Maak van schrijven een apart vak op school

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Tammy » 24 jan 2018, 04:54

'Je hoofd wordt een trage computer als je niet genoeg schrijft'.


Maak van schrijven op de basisschool een apart vak, in plaats van het bij 'taal' onder te brengen. Met die boodschap meldt het Platform Handschriftontwikkeling zich vandaag, op de internationale dag van het handschrift, in Den Haag bij de Tweede Kamer.
In een petitie vraagt het platform aandacht voor het schrijven met de hand, iets dat in het digitale tijdperk steeds minder wordt gedaan.
Dit soort handschriften moeten leraren op de basisschool ontcijferen:

Afbeelding
Het handschrift van een 11-jarige.

Aartje Schoemaker is oud-docent en zet zich in voor het Platform Handschriftontwikkeling. "We krijgen van leerkrachten veel handschriften opgestuurd die echt onleesbaar zijn. Die leerlingen krijgen hierdoor een lager cijfer voor hun proefwerk. Dat is zo zonde", legt ze uit. "Als je op de basisschool echt goed leert schrijven, dan heb je daar je hele leven plezier van."

Afbeelding
Het handschrift van een 14-jarige.

Steeds meer scholen geven iPad-onderwijs, we sturen elkaar nauwelijks nog handgeschreven brieven en zelfs het boodschappenlijstje wordt vaak in een app gemaakt. Toch blijft goed leren schrijven voor kinderen van groot belang, benadrukt Schoemaker.
"Het is heel belangrijk voor je hersenontwikkeling. Door te schrijven worden er in je hersenen allemaal verbindingen gelegd, tussen je linker- en rechterhersenhelft bijvoorbeeld. Je kunt je beter concentreren, je fijne motoriek verbetert en je kunt sneller denken. Iemand die nauwelijks schrijft kun je vergelijken met een trage computer", stelt Schoemaker.

Afbeelding
Het handschrift van een 17-jarige.

Behalve dat handschriftontwikkeling een apart vak moet worden, wil het platform ook dat er meer cito-onderzoek naar schrijven wordt gedaan. Bovendien betekent meer aandacht voor schrijven op de basisschool volgens het platform ook meer aandacht voor schrijven op de pabo.

Collegezaal .

"Uit diverse onderzoeken blijkt dat schrijven belangrijk en goed is voor de hersenontwikkeling van kinderen", legt Schoemaker uit. "En dat geldt trouwens niet alleen voor kinderen. Uit onderzoek onder studenten blijkt ook dat de studenten die notities met de hand maakten de informatie beter konden onthouden dan de studenten die op een laptop werkten."
"De huidige generatie studenten kan zo snel typen dat ze bijna letterlijk overschrijven wat gezegd wordt", zei Paul Kirschner, hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit, vorig jaar tegen Nieuwsuur. "Maar zo gaat informatie het ene oor in en er via je tien vingers weer uit. Je hersenen verwerken het niet."

Wie daarentegen schrijft, maakt een motorisch geheugenspoor waardoor een uitgebreider patroon van hersenactiviteit kan plaatsvinden. "Wie overtypt wat de docent zegt, hoeft niet meer samen te vatten of te parafrasen", zei Kirschner. "Terwijl dat juist heel belangrijk is. Als je iets in je eigen woorden opschrijft, dan doe je er iets mee en daardoor onthoud je het veel beter."

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Tammy » 24 jan 2018, 04:56

Een apart vak op school voor schrijven.
Wie had dat ooit gedacht.
Maar als ik dit artikel lees is het wel de hoogste tijd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door univers » 24 jan 2018, 07:18

Een apart vak op school voor schrijven.
Vroeger, (heb je hem weer) kreeg je een cijfer op je rapport voor het schrijven.
Je begon op een lei. en dan kreeg je een schrift met lijnen, waar je tussen moest schrijven.
Tegenwoordig leren ze chinese tekens. onleesbaar.
Als ik zo het handschrift ziet van die kinderen, konden wij als 6, 7 jarige toen beter schrijven dan nu.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door herman50 » 24 jan 2018, 07:30

wil me der wel bij aansluiten, me de opmerking dat ik een neef heb -nu denk tegen de 50- die schrijft als een kleuter ,, maar is wel pastor ,dus zal wel meer moeten schrijven, maar dit is echt nodig ,, en ja Uni in die ouwe tijd deed je je best om een goed cijfer te krijgen ,,, heel normaal toch ...fijne dag nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Tammy » 25 jan 2018, 13:32

Univers schreef:
Vroeger, (heb je hem weer) kreeg je een cijfer op je rapport voor het schrijven.
Je begon op een lei. en dan kreeg je een schrift met lijnen, waar je tussen moest schrijven.
Ach verhip dat herinner ik me ineens.
Niet de lei maar het mooi schrijven tussen de lijntjes enz.
Ik weet niet herman50 of je veel moet schrijven als pastor, maar als dat wel zo is heeft niemand daar dan ooit iets van gezegd ?
Wat bedoel je precies met kleuterniveau ?
De grammatica of de hanepootjes ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door herman50 » 25 jan 2018, 14:04

hanepootjes ...fijne namiddag nog tesaam ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Tammy » 25 jan 2018, 14:11

Maar dan is het niet erg herman50. :mrgreen:
Heb je ooit een recept van een dokter gehad die met de hand geschreven was ?
Als ik dat zag vroeg ik me altijd af hoe de apothekerassistente in vredesnaam kon lezen welke pillen ik nodig had.
Die hanepoten waren gewoonweg niet te lezen.
Op dat gebied ben ik blij dat huisartsen en ziekenhuizen alles intypen nu via de computer.

Maar dat die dokters dat jarenlang hebben kunnen doen is echt onverantwoord geweest.
Daar stonden dokters ook om bekend trouwens.
Zoveel geleerd op hoog niveau maar niet gewoon duidelijk kunnen schrijven.
Blijft vreemd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door gusteman » 25 jan 2018, 15:03

BRON doorTammy geplaatst schreef:
24 jan 2018, 04:54
...
Als je iets in je eigen woorden opschrijft, dan doe je er iets mee en daardoor onthoud je het veel beter."
Kijk eens aan, het doet goed om zoiets te lezen. Ben ik toch goed bezig: niet zomaar een tekst die je hebt gelezen gaan knippen en plakken maar met je eigen woorden neer zetten wat je hebt gelezen.

Behalve natuurlijk wanneer een letterlijke tekst noodzakelijk is voor het goede begrip.

Ik ben er trouwens mee akkoord om van schrijven een apart vak te maken. In Vlaanderen is dit al altijd zo geweest en dat is het nu nog steeds, toch in het basisonderwijs. In het middelbaar onderwijs worden de leerlingen verondersteld te kunnen schrijven; ze moeten het wel kunnen want diegenen die het niet onder de knie hebben kunnen zelfs niet ingeschreven worden in het middelbaar onderwijs.

Bij de kleuters wordt er al werk van gemaakt, met "schrijfdans", een project waar kleuters leren mooi afgewerkte rondjes, krullen en lijntjes tekenen, in voorbereiding op het vormen van letters.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Tammy » 25 jan 2018, 15:46

Gusteman schreef:
Ik ben er trouwens mee akkoord om van schrijven een apart vak te maken. In Vlaanderen is dit al altijd zo geweest en dat is het nu nog steeds, toch in het basisonderwijs. In het middelbaar onderwijs worden de leerlingen verondersteld te kunnen schrijven; ze moeten het wel kunnen want diegenen die het niet onder de knie hebben kunnen zelfs niet ingeschreven worden in het middelbaar onderwijs.
Wat goed dat ze dat nog steeds doen in Vlaanderen Gusteman. :grin:
En ook dat ze anders geweigerd worden op de middelbare school.
Moeten ze dan eerst een test doen ?

Enig die "schrijfdans" die jij beschrijft, wat doen ze dat leuk daar op de scholen. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Gast1 » 25 jan 2018, 18:54

Ik denk dat 'schrijven' belangrijk is.
Goed voor de fijne motoriek en voor de creativiteit -bevat het woordje 'creatie'-.
Schrijven is goed voor het gevoel en de gevoeligheid en nee, ik heb niets opgezocht.
gusteman schreef:
25 jan 2018, 15:03
Bij de kleuters wordt er al werk van gemaakt, met "schrijfdans", een project waar kleuters leren mooi afgewerkte rondjes, krullen en lijntjes tekenen, in voorbereiding op het vormen van letters.
Heel mooi om te lezen en een erg mooi woord: 'schrijfdans'.

Ik kan mij het begin van mijn schrijven nog heel goed herinneren en dat wat ik hierboven schrijf, 'voelde' ik dan ook werkelijk.
Ik vond het prachtig iets met mijn vingers, mijn handen te scheppen.
Schrijven heeft mij mede gevormd.
Ik leerde met een inkt pen -ja, met zo'n potje in de rechterbovenhoek- schrijven en kreeg er 'gevoel' door.
Dat heeft vruchten afgeworpen want ik ben vrij snel daarna gaan tekenen en ik kon dat erg goed.
Ik kreeg later zelfs opdrachten om landhuizen en kastelen te tekenen, maar ook heb ik ooit een kalender getekend.
Vooral vogels kon ik erg goed tekenen met 'roodringpennen'

Iemand die goed kan tekenen, kan vaak ook mooi schrijven en dat doe ik nog steeds.

Op den duur denk ik dat het schrijven gaat verdwijnen.
Het 'slaan op toetsen' schept leesbare letters, maar we 'slaan', passend bij de groeiende gevoelloosheid van de moderne mens.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Tammy » 26 jan 2018, 10:44

Gast1 schreef:
Ik leerde met een inkt pen -ja, met zo'n potje in de rechterbovenhoek- schrijven en kreeg er 'gevoel' door.
Ja die inktpen, daar begon het voor mij ook mee. :grin:
Ik heb geen mooi handschrift maar wel stukken beter dan in het artikel te zien is.
En tekenen kan ik niet wat ik heel jammer vind.
Op den duur denk ik dat het schrijven gaat verdwijnen.
Het 'slaan op toetsen' schept leesbare letters, maar we 'slaan', passend bij de groeiende gevoelloosheid van de moderne mens.
Dat is mooi verwoord Gast1. ;P!
En ik denk dat je nog gelijk hebt ook.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Susan » 26 jan 2018, 11:56

Vroeger leerden we eerst met een potlood oefenen in de 1e klas (ik ging met 5 jaar al naar de lagere school zoals dat toen nog genoemd werd)
Daarna kwam de pen met inktpotje+inktlapje, soms ook een kroontjes pen en boven de 12 jaar een vulpen, géén balpoint.
Het goed en mooi leren schrijven moeten ze wat mij betreft nooit vervangen door op toetsjes te gaan drukken.

Ik heb nog steeds een belabberd handschrift, ben links en moest rechts leren schrijven, linkerhand werd mijn foute hand genoemd....mocht niks links doen want in de maatschappij was dat onhandig, alles was op rechtshandigheid ingesteld.
Bij hoge uitzondering mocht ik in blokletters schrijven, omdat de 'sturing' in mijn rechterhand zodanig slecht was, dat aan elkaar schrijven een regelrechte 'ramp' bleef.
Tekenen en schilderen was een favoriete bezigheid voor mij, dát ging mij ook wonderwel goed af en kreeg ook vaak hoge cijfers,
ik heb later ook les op school gehad van een kunstschilder, geweldig was dat.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door taigitu » 26 jan 2018, 12:02

Zelf heb ik op de lagere school ook schrijflessen gehad.
En ik kan nu ook goed leesbaar schrijven. Dat die lessen nu niet meer
worden gegeven is een armoede. Net zoals hoofdrekenen er blijkbaar
bij inschiet op de lagere school. Wat de artsen betreft ..... de uitdrukking
van 'je hebt het handschrift van een huisarts' zegt genoeg.
Ik geloof wel dat de mate van leesbaarheid van je handschrift gelinkt zou
kunnen worden aan de mate van creativiteit, en daardoor in mijn optiek
wat voor soort denker je bent. Een beelddenker kan (onbewust) het totale beeld
van een woord zien, de vorm van de samengevoegde letters als een creatie.
Een woorddenker zal meer op de betekenis van een woord letten en
daardoor aan het handschrift (onbewust) minder waarde toekennen.
Ook de snelheid van denken tussen die twee kan hierbij van invloed zijn?
Laatst gewijzigd door taigitu op 26 jan 2018, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Tammy » 26 jan 2018, 12:03

Wat leuk van die kunstschilder Susan. :grin:
Ik ken die verhalen van mensen die links zijn en grote problemen op school hadden .
Stom toch hoe men vroeger dacht.
Hoe doen ze dat trouwens nu op de scholen ?


Een kroontjes pen...............verhip ik zie het ineens weer voor me. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Tammy » 26 jan 2018, 12:06

Ik wist niet dat die huisartsen uitdrukking bestond Taigitu. :grin:
Maar het klopt wel.
Ik geloof wel dat de mate van leesbaarheid van je handschrift gelinkt zou
kunnen worden aan de mate van creativiteit, en daardoor in mijn optiek
wat voor soort denker je bent.
Dat is apart wat je zegt, nooit van gehoord.
Iets om over na te denken. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door taigitu » 26 jan 2018, 12:23

Tammy schreef:
26 jan 2018, 12:06
Ik geloof wel dat de mate van leesbaarheid van je handschrift gelinkt zou
kunnen worden aan de mate van creativiteit, en daardoor in mijn optiek
wat voor soort denker je bent.
Dat is apart wat je zegt, nooit van gehoord.
Iets om over na te denken. [think]
Wat is beelddenken
Denken in beelden betekent visueel-ruimtelijk leren


Beelddenken

Bij het denken aan het woord ‘BOOM’ zien de meeste mensen de letters B O O M verschijnen. Twee op de tien echter ziet geen letters maar het beeld van een echte boom. Compleet met takken, bladeren, en wellicht zelfs een vogelnestje. Kinderen en volwassenen die dat zien, zijn beelddenkers. Daar is op zich niets mis mee. Maar alle beelddenkers moeten dat beeld vertalen naar een woord om verder te kunnen. Dat kost natuurlijk tijd. Dat is de reden dat beelddenkers tijdens de lessen meer tijd nodig hebben bij het maken van een dictee of welke andere taak dan ook. Diezelfde beelden kunnen ook de aandacht afleiden. Het is namelijk best mogelijk dat een beelddenker kleine schattige vogelkuikentjes in dat nest ziet zitten en een moedervogel die heen en weer vliegt om de jonkies te voeden. Het zal duidelijk zijn dat in dat soort situaties de vertraging bij het omzetten in woorden oploopt.

Eén woord, meerdere betekenissen

Het is voor kinderen lastig om te begrijpen dat één woord meerdere beelden met zich mee kan brengen.
Moeder zegt: “Dit is een Labrador”. Het beelddenkende kind antwoordt: “Nee, mam, het is een hond”.

Altijd omzetten

Bij het lezen van een woord moet de beelddenker dat vertalen in een plaatje. Wanneer een beelddenker schrijft moet hij/zij de beelden vertalen in woorden. Dat voortdurend moeten omschakelen kost energie en tijd en is de reden dat niet-getrainde beelddenkers achterop raken tijdens de lessen en meer tijd nodig hebben voor het maken van opdrachten, proefwerken, enzovoorts. De benodigde opstapeling werkt ook niet positief mee. Want bij het verwerken van nieuwe informatie moet die altijd bij reeds bestaande informatie worden geplaatst.

‘Lege’ woorden


Een aantal woorden kan niet in een plaatje worden vertaald. Voorbeelden zijn de woorden nee, niet, geen, de, het, een en want. Beelddenkers slaan deze woorden dan ook vaak over wanneer zij een tekst lezen. Een beelddenker onthoudt namelijk in beelden. Hoe kun je iets onthouden als er geen beeld voor is?! Begrijpend lezen kan hierdoor voor de beelddenker erg lastig zijn. Bijvoorbeeld als de vraag wordt gesteld waarop het woord ‘omdat’ terug slaat?. Tijdens de training ‘Ik leer anders’ wordt geleerd ook deze ‘lege’ woorden om te zetten en op te slaan in plaatjes. Daardoor wordt het lezen en onthouden van de volledige tekst makkelijker!

Beelden vertalen in woorden

Welke moeder roept het niet: ‘Maak je kleren niet vuil!’ of ‘Houd je kleren schoon!’?

Een beelddenker zal direct een beeld proberen te vormen hoe niet-vuile kleren of hoe schone kleren er-uit-zien, om van daaruit pas iets met de oproep te (kunnen) doen. Het beeld van schone kleren is er direct. Maar…hoe zien niet-vuile kleren er eigenlijk uit?

Hoogbegaafd en beelddenker


Dat Albert Einstein een beelddenker was, weten niet veel mensen. Maar juist dat talent heeft hem aangezet tot zijn weergaloze theorieën en hem wereldberoemd gemaakt. Het idee voor zijn relativiteitstheorie viel hem te binnen op het moment dat hij zichzelf letterlijk op een lichtstraal zag reizen door de ruimte. Uitgaande van het gegeven dat als je met de snelheid van het licht mee rent met een lichtgolf je een staande golf zult zien. Hij zag zichzelf in een film, in beelden. Net als Einstein zijn veel beelddenkers (hoog)begaafd. Grote denkers zijn vaak beelddenkers, omdat zij beschikken over een sterke rechter hersenhelft die gekoppeld is aan een sterk analytisch vermogen in de linkerhersenhelft. Maar die linker hersenhelft ontwikkelt zich later. Zo komt het vaak voor dat grote denkers laatbloeiers waren op school.

Denken vanuit het totaalplaatje


De lessen op school worden logisch opgebouwd. Hoofdstukken worden bladzijde voor bladzijde behandeld in de richting van het totaalplaatje. Voor de meeste kinderen werkt deze aanpak. Maar niet voor beelddenkers. Beelddenkers werken andersom. Zij moeten eerst het totaalplaatje zien om van daaruit de verschillende onderdelen, die in een hoofdstuk aan de orde komen, te kunnen begrijpen. Een plaatje stukje voor stukje opbouwen, werkt voor een beelddenker verwarrend. De individuele stukjes gaan bij een beelddenker een eigen leven leiden en passen dan uiteindelijk niet in het totaalplaatje. Een beelddenker vindt het prettig om nieuwe informatie aan bestaande informatie te koppelen. In zijn hoofd zoekt hij/zij voortdurend naar koppelingen vanuit verschillende gezichtspunten. Dat noemen wij ruimtelijk, driedimensionaal denken.

Voorbeeld van een schoolles:

Les 1: De onderwijzer bespreekt het varken.

De beelddenker denkt: ‘Ik zag de film over Babe, het varkentje’. Hij stopt de informatie bij de film.

Les 2: De onderwijzer bespreekt de koe.

De beelddenker denkt: ‘Ze maken van koeien hamburgers bij Mc Donalds’. Bij Mc Donalds ziet hij ook clowns! Die informatie wordt dus met clowns en Mc Donalds gekoppeld.

Les 3: De onderwijzer bespreekt de kip.

De beelddenker denkt: ‘Mijn hond had een plastic speeltje dat eruit zag als een kip. Ik speel veel met mijn hond in de tuin’. De kip wordt gestopt bij de informatie over de hond en de tuin.

Na drie weken legt de leerkracht uit dat met het bespreken van de verschillende dieren het project boerderij is behandeld. De beelddenker heeft films, clowns, zijn hond en tuin en een plastic kip in zijn hoofd. Dat lijkt voor hem/haar helemaal niet op een boerderij!

De manier om beelddenkers bij de les te houden, is om te beginnen met het totaalplaatje. De onderwijzer zou, om de beelddenkers te helpen, moeten beginnen met de zin ‘De komende weken gaan we het hebben over dieren op de boerderij’. Daardoor krijgt de beelddenker een plaatje van een boerderij in zijn hoofd. De weken daarop is hij/zij in staat om de verschillende dieren een plek te geven in het plaatje van de boerderij dat hij al in zijn hoofd heeft.

https://www.debeelddenker.nl/beelddenke ... in-beelden
Zelf ben ik een beelddenker.
Ik heb altijd kleding gemaakt, zowel voor mijzelf als voor mijn kinderen.
Er werd vaak gedacht dat dat kleding was uit een boetiek.
Als ik een lap stof zie, dan zie ik dat verwerkt tot een bepaald kledingstuk.
Hetzelfde met knotten wol, of een dingen die afgedankt zijn waar ik nog
iets nuttigs in kan zien. Als ik me iets moet herinneren dan haal ik me
met het plaatje voor de geest. Met woorden is dat moeilijker en zo kan
ik in een gesprek weleens niet op de juiste woorden komen.
Tekst herinneren als plaatje, zoals een nieuwsbericht met grote kop, gaat nog wel.
Maar de woorden die in een gesprek zijn gezegd moet ik via de context
naar voren halen. Dan heb ik wel een plaatje voor me van het onderwerp of persoon.
Laatst gewijzigd door taigitu op 26 jan 2018, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door taigitu » 26 jan 2018, 12:25

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Susan » 26 jan 2018, 12:54

taigitu schreef:
26 jan 2018, 12:23

Zelf ben ik een beelddenker.
Ik heb altijd kleding gemaakt, zowel voor mijzelf als voor mijn kinderen.
En dat werd het dan ook. Er werd vaak gedacht dat dat kleding was uit een boetiek.
Als ik een lap stof zie dan zie ik dat verwerkt tot een bepaald kledingstuk.
Hetzelfde met knotten wol, of een dingen die afgedankt zijn waar ik nog
iets nuttigs in kan zien. Als ik me iets moet herinneren dan haal ik me
met het plaatje voor de geest. Met woorden is dat moeilijker en zo kan
ik in een gesprek weleens niet op de juiste woorden komen.
Tekst herinneren als plaatje, zoals een nieuwsbericht met grote kop, gaat nog wel.
Maar de woorden die in een gesprek zijn gezegd moet ik via de context
naar voren halen. Dan heb ik wel een plaatje voor me van het onderwerp of persoon.
Heel herkenbaar! Zo ging/gaat het bij mij ook, is bij stemgeluid trouwens ook zo.
Wat je over kleding maken schrijft bijv was leuk inderdaad als men reageerde op kleding van
onze kinderen of mij zelf met: Goh jij koopt ook bij dure zaken.. terwijl ik exact dezelfde stof gewoon op de
markt of in een stoffenzaak kocht. Waar anderen dan bijv een jasje van destijds 135 gulden droegen kant en klaar gekocht,
had ik het zelfde voor 65 gulden :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Tammy » 27 jan 2018, 12:00

Bij het denken aan het woord ‘BOOM’ zien de meeste mensen de letters B O O M verschijnen. Twee op de tien echter ziet geen letters maar het beeld van een echte boom. Compleet met takken, bladeren, en wellicht zelfs een vogelnestje. Kinderen en volwassenen die dat zien, zijn beelddenkers. Daar is op zich niets mis mee. Maar alle beelddenkers moeten dat beeld vertalen naar een woord om verder te kunnen. Dat kost natuurlijk tijd. Dat is de reden dat beelddenkers tijdens de lessen meer tijd nodig hebben bij het maken van een dictee of welke andere taak dan ook. Diezelfde beelden kunnen ook de aandacht afleiden. Het is namelijk best mogelijk dat een beelddenker kleine schattige vogelkuikentjes in dat nest ziet zitten en een moedervogel die heen en weer vliegt om de jonkies te voeden. Het zal duidelijk zijn dat in dat soort situaties de vertraging bij het omzetten in woorden oploopt.
Ik ben een beelddenker maar niet helemaal zoals hierboven staat.
Ik zie dus een boom in gedachten maar het aanvliegen van een moedervogel heen en weer niet tijdens een dictee of wat dan ook.
Dus wat maakt mij dat ? [think]

Leuk Taigitu en Susan dat jullie kleren maakten. :grin:
Deed mijn moeder ook, ik heb het nooit gekund.
Ben te lomp daarvoor, eens op naaicursus gezeten eigenlijk onder dwang van mijn schoonmoeder toen.
Nou dat was niks voor mij.
Maar ik blijf het knap vinden als mensen uit een lapje stof iets mooi kunnen maken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Maak van schrijven een apart vak op school

Bericht door Gast1 » 27 jan 2018, 12:38

taigitu schreef:
26 jan 2018, 12:23
Zelf ben ik een beelddenker.
Ik heb altijd kleding gemaakt, zowel voor mijzelf als voor mijn kinderen.
Er werd vaak gedacht dat dat kleding was uit een boetiek.
Als ik een lap stof zie, dan zie ik dat verwerkt tot een bepaald kledingstuk.
Hetzelfde met knotten wol, of een dingen die afgedankt zijn waar ik nog iets nuttigs in kan zien.
Als ik me iets moet herinneren dan haal ik me met het plaatje voor de geest.
En precies zo, heb ik dat ook.
Lappen stof of knotten wol echter, zijn daarbij vaak niet aan de orde.
taigitu schreef:
26 jan 2018, 12:23
Met woorden is dat moeilijker en zo kan ik in een gesprek weleens niet op de juiste woorden komen.
Tekst herinneren als plaatje, zoals een nieuwsbericht met grote kop, gaat nog wel.
Maar de woorden die in een gesprek zijn gezegd moet ik via de context naar voren halen.
Dan heb ik wel een plaatje voor me van het onderwerp of persoon.
Inderdaad, maar de laatste paar jaren ben ik wel wat sterker bezig met de woorden die de beelden omschrijven.
Soms lijkt het alsof ik aan het 'mierenneuken' ben, maar dan ben ik enkel op zoek naar de juiste en enige definitie.
Vaak is die er niet en dat leidt dan weer tot verwarringen.

Nederlands, de taal der talen?
Het meervoud van slot is sloten
Maar toch is het meervoud van pot, geen poten
Evenzo zegt men; een vat twee vaten
Maar zal men niet zeggen: een kat twee katen

Wie gisteren ging vliegen, zegt heden ik vloog.
Dus zeggen ze misschien ook van wiegen ik woog.
Neen mis! want ik woog is afkomstig van wegen.
Maar is nu ik "voog", een vervoeging van vegen.

En van het woord zoeken vervoegt men ik zocht
En dus hoort bij vloeken, misschien wel ik vlocht
Alweer mis! want dit is afkomstig van vlechten
Maar ik hocht is geen juiste vervoeging van hechten

Bij roepen hoort riep, bij snoepen geen sniep
Bij lopen hoort liep, maar bij slopen geen sliep
Want dit is afkomstig van het schone woord slapen
Maar zeg nu weer niet, ik riep bij het woord rapen.

Want dat komt van roepen, en u ziet terstond
Zo draaien wij vrolijk in een kringetje rond
Van raden komt ried, maar van baden geen bied
Dat komt van bieden, (ik hoop dat u 't ziet)
Ook komt hiervan bood, maar van wieden geen wood.

U ziet de verwarring is akelig groot
Nog talloos veel voorbeelden kan ik u geven
Want gaf hoort bij geven, maar laf niet bij leven
Men spreekt van wij drinken, wij hebben gedronken
Maar niet van wij hinken, wij hebben gehonken

Het volgende geval, dat is bijna te bont
Bij slaan hoort, ik sloeg, niet ik sling of ik slond
Bij staan niet ik stong ik sting maar ik stond
Bij gaan hoort ik ging, en niet ik goeg of ik gond

Een mannetjeskat, noemt men meestal een kater
Hoe noemt men een mannetjesrat, soms een rater
zo heeft het NEDERLANDS verschillende kwalen
Nietemin is en blijft het, DE TAAL DER TALEN.
Bron

De schrijftaal blijft lastiger dan de spreektaal, maar ze is duidelijker dan het getypte woord en de zin die die woorden vormen.
Maar ook met de spreektaal zonder visuele waarneming komen we er niet.
Communicatie is al het zintuiglijk waarneembare wat er is.
Maar daar gaat het hier niet over, lang leve het schrijven ... waarvan ik vrees dat het een relatief kort leven beschoren is in dit digitale tijdperk.
De 'digi'- ende getypte taal lijkt de enige visuele taal te worden en ze groeit en groeit enkel ...

Plaats reactie