H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door taigitu » 14 jan 2018, 18:33

H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Afbeelding

De modeketen Hennes & Mauritz heeft zijn zeventien winkels in Zuid-Afrika dichtgedaan om verdere vernielingen te voorkomen.
Gisteren werden verschillende filialen aangevallen door mensen die daarmee wilden betogen tegen een racistisch overgekomen reclamefoto.

Het gaat om de afbeelding van een donker jongetje die een shirt draagt met de tekst 'coolest monkey in the jungle'.
Demonstranten richtten vernielingen aan in H&M-winkels in Pretoria, Sandton, East Rand en Johannesburg.
Om verdere problemen te voorkomen, heeft H&M besloten de deuren van al zijn filialen in Zuid-Afrika dicht te houden tot het protest is geluwd.

Zwaar onder vuur

De foto, die op de website van H&M stond, levert het bedrijf al ruim een week problemen op.
Rapper The Weeknd verbrak zijn banden met de modeketen en op sociale media kwam H&M zwaar onder vuur te liggen
omdat de foto racistisch zou zijn.

De moeder van het uit Zweden afkomstige jongetje op de foto zag zich genoodzaakt het voor het bedrijf op te nemen
en sprak in een Facebook-post over een 'zinloos probleem'. "Dit is één van de honderden outfits die mijn zoon droeg tijdens
de fotoshoot. Stop met die onnodige kritiek."

Via de link is een korte video te zien:

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/hm- ... m-modefoto
Ik vraag me aft welke 'monkey' deze beslissing heeft genomen.
Of zou die gedacht hebben... 'negatieve aandacht is ook aandacht'....
Ik kan begrijpen dat de moeder niet deze aandacht zit te wachten en het zo 'kleiner' probeert te maken.
Het is haar zoontje dat via deze fotoshoot en reclame in de 'picture' is.
Hoe ervaart dat jochie dit 'lawaai'..... Leuk zal het niet voor hem zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door herman50 » 15 jan 2018, 07:26

wel eens van de 3 O`s gehoord? ,,Onachtzaamheid ,,Onwetendheid, ,Onnadenkendheid.... wat zijn we -nouja- allemaal toch heilege boontjes of is dat ook iets van tegenwoordig :peace:
....verder fijne dag ....
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Tammy » 15 jan 2018, 18:51

Ik reageer morgen hierop, heb er wel wat over te vertellen over dit onderwerp.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Tammy » 16 jan 2018, 12:22

Allereerst het laatste nieuws hierover:

Afbeelding
Moeder Terry Mango en haar zoontje.


Ouders H&M-modelletje verhuizen na ophef om trui.

Een foto op de website van modeketen H&M maakte de afgelopen week flink de tongen los. Op de foto was een donker jongetje te zien die een trui droeg met de tekst: 'Coolest monkey in the Jungle'. Hierdoor ontstond wereldwijde ophef omdat het racistisch zou zijn. Deze discussie ging zo ver, dat de ouders van het twee-jarige jongetje, Liam, zelfs hebben besloten te verhuizen. 

,,Ons normale gezinsleven staat behoorlijk op zijn kop", vertelt vader Frank in de Britse ontbijtshow 'This Morning'. ,,Het is belangrijk dat mensen begrijpen dat Liam nog heel jong is en dat we ook nog andere kinderen hebben die we willen beschermen."

Het modemerk haalde het kledingstuk uit de rekken nadat het van racisme werd beticht. Vele celebrities lieten van zich horen: basketbalspeler LeBron James repostte de foto waarop het jonge model een kroon droeg en rapper P Diddy veranderde de tekst in 'Coolest king in the world'. Zanger The Weeknd verbrak zijn contacten met de modeketen.

In de Britse ontbijtshow vertelden zijn ouders vanochtend dat Liam heel veel modelklussen doet en dat hij het ontzettend leuk vindt. Zijn vader, Frank Mango: ,,Hij is een hele enthousiaste en energieke jongen. Hij vindt het geweldig om te poseren." 

Over de commotie zeggen beide ouders dat ze het onnodig vinden. Eerder liet moeder Terry zich al uit op social media over de toestand en zei niet te begrijpen waar iedereen zich zo druk om maakt. ,,Een zwart kind is een kind en een aap is een dier. Racisten en slachtoffers van racisme denken daar blijkbaar anders over, maar ik behoor tot geen van beide groepen. Er bestaat ook een merk met de naam 'Bathing Ape', waarom wordt daar niets van gezegd? Zij werken ook met kindermodellen.”

'Ik weet wat racisme is'

Vandaag voegt ze toe: ,,Liam wordt altijd gestyled door professionele mensen en heeft tientallen outfits op een dag aan. Ik heb niet gezien dat hij de trui aanhad op die dag. Als ik het wel gezien had, dan had ik er waarschijnlijk niets op aangemerkt. Ik zie gewoonweg de connectie niet. Ik zie mijn zoon Liam, die model staat voor een trui en die trui heeft toevallig het woord 'aap' erop. Ik weet wat racisme is. Ik ben zelf ook wel eens uitgescholden voor 'aap' en mijn reactie was toen hetzelfde als de reactie van de wereld nu. Maar dat het op een trui staat betekent niet meteen dat het racistisch is." Ze voegt toe dat ze de hele discussie graag achter zich wil laten en dat ze hoopt dat iedereen elkaars mening over racisme respecteert. 
Liam zelf is zich totaal niet bewust van de commotie om zijn fotoshoot. Terry:  ,,Hij ziet zijn foto wel overal verschijnen online, maar hij vindt zichzelf een superster."

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Tammy » 16 jan 2018, 12:31

Ik denk dat de wereld eens naar die moeder moet luisteren.
Want wat je nu ziet gebeuren is belachelijk en over the top.
Winkels plunderen met geweld omdat je het niet eens bent met een foto ?

Kom nou toch, dit heeft niks meer met protesteren te maken maar met figuren die teveel vrije tijd hebben en rellen om het rellen.
Als je de foto niet vind kunnen stuur je een brief naar de directie.
En je besluit meteen om niks meer te kopen in die winkels.
Maar je gaat niet winkels slopen.

Die moeder ziet geen racisme in die foto.
Maar tegenwoordig word alles onder een vergrootglas gelegd, ik heb het vaker geschreven.
De wereld is knettergek aan het worden.
Wat is het volgende ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door herman50 » 16 jan 2018, 13:00

helemaal eens Tammy, al zou je al zeggen ,,kalm nou effe joh ,,ia het gelijk ,o ben je er ook zo een,,,, helaas krijgen dit soord ´dingen´overal de aandacht , dat trekt dan weer anderen aan die het ´misbruiken´,,,,, fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Tammy » 16 jan 2018, 13:09

Dat zeg je goed herman50 dat woordje misbruiken.
Want dat zie je steeds vaker.
Het is gewoon rotzooi trappen in plaats van normaal te reageren.
Ben het helemaal met je eens.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Susan » 16 jan 2018, 17:19

Wie dit 'Coolest monkey in the Jungle' ergens op drukt, had wel eens beter na mogen denken waar voor het dan gebruikt zou worden.
In dit geval dus op kleding, maar zou het óók zoveel ophef veroorzaakt hebben indien men een blank blond jongetje of meisje als model er voor
genomen zou hebben? Ik vraag het me af...
Maar dit was vragen om ellende volgens mij, dit had men kunnen bedenken van te voren dat het niet erg slim is om dat op kinderkleding te zetten.
( ook niet voor volwassenen vind ik, nogal dom zo'n opdruk, maar goed dat is mijn smaak...)
Ik ben het natuurlijk niet eens met de overtrokken reacties waardoor alles kort en klein geslagen werd, dat schijnt er echter ' bij te horen' tegenwoordig.
En ik kan me indenken dat de ouders er echt niet zo'n punt van maken, al zou het zo kunnen zijn dat geld vermoedelijk ook mee speelt...om niet te hard tegen die ontwerper/bedrijf te willen reageren..?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 16 jan 2018, 17:33

Tja, wellicht is het dan eens handig om te bestuderen wat er nog meer voor 'geweldige teksten' op shirts en dergelijken ge(zeef)drukt is.
Je houdt het niet voor mogelijk ...

En toch ... [doh]

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Witte wel » 16 jan 2018, 18:31

Het is net als bij de Zwarte Pieten discussie. Als lompe schapen draaft men achter elkaar aan en zelf even nadenken is er niet bij.
Het knulletje is zich nergens van bewust en denkt zelfs dat hij nu een beroemdheid is.
Wederom het lompe leeghoofdig kuddegedrag. Nederland met de Zwarte Pieten kolder was dus geen uitzondering. De gehele wereld lijkt nu te trippen.
Ushi kan ook al niet meer volgens Wendy van Dijk. Zou men nu ook als racistisch zien. Waar gaan we naar toe zeg.
Afbeelding
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 16 jan 2018, 18:40

Exact Witte wel, by the way ... had je gezien dat ik je een PM had gestuurd?
Op11 jan 2018, 08:44 uur.
Volgens mij is deze PM wel geopend ... :wink:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Witte wel » 16 jan 2018, 18:43

Jazeker maar ik denk ik stoor niet want je bent aan het spitten.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Tammy » 16 jan 2018, 18:45

Witte wel schreef:
De gehele wereld lijkt nu te trippen.
Ushi kan ook al niet meer volgens Wendy van Dijk. Zou men nu ook als racistisch zien. Waar gaan we naar toe zeg.
Ja waar gaan we naar toe, dat vraag ik me ook af Witte wel.
Netflix heeft sinds 1 Januari alle seizoenen van Friends op zijn lijst staan.
Las ergens dat dat nu niet meer zou kunnen zo'n serie, is te wit ????? :shock:

Hoezo te wit ?
Ik keek niet naar die serie in die tijd maar wel naar de Cosby Show en Fresh Prince of Bel Air met Will Smith.
Daar kwam geen blanke in voor, iedereen was donker gekleurd hoor.
Maar dat kan dan wel maar Friends niet ?

Hieronder de link naar dat stuk in de NRC waarom Friends nu niet meer gemaakt kon worden als het in deze tijd was.
Is meer dan alleen een witte cast zeggen ze.
Alles moet zo correct zijn tegenwoordig, het word gewoon eng.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hagelwitte acteurs.

Maar ze zouden ook niet allemaal meer wit zijn. „Dit is de schaduwzijde van nostalgische cultuur”, vertelt mediawetenschapper Dan Hassler-Forest van de Universiteit Utrecht. Friends, maar ook Lord of The Rings en Star Wars „zijn exponenten van een samenleving waarin de witte mens regeert, waar heteroseksualiteit vanzelfsprekend en normatief is”. Hassler-Forest: „Tegenwoordig kan een televisiezender niet meer komen aanzetten met een nieuwe sitcom met alleen maar hagelwitte acteurs. Twitter zou uit zijn dak gaan.” Kijk maar naar succesvolle komedies als Master of None, Blackish en Insecure.
De vraag is hoe lang we Friends nog kunnen blijven vergeven, zegt hoogleraar Smith. Humoristisch politiek incorrect moet kunnen, vindt de hoogleraar. „Maar het is een hele dunne lijn of dat met de tijd meegaat.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/07/wi ... b-a1584104

<<<<<<<<<<<<

Wat interesseert Twitter mij nu.
En hoelang we Friends nog kunnen blijven vergeven ?
Please hou eens op zeg. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 16 jan 2018, 18:47

Witte wel schreef:
16 jan 2018, 18:43
Jazeker maar ik denk ik stoor niet want je bent aan het spitten.
Ik ben al gestoord dus storen kan niet meer, you're welcome :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door univers » 16 jan 2018, 19:47

Ik ben al gestoord
Loop je ervoor bij de dokter? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Witte wel » 16 jan 2018, 20:40

Als je te wit bent of heteroseksueel dan tel je eigenlijk niet meer mee in de film en televisie wereld.
Je moet homofiel (liefst wat overtuigend), lesbisch (liefst met wat seksuele uitingen), donker getint en drank of drugs verslaaft zijn of een lange neus hebben.
Dan pas je in het media plaatje en anders zal je niet veel bereiken in deze wereld.
En zo is het, en niet anders.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door herman50 » 17 jan 2018, 07:51

en dan krijg je dit ;;

Er lijkt een run te ontstaan op de ’Coolest monkey in the jungle’-trui waarover zoveel ophef bestaat. Het ’collectors item’ wordt voor astronomische bedragen aangeboden op Ebay.


„Zeldzaam!”, zo luidt de verleidende tekst bij een advertentie, waarop twee biedingen zijn uitgebracht. De hoogste bieder wil omgerekend 1.738 euro betalen. Op een andere advertentie wordt ruim €1500 geboden, terwijl sommige hoodies ’slechts’ honderden euro’s dreigen op te leveren.

H&M haalde de trui vorige week maandag uit de winkels, na beschuldigingen van racisme. Daarna ging het los: activisten in Zuid-Afrika sloopten meerdere winkels, belangenclubs waren ontstemd en de winkelketen moest met de billen bloot.
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/opmerke ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 17 jan 2018, 07:55

univers schreef:
16 jan 2018, 19:47
Ik ben al gestoord
Loop je ervoor bij de dokter? :mrgreen:
Yep.

Gast1

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door Gast1 » 17 jan 2018, 07:56

Witte wel schreef:
16 jan 2018, 20:40
Als je te wit bent of heteroseksueel dan tel je eigenlijk niet meer mee in de film en televisie wereld.
Je moet homofiel (liefst wat overtuigend), lesbisch (liefst met wat seksuele uitingen), donker getint en drank of drugs verslaaft zijn of een lange neus hebben.
Dan pas je in het media plaatje en anders zal je niet veel bereiken in deze wereld.
En zo is het, en niet anders.
Yep.

gusteman

Re: H&M doet winkels Zuid-Afrika dicht na rellen om modefoto

Bericht door gusteman » 17 jan 2018, 09:03

Naar mijn mening, en ik hecht behoorlijk veel waarde aan mijn eigen mening, is dit de meest zinvolle reactie betreffende dit onderwerp
Over de commotie zeggen beide ouders dat ze het onnodig vinden. Eerder liet moeder Terry zich al uit op social media over de toestand en zei niet te begrijpen waar iedereen zich zo druk om maakt. ,,Een zwart kind is een kind en een aap is een dier. Racisten en slachtoffers van racisme denken daar blijkbaar anders over, maar ik behoor tot geen van beide groepen. Er bestaat ook een merk met de naam 'Bathing Ape', waarom wordt daar niets van gezegd? Zij werken ook met kindermodellen.”
Wat moeder Terry zegt is klaar en duidelijk, zelf zou ik er durven aan toevoegen: een vorm van racisme zien in de foto van het kind met een T-shirt met daarop de betreffende "kreet" is het product van een zieke geest. De verontwaardiging zou horen die richting uit te gaan, en niet naar de H&M winkels.

Meer aandacht hoeft er echt niet aan besteed te worden want hoe meer aandacht zoiets krijgt, hoe hoger het vuur zal oplaaien en hoe erger het zal worden.

Plaats reactie