Marco Kroon

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Marco Kroon

Bericht door oktagon » 23 mar 2018, 22:49

De fout zit nmm. dat er op de een of andere manier bij het OM een klacht tegen Kroon werd ingediend en het OM eerst niet onderzocht heeft,onder welk ministerie Kroon diende
en dat dit ministerie had kunnen melden aan het OM,dat hier een geheime actie bezig was en dat onder Defensie valt en niet onder de burgelijke rechtspraak (OM).

In de huidige situatie zal Kroon geofferd worden,in de huidige verslaggeving wordt het bovenvermelde onderwerp van geheimhouding heel weinig aangeroerd, wrs.op instigatie door hogere machten in onze rechtspraak.
De huidige minister van Defensie reageerde al negatief voor Kroon;hopenlijk weet zijn advocaat de gehele affaire tegen te houden.

Dit doet me denken aan een proces dat ( ik meen eind 1800 ,frans-duitse oorlog) de Franse staat deed tegen een spion,die toen natuurlijk (!) schuldig werd bevonden en geexecuteerd werd (nee,niet Mata Hari,het was een militair, Dreifuss schiet me te binnen) :wacht: [think]
nb.
Mogelijk duidt deze site erop,hij moest sterven (spaans!)
Laatst gewijzigd door oktagon op 23 mar 2018, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Cornelius

Re: Marco Kroon

Bericht door Cornelius » 23 mar 2018, 23:02

Marco Kroons uitlatingen hebben al veel vragen opgeroepen.
Er kleven nogal wat luchtjes aan deze man, en niet alleen drugsgeurtjes.
Het lijkt erop dat hij nu een speelbal gaat worden van de hoge heren en dat betekent meestal niet veel goeds. Onder het mom van landsbelangen en veiligheid voor andere commando's kan alles in een grote mistwolk verdwijnen. Kroon zal wel geslachtofferd worden en als troostprijs (en zwijggeld) mag hij zijn ridderorde houden.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Marco Kroon

Bericht door oktagon » 23 mar 2018, 23:13

Ik hoop het voor hem,tegen de staat der Nl.vechten kost jaren en het gros wordt verloren; de staat heeft de langste adem!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Cornelius

Re: Marco Kroon

Bericht door Cornelius » 23 mar 2018, 23:20

oktagon schreef:
23 mar 2018, 23:13
Ik hoop het voor hem,tegen de staat der Nl.vechten kost jaren en het gros wordt verloren; de staat heeft de langste adem!
Dat is jammer genoeg waar.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Marco Kroon

Bericht door oktagon » 25 mar 2018, 11:07

De franse schrijver Emile Zola schreef destijds een boek over het proces Dreifuss.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Marco Kroon

Bericht door Fenna » 21 nov 2018, 11:33

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2823322 ... aign=email
Zwijgen brak Marco Kroon: majoor over zijn grote geheim
DEN HAAG - Het geheim over de tegenstander die hij in Afghanistan doodde zonder het te melden, werd Marco Kroon bijna te veel. Hij overwoog het leger te verlaten en dronk meer dan goed voor hem was.
Afbeelding
De Ridder Militaire Willems-Orde vertelt dit in zijn eerste interview sinds de affaire begin dit jaar uitkwam. Hij werd erna bedolven onder kritiek, maar staat vierkant achter zijn keuze te zwijgen. Kroon vertelt zijn hele verhaal in zijn boek Kroongetuige.

In januari 2017 wendde Kroon zich met zijn verhaal tot een vertrouwenspersoon. Volgens hem zou toenmalig minister Hennis (Defensie) hierover pas na maanden zijn geïnformeerd. De ex-bewindsvrouw wil hier niet op reageren. Het departement spreekt de bewering tegen. Hennis zou al in januari zijn bijgepraat over de zaak.

Dit was waarom Marco Kroon ervoor koos een groot geheim mee te dragen
Afbeeldingafbeeldingen afbeeldingen
Marco Kroon werd naar voren geschoven als dé nieuwe oorlogsheld. Nederland leerde hem kennen als recht voor zijn raap, moedig en trouw aan koningin en vaderland. Begin dit jaar raakte Kroon in opspraak vanwege een verzwegen geweldsincident. In zijn eerste interview sinds de zaak aan het licht kwam, legt de Ridder Militaire Willems-Orde uit waarom hij ervoor koos een groot geheim met zich mee te dragen.

De kritiek was niet van de lucht toen de majoor naar buiten bracht in 2007 een Afghaanse tegenstander op eigen initiatief te hebben gedood. Zonder dit te melden. Oud-collega’s noemden het een ’militaire doodzonde’, zeiden dat het onmogelijk kon zijn gebeurd en vonden dat Kroon staatsgeheimen schond. Helemaal toen hij met een tweede, meer gedetailleerde verklaring naar buiten kwam.

Kritiek
Ondanks alle kritiek gaat het goed met Kroon. „Ik voel me beter dan in jaren. Het is er eindelijk allemaal uit”, zegt hij thuis in een dorpje onder de rook van Den Bosch. Op de keukentafel ligt Kroongetuige. Het boek waarmee Kroon openheid van zaken wil geven. „Natuurlijk komt daar ook weer kritiek op. Maar ik wil rapport uitbrengen, zoals het hoort.”

In Kroongetuige vertelt Kroon hoe het volgens hem is gegaan. Defensie heeft het boek vooraf bekeken en gaf groen licht voor publicatie, maar zegt niet in te staan voor de feitelijke inhoud. Justitie stopte het onderzoek in de zaak en stelde niet te kunnen vaststellen of het zo is gegaan als Kroon zegt.

Zijn relaas is gedetailleerd, maar niet compleet. Omdat de ridder geen staatsgeheimen mag en wil vrijgeven, vertelt hij niet waar het geweldsincident zich afspeelde. De majoor heeft het over een Afghaanse stad en meldt dat de commando’s daar langere tijd waren en regelmatig alleen op pad gingen. Maar hij vertelt niet wat ze deden. De Telegraaf onthulde eerder dat het Kabul was en dat elitemilitairen medewerkers van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst beveiligden.

Donker kamertje
„Ik werd bij een checkpoint opgepakt omdat ik in een gestolen auto reed. Ik wist van niks. Auto’s werden voor ons geregeld. Het was stomme pech”, begint Kroon. De arrestatie liep uit de hand. Een figuur waarvan hem nooit duidelijk werd wie hij was of waar hij bij hoorde, dwingt de Nederlander mee te gaan.

De rit eindigt volgens Kroon in een donker kamertje, waar de hel losbreekt. Hij zegt meerdere keren door een groep mannen te zijn mishandeld. „Ze wilden me breken”, zegt Kroon. „Dat lukte bijna. Ik heb trainingen gehad hoe om te gaan met verhoren, maar dat blijft anders. Je weet dat het een oefening is.”

"Ze wilden me breken, dat lukte bijna"
Zoals Marco Kroon eerder in een schriftelijke verklaring aangaf, wordt het nog erger. Zijn belagers ’vernederden’ hem. Wat de oorlogsheld daarmee bedoelt, wil hij nog niet zeggen. Is hij aangerand, verkracht zelfs? De ridder krijgt het te kwaad als ernaar wordt gevraagd. „Kom, we gaan even lopen”, zegt hij.

Kroon raakte alle bewustzijn van tijd kwijt. Als de officier na vrijlating doorkrijgt dat alles zich in een paar uur heeft afgespeeld, besluit hij het belangrijkste onderdeel, de vernedering, te verzwijgen. Zijn inschatting is dat een melding zal leiden tot een officieel onderzoek. Wat in ieder geval tijdelijk zal zorgen voor stopzetten van de missie.

Onbereikbaar
Kroon verbergt zijn verwondingen en vertelt zijn mannen alleen dat hij is opgepakt. Ze vragen niet door. Ook niet over het feit dat Kroon urenlang onbereikbaar was via radio of telefoon. Dat gebeurde wel vaker volgens hem. Verschillende collega’s van toen die De Telegraaf sprak, bevestigen het. Daarmee staan ze tegenover anderen die claimen deel van de groep te hebben uitgemaakt en die eerder aangaven dat het niet mogelijk was.

„Ik heb mijn aanhouding gerapporteerd. Alleen heb ik de tijdlijn aangepast zodat het leek alsof ik korter weg ben geweest”, vervolgt hun voormalige commandant. Zo resoluut als Kroon het zegt, voelde het niet. Vanaf het moment dat hij verkiest te zwijgen, woedt de ’oorlog in mezelf’. Kroon wist dat wat hij deed niet kan. Een militair moet zulke extreme incidenten die een bedreiging kunnen vormen voor de veiligheid van zijn eenheid, altijd melden. Toch staat Kroon nog steeds vierkant achter zijn keuze het niet te doen.

"Ik voelde me de voetballer die in de WK-finale een bal op zijn achterhoofd krijgt en daardoor een eigen goal maakt"
„Ik voelde me de voetballer die in de WK-finale een bal op zijn achterhoofd krijgt en daardoor een eigen goal maakt”, legt hij uit. „Jaren hadden we ons best gedaan om zo’n operatie te mogen uitvoeren. Door iets lulligs dreigde ik het te verknallen. Dat mocht niet gebeuren.”

Gevaar
Het interne conflict wordt steeds heftiger. Zijn ontvoerder duikt met regelmaat op. Steeds dichterbij ziet Kroon hem bij de uitvalsbasis van de commando’s. De Nederlander beschouwt zijn belager als groot gevaar. Hij besluit daarom dat de man moet worden gearresteerd. De militair ziet maar één mogelijkheid: die aanhouding moet hij in zijn eentje doen. Op een nacht gaat hij op pad en ziet hij zijn opponent bij een checkpoint. Als Kroon uit zijn suv stapt, gaat alles razendsnel.

„Hij herkende me en wilde zijn kalasjnikov schouderen. Ik voelde grind en stof opspatten, pakte mijn pistool. Hij bleef een voorwaartse beweging maken; daarom ging ik door met schieten tot mijn pistool leeg was. Meteen erna dacht ik: ’Fuck, wat heb ik gedaan?’ Ik wilde hem meenemen. Ik heb nog op zijn borst geslagen en gezegd: ’Waarom is het niet gelukt?’ Ik besloot: dit houd ik voor me. Hier verdwijnen dagelijks mensen en worden dood op straat gevonden zonder dat iemand ermee zit.”

"Ik ging door met schieten tot mijn pistool leeg was"
Kroon wist zijn sporen en verbrandt de spullen van de dode. Waaronder een mapje met foto’s van andere slachtoffers. „Mannen, vrouwen, kinderen... Zijn trofeeën”, verzucht Kroon. „Ik wilde niet weten of ik ertussen zat.”

Het geheim wordt een steeds zwaardere last. Zo zwaar, dat Kroon overweegt het leger te verlaten en fulltime kroegbaas te worden. Het café komt er. Gekocht in 2008 en geopend bijna op het moment dat de commando krijgt te horen dat het hare majesteit had behaagd hem te benoemen tot Ridder Militaire Willems-Orde.

Drank
„Mijn emmertje zal vol”, zegt hij. „Maar mijn respect voor het koningshuis was zo groot dat ik vond dat ik de dienst niet meer kon verlaten. Die kroeg bleek niet zo’n goed idee. Ik werd mijn eigen beste klant. Wat ik had meegemaakt, kon ik alleen met drank verdringen. Ik dronk zo veel. Ik leek wel een alcoholist...”

"Ik dronk zo veel. Ik leek wel een alcoholist..."
Na een decennium doet Marco Kroon zijn verhaal bij een vertrouwenspersoon. Het kan volgens hem geen kwaad meer voor de missie en zijn maten. Iets waar Defensie aanvankelijk anders tegenover stond. Het ministerie probeerde een publicatie over de bewuste missie in De Telegraaf tegen te gaan omdat er levens door in gevaar zouden komen.

Nadat hij zijn melding had gedaan, krijgt de zaak een dynamiek die Kroon nooit zegt te hebben voorzien en gewild. Een lid van de defensietop seint justitie in. Anders dan Kroon hoopt, wordt de zaak niet intern afgedaan, maar eindigt hij vol in de spotlights.

"De kloof die tussen mij en het korps werd geslagen, die deed me het meeste pijn"
Het in Kroons ogen pijnlijkste gevolg is dat hij recht tegenover voormalige strijdmakkers komt te staan die zijn verhaal in twijfel trekken. De commando’s vragen hem in een schriftelijke verklaring te zwijgen. „De kloof die tussen mij en het korps werd geslagen, die deed me het meeste pijn”, zegt de bekendste commando van ons land.

’Niet nodig’
„Ik heb tegen de commandant van het Korps Commandotroepen gezegd dat ik aan het hele korps wilde vertellen wat er is gebeurd. De harde kern wist toen al hoe het zat. Hij zei: ’Marco het is niet nodig. Het is wel goed.’ Dat is belangrijk voor mij.”

Daarnaast twijfelen oud-minister Van Middelkoop (Defensie) en anonieme bronnen binnen het departement openlijk aan Kroons geestelijke vermogens. De suggestie is dat hij door traumatische ervaringen waanbeelden zou hebben. Autoriteit op dit gebied, militair psycholoog Jan Ambaum, haalt een streep door die suggestie. Hij noemt Kroons verhaal authentiek en stelt dat mensen die aan de posttraumatische stressstoornis (ptss) lijden, juist geen waanbeelden hebben.

"Anderen binnen defensie hebben daarna cruciale inschattingsfouten gemaakt"
Het sterkt Marco Kroon in de overtuiging dat hij ondanks alle kritiek juist heeft gehandeld. „Ik moest nog rapport uitbrengen, dat is wat ik heb gedaan”, zegt hij. „Anderen binnen defensie hebben daarna cruciale inschattingsfouten gemaakt. Dat vind ik heel erg. Maar ik heb nergens spijt van.”

TIJDLIJN
2007: Marco Kroon zegt in Afghanistan een man die hem eerder ontvoerde, liet mishandelen en vernederde, te hebben gedood. Hij meldt dit niet.

Januari 2017: De Ridder Militaire Willems-Orde meldt het incident bij een vertrouwenspersoon

Januari 2018: Nadat intern onderzoek bij defensie geen duidelijkheid heeft opgeleverd, draagt het departement de zaak over aan het Openbaar Ministerie. De Tweede Kamer wordt vertrouwelijk geïnformeerd. Kroon komt met een persverklaring.

Juli 2018: Justitie sluit het onderzoek naar het geweldsincident. Het OM heeft geen bewijzen kunnen vinden die uitsluiten of bevestigen dat het heeft plaatsgehad.

Augustus 2018: Minister Bijleveld (Defensie) zet een streep onder de zaak. Marco Kroon mag bij het leger blijven.
Ik kan mij heel goed in zijn situatie verplaatsen, ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan.
Hij heeft zijn militaire Willemsorde meer dan verdiend.(niet na aanleiding van het schietincident, maar dat hij de belangen van de operatie en zijn team niet in gevaar wilde brengen.)
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie