Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80582
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 08:09

Afbeelding

Verwarde man steekt drie mensen neer in Den Haag

In Den Haag heeft een 31-jarige Hagenaar vanmiddag drie mensen verwond met een mes. De dader is aangehouden en werd daarbij in zijn been geschoten. Over het motief is nog niets bekend. Volgens de politie gaat het om een verwarde man en zijn er geen signalen dat er 'iets anders' aan de hand is. De slachtoffers zijn ernstig gewond geraakt, maar inmiddels buiten levensgevaar.

De steekpartij vond omstreeks 14.00 uur plaats in de omgeving van station Hollands Spoor en de Haagse Hogeschool. De slachtoffers zijn een 21-jarige Zoetermeerder, een Hagenaar van 41 en een nog onbekend slachtoffer. Ook de verdachte is naar het ziekenhuis vervoerd en wordt daar nog verhoord.

De verwarde man liep het Nova Café binnen en zou zijn eerste slachtoffer daar meerdere keren gestoken hebben. Daarna zou hij naar buiten zijn gelopen en nog twee mensen neer hebben gestoken. De gewonden werden eerst ter plaatse behandeld, waarna zij naar het ziekenhuis gebracht zijn. Hoe zij er aan toe zijn, is onduidelijk.

Verward.

De aangehouden verdachte blijkt een bekende te zijn bij de politie vanwege verward gedrag. Volgens burgemeester Pauline Krikke is de man die werd aangehouden na de steekpartij in Den Haag een verwarde man. ,,Op dit moment zijn er geen signalen dat er meer speelt dan dit'', laat de burgemeester weten in een reactie.

Ik denk dat hij ruzie had gekregen en random mensen is gaan steken. Ook een fietser. Die was wel heel erg gestoken, ook in zijn nek.
Max Gomaa zag als bewoner van het naastgelegen appartement hoe de verwarde man toesloeg. Hij wilde net naar het Haagse bevrijdingsfestival gaan. ,,Ik zag het allemaal gebeuren. Eerst dacht ik dat hij aan het slaan was, maar daarna zagen we dat hij aan het steken was en zijn we naar buiten gegaan met natte handdoeken om de slachtoffers te helpen.''

Volgens Gomaa moet er sprake zijn geweest van een ruzie. ,,Ik denk dat hij ruzie had gekregen in dat café en gewoon 'random' mensen is gaan steken. Ook een fietser die voorbij kwam. Die was wel heel erg gestoken, ook in zijn nek. Echt fucked up. We zijn hem gaan helpen en ook een ander slachtoffer wat verderop.''

In nek gestoken.

De Amerikaanse student Ray Durham zag het vanaf zijn balkon gebeuren. Hij deed net een powernap en werd wakker van geschreeuw. ,,Ik zag die man liggen, gestoken in nek en arm, hij bloedde hevig. Later kwam er een tienermeisje, de dochter van die man denk ik. Zij ging met die man in de ambulance. De politie heb ik wel horen schieten, maar dat kon ik vanaf mijn balkon niet zien. Normaal is Nederland juist veilig, dat zeiden we gisteravond nog tegen de Nigeriaanse Uber-chauffeur. Helaas denk je tegenwoordig in dit soort situaties meteen aan wat er in Parijs en op andere plekken is gebeurd."
Op beelden die Omroep West publiceerde is te zien dat de politie de man meerdere keren onder vuur nam omdat hij weigerde om zijn mes los te laten. Op dat moment riep hij duidelijk hoorbaar 'allahu akbar'.

BRON,

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Een verwarde man................
En wat knap dat politie en ook burgemeester deze conclusie zo razendsnel konden vaststellen na lang en gedegen onderzoek van pakweg half uurtje ?

Verwarde man................het populaire woordje om te zeggen tegenwoordig.
Nu maar hopen dat deze moordaanslag niet in het archief beland maar dat we weten hoe en wat.
Want als je mensen met een mes gaat steken ben je iemand aan het vermoorden.
Het hangt van de diepte en de plaats af waar je steekt in het lichaam of iemand ook overlijd.

Dus gewoon het beestje bij de naam noemen en hoepel op met dat woord verward.
Ben benieuwd naar de uitkomst als het onderzoek helemaal is afgerond en of we dat horen.
Maar laat ik daar toch geen vertrouwen in hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Gast1 » 06 mei 2018, 08:29

Inderdaad Tammy, volgens mij zijn dan in dat denkraam dat ook de zelfmoordenaars van IS verwarde mensen en die van van Boko Haram ook.
En ach, was Hitler ook niet verward ... en pak Mark Rutte nou eens.
Als dát geen verwarde man is, dan weet ik het ook niet meer ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80582
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 08:38

Ja Gast1 wat is dat toch tegenwoordig om dat woordje verward constant te gebruiken ?
Dat slaat toch nergens op ?
Zijn ze bang dat de burgers in paniek anders raken ofzo ?
Ik heb bij de titel zin ook expres het woord verward weggelaten.
Gewoon man steekt drie mensen neer in Den Haag.
Want zo is het ook.
En gedegen onderzoek moet uitmaken waarom.

Mijn man zei net dat gisteren in Eindhoven ook iemand aan het zwaaien was met mes.
Leest hij net in de krant.
Ook die word verwarde man genoemd. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Arminius » 06 mei 2018, 09:06

Weer lekker correct van die dode bomenkrant.

Noem het beestje gewoon bij de naam. [burn]

Moslim extremist steekt blanke mensen neer.

Maar nee, die krant moet weer zo nodig politiek correct zijn.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80582
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 09:13

Ik weet niet of deze man een Moslim extremist is Arminius.
Daarvoor is het onderzoek nodig.
Dit is een man die met een mes aan het steken gaat.
Dat politiek correcte woord verward ben ik compleet zat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Fenna » 06 mei 2018, 09:14

Dit gebeurde afgelopen vrijdag in Ter Apel.
Asielzoeker (20) steekt moedige man neer
Door KOEN NEDERHOF

TER APEL - Een 20-jarige asielzoeker heeft vrijdagmiddag in Ter Apel een man neergestoken na een vermoedelijke diefstal. De jonge Algerijn woont in het asielzoekerscentrum in de Groningse plaats, bevestigt de politie tegenover De Telegraaf.

Asielzoekerscentrum Ter Apel.
De man van twintig werd betrapt toen hij aan het rommelen was in een bestelauto van een supermarkteigenaar. Hij sloeg op de vlucht, maar omstanders wisten hem in te sluiten. Toen meerdere mensen om hem heen stonden, haalde hij uit met een mes.


Ziekenhuis
Een van de te hulp geschoten mensen, een man uit Ter Apel, raakte daarbij gewond aan zijn arm. Hij moest naar het ziekenhuis worden vervoerd. „Hij is buiten levensgevaar, maar over zijn precieze toestand kunnen we geen mededelingen doen”, aldus de politiewoordvoerster.

Volgens een omwonende is de man drie uur geopereerd aan zijn verwondingen. De man kan zaterdagmiddag weer naar huis. ,,Hij had een enorme jaap in zijn arm.’’

De vrouw was in haar tuin aan het werk toen even verderop tumult uitbrak. ,,Ik hoorde geschreeuw, maar ik zag niets. Dus ik liep toch even naar voren, om te kijken. Toen hoorde ik weer geschreeuw, aan de andere kant.’’

Daar trof ze de neergestoken man aan. Een andere omstander was op dat moment bezig met een riem zijn arm af te binden om het bloeden te stelpen. ,,Die asielzoeker was gevlucht door het weiland. Hij ging in een rechte lijn naar het azc toe.’’

Sluipen
De dader wist volgens de politie in alle tumult te ontkomen, maar werd later opgepakt. In eerste instantie werd gemeld dat hij 16 was, later meldde de politie dat de man 20 jaar oud was. Of hij al eerder in aanraking is geweest met de politie, moet nog blijken. Hij wordt verhoord en dan moet ook die informatie boven tafel komen.

Volgens de vrouw hadden meerdere mensen uit Ter Apel de man al door tuinen zien sluipen en zich verdacht zien ophouden. ,,Kennelijk met de bedoeling om in te breken. Maar die man die is neergestoken is een potige vent, die is nergens bang voor.’’
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2001576 ... e-man-neer

Als ze dit soort dingen uitvreten, moeten ze zonder pardon teruggestuurd naar land van herkomst.
We zitten niet te wachten op dit soort tuig, die hebben we al genoeg van onszelf.
Die Apothekers en andere hoogopgeleiden laten zich hier vaak van hun beste kant zien, of zouden ze in land van herkomst een universiteit hebben die studie 'raddraaier' verstrekt ?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80582
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 09:20

Ben ik helemaal met je eens Fenna.
Vaak gaan ze elkaar ook te lijf.
Begrijp ik nooit , na die lange reis ga je geweld hier gebruiken.
Ik vind ook dat je die uit Nederland moet zetten , het kan niet zo zijn dat we criminelen gaan opnemen.

Want verward zoals men tegenwoordig dit soort zaken benoemd is niks anders dan crimineel gedrag.
Dat is het juiste woord maar dat mag niet meer gebruikt worden ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Fenna » 06 mei 2018, 09:35

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80582
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 09:41

Als je over afrekeningen praat in de drugswereld waar men elkaar vermoord word er over criminelen gesproken .
Maar mannen die met messen rondlopen en gaan steken zijn allemaal verward of hebben een lage bloedsuikerspiegel of weet ik veel wat nog meer ?
En waarom loopt men met een mes buiten ?
Schijnt wel mode te zijn tegenwoordig.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Arminius » 06 mei 2018, 09:42

Tammy schreef:
06 mei 2018, 09:13
Ik weet niet of deze man een Moslim extremist is Arminius.
Daarvoor is het onderzoek nodig.
Dit is een man die met een mes aan het steken gaat.
Dat politiek correcte woord verward ben ik compleet zat.
Een steekincident. Zo noemde je moeder het vroeger als je in een wespennest had staan dansen. Zo noemt de politie het nu als een 'verwarde' idioot drie mensen aan zijn mes rijgt.

Waarom riep hij 'Allahoe Akbar' toen hij door de politie door zijn poot was geschoten? Waarom schoot de politie hem niet gewoon meteen in z'n kanis? Waarom zeuren mensen over het schieten van de politie? Waarom riepen Haagse volidioten 'kankerjoden' naar de politie? Waarom was de man al bekend bij de politie en waarom lag hij niet in een dwangbuis? Wanneer spreken we van een terroristische aanslag en wanneer spreken we van een verwarde man? Waarom vraagt niemand zich af waarom de man lag te hakbarren? Waarom had de man een baard en meer nog: waarom droeg hij bij 25 graden een muts?

Kunnen we zeggen dat we te maken hebben met een verwarde moslim of kunnen we niet zeggen dat we te maken hebben met een verwarde moslim? Waarom zou er een compleet SWAT-team van het strand worden getrokken voor 1 verwarde man? Wat heeft die shishalounge te maken met het incident? Waarom hebben we überhaupt shishalounges? Waarom zegt burgemeester Pauline Krikke dat er niet meer speelt dan dit? Speelt er niet gewoon wat in de hele godsganse wereld met bepaalde mensen van bepaalde religies en bepaalde ideologieën? Was er in Eindhoven ook sprake van een verwarde man? Of worden er daar ook dingen niet gezegd die wel gezegd zouden kunnen worden? En in Middelburg? Waarom zeiden agenten direct na de steekpartij dat er nog gevaar was? Waarom is het hele internet sceptisch en waarom zijn de traditionele media dat niet? WAS DIT EEN AANSLAG OP ONZE VRIJHEID? Of was het een steekincident? Verwarrend allemaal.

Bron

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door taigitu » 06 mei 2018, 09:45

‘Meer verwarde mensen op straat’

In 2015 meldde de politie bijna 66 duizend incidenten waarbij verwarde personen waren betrokken.
Sinds 2011 is een stijging van 65 procent gerapporteerd, maar de werkelijke cijfers liggen nog veel hoger, volgens betrokkenen bij de politie.
Dat staat in een artikel in het maartnummer van De Psycholoog, het vaktijdschrift van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).


De politie heeft steeds meer te maken met verwarde mensen, zo blijkt uit het artikel dat het werk belicht van de politie op het gebied
van openbare geestelijke gezondheidszorg (oggz). De politie heeft een aantal zorgcoördinatoren aangesteld, die samenwerken met betrokken zorginstanties.
Eén van hen, zorgcoördinator Harry van Putten (district Hoorn), zegt: ‘De schatting is dat de politie maximaal 20 procent van haar tijd besteedt
aan de omgang met verwarde personen. Ik heb het vermoeden dat dat meer is.’

Volgens Van Putten zijn er meerdere factoren die meespelen: ‘Je ziet dat bijvoorbeeld manisch-depressieve personen die in een depressie of juist in en manie zitten,
veel meer ambulant worden behandeld dan voorheen en dus steeds meer op straat te vinden zijn.
Vroeger was een opname sneller gerealiseerd dan nu
en de visie daarachter begrijp ik wel. Mensen met een geestesstoornis “genezen” sneller in hun eigen omgeving. Maar dat betekent veelal wel iets voor
de leefomgeving en voor het aantal meldingen.’

De inzet van zorgcoördinatoren, gekoppeld aan een verbeterde manier van registreren, brengt de werkelijke omvang van de problematiek in kaart,
stelt hoofdinspecteur Jurien Zondervan, projectleider oggz binnen de politie-eenheid Noord-Holland: ‘Met de verbeterde registratie kwamen we erachter
dat we (...) slechts 40 procent van de werkelijkheid hebben gezien.
De cijfers over verwarde personen zijn dus nog veel hoger en dat klopt ook met ons onderbuikgevoel dat het echt een groot probleem is.’

Marieke van Twillert
https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... straat.htm


===================================================================================================================================================

Het is al jaren het geval dat mensen die geestelijk onstabiel zijn niet op de juiste manier kunnen worden behandeld.
Er zijn veel te weinig plaatsen beschikbaar voor deze mensen. Ze worden ambulant behandelt wat inhoud dat ze
gewoon thuis wonen en dus alle vrijheid hebben. Maar voor deze mensen is de 'buitenwereld' iets waar ze (te) veel
prikkels tegenkomen. Dus de incidenten die voorvallen en waar iemand verward wordt genoemd zijn direct terug
te voeren naar hun medisch dossier. Als deze mensen gewoon opgenomen waren en volgens het oude protocol
worden behandeld, dus in rust, dan zijn er aanzienlijk minder van deze escalaties.
Ook kinderen die deze geestelijk hulp nodig hebben staan op een wachtlijst om opgenomen te worden.
Dit is het resultaat van de bezuinigingen van de afgelopen jaren.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80582
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 09:48

Ik weet niet wat er precies aan de hand was Arminius.
Daarvoor moet er onderzoek komen en die moet wel wat langer duren dan gisteren.
Want de verklaringen die er zeer snel kwamen hecht ik geen boodschap aan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80582
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 09:55

Taigitu schreef :
Dus de incidenten die voorvallen en waar iemand verward wordt genoemd zijn direct terug
te voeren naar hun medisch dossier.
Nee Taigitu ben ik niet met je eens.
Sommige gevallen kunnen zeer zeker terug te voeren zijn naar hun medisch dossier maar niet allemaal.
Het woord verward word te pas en te onpas gebruikt.
Misschien is men bang gezien de laatste jaren met de aanslagen voor paniek onder de bevolking ?
Daar moet men mee stoppen.

Burgers zijn geen kleuters.
Gewoon de zaken benoemen dus in dit geval man steekt drie mensen neer.
Verwarde man kan men eventueel later na het onderzoek toevoegen als het waar is.
Maar niet standaard dit woord gebruiken.
Niet iedereen is verward Taigitu , sommige weten verdomd goed wat ze aan het doen zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Arminius » 06 mei 2018, 09:55

Tammy schreef:
06 mei 2018, 09:48
Ik weet niet wat er precies aan de hand was Arminius.
Daarvoor moet er onderzoek komen en die moet wel wat langer duren dan gisteren.
Want de verklaringen die er zeer snel kwamen hecht ik geen boodschap aan.
Ik zeg maar zo: If it looks like shit and smells like shit…. It’s probably shit.

Daar heb ik dan niet zo nodig een onderzoek voor nodig.

En ja. moslims die aanslagen plegen zijn allemaal verward. [In hun kop] [burn]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Susan » 06 mei 2018, 10:00

Tammy schreef:
06 mei 2018, 08:38
Ja Gast1 wat is dat toch tegenwoordig om dat woordje verward constant te gebruiken ?
Dat slaat toch nergens op ?
Zijn ze bang dat de burgers in paniek anders raken ofzo ?
Ik heb bij de titel zin ook expres het woord verward weggelaten.
Gewoon man steekt drie mensen neer in Den Haag.
Want zo is het ook.
En gedegen onderzoek moet uitmaken waarom.

Mijn man zei net dat gisteren in Eindhoven ook iemand aan het zwaaien was met mes.
Leest hij net in de krant.
Ook die word verwarde man genoemd. [doh]
Verward is de man zeker wel te noemen, dat is mijn inziens correct, maar als hij met voorbedachte rade de straat op gaat om mensen neer te steken, lijkt dat er toch wel op dat hij wel wist wat hij deed.

Mijn verdere gedachten hier over:
Je hebt ook verwarde mensen die echt niet meer weten wat ze doen, geen vlieg kwaad doen, maar waarvan je nooit van te voren al precies
kunt weten óf ze dan ook ooit gewelddadig zullen worden, dat is het moeilijke, en dan kan men ook niet uit voorzorg die mensen vast zetten.

De berichtgeving spreekt vaak over 'verwarde' man/vrouw, want hun psychise 'aandoening' weten ze bij de politie en journalisten meestal niet.
En men moet ook oppassen om niet te gaan stigmatiseren door iedereen maar meteen een bepaald labeltje op te gaan plakken in berichten die naar buiten gebracht worden.
https://www.samensterkzonderstigma.nl/a ... spread.pdf

1.1 DEFINITIE VAN STIGMA
Samen Sterk zonder Stigma hanteert zelf de volgende
definitie van stigma1 :
Stigmatisering is een proces waarin een groep personen
negatief gelabeld, veroordeeld en uitgesloten wordt op
grond van gemeenschappelijke, afwijkende kenmerken en/
of gedragingen die angst of afkeer oproepen en waarvoor
de betrokkenen meer of minder verantwoordelijk worden
gehouden. Vaak is sprake van overdrijving en wordt het
gedrag van een of enkele individuen representatief geacht
voor de hele groep.

Voorbeelden van misvattingen over mensen met een
psychische aandoening zijn:
• Ze zijn gewelddadig en gevaarlijk;
• Ze zijn arm en minder intelligent;
• Persoonlijke zwakte veroorzaakt psychische
problemen;
• Eens ziek is altijd ziek.
Er is geen enkele maatschappelijke groep die niet
stigmatiseert; ook hulpverleners en gestigmatiseerden
zelf doen het. In dat laatste geval is vaak sprake van
zelfstigma, iets wat gevoelens van schuld, schaamte en
minderwaardigheid kan veroorzaken, en (daarom) het
zoeken naar geschikte hulp en zorg kan dwarsbomen.

1.2 STIGMA IN DE MEDIA
In het vervolg kijken we welke rol de media in het algemeen
en journalisten in het bijzonder spelen bij stigmatisering, en
hoe zij ontvankelijk gemaakt kunnen worden om alert te zijn
op stigmatiserende berichtgeving. Daarbij beperken we ons
tot professionele journalisten die werken in print, online en
op radio en televisie. De rol van scriptschrijvers voor films,
series en soaps, en de rol van sociale media zoals Facebook,
twitter, sites en blogs komt zijdelings of niet aan de orde.
Media stigmatiseren op verschillende manieren, vooral door:

1. een relatie te leggen tussen psychische aandoeningen,
criminaliteit en geweld; in het bijzonder door bij
gewelddadige incidenten de mogelijke psychische
aandoening aan te wijzen als de veroorzaker van het
geweld, waardoor alle mensen met die aandoening in
één klap worden gecriminaliseerd;

2. mensen te vereenzelvigen met hun aandoening: hij ‘is’
een schizofreen, in plaats van: hij ‘heeft’ schizofrenie,
waardoor allerlei andere aspecten van iemands
persoonlijkheid niet aan bod komen;

3. psychiatrische begrippen op een foutieve manier
metaforisch te gebruiken – ‘schizofreen beleid’, een
‘autistisch gebouw’ – waardoor algemeen bestaande
onjuiste ideeën over aandoeningen worden bevestigd
en versterkt, en dus ook foutieve negatieve stereotypen
in stand blijven. Vooral bij schizofrenie is dit heel
hardnekkig;

4. de ‘psychiatrisering van de leken’ in de berichtgeving
te echoën in plaats van op zoek te gaan naar
deskundige duiding, iets wat stereotypen, misvattingen
(zoals onterechte generaliseringen) en mogelijk ook
discriminatie in stand houdt.
Voor televisieseries, soaps, films en reclames geldt
dat mensen met een psychische aandoening kunnen
verschijnen als enge, gewelddadige psychopaten en
seriemoordenaars; volstrekt belachelijke types; of mislukte
sukkels die spot of medelijden verdienen.

2.1 DE JOURNALISTEN
Journalisten bewerken de informatie van de toeleveranciers
tot een nieuwsitem voor hun eigen medium. Journalisten
zijn op nieuws uit, en verzamelen feiten om dat nieuws te
kunnen brengen. Daarbij tellen als criteria dat het nieuws
spraakmakend is (saai nieuws levert geen kijkers/lezers/
luisteraars op); spiksplinternieuw (de primeur geldt als een
journalistiek begerenswaardig hoogstandje); en liefst ook
sensationeel / spectaculair (want dat trekt kijkers/lezers/
luisteraars). Dat psychische aandoeningen meestal op een
negatieve manier in het nieuws komen, heeft met deze drie
criteria te maken.

Nieuws moet in pakkende oneliners en statements worden
verteld. Er is maar beperkt tijd en ruimte voor diepgang,
tenzij er sprake is van een achtergrondverhaal of –reportage.
Journalisten hebben altijd een idee waarom ze iets
nieuwswaardig vinden; en ze vinden het een buitengewoon
slecht idee als anderen dat met hun gemaar en genuanceer
(deels) onderuit schoffelen. Daar komt bij dat journalisten
erg gesteld zijn op hun onafhankelijkheid en vrijheid. Ze
zetten hun hakken in het zand zodra de suggestie wordt
gewekt dat daaraan wordt getornd.

2.2 DE TOELEVERANCIERS VAN INFORMATIE 2
Journalisten halen hun nieuws over psychische
aandoeningen ergens vandaan: van de straat, uit
persberichten, door op onderzoek te gaan en informanten
te benaderen. In alle gevallen komen ze
mensen tegen die hen van – goede, bruikbare, gebrekkige,
onvolledige of gewoon geen – informatie voorzien:
woordvoerders van politie, justitie en ggz; psychiaters/
psychologen (‘experts’); en ervaringsdeskundigen. Allemaal
houden zij hun eigen verhaal (of zwijgen ze) op hun
eigen manier. Wat vinden ze belangrijk en wat zijn hun
overwegingen?

Niels Nijman, coördinator woordvoering Nationale Politie,
zegt dat de politie het zo veel mogelijk bij de kale feiten wil
houden. ‘Wij hebben het niet over diagnoses, want daar
hebben we geen verstand van. We weten vaak niet wat er
met iemand aan de hand is, en als we het wel weten, zijn
wij niet de autoriteit om daar iets over te zeggen. Wij gaan
over de veiligheid, niet over de patiënten.’ De politie geeft
summiere informatie en benoemt mogelijke psychische
aandoeningen van verdachten niet. Op deze manier denkt
de politie geen aanleiding of aanknopingspunten te geven
om te stigmatiseren.

1 STIGMA 2 OM WIE
GAAT HET?
Journalisten hebben altijd een idee
waarom ze iets nieuwswaardig vinden; en
ze vinden het een buitengewoon slecht
idee als anderen dat met hun
gemaar en genuanceer (deels) onderuit
schoffelen.

Meer:
https://www.samensterkzonderstigma.nl/a ... spread.pdf
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80582
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 10:11

Susan schreef :
De berichtgeving spreekt vaak over 'verwarde' man/vrouw, want hun psychise 'aandoening' weten ze bij de politie en journalisten meestal niet.
Ik denk niet dat dat er mee te maken heeft Susan.
Dit wat ik noem politiek correcte woord komt in de berichtgevingen tegenwoordig naar buiten na de aanslagen van de laatste jaren.
Men is bang in de politiek dat burgers meteen naar bevolkingsgroepen gaan wijzen in dit geval moslims.
Zeker als de dader dat woord gebruikt wat ze altijd roepen.

Dat is wat ik denk dat ze daarom meteen spreken van verwarde man.
Daar moet men mee ophouden.
Het zorgt voor achterdocht bij burgers.

Gewoon beestje bij de naam noemen kort na incident.
Man steekt mensen neer.
Verward en het motief vertellen na gedegen onderzoek.
Maar dan wel de echte waarheid en niet half.
Want die man met toevallig verlaagde bloedsuikerspiegel in Amsterdam gelooft niemand.
En dat hebben ze aan zichzelf te danken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Arminius » 06 mei 2018, 10:32

Het lijkt mij wel duidelijk. Bekijk ook de foto.
„Ik vond het opvallend dat meteen werd gesproken over een verwarde man”, zegt Michiel, doelend op de lezing van de politie.

„Natuurlijk, als je nuchter bent, doe je zoiets niet. Maar het voelde als een soort aanslag-achtig motief. Zo’n man in volledig Marokkaanse outfit, Allahu Akbar roepend, volledig willekeurige mensen in de nek stekend...”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2003044 ... ls-aanslag
Laatst gewijzigd door Arminius op 06 mei 2018, 10:37, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Susan » 06 mei 2018, 10:33

Tammy schreef:
06 mei 2018, 10:11
Susan schreef :
De berichtgeving spreekt vaak over 'verwarde' man/vrouw, want hun psychise 'aandoening' weten ze bij de politie en journalisten meestal niet.
Ik denk niet dat dat er mee te maken heeft Susan.
Dit wat ik noem politiek correcte woord komt in de berichtgevingen tegenwoordig naar buiten na de aanslagen van de laatste jaren.
Men is bang in de politiek dat burgers meteen naar bevolkingsgroepen gaan wijzen in dit geval moslims.
Zeker als de dader dat woord gebruikt wat ze altijd roepen.

Dat is wat ik denk dat ze daarom meteen spreken van verwarde man.
Daar moet men mee ophouden.
Het zorgt voor achterdocht bij burgers.

Gewoon beestje bij de naam noemen kort na incident.
Man steekt mensen neer.
Verward en het motief vertellen na gedegen onderzoek.
Maar dan wel de echte waarheid en niet half.
Want die man met toevallig verlaagde bloedsuikerspiegel in Amsterdam gelooft niemand.
En dat hebben ze aan zichzelf te danken.
Je hebt 11 minuten na mij dit geplaatst....en deze ene zin van mij er bij...
De rest in die 11 minuten ook gelezen? [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Arminius

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Arminius » 06 mei 2018, 10:43

Ik noem het terrorisme waar de religie is uitgehaald
When bombs went off in New York City’s Chelsea neighborhood on Saturday night, state and city officials said some very silly things. But understanding those remarks is actually key to understanding U.S. policy toward terrorism in general.

The immediate response of Mayor Bill de Blasio was to reject possible links to terrorism as such. Gov. Andrew Cuomo, meanwhile, declared that “a bomb exploding in New York is obviously an act of terrorism, but it’s not linked to international terrorism—in other words we find no ISIS connection, etc.” Both men also rejected possible linkages to another bombing earlier in the day at Seaside Park, NJ, which had targeted a Marine charity run.

Bron

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80582
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Man steekt drie mensen neer in Den Haag

Bericht door Tammy » 06 mei 2018, 10:48

Je zou verbaasd zijn Susan hoe snel ik lees.
En dat zeg ik niet opschepperig, maar dat heb ik altijd gekund. :grin:
Journalisten hebben altijd een idee waarom ze iets
nieuwswaardig vinden
Ik heb tegenwoordig niet veel meer op met journalisten Susan.
Er zitten zeer goede bij maar ook die hun eigen mening spuien .
Je weet denk ik wel hoe ik tegenwoordig over CNN denk wat eerst mijn lievelingszender voor jaren was.

Ik zit niet te wachten op de persoonlijke voorkeuren van journalisten.
Die horen het nieuws neutraal te brengen.
Columnisten is een andere zaak , dat zijn persoonlijke berichten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie