De scheuren in de EU

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De scheuren in de EU

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 08:21

Afbeelding
De Hongaarse premier Viktor Orbán viert in Boedapest de verkiezingsoverwinning met zijn partijgenoten.

Orbán wint verpletterend en nu? Verhuizen naar het buitenland ?

De linkse oppositie koesterde even hoop vanwege de hoge opkomst, maar de nationaal-conservatieve premier Viktor Orbán wint de Hongaarse parlementsverkiezingen opnieuw met overmacht.

Met open monden kijken aanhangers van de linkse oppositie-alliantie MSZP-Párbeszéd zondagavond naar een televisiescherm in het witte tentje in Boedapest waar ze de verkiezingsavond volgen.
“We hebben gewonnen”, zo begint de nationaal-conservatieve premier Viktor Orbán zijn overwinningsrede in een veel chiquere evenementenhal aan de andere kant van de Donau. Terwijl de aanhangers van zijn Fidesz-partij jubelend zijn naam scanderen, schudden de oppositieleden in het tentje in stilte het hoofd.
In een verkiezing met een opkomst van bijna zeventig procent, het hoogste peil sinds 2002, verpletterde de 54-jarige Orbán zijn tegenstanders. Met 85 procent van de stemmen geteld, stond Fidesz zondagavond op 133 van de 199 zetels in het Hongaarse parlement. Net als in 2010 en 2014 kan de partij wellicht regeren met een twee derde meerderheid.

Orbán voerde een campagne die vrijwel uitsluitend gebaseerd was op afkeer van migratie. Nadat hij in 2015 een grensmuur optrok, waarschuwde de premier in een reeks grootschalige propaganda-offensieven voor een invasie van islamitische migranten indien de oppositie aan de macht zou komen.

Hij werd daarbij geholpen door de publieke omroep en talrijke media die de afgelopen jaren in handen vielen van regeringsgezinde zakenlui. Fidesz gebruikte sinds 2010 haar politieke dominantie om een stevige greep te krijgen op de media, de economie en het staatsbestel. Ook de kieswet werd herschreven in eigen voordeel.

IJdele hoop bij oppositie.

De oppositie waarschuwde voor de autoritaire neigingen van de premier en richtte zich op beschuldigingen van wijdverbreide corruptie in zijn entourage. Even hoopten oppositie-medewerkers dat die strategie zou werken.
In Boedapest voelden ze zich zondag gesterkt door de hoge opkomstcijfers en de lange rijen jonge kiezers die tot drie uur na de officiële sluitingstijd nog steeds aanschoven bij hoofdstedelijke stembureaus. “Toen ik vanochtend wakker werd en de eerste opkomstcijfers zag, was ik plots optimistisch”, zegt Párbeszéd-medewerkster Kata Balint.
Maar net voor de uitslagen binnenkomen, is haar vertrouwen al weer weggeëbd. Terecht, zo blijkt: linksen en liberalen deed het inderdaad beter dan in 2014 in de hoofdstad. Maar op het platteland mobiliseerde Fidesz met groot succes.

Ook de grootste oppositiepartij, het extreem-rechtse Jobbik, bleef steken op 26 zetels. Op het scherm kondigt Jobbik-leider Gábor Vona zijn ontslag aan. Balint praat met haar collega’s over wat te doen na de Fidesz-overwinning. Verhuizen naar het buitenland misschien?
Ze zijn ongerust over de “morele, politieke en legale genoegdoening” die Orbán in een campagnespeech verklaarde te willen van zijn tegenstanders. Met die woorden wekte hij de vrees dat zijn nieuwe kabinet de ruimte voor tegenstemmen in de media en de civil society verder zal inperken.
Inzake buitenlandpolitiek zal het derde kabinet-Orbán volgens analisten wellicht verdergaan op de ingeslagen weg. De afgelopen jaren ging Orbán geregeld de confrontatie aan met Brussel over het vertimmeren van de Hongaarse rechtsstaat of de door hem ongewenste Europese herverdelingsquota voor vluchtelingen.
“Dit was een overtuigende overwinning”, zei Orbán in zijn overwinningsrede. “In de toekomst zullen we in staat zijn ons moederland te verdedigen.”

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 08:29

“In de toekomst zullen we in staat zijn ons moederland te verdedigen.”
Deze zin staat perfect voor het feit dat de EU ooit ten onder gaat.
Het geeft precies weer wat ik al jaren zeg.
Dit soort landen zijn zeer trots op hun afkomst en cultuur.
Die willen niet op 1 hoop worden gegooid met anderen landen.
Brussel heeft daar te weinig oog voor gehad.
Brussel heeft nooit gesnapt hoe verschillend en trots de culturen zijn in Europa.

Je hebt landen die meehuppelen maar er zijn dus ook landen die eigen baas willen zijn.
Zouden ze dan ook mogen blijven profiteren van de voordelen van de EU ?
Nee vind ik dus moet je vertrekken.
Engeland was de eerste, de domino`s zijn aan het vallen.
Heel langzaam weliswaar maar als 1 steentje om ligt volgt de rest uiteindelijk.
Alleen heeft Brussel dat nog niet in de gaten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Susan » 09 apr 2018, 08:41

Deze uitslag is vermoedelijk voorál het gevolg van op angst spelen van 'het volk' voor
de vluchtelingen....ze lijken terug bij af en een autoritaire controlerend regime krijgt het net als vroeger weer
voor het zeggen...? Hoezo meer vrijheid de laatste jaren, een schijnvertoning, niemand in dat land is straks
eigen baas, en wat gebeurd er in de toekomst met vrije meningsuiting als het volk weer aan de leiband moet lopen....?
Heeft niets met trots op eigen cultuur te maken! Maar met onderdrukking!!

Hier was gisteren een goed programma over op de tv van VPRO tegenlicht, kijk maar eens.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Gast1 » 09 apr 2018, 08:44

Ik denk daar anders over Susan en vind het verstandige stemmers.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 08:45

Ik zie dat anders Susan.
Trots zijn op de eigen cultuur zie je vaak bij de landen onder ons op de kaart zeg maar.
Dat gevoel kennen we hier niet zo sterk in Nederland, we hebben het wel maar wat minder.
Deze mensen hebben gestemd Susan en dit is de uitslag.
En er zullen er meer volgen uiteindelijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De scheuren in de EU

Bericht door univers » 09 apr 2018, 08:50

Ik denk daar anders over Susan en vind het verstandige stemmers.
Ja, ze zijn daar net zo verstandig als hier in Nederland.
De toekomst zal het uitwijzen, ben bang dat suus gelijk krijgt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 09:05

Trots zjn op je land betekend meer dan blij en trots zijn op je achtergrond.
Het betekend ook dat je dat wilt behouden en zelf de baas erover willen zijn.
Op alle vlakken en niet wat Brussel heel de tijd zegt.
1 big happy family met dezelfde regels werkt niet in Europa.
Italia heeft ook een richting gestemd die Brussel niet leuk vind en ook Oostenrijk.

Als een EU wel zou werken hadden we deze topic niet gehad.
En had Hongarije deze uitslag misschien niet gehad.
Heeft iemand daar ooit bij stil gestaan ?
Dan liep namelijk alles soepeltjes en gingen de Britten ook niet weg over een jaar.

Het is namelijk niet 1 land die begint te brullen, het zijn er meer.
En dat moet toch voldoende zijn om te constateren dat de EU niet is geworden wat men hoopte.
Zo zie ik het Susan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Fenna » 09 apr 2018, 09:32

Hij komt voor eigen volk op.
Hij is ook niet feilloos, maar laat zijn volk niet zo onder schoffelen door Brussel zoals hier in Nederland gebeurd.
Brussel lijkt maar maar één ding voor ogen te hebben, expansie, expansie, expansie en heeft totaal geen oor naar wat het volk wil.
Dankzij Brussel worden we ook onder de voet gelopen door "vluchtelingen" welke eigenlijk merendeel gelukzoekers zijn die banen zoeken die er niet zijn, zouden wij voldoende banen hebben voor ze, dan hadden wij hier in Europa niet zo'n hoge werkeloosheid gehad.
Wij moeten ons aan strenge milieuregels van Brussel houden terwijl landen als China, Amerika, Rusland, Afrika zich er geen moer van aantrekken en het milieu vele malen zwaarder vervuilen op één dag dan Europa in één jaar doet en zo zijn er veel meer van die regeltjes van Brussel waar het volk kotsbeu van is.
Even ter verduidelijking, ik vind dat we wel zuinig op het milieu moeten zijn, wij krijgen maar één aardbolletje en daar moeten we het mee doen en daarom pleit ik ook voor minder overbevolking, maar dit terzijde.

Ik ben het met Gast1 en Tammy eens. ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Susan » 09 apr 2018, 09:37

Tammy ik had het over de uitslag in Hongarije die een terugval lijkt naar vroeger en
communistische regime, waar een paar 'elite figuren' het dus voor het zeggen hebben en
die iedereen er uit werken die anders wil en denkt!

En trots zijn op je cultuur hoeft helemaal niet te betekenen dat je star vast blijft houden aan alle eeuwenoude
gewoonten/rituelen etc, het kan heel goed naast/in deze tijd van nu dus in 2018 blijven bestaan!

Over de EU heb ik trouwens al meermalen over gezegt dat dit nooit een eenheid zal worden!!
Mensen willen nu eenmaal wel bepaalde voordelen voor eigen land (en voor zichzelf als het zo uitkomt.....)
maar niets 'inleveren' indien dit eerlijker is voor álle betrokken EU landen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 09:38

En ik met jou Fenna. :post:
Zo zie ik het ook.
En dat van het milieu , prima gezegd. ;P!
De overbevolking is nummero uno van het vervuilen van deze planeet.
Maar schijnbaar is dat een taboe om over te praten bij de hoge heren en dames van een klimaattop.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 09:46

Susan schreef :
Tammy ik had het over de uitslag in Hongarije die een terugval lijkt naar vroeger en
communistische regime, waar een paar 'elite figuren' het dus voor het zeggen hebben en
die iedereen er uit werken die anders wil en denkt!
De mensen die daar wonen weten hoe het vroeger was.
Het is ook niet zeker dat het die richting opgaat.
Misschien gaat het wel heel goed.
En ik lees dat dit zijn vierde termijn, hij komt niet uit de lucht vallen.
Het volk heeft gekozen Susan en met een reden.
Dat kunnen mensen niet leuk vinden maar zo liggen de zaken.
En trots zijn op je cultuur hoeft helemaal niet te betekenen dat je star vast blijft houden aan alle eeuwenoude
gewoonten/rituelen etc, het kan heel goed naast/in deze tijd van nu dus in 2018 blijven bestaan!
Ooh maar dat begrijp ik heel goed Susan , ik doel meer op het feit dat men de eigen controle wilt behouden over zijn eigen land.
Dus zelf bepalen hoe en wat.
En zich niet laten dicteren hoe het land zich dient te gedragen .
Dat maken ze namelijk zelf uit.
En zo hoort het ook.
Trots zijn bestaat uit meer dan gewoontes en rituelen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De scheuren in de EU

Bericht door univers » 09 apr 2018, 09:52

Maar schijnbaar is dat een taboe om over te praten bij de hoge heren en dames van een klimaattop.
Die zitten daar enkel om hun zakken te vullen, de holle melis vol te douwen met voedsel en drank, en het klimaat interesseert ze geen ene reet.
Laatst gewijzigd door univers op 09 apr 2018, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 09:54

Geweldige samenvatting weer Univers, en waarschijnlijk heb je nog gelijk ook. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Susan » 09 apr 2018, 10:53

Tammy schreef:
09 apr 2018, 09:46
Susan schreef :
Tammy ik had het over de uitslag in Hongarije die een terugval lijkt naar vroeger en
communistische regime, waar een paar 'elite figuren' het dus voor het zeggen hebben en
die iedereen er uit werken die anders wil en denkt!
De mensen die daar wonen weten hoe het vroeger was.
Het is ook niet zeker dat het die richting opgaat.
Misschien gaat het wel heel goed.
En ik lees dat dit zijn vierde termijn, hij komt niet uit de lucht vallen.
Het volk heeft gekozen Susan en met een reden.
Dat kunnen mensen niet leuk vinden maar zo liggen de zaken.
En trots zijn op je cultuur hoeft helemaal niet te betekenen dat je star vast blijft houden aan alle eeuwenoude
gewoonten/rituelen etc, het kan heel goed naast/in deze tijd van nu dus in 2018 blijven bestaan!
Ooh maar dat begrijp ik heel goed Susan , ik doel meer op het feit dat men de eigen controle wilt behouden over zijn eigen land.
Dus zelf bepalen hoe en wat.
En zich niet laten dicteren hoe het land zich dient te gedragen .
Dat maken ze namelijk zelf uit.
En zo hoort het ook.
Trots zijn bestaat uit meer dan gewoontes en rituelen.
Als je begrijpt wat communisme precies betekent (voor in dit geval Hongarije waar het over gaat) voor het volk,
kan je het hele woord democratie en vrijheid vergeten, want dan worden ze straks misschien door eigen dictators
monddood gemaakt, waar deze man zachtjes aan naar toe lijkt te werken, kijk maar eens naar dat tv programma,
en de geschiedenis kan ons ook veel laten zien over hoe het onder dit soort figuren kan gaan.
Die gaan hun 'eigen volk'...onder controle houden.
Ook al hebben mensen nu uit onvrede deze man gekozen, later zullen ze de gevolgen pas goed merken... [think]
En niet te vergeten de haat campagnes tegen andersdenkenden, immigranten, en waar flink werd beïnvloed dat 'stem op ons, anders
ben je een landverrader...ook zijn werk doet...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Fenna » 09 apr 2018, 11:19

Tammy schreef:
09 apr 2018, 09:38
De overbevolking is nummero uno van het vervuilen van deze planeet.
Maar schijnbaar is dat een taboe om over te praten bij de hoge heren en dames van een klimaattop.
Dat komt omdat ze ze als slaven nodig hebben om hun plannen uit te voeren.

Univers.
Die zitten daar enkel om hun zakken te vullen, de holle melis vol te douwen met voedsel en drank, en het klimaat interesseert ze geen ene reet.
;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Gast1 » 09 apr 2018, 11:40

Susan schreef:
09 apr 2018, 09:37
... ik had het over de uitslag in Hongarije die een terugval lijkt naar vroeger en communistische regime, waar een paar 'elite figuren' het dus voor het zeggen hebben en die iedereen er uit werken die anders wil en denkt!
Ik stel voor om dat 'communistische regime' even 'los te laten', daar het hier nu helemaal niet om gaat Susan.
Ik vraag me zelfs af of het er wel iets mee te maken heeft.
Susan schreef:
09 apr 2018, 09:37
En trots zijn op je cultuur hoeft helemaal niet te betekenen dat je star vast blijft houden aan alle eeuwenoude gewoonten/rituelen etc, het kan heel goed naast/in deze tijd van nu dus in 2018 blijven bestaan!
Is dat zo?
Ik vraag me dat stellig af en neem iets anders waar.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 11:56

Ik weet Susan wat communisme is, maar de mensen die daaronder hebben geleefd nog veel meer.
Het is helemaal niet zeker dat het ook die kant op gaat.
Misschien maar misschien ook niet.
Natuurlijk roepen de tegenstanders dat meteen, maar hij heeft gewonnen Susan.
Zijn vierde termijn al , men vind hem dus goed.
Hij is gekozen door het volk.

Heel die losgeslagen migrantencrises veroorzaakt door Merkel geeft onrust.
Zelfs in haar eigen land Susan.
Kijk maar naar de Duitse verkiezingen.

Mocht de EU ooit vallen kan men haar aanwijzen als eerste schuldige.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Susan » 09 apr 2018, 12:06

Gast1 schreef:
09 apr 2018, 11:40
Susan schreef:
09 apr 2018, 09:37
... ik had het over de uitslag in Hongarije die een terugval lijkt naar vroeger en communistische regime, waar een paar 'elite figuren' het dus voor het zeggen hebben en die iedereen er uit werken die anders wil en denkt!
Ik stel voor om dat 'communistische regime' even 'los te laten', daar het hier nu helemaal niet om gaat Susan.
Ik vraag me zelfs af of het er wel iets mee te maken heeft.
Gast1 ik zei dat het lijkt alsof het een terugval is naar het communisme,
óf het zo uitpakt zullen we af moeten wachten.

Verder heb ik naast die uitzending er ook aardig wat over gelezen, niet alles zeg ik er bij,
maar oa hier een paar stukken van:

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/18/or ... g-a1592677
https://www.vpro.nl/programmas/bureau-b ... ngen~.html
https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... pa-603423/
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/08/or ... n-a1598626
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/08/or ... n-a1598676
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Susan » 09 apr 2018, 13:31

Tammy schreef:
09 apr 2018, 11:56
Ik weet Susan wat communisme is, maar de mensen die daaronder hebben geleefd nog veel meer.
Het is helemaal niet zeker dat het ook die kant op gaat.
Misschien maar misschien ook niet.
Natuurlijk roepen de tegenstanders dat meteen, maar hij heeft gewonnen Susan.
Zijn vierde termijn al , men vind hem dus goed.
Hij is gekozen door het volk.

Heel die losgeslagen migrantencrises veroorzaakt door Merkel geeft onrust.
Zelfs in haar eigen land Susan.
Kijk maar naar de Duitse verkiezingen.

Mocht de EU ooit vallen kan men haar aanwijzen als eerste schuldige.
We zullen zien of het óók weer die kant van dictatuur dus op gaat komende jaren....
Ik ken de verhalen van oa ook vluchtelingen die hier destijds heen kwamen hoe het daar was vroeger Tammy.

En Angela Merkel was natuurlijk niet alleen de oorzaak, al schuiven velen haar dat graag in de schoenen.
Ik vind dat niet terecht.

Even een herinnering uit oktober 2015, hoe of het ook al weer ging...
https://www.europa-nu.nl/id/vjxtfmzz39g ... l=n3&tab=0
https://www.europa-nu.nl/id/vhcmelu5xgf ... gen_crisis
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De scheuren in de EU

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 14:51

We zullen dat ook moeten zien Susan.
Misschien gaat het helemaal niet zo.
De man is voor de vierde keer gekozen , dat is niet voor niks.
Moet hij toch iets goeds doen wat de Hongaren aanspreekt.
Jij ziet dat niet zo maar zij wel. :wink:

Een stukje uit je eerste link.
Maar zonder die quote weet ik wat Merkel heeft gedaan Susan.
Ik hou haar wel degelijk als eerste verantwoordelijk.
Vanaf het begin nam de kanselier de regie. Op 30 augustus had Merkel iedereen verrast met haar sensationele aankondiging onbeperkt asielzoekers en vluchtelingen uit de Syrische oorlogsgebieden te gaan opnemen. ‘Wir schaffen das’, ofwel ‘Duitsland kan dit aan’. Vervolgens gaf Merkel op 15 september voorzitter Martin Schulz , min of meer opdracht het Europees Parlement een resolutie pro-asielzoekers te doen aannemen. Wat vervolgens inderdaad gebeurde. De kanselier sommeerde verder het Luxemburgse EU-voorzitterschap te regelen dat nog vóór de Europese Raad werd besloten tot verplichte quota.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie