn- eens ben.
Sterker nog, de mens is de weg volledig ende volstrekt kwijt en volgt enkel zijn onverstand.
Op die enkeling na dan. :mrgreen:

Ah, prima die smiley's zo. ;P!

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 22 jan 2018, 19:15

Gast1 schreef:
18 jan 2018, 13:35
De volgende voor de hand liggende reactie zal zijn dat er weer in zeven talen gezwegen wordt ...
Zoals ik al schreef :mrgreen:
Ik ben de enige die nog deelneemt aan deze discussie. :rolfl:

Refererend aan de post van goeiegouweguus:
gusteman schreef:
18 jan 2018, 09:51
Charlie Hebdo is een satirisch weekblad dat de bedoeling heeft de hypocrisie in de maatschappij aan de kaak te stellen.
Hierbij wordt niet belachelijk gemaakt wat anderen geloven of aanbidden, wordt niemand belachelijk gemaakt op basis van huids- of haarkleur, of op geslacht, of afwijkingen in hun uiterlijk.
Ik illustreerde al een 'grappig voorbeeldje'.

Mij rijst nu toch de vraag of dergelijke grappen ook met negers mogen ... "nee "nee "nee
Je mag zelfs het woord 'neger' niet in de mond nemen.
Zwarte Piet mag zelfs al niet meer.
Scholen moeten plots af van namen zoals bijvoorbeeld de Amsterdamse J.P. Coenschool, vanwege het koloniaal verleden ... maar Charlie Hebdo werd geëerd ende gelauwerd met 'Je suis Charlie' ...
De schaamte voorbij ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door univers » 22 jan 2018, 21:09

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Determinist » 23 jan 2018, 07:41

Ideeën moeten IMHO altijd belachelijk kunnen worden gemaakt.
Een idee die niet tegen kritiek of satire kan, is gevaarlijk.

Laat nu religie een idee zijn die inderdaad niet goed tegen satire kan.
De enige oplossing is net zo lang satire er tegen aan gooien dat de aanhangers van een idee daar murw van worden en een olifantshuid hebben gekweekt.
Wellicht zien ze dan in dat het slechts een idee is.

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 23 jan 2018, 08:11

Determinist schreef:
23 jan 2018, 07:41
Ideeën moeten IMHO altijd belachelijk kunnen worden gemaakt.
Een idee die niet tegen kritiek of satire kan, is gevaarlijk.
Wellicht dat woorden zoals respect, eerbied, fatsoen, beschaafd- en beleefdheid dan naar de prullenbak verwezen kunnen worden?
Jij kunt je hier dus in vinden?:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Determinist » 23 jan 2018, 09:36

Gast1 schreef:
23 jan 2018, 08:11
Wellicht dat woorden zoals respect, eerbied, fatsoen, beschaafd- en beleefdheid dan naar de prullenbak verwezen kunnen worden?
Zekers niet.

Wellicht is dat het probleem wel, dat een idee van iemand gelijk staat aan de persoon zelf.
Het lijkt wel dat als je het oneens bent met iemand dat je dan tegen deze persoon moet zijn, deze persoonlijk moet aanvallen. Deze als de vijand zien.

Je hebt respect, eerbied, fatsoen, beschaafd- en beleefdheid over personen.
Maar geen respect voor eventuele ideeën die deze personen hebben.
Respect voor het recht op eigen ideeën. Geen respect voor de ideeën zelf.

Ik wordt er persoonlijk een beetje moe van dat ik maar respect moet hebben voor de idiootste ideeën die mensen mogen hebben.
Nee, de ideeën zijn ronduit belachelijk, stompzinnig en het ik nul komma nul respect voor. En dat zal ik ze laten weten ook.
Maar met respect voor de persoon. Nooit ad hominem.

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 23 jan 2018, 11:12

Determinist schreef:
23 jan 2018, 09:36
Gast1 schreef:
23 jan 2018, 08:11
Wellicht dat woorden zoals respect, eerbied, fatsoen, beschaafd- en beleefdheid dan naar de prullenbak verwezen kunnen worden?
Zekers niet.

Wellicht is dat het probleem wel, dat een idee van iemand gelijk staat aan de persoon zelf.
Het lijkt wel dat als je het oneens bent met iemand dat je dan tegen deze persoon moet zijn, deze persoonlijk moet aanvallen. Deze als de vijand zien.

Je hebt respect, eerbied, fatsoen, beschaafd- en beleefdheid over personen.
Maar geen respect voor eventuele ideeën die deze personen hebben.
Respect voor het recht op eigen ideeën. Geen respect voor de ideeën zelf.

Ik wordt er persoonlijk een beetje moe van dat ik maar respect moet hebben voor de idiootste ideeën die mensen mogen hebben.
Nee, de ideeën zijn ronduit belachelijk, stompzinnig en het ik nul komma nul respect voor. En dat zal ik ze laten weten ook.
Maar met respect voor de persoon. Nooit ad hominem.
Okay ende interessant.
Dank voor de reactie.
Ik 'arresteer' deze tekst even en kom er zeker nog op terug. :wink:

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 23 jan 2018, 17:51

Determinist schreef:
23 jan 2018, 09:36
Wellicht is dat het probleem wel, dat een idee van iemand gelijk staat aan de persoon zelf.
Nee hoor.
Determinist schreef:
23 jan 2018, 09:36
Het lijkt wel dat als je het oneens bent met iemand dat je dan tegen deze persoon moet zijn, deze persoonlijk moet aanvallen. Deze als de vijand zien.
Wederom "nee "nee

Bij Charlie Hebdo is het een heel team die achter de illustraties staan en na de aanslag zelfs hele bevolkingsgroepen.
Kijk, ik veroordeel die aanslag uiteraard wel. Dat behoeft geen enkel betoog.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat legio 'andersgelovigen' zich gekrenkt voelen door dat 'idee' van die persoon, dat team en die gehele bevolkingsgroepen.

Dat 'idee' van die persoon, dat team en die gehele bevolkingsgroepen laat dit beslist niet zien:
Determinist schreef:
23 jan 2018, 09:36
Je hebt respect, eerbied, fatsoen, beschaafd- en beleefdheid over personen.
Opnieuw:
Determinist schreef:
23 jan 2018, 09:36
Maar geen respect voor eventuele ideeën die deze personen hebben.
Respect voor het recht op eigen ideeën. Geen respect voor de ideeën zelf.
Dus de plaatjes die ik getoond heb, moeten volgens jou kunnen?
Ik heb daar nog geen reactie op gekregen.
Is dat respect, eerbied, fatsoen, beschaafd- en beleefdheid over personen?
Determinist schreef:
23 jan 2018, 09:36
Ik wordt er persoonlijk een beetje moe van dat ik maar respect moet hebben voor de idiootste ideeën die mensen mogen hebben.
Nee, de ideeën zijn ronduit belachelijk, stompzinnig en het ik nul komma nul respect voor. En dat zal ik ze laten weten ook.
Ik ben je hier kwijt geraakt, wellicht omdat ik een drukke dag had.
Wat bedoel je Determinist?
Determinist schreef:
23 jan 2018, 09:36
Maar met respect voor de persoon. Nooit ad hominem.
Respect is een beetje een vreemd woord.
Respect betekent aanzien, eerbied of waardering en ziehier, wat betekent het nou echt?
Ik heb respect voor andermens eigendommen en mensen kan ik waarderen.
Een tekenaar die dergelijke perversiteiten tekent zoals het eerst plaatje -de vader, zoon en heilige geest-, daar kan ik geen waardering voor hebben.
Een team die dat ondersteunt om het te publiceren, daar kan ik geen waardering voor hebben.
Gehele bevolkingsgroepen die zich met zo'n team associeert, daar kan ik geen waardering voor hebben.

Ik blijf het ronduit hartstikke onbeschoft vinden, maar dat komt omdat ik misschien tot een uitstervend ras behoor.

Plaats reactie