Studio 100 eist excuses van Greenpeace voor rokende Maya de Bij

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Studio 100 eist excuses van Greenpeace voor rokende Maya de Bij

Bericht door Tammy » 26 mei 2018, 15:25

Afbeelding

Studio 100 kan de campagne van Greenpeace tegen de vleeswaren met zijn bekende figuurtjes als Plop en Maya de Bij, maar matig appreciëren. ‘Buiten proportie, excuses zijn op hun plaats,’ zegt ceo Hans Bourlon.

Het is een opvallend reclameclipje met een Maya de Bij die rookt en sigaretten voor kinderen aanprijst. Het gaat niet om echte reclame, maar om een campagne van de milieuorganisatie Greenpeace. Die stelt ermee aan de kaak dat er in de winkel vleeswaren liggen met de beeltenis van Maya de Bij, Plop en Samson, allemaal bekende Studio 100-figuurtjes.

‘Misplaatst en buiten proportie’, reageert een ontstemde Hans Bourlon tegenover De Standaard.
‘Roken, waarvan de schadelijke effecten niet ter discussie staan, koppelen aan Maya de Bij is kwalijk. Bij kinderen die niet kunnen lezen blijft alleen dat beeld hangen. We krijgen nu al boze reacties op Facebook met de vraag waar we mee bezig zijn. Mensen zien niet dat het van Greenpeace komt.’

Studio 100 had al maanden contact met Greenpeace over de vleeskwestie. Het ging dan over de optie om over te schakelen op vegetarische producten, met name plantaardig broodbeleg. ‘Die gaan we zeker nog overwegen, maar het zal een uitbreiding van het assortiment zijn. Het vlees gaat er niet onmiddellijk uit, want dan pikken concurrenten gewoon de ruimte in de rekken in.’
Blijft hij on speaking terms met Greenpeace België? ‘Ik sla de deur niet dicht maar deze aanval met de voeten vooruit vinden we nergens op slaan.’

BRON.

Hieronder het filmpje.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180523_03525303

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Studio 100 eist excuses van Greenpeace voor rokende Maya de Bij

Bericht door Tammy » 26 mei 2018, 15:40

Heel vroeger ver in de vorige eeuw had ik respect voor organisaties als Greenpeace.
Voor op de boot op woeste zee walvisvaarders proberen tegen te houden , geweldig ! ;P!

Totdat er een malloot van hun zich vastbond op de treinrails.
Want er kwam een trein met nucleair afval aan.
Deze persoon wilde dat stoppen maar het had ook anders kunnen lopen.
Door het plotselinge remmen en de kracht daarbij had de trein misschien kunnen ontsporen wie weet.

Ik zag toen ineens hoe gevaarlijk die lui zijn met hun acties.
Maar ook hoe drammerig.
Mijn dochter kreeg vroeger Samson worst op haar brood.
En nee niet elke dag en nee mijn volwassen dochter is niet dik geworden .

Nu heeft Greenpeace een ontzettend kinderachtig tegengeluid laten horen in de vorm van een sigaret rokende Maya.

Jeetje wat zijn dit soort tegenwoordig in mijn ogen zielige drammige activistjes laag gezonken.
Zo zonde allemaal.
Dat wat eens zo goed was nu zo dom over komt.
Is dat geld betaald trouwens uit eigen zak of van de leden die lid zijn of doneren ?
Ben benieuwd of die dat wel willen dat hun geld word verspild aan dit filmpje.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Studio 100 eist excuses van Greenpeace voor rokende Maya de Bij

Bericht door univers » 26 mei 2018, 15:48

Mijn dochter kreeg vroeger Samson worst op haar brood.
Dan zal ze wel flinke spierballen hebben gekregen. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Studio 100 eist excuses van Greenpeace voor rokende Maya de Bij

Bericht door Tammy » 26 mei 2018, 15:53

Nee dat is too much. :mrgreen:
Ik twijfel of het nu Samson of Bassie worst was ?
Maakt niet uit, kinderen gaan niet dood van een plakje worst.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Studio 100 eist excuses van Greenpeace voor rokende Maya de Bij

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 17:07

Afbeelding
Greenpeace heeft een verdrietig kijkende Maya in een zogeheten 'figuurworst' gephotoshopt. Volgens Greenpeace 'promoot Maya charcuterie die slecht is voor de gezondheid van onze kinderen'.

Rokende Maya de Bij steekt Belgische televisiebazen.

Het filmpje is een parodie om de kankerverwekkende eigenschappen van boterhamworst onder de aandacht van het Belgische publiek te brengen. Greenpeace ontketende er de afgelopen anderhalve week een storm van protest mee. Het is de milieuclub een doorn in het oog dat kinderhelden als Maya, Kabouter Plop, Samson en K3 ongezonde producten aan de man brengen als 'Mayaworst' en 'Samsonworst', waarin hun gezicht gestanst is.

Het Maya-filmpje ging viraal. Maar de boodschap - het eten van te veel bewerkte vleeswaren leidt tot een hogere kans op darmkanker, hart- en vaatziekten en diabetes - ging verloren in een storm van negatieve reacties.
Artsen, reclamemensen, columnisten en Maya's thuishaven Studio 100 reageerden als door een wesp gestoken. "We weten allemaal dat roken verslavend is, schadelijk, kankerverwekkend. Maar een stukje vlees? De eerste persoon die verslaafd is aan Plopworst moet ik nog leren kennen", zei Hans Bourlon van Studio 100 in Het Laatste Nieuws. De vergelijking tussen de schadelijkheid van roken en vleeswaren gaat 'totaal niet op', zei een oncoloog tegen De Morgen. Al ontkent hij niet dat 'sommige verwerkte vleeswaren schadelijk kunnen zijn'.

Greenpeace blijft erbij dat de vleesreclames plaats moeten maken voor gezonde, biologische of vegetarische alternatieven. Die zijn er al, repliceren ze bij Studio 100. Hun tv-helden prijzen namelijk ook groente en fruit aan in de supermarkt. Daar komt nog bij dat de entertainmentreus in Spanje samenwerkt met Greenpeace om bijensterfte tegen te gaan.

Na enkele dagen slaagde Studio 100 erin het filmpje van YouTube, Facebook en de Greenpeacesite te halen, met een beroep op auteursrechtenschending. Greenpeace verving het daarop door een huilende Maya en kwam met excuses aan 'eenieder die we ongewild gekwetst hebben', maar 'zeker niet' aan Studio 100.
Dat besloot donderdag Greenpeace te dagvaarden. Het bedrijf eist dat alle Maya-rookfilmpjes van het web verdwijnen: elk kind dat kan googelen, vindt ze binnen 10 seconden terug.

Ze schieten op de boodschapper, stelt Greenpeace. In België ligt de vleesconsumptie 'minstens twee keer hoger dan het aanbevolen maximum', maar daar lijken de Belgen niet echt mee te zitten.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik vraag me af wat de uitspraak van de rechter is in Belgie.
Mij lijkt het dat Greenpeace te ver is gegaan maar dat zal de rechtszaak moeten uitwijzen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie