Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Determinist » 04 mei 2018, 11:52

Mypos schreef:
04 mei 2018, 11:07
Jij vindt het terecht dat je alleen maar een beperkt groepje mensen MAG herdenken op 4 mei?
Dat is niet terecht. Wij mogen allemaal herdenken wie we willen en dat het gehele jaar door.

Daar gaat het dus hier niet om. Het is niet zo dat men verboden wordt iets te herdenken.

De herdenking wordt georganiseerd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
De organisatoren bepalen de inhoud en manier van herdenken. De verantwoordelijkheid ligt bij de organisatie en bepalen hoe en wat.

Wil je dingen anders mag je dit aangeven. Echter beslist de organisatie of hierin meegegaan wordt of niet.
Dat is logisch. Je wilt niet dat iedereen maar mag bepalen wat de organisatie wel dan niet doet en hoe de invulling is.
Dan wordt het een zooitje.

Maar je staat vrij om zelf een organisatie op te zetten en een herdenking te houden. Desnoods in een park of plein in de buurt.
Als je daar toestemming voor krijgt (aangezien het zich afspeelt in de publieke ruimte) dan kan je gewoon je herdenking houden.

Maar zodra je aangeeft een herdenking van een andere organisatie te verstoren en daarbij mogelijk ernstige verstoring te veroorzaken van de openbare orde, krijg je geen toestemming.

Je moet dit probleem wel zuiver blijven zien en dit niet betitelen als het verbieden van herdenken op jouw manier. Dit is het verbieden van het verstoren van andermans herdenking. Daar heb je namelijk niet zondermeer recht op en zeker niet als je van te voren al weet dat dit tot hommeles gaat leiden.

Dus antwoord op je vraag: nee, het is niet terecht dat je maar een beperkt groepje mensen MAG herdenken op 4 mei.
Herdenk wat je wil, ergens anders. Kwestie van organiseren.
Ja, het is wel terecht als een groepje mensen het herdenken van andere mensen bewust wil verstoren om dat te verbieden als dit tot verstoring van de openbare orde zal leiden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Tammy » 04 mei 2018, 12:00

Determinist schreef :
Je moet dit probleem wel zuiver blijven zien en dit niet betitelen als het verbieden van herdenken op jouw manier. Dit is het verbieden van het verstoren van andermans herdenking. Daar heb je namelijk niet zondermeer recht op en zeker niet als je van te voren al weet dat dit tot hommeles gaat leiden.
Zeer goed verwoord Determinist.
Het is die vreselijke agressieve manier van protesteren wat zo kenmerkend is voor dit soort activisten.
Hun doel is niet bereikt terwijl ze denken van wel.
Als mensen er nu aan denken voelen ze weerzin want ze koppelen het aan die actievoerders.
Maar dat snappen ze niet .

Je verdere bericht ook heel helder . :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Mypos » 04 mei 2018, 12:08

herman50 schreef:
04 mei 2018, 11:51
En Mypos ik denk nu veel aan m´n Oma die ik niet heb gekend , ze overleed in de oorlog uit verdriet ....haar ´jongens´ waren naar Duitsland en Polen, dat is ook herdenken
Ok prima toch! Ik herdenk alle slachtoffers van alle zinloze oorlogen van beide kanten.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Susan » 04 mei 2018, 12:28

Determinist schreef:
04 mei 2018, 11:52
Mypos schreef:
04 mei 2018, 11:07
Jij vindt het terecht dat je alleen maar een beperkt groepje mensen MAG herdenken op 4 mei?
Dat is niet terecht. Wij mogen allemaal herdenken wie we willen en dat het gehele jaar door.

Daar gaat het dus hier niet om. Het is niet zo dat men verboden wordt iets te herdenken.

De herdenking wordt georganiseerd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
De organisatoren bepalen de inhoud en manier van herdenken. De verantwoordelijkheid ligt bij de organisatie en bepalen hoe en wat.

Wil je dingen anders mag je dit aangeven. Echter beslist de organisatie of hierin meegegaan wordt of niet.
Dat is logisch. Je wilt niet dat iedereen maar mag bepalen wat de organisatie wel dan niet doet en hoe de invulling is.
Dan wordt het een zooitje.

Maar je staat vrij om zelf een organisatie op te zetten en een herdenking te houden. Desnoods in een park of plein in de buurt.
Als je daar toestemming voor krijgt (aangezien het zich afspeelt in de publieke ruimte) dan kan je gewoon je herdenking houden.

Maar zodra je aangeeft een herdenking van een andere organisatie te verstoren en daarbij mogelijk ernstige verstoring te veroorzaken van de openbare orde, krijg je geen toestemming.

Je moet dit probleem wel zuiver blijven zien en dit niet betitelen als het verbieden van herdenken op jouw manier. Dit is het verbieden van het verstoren van andermans herdenking. Daar heb je namelijk niet zondermeer recht op en zeker niet als je van te voren al weet dat dit tot hommeles gaat leiden.

Dus antwoord op je vraag: nee, het is niet terecht dat je maar een beperkt groepje mensen MAG herdenken op 4 mei.
Herdenk wat je wil, ergens anders. Kwestie van organiseren.
Ja, het is wel terecht als een groepje mensen het herdenken van andere mensen bewust wil verstoren om dat te verbieden als dit tot verstoring van de openbare orde zal leiden.
Hier gaat het om, ik ben het er helemaal mee eens Determinist ;P!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door taigitu » 04 mei 2018, 14:14

Lawaaiprotest Dodenherdenking gaat niet door, zegt actiegroep
4 mei 2018

De actiegroep 'Geen 4 mei voor mij' ziet helemaal af van protest bij de Nationale Dodenherdenking vanavond op de Dam in Amsterdam.

"Onze boodschap maakt de meeste impact door nu ons lawaaiprotest af te blazen", meldt de actiegroep in een persbericht.
"De beerput is opengebroken, het onderwerp staat op de kaart. Kijk maar wat je ermee doet."

https://nos.nl/artikel/2230280-lawaaipr ... groep.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door herman50 » 04 mei 2018, 15:44

de deksel er weer opgooien
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door herman50 » 05 mei 2018, 10:53

toch moest er een of ander gek weer schreeuwen, hij was nu van het dierenfront oid.. versders blijft indrukwekkend , zowel De Dan als Waalsdorpervlakte .... fijne -bevrijdings- dag verders
alles van waarde is weerloos

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Mypos » 05 mei 2018, 13:56

Ik was in het bos aan het wandelen en ben voor het eerst in mijn leven de dodenherdenking vergeten. Oops. Voel me wel een beetje schuldig. Maar daarna dacht ik aan deze discussie van de laatste tijd en toen voelde ik me weer prima. Een organisatie die een herdenking organiseert waarbij alleen een selectief groepje herdacht mag worden wil ik misschien toch niet meer aan mee doen. Ik ga dan ook goed nadenken of ik in het vervolg nog mee ga doen aan de dodenherdenking.

Er stond dus toch iemand te schreeuwen?

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door herman50 » 05 mei 2018, 14:31

en dat is nou iets dat je zelf moet beslissen ,, of niet...... doe wat je hart je ingeeft niet een forum
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Tammy » 05 mei 2018, 17:01

Afbeelding

Wat een verschil met die leeghoofdige activistjes.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2002234 ... r-reacties

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Fenna » 05 mei 2018, 23:29

Gisteren tijdens de stille tocht in Groningen was er zo'n sneupeuk die zo nodig in een zijstraat moest gaan claxoneren.
Niet even op de claxon drukken, nee constant, tot de stoet voorbij was.
Irritant.
Als je er niets mee hebt blijf dan thuis of zo, maar verpest het niet voor een ander.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door univers » 05 mei 2018, 23:45

En niemand een steen door zijn ruiten gegooid?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Arminius » 06 mei 2018, 07:22

Determinist schreef:
04 mei 2018, 11:52
Mypos schreef:
04 mei 2018, 11:07
Jij vindt het terecht dat je alleen maar een beperkt groepje mensen MAG herdenken op 4 mei?
Dat is niet terecht. Wij mogen allemaal herdenken wie we willen en dat het gehele jaar door.

Daar gaat het dus hier niet om. Het is niet zo dat men verboden wordt iets te herdenken.

De herdenking wordt georganiseerd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
De organisatoren bepalen de inhoud en manier van herdenken. De verantwoordelijkheid ligt bij de organisatie en bepalen hoe en wat.

- Knip -
En hier sluit ik mij ook bij aan.

Voor protesten voor het milieu [als het daar al om ging, want dat heb ik niet echt begrepen?] heb je 364 andere dagen.

Edit: sorry zie nu pas de reden
De antiracismeactivisten zijn het zat dat bij de herdenking op de Dam naar hun mening alleen wordt stilgestaan bij de witte slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. "Terwijl er in Nederlands-Indië 4 miljoen doden vielen door oorlogsgeweld. Niet-witte levens tellen blijkbaar niet mee in Nederland."
In het nieuws werd de nadruk er op gelegd dat hij een milieuactivist is, dus ik denk automatisch dat het daar over ging. Heb me er verder ook niet in verdiept.

Hij heeft een punt. Ik vind de dodenherdenking ook wel een beetje een 'witte' aangelegenheid. Maar om dan een evenement te gaan verstoren met een potje schreeuwen [think] "nee

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door herman50 » 06 mei 2018, 07:28

het bombardement op Dresden [van Februari 1945] diende geen enkel militair belang. Het was puur een massamoord op Duitse burgers het bombardement op Rotterdam word vergeven? omdat het een militair doel had, dwingen tot overgave Rotterdam ,, enne Uni leeftijd kan best zal het eens vragen aan hem ;)
alles van waarde is weerloos

Arminius

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Arminius » 06 mei 2018, 07:56

herman50 schreef:
06 mei 2018, 07:28
het bombardement op Dresden [van Februari 1945] diende geen enkel militair belang. Het was puur een massamoord op Duitse burgers het bombardement op Rotterdam word vergeven? omdat het een militair doel had, dwingen tot overgave Rotterdam ,, enne Uni leeftijd kan best zal het eens vragen aan hem ;)
Gezien je antwoord begin ik mij af te vragen hoeveel je eigenlijk weet van de geschiedenis van de tweede wereldoorlog, of dat je toch meer je emoties laat spreken. Mag hoor, maar zeg dat dan gewoon. Zeker ook nog steeds een hekel aan Duitsers? :roll:

Edit: bovendien staat je reactie volgens mij ook nog eens in het verkeerde topic [think]

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Mypos » 06 mei 2018, 09:10

Tammy schreef:
05 mei 2018, 17:01
Afbeelding

Wat een verschil met die leeghoofdige activistjes.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2002234 ... r-reacties
Vind jij activisten in het algemeen leefhoofdig of alleen in dit geval? [think]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 09:24

Ik denk Mypos dat je mijn laatste bericht aan jou in deze topic niet goed begrepen hebt ?

Nog 1 keertje voor jou wat ik paar pagina`s terug schreef.
Zoals ik al schreef Mypos i rest my case.
Iemand die zo schrijft dat hij ook terrorist zou kunnen worden is voor mij genoeg reden om niet in discussie te gaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 12:28

Wat erg Fenna van dat toeteren.
Wat bezielt mensen toch om dit te doen. :-|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door herman50 » 06 mei 2018, 12:35

denk dat ik het maar het zwijgen toe doe ....
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Activisten willen lawaai maken tijdens Nationale Dodenherdenking

Bericht door univers » 06 mei 2018, 12:46

soms is dat verstandig.
Maar laat nooit je mond snoeien.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie