Fransen en Duitsers uiten zorgen om antisemitisme

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Fransen en Duitsers uiten zorgen om antisemitisme

Bericht door Susan » 25 apr 2018, 13:46

Tammy schreef:
25 apr 2018, 13:06
Een keppeltjesmars Susan.................had jij dat nog verwacht ? :-|
Ik niet.
Vind verschrikkelijk.
Ja zéker had ik dat verwacht Tammy, niet eens óf het zou gebeuren,
maar wanneer dit zou plaats vinden.
Ik weet dit al sinds m'n kindertijd en de ervaringen opgedaan heb en aan den lijve
heb ondervonden, hier ga ik verder niet op in, geen behoefte aan om dat allemaal
neer te zetten, maar ik zeg niet voor niets deze rotwereld....Al is er ook nog wel
iets moois op te vinden gelukkig! :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Fransen en Duitsers uiten zorgen om antisemitisme

Bericht door Tammy » 25 apr 2018, 13:56

Ik had het nooit verwacht Susan.
Ik heb ook nooit de haat tegen Joden gesnapt.
Al heel mijn leven begrijp ik dat niet .
Jij dus wel .

Ik vind Joden als ik eraan denk succesvolle mensen waar ik ze ook zie.
Maar in de eerste plaats zie ik ze als mensen , pas als ze een keppeltje of die vlechtjes hebben met die kleding zie ik dat het Joden zijn.
Heb totaal geen problemen met ze .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Fransen en Duitsers uiten zorgen om antisemitisme

Bericht door Tammy » 26 apr 2018, 08:59

Helder uiteen gezet door Sylvain Ephimenco.

De ongemakkelijke waarheid van Angela Merkel.

Een van de mooiste uitdrukkingen die de laatste jaren opdook en die ik vervolgens zelf vaak gebruikte was ‘een ongemakkelijke waarheid’.

Het is van oorsprong de vertaling van ‘An Inconvenient Truth’, de titel van de documentaire die oud-vicepresident van de VS Al Gore in 2006 over klimaatverandering maakte. Een ongemakkelijke waarheid is in het algemeen een realiteit die een bron van onbehagen vormt, waarbij wegkijken de enige oplossing lijkt te zijn.

Afgelopen weekeinde kwam de Duitse bondskanselier Angela Merkel haar eigen ongemakkelijke waarheid tegen. Een lastige realiteit die ze zelf had helpen creëren maar vervolgens gedurende tweeënhalf jaar onder een deken van emoties en idealisme had weten te verstoppen. Haar ontboezeming vond plaats tijdens een interview voor een Israëlische tv-zender. Dit terwijl haar land nu met een nieuwe vorm van antisemitisme wordt geconfronteerd. Ze zei bezorgd te zijn omdat “vluchtelingen of mensen van Arabische komaf een andere vorm van antisemitisme het land inbrengen”.

'Wir schaffen das'

Deze constatering moet haar pijn hebben gedaan: zij was degene die in september 2015 de Duitse poort wijd openzette voor bijna een miljoen vluchtelingen en economische migranten. Er werd toen al gewaarschuwd voor destabilisering: deze nieuwkomers waren afkomstig uit landen met andere waarden wat bijvoorbeeld gelijkheid van mannen en vrouwen betreft en kennen ook een diep verankerde cultuur van Jodenhaat. (Velen hebben zich gelukkig keurig aan westerse waarden aangepast maar velen helaas ook niet). Merkel lanceerde toen haar even beroemde als beruchte ‘Wir schaffen das’, wetend dat ze door een golf van emoties werd gedragen die ook menig krantenredactie bereikte.

Merkel werd in commentaren en analyses als universeel en moreel voorbeeld aan de man gebracht. Het was een tijd waarin de aangrijpende foto van een verdronken jongetje op een Turks strand onze harten terecht deed bloeden. Maar mag je deze hartverscheurende prent als startpunt gebruiken om beleid te maken en wanneer neemt ‘emopolitiek’ de plek in van rationeel handelen?

Je moet het aplomb en voluntarisme van Merkel in herinnering brengen toen ze haar volk in september 2015 doceerde en verzekerde dat “Duitsland de komende jaren ging veranderen”. Ook is het nuttig terug te grijpen op haar bevlogen toespraak bij het CDU-partijcongres in Karlsruhe, drie maanden later, dat door deze krant enthousiast werd afgedrukt: “Over 25 jaar zal Duitsland een land zijn dat geen generatie- of etnische conflicten heeft, maar een sterke maatschappelijke samenhang bezit. Duitsland zal over 25 jaar een land zijn dat open, nieuwsgierig, tolerant en spannend is en een eigen, sterke identiteit heeft (...) met gelijkwaardigheid van man en vrouw, met afkeuring van elke vorm van antisemitisme, racisme en discriminatie van homoseksuelen.”

Dan slaat de schrik je om het hart terwijl je je afwendt van goedbedoelende politici die door hun idealisme worden verblind.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Fransen en Duitsers uiten zorgen om antisemitisme

Bericht door Tammy » 26 apr 2018, 10:50

Afbeelding

'Mijn buurvrouw is Joods, ik draag dit keppeltje voor haar'.

In Berlijn en vier andere Duitse steden zijn duizenden mensen met keppeltjes de straat op gegaan om solidariteit te tonen met Joden. Het is een reactie op de mishandeling van een Arabisch-Israëlische student die vorige week met een keppeltje de straat op ging in Berlijn om te zien of dat veilig kon. Hij werd geslagen met een riem door een 19-jarige Syrische vluchteling en uitgescholden voor "Yehudi", Arabisch voor "Jood".
Het antisemitische incident zorgde voor verontwaardigde en geschokte reacties in Duitsland. Joodse gemeenschappen in het hele land riepen maandag op om met keppeltjes de straat op te gaan. Vanuit verschillende hoeken in de Duitse samenleving werd die oproep beantwoord. Joden, moslims, atheïsten, bisschoppen en politici waren vanavond aanwezig.
De menigte in Berlijn verzamelde zich voor de eerste liberale synagoge waar de organisatie keppeltjes uitdeelde. Die waren al snel op. We vroegen mensen waarom ze waren gekomen.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie