Fransen kampioen in staken

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Fransen kampioen in staken

Bericht door Tammy » 03 apr 2018, 14:15

Afbeelding

De titel van deze topic is van mijzelf . :mrgreen:
Ik wist dat ze konden staken maar 3 maanden lang ? :shock: :shock:
Olala volgens mij doet geen ander land ze na.
Kijken wie de langste adem heeft , Macron of de vakbonden.
Ik vraag me altijd af waarom de Fransen zoveel kunnen staken en wij bijvoorbeeld amper de straat opgaan.
Waar ligt dat toch aan ? [think]
Is dat cultuur gebonden door middel van bijvoorbeeld temperament versus nuchterheid ?
Zou ik wel eens willen weten.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Drie maanden lang, twee dagen per week: amper treinen in Frankrijk.

Medewerkers van de Franse spoorwegen zijn begonnen met een staking die liefst drie maanden gaat duren. De vakbonden willen elke vijf dagen twee dagen lang het werk neerleggen, uit protest tegen hervormingsplannen van de Franse president Macron. En dus ligt het treinverkeer in grote delen van Frankrijk plat.
"Het belooft landelijk een grote chaos te worden", zegt correspondent Frank Renout in het NOS Radio 1 Journaal. "Gemiddeld rijdt maar één op de acht treinen in Frankrijk vandaag. Het internationale treinverkeer naar Spanje en Italië ligt stil. Alleen de Thalys tussen Parijs en Amsterdam moet bijna normaal rijden."
Op het Parijse station Gare de Lyon is het vanochtend volgens Renout "opvallend rustig". "Het is duidelijk te merken dat de Fransen van tevoren zijn gewaarschuwd voor deze acties", zegt hij. "Maar je ziet wel veel buitenlandse toeristen met grote koffers. Zij zien tot hun grote verbazing dat er geen treinen rijden."
De Franse president Macron wil het spoorwegbedrijf SNCF grondig hervormen Daarmee komt ook een einde aan allerlei voordeeltjes voor het personeel. Zij profiteren nu bijvoorbeeld nog van een garantie op een baan voor het leven en gratis of goedkopere treinkaartjes. Ook kan spoorwegpersoneel heel vroeg met pensioen: 57 jaar voor kantoorpersoneel en 52 jaar voor machinisten.

De Franse president Emmanuel Macron heeft nog geen acties ondernomen. Hij kijkt de staking eerst even aan. Renout: "Hij gaat zitten, afwachten en kijken of deze staking een succes wordt. Als de staking lang gaat duren, dan gaan er natuurlijk irritaties ontstaan bij de Fransen. Maar Macron heeft nog een troef achter de hand: de onderhandelingen over het hervormen van het spoorbedrijf zijn nog niet afgerond. Dus kan hij her en der nog concessies doen."
Op die manier kan Macron de vakbonden tegen elkaar uitspelen. "Hij zou concessies kunnen doen aan een paar vakbonden, en niet aan de hardliners. Daarmee breekt hij het vakbondsfront. De verwachting is dat hij die tour opgaat, als het conflict lang gaat duren. Bovendien heeft hij de publieke opinie mee: die is momenteel vóór de hervorming van Macron en tégen de staking. Maar dat zou wel eens kunnen omslaan als de staking lang gaat duren."


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Fransen kampioen in staken

Bericht door Tammy » 03 apr 2018, 14:41

Afbeelding

Ik zit ineens in gedachten weer in de Franse trein op weg naar Le Dramont bij de Côte d'Azur op 18 jarige leeftijd met manlief . :grin:
Dat gevoel wat ik toen had met mijn koppie uit het raam de middellandse zee al bijna kunnen ruiken en heel de wereld aan mijn voeten.
Jeetje wat was het leven toen mooi, gelukkig waren ze toen niet aan het staken. :mrgreen:

Vergeef mij mijn dagdromerij even lieve mensen.
Ga mijn vijfde week in , je word echt simpel van dat liggen heel de dag.
Dus ik ga weer verder dromen van de trein. :wink:

Het Frankrijk uit mijn jonge jaren , heerlijk ! :grin:




Na 40 jaar kunnen de Fransen nog geen fatsoenlijk Engels spreken volgens mij . :rolfl:


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie