Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door Tammy » 27 mei 2018, 11:16

Afbeelding
Turks president Recep Tayyip Erdogan tijdens een campagnebijeenkomst in Erzurum op 26 mei 2018.

Erdogan roept Turken op al hun euro’s en dollars in lira om te zetten.

Turks president Recep Tayyip Erdogan heeft zijn landgenoten opgeroepen om al hun euro’s en dollars om te zetten in lira. Zo wil hij de Turkse munteenheid redden van een buitenlands “complot”, zo zei hij zaterdag tijdens een campagnebijeenkomst in de oostelijke stad Erzurum.
De Turkse lira is al weken in vrije val. De Turkse regering ziet daarvoor geen economische verklaring, maar beweert dat zowel binnenlandse als buitenlandse financiële entiteiten samenspannen om de munt te doen kelderen.

Zaterdag riep Erdogan de Turken op om een steentje bij te dragen. “Mijn broeders die dollars en euro’s onder hun hoofdkussen hebben liggen, ga en beleg uw geld in lira. We zullen dit complot dwarsbomen”, aldus de president. De financiële sector in Turkije zal bovendien “een hoge prijs betalen” als het deelneemt aan de “manipulatie”

Turkije houdt op 24 juni vervroegde presidents- en parlementsverkiezingen. De kelderende lira zou Erdogan, die met zijn AKP op zoek is naar een absolute meerderheid, zuur kunnen opbreken.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Natuurlijk is het altijd de schuld van een ander volgens deze man.
Het blijft onbegrijpelijk hoeveel mensen Erdogan nog steunen.
Maar ze zijn er ook hier.
Nog een maandje , wat zal hij doen als hij toch verliest ?
Want die kans bestaat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door univers » 27 mei 2018, 11:19

Nog een maandje , wat zal hij doen als hij toch verliest ?
Maakt hem niets uit, hij heeft zijn zakken al gevuld.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door Tammy » 27 mei 2018, 11:22

Ik heb het idee dat het bij hem niet uitsluitend om geld gaat.
Maar veel meer om de macht.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door univers » 27 mei 2018, 11:38

Als je zijn kop ziet, doet hij mij aan iemand denken uit de vorige eeuw.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 09:16

Afbeelding

Erdogan roept Turkse Nederlanders in brief op te gaan stemmen .

De Turkse president Erdogan roept de Turkse kiezers in Nederland op om morgen naar de stembus te gaan. Dat doet hij in een brief die Turkse Nederlanders de afgelopen dagen in de bus kregen. De brief wordt door Erdogan ondertekend als president en als leider van de AK-partij. Hij geeft geen direct stemadvies, maar impliciet doet hij een oproep om de AK-partij te steunen.

In de brief staan verkiezingsslogans die door de AK-partij worden gebruikt. Erdogan schrijft daaronder dat hij de Turken uitnodigt om deze oproep te steunen.
Erdogan wijst op de volgens hem grote stappen die de afgelopen jaren onder zijn leiding zijn gezet op gebieden als onderwijs, zorg, energie, infrastructuur en buitenlandbeleid. Volgens Erdogan kunnen Turken in het buitenland die verandering als beste zien. Voor de toekomst van Turkije is jullie steun "een stap voor een nieuw begin", schrijft Erdogan.

Zo'n 250.000 Turkse Nederlanders kunnen vanaf morgen stemmen voor de Turkse presidents- en parlementsverkiezingen. Dat kan bij stembureaus in Deventer, Den Haag en Amsterdam. De stembureaus zijn open van vrijdag tot en met komende maandag, van 09.00 tot 21.00 uur. Voor 2014 moesten Turkse Nederlanders naar een stembureau in Turkije.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik vind het ongelooflijk dat wij hier in Nederland stemlokalen openen zodat Turken kunnen stemmen voor iemand duizenden kilometers verderop.
Als je wilt stemmen doe dat online of per brief of wat dan ook, maar er worden zalen opengesteld.
Ik blijf dit zo raar vinden.
Als ik dubbele nationaliteit had zou ik niet stemmen voor mijn vaderland Italia, want ik woon hier.
Ik stem dus hier voor de Nederlandse verkiezingen.
Ik zal dit nooit echt snappen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 09:35

Afbeelding
De sociaaldemocraat Muharem Ince op campagne in Istanboel, afgelopen zondag.

Sterke oppositie jaagt almachtige Erdogan in de gordijnen.

Vlak voor de Turkse verkiezingen heeft president Erdogan het moeilijker dan ooit tevoren. Binnen de oppositie groeit de overtuiging dat verandering mogelijk is. ,,Dit is de beste kans in jaren om Erdogan te verslaan."

De verkiezingskoorts die Turkije in de greep heeft, is ook zichtbaar in het provinciestadje Bilecik. Hier, op zo'n drie uur rijden van Istanboel, toeren lawaaierige partijbusjes heel de dag door de straten. Met opzwepende muziek en slogans van de leiders.

Erdogan zegt als 'sterke leider' door te gaan met zijn strijd voor een 'Nieuw Turkije'. De leus: 'Heilige Zaak, Machtig Turkije'. Zijn belangrijkste tegenstander, de linkse politicus Muharem Ince, is niet van dat bombastische en houdt het simpel. Hij belooft een 'president van ons allemaal' te worden.

Kleurrijke vlaggetjes geven de straten een feestelijk uiterlijk. Oranje, witte en blauwe vaantjes met een ouderwetse gloeilamp als symbool van de regerende AK-partij (AKP). En wijnrode vlaggetjes met zes witte pijlen van de Republikeinse Volkspartij (CHP). Bij de vorige parlementsverkiezingen in 2015 won Erdogans AK-partij hier met 46 procent. De linkse CHP kan in Bilecik, bekend wegens zijn marmergroeven, rekenen op een derde van de kiezers.

Lees verder op onderstaande link :

https://www.ad.nl/buitenland/sterke-opp ... ~a7ef9faf/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door univers » 15 jun 2018, 12:22

Zo'n 250.000 Turkse Nederlanders kunnen vanaf morgen stemmen voor de Turkse presidents- en parlementsverkiezingen.
De gene die hier ook stemmen, moet men voor de keus zetten.
De turken met de Ned.nat. die gaan stemmen, de nat. ontnemen.
De bekende gezichten zal je morgen vooraan zien staan.
Ze zijn al geïnfiltreerd in de Nederlandse politiek.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 12:29

Tsja Univers het kan schijnbaar allemaal in dit land.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door Tammy » 23 jun 2018, 10:36

Afbeelding
Beeld van de campagnebijeenkomst van Ince in kuststad Izmir.


Erdogan nerveus, oppositie hoopvol voor verkiezingen van zondag.

Voor het eerst sinds hij werd verkozen in 2003, lijkt de huidige Turkse president Recep Erdoğan het moeilijk te krijgen tijdens presidents- en parlementsverkiezingen. Komende zondag mogen zo’n 55 miljoen Turken naar de stembus om daar te stemmen voor meer macht in de handen van Erdoğan of de nieuwe koers die de belangrijkste oppositieleider Muharrem Ince (CHP) voorstaat.

Dat Erdoğan de verkiezingen naar voren haalde was al een teken aan de wand. De verder oplopende inflatie begint zijn tol te eisen en hij wilde niet wachten op nog slechter economisch nieuws. Zo zijn de prijzen voor uien (een van de populairste ingrediënten in de Turkse keuken) gigantisch hoog; een kilo kost nu zeven lira, of omgerekend 1,3 euro. Ter vergelijking: een lira was drie jaar geleden twee keer zoveel waard, ten opzichte van de euro. De regering overweegt nu zelfs uien en aardappels te importeren om de prijzen weer omlaag te krijgen. Dat Erdoğan blijft wijzen naar de ‘rentelobby’ die ‘Turkije zijn grootheid niet gunt en haar aan de bedelstaf wil krijgen’ is voor steeds meer Turken een plaat die blijft steken.

Het plan van Erdoğan om gratis koffiehuizen te openen, was dan ook koren op de molen voor zijn tegenstanders. Ince liet direct weten dat ‘er geen gratis muffins nodig zijn, maar banen en fabrieken waar onze kinderen kunnen werken.’ Omdat de werkeloosheid al een paar jaar structureel boven de 10% blijft hangen, zoeken veel mannen overdag vertier. Koffiehuizen zijn populaire plekken om de tijd te doden. Ook gepensioneerden zijn frequente bezoekers. Misschien dat Erdoğan om die reden tot twee maal toe die groep (12 miljoen in aantal) een extra uitkering gaf van 200 euro, een week voor de verkiezingen.
Omdat de oppositie de boel niet vertrouwt, heeft ze aangekondigd 600.000 waarnemers op pad te sturen om stembusfraude tegen te gaan. Tijdens het presidentieel referendum, in april vorig jaar, verschenen er zelfs filmpjes op sociale media waarin openlijk stembusfraude werd gepleegd.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Morgen begint het dus , ben zeer benieuwd of ze Erdogan kunnen laten verliezen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door Tammy » 25 jun 2018, 08:54

Ik heb van tegenstanders van Erdogan gehoord op tv dat ze het belachelijk vinden dat Turken in Nederland door te stemmen bepalen hoe de Turken in Turkije moeten leven.
Ze zeiden dat in Nederland de Turken vrijheid hebben en zij niet.
Ik geef ze gelijk, is ook belachelijk.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Erdogan claimt overwinning, oppositie is kritisch.

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft zondagavond de verkiezingsoverwinning geclaimd. Volgens de Turkse regering was om 10 uur ’s avonds al ruim 95 procent van de stemmen geteld.

‘Ons volk heeft ons de taak gegeven het presidentiële en uitvoerende ambt uit te oefenen’, zei Erdogan in een korte toespraak in Istanbul. ‘Ik hoop dat niemand een schaduw zal werpen over de resultaten en de democratie zal beschadigen om het eigen falen te verbergen.’
Oppositie spreekt van nipte winst voor Erdogan
Felicitaties voor Erdogan van andere regeringsleiders stroomden eerder op de avond al binnen via het Turkse staatspersbureau Anadolu Agency. Het pro-Erdogan persbureau meldt dat hij met 96.31 procent van de stemmen geteld met 52.68 procent een overwinning zou hebben behaald.

De oppositie maakte direct bezwaar tegen de voorlopige uitslag. Volgens Bülent Tezcan, woordvoerder van de seculiere CHP-partij – de grootste uitdager van de AKP van Erdogan – was in werkelijkheid op dat tijdstip nog geen 40 procent van de stemmen geteld. Daarvan zou volgens de CHP Erdogan 51.7 procent hebben gekregen. Een voorlopig nipte winst dus.
De resultaten uit de grote steden moeten nog komen. Naar verwachting is oppositiekandidaat Muharrem Ince daar vele malen populairder. De CHP-woordvoerder voorspelt dan ook een tweede ronde tussen Erdogan en Ince, zijn rivaal. Ince zelf hult zich nog altijd in stilzwijgen.

Desalniettemin gaan aanhangers van Erdogan de straat op om feest te vieren. Ook in Rotterdam, Amsterdam en Deventer gaan beelden rond van extatische Erdogan-aanhangers met Turkse vlaggen.

Volgens een woordvoerder van de politie verzamelden mensen zich in het centrum van Rotterdam en rond het Turkse consulaat. Ook reden er toeterende auto’s rond.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door Determinist » 25 jun 2018, 09:03

Tammy schreef:
25 jun 2018, 08:54
... dat Turken in Nederland door te stemmen bepalen hoe de Turken in Turkije moeten leven.

Maar doen Nederlanders die in het buitenland leven niet precies hetzelfde bij de verkiezingen alhier?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door Tammy » 25 jun 2018, 09:19

Als ze dat doen omdat ze voor een jaar zijn uitgezonden door werk heb ik daar geen probleem mee.
Ze komen terug.
Maar als Nederlanders gaan emigreren voorgoed horen ze niet te stemmen hier vind ik.

En ik ben tegen 2 paspoorten zeker gezien het feit dat men in twee landen kan stemmen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door univers » 25 jun 2018, 09:27

Ben het volkomen met je eens, Tammy.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door taigitu » 25 jun 2018, 09:42

Afbeelding

Alle macht corrumpeert

Volgens Montesquieu (1689-1755) vereist iedere cultuur, iedere tijd en iedere situatie een eigen moraal. Er bestaat niet zoiets als de ideale staatsvorm met bijbehorende goud omrande wetsteksten. Ieder land moet steeds opnieuw gepaste wetten formuleren. Hoe dat moet gebeuren is het thema van zijn hoofdwerk Esprit des Loix. De belangrijkste hoofdstukken van dit 31-delige, enigszins chaotische meesterwerk zijn nu uitgebracht onder de titel Over de geest der wetten.

Als goed Verlichtingsdenker waakt Montesquieu voor de valkuil van het relativisme.

Moraal en staatsvorm mogen dan wel variëren, maar alle staten moeten natuurlijk wel voldoen aan bepaalde universele randvoorwaarden. Een goede staat, of het nou een monarchie of een democratische republiek is, rust op wetenschappelijke inzichten en objectief vast te stellen natuurwetten. Een van de natuurwetten luidt dat alle macht corrumpeert. Montesquieu vertelt ons dit omslachtig, omdat hij bang was letterlijk het hoofd te verliezen. Hij smeert de koning daarom meer eens eerst wat stroop om de mond om vervolgens toch lekker bij zijn standpunt te blijven:

'Om machtsmisbruik te voorkomen, dienen de zaken zodanig te zijn geregeld dat de macht de macht tot staan brengt.' De politieke macht hoort niet bij de koning alleen te liggen. De macht moet worden opgedeeld in een wetgevende macht (de regering), een uitvoerende macht (politie en leger) en een rechtsprekende macht (de rechters). Deze drie machtsblokken, later bekend geworden als de trias politica, horen elkaar streng te controleren.
Montesquieu neemt met zijn machtsanalyse afstand van Hugo de Groot en John Locke. Die beweerden nog dat de legitimiteit van de staat op een sociaal contract hoort te rusten. Toevallige afspraken tussen wat burgers, reageert Montesquieu schamper, kunnen nooit de basis van de samenleving vormen. Ook hier is een wetenschappelijke fundament nodig. Een degelijke staat rust niet op de toevallige kongsies van partijen, maar op universele, wetenschappelijk vast te stellen en onveranderlijke waarheid.

https://www.filosofie.nl/nl/artikel/405 ... peert.html

Afbeelding

Ik krijg het al benauwd als deze man werkelijk een min of meer absolute macht heeft als hij, na telling van alle stemmen, weer aan de macht is.
Ik hoop dat de tegenstemmers van Erdogan niet op de een of andere manier monddood gemaakt worden. Het wordt volgens mij geen gezellige tijd......?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan schrijft vervroegde verkiezingen uit in Turkije

Bericht door Tammy » 25 jun 2018, 10:10

Ja Univers dat je in 2 landen kan gaan stemmen vind ik niet correct.
Je stemt in het land waar je woont.
Want daar heb je dan mee te maken met de wetten en regelgeving enz.
Stemmen voor je vaderland terwijl je daar niet woont klopt in mijn ogen niet.

En stemmen voor het land van je ouders terwijl je hier bent geboren vind ik helemaal raar.
Ik snap de Turken in Turkije die boos zijn op de Turken in Nederland.
Zij wonen daar en dragen de conquenties van het stemgedrag hier, te gek voor woorden.


Taigitu nu pas gaan de mensen zien wie Erdogan echt is met zijn totale macht.
Inderdaad geen gezellige tijd daar.
Maar de Turken hier zien dat niet, die leven hier in vrijheid lekker makkelijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie