Waarom praat men nog over Democratie ?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 09:03

Als ik onderstaand artikel lees vraag ik me af wat democratie eigenlijk betekend.
En dan vooral over verkiezingen.
Als een partij veruit de grootste winnaar word maar word uitgesloten door anderen partijen dan klopt er toch iets niet in dit land ?
Dat een partij die bijna weggevaagd is de PVDA wel meedoet snap ik niet.
Al met al leven we wel in een democratie ?
Als de meerderheid van een volk een partij winnaar maakt en die buitenspel word gezet word het dan niet tijd om de regels te veranderen ?
Zodat dit niet meer kan gebeuren dat uitsluiten ?


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding
Joost Eerdmans op de uitslagenavond op 21 maart.

Leefbaar Rotterdam en Rotterdam woedend: coalitie met zes partijen in de maak.

De onderhandelingen voor een nieuw college in Rotterdam gaan de slotfase in zonder de grootste partij (Leefbaar Rotterdam) en de grootste winnaar (Denk). De formateurs adviseren een ‘midden-variant’ met zes partijen.

Het betreft VVD, D66, GroenLinks, PvdA, CDA en CU-SGP. Dat hebben de formateurs Paul Rosenmöller (GroenLinks) en Pieter Duisenberg (VVD) zondagavond in een persverklaring laten weten.
Leefbaar-fractieleider en (nog even) wethouder Joost Eerdmans is woedend. ‘Vanaf dag één wilde links Rotterdam niet in gesprek met ons en ze laten nu de 47.312 kiezers van Leefbaar definitief barsten. Uitsluiten is het nieuwe verbinden.’

Baantjes verdelen.

Volgens Eerdmans worden de baantjes al verdeeld: ‘Tien wethouders zitten er straks achter de collegetafel in Rotterdam. Nu zijn dat er vijf. Gênant.’
Eerdmans is ook negatief over de VVD. Die partij zou zich hebben laten gijzelen door links, ‘een belediging voor de kiezer’.
Vorige week leek het erop dat de VVD alleen wilde mee besturen met Leefbaar Rotterdam. Anderzijds wilden GroenLinks en de VVD niet met zowel Leefbaar als de VVD in een college. De formateurs stelden daarop een ultimatum aan de partijen om de impasse te doorbreken.

‘Belediging voor de democratie' .

Maar ook voor Denk en Nida zijn de druiven zuur. Lijsttrekker Stephan van Baarle noemt de beoogde coalitie ‘een grove belediging voor de democratie. De grootste verliezer, PvdA, doet mee aan een college en de grootste winnaar, Denk, wordt door de gevestigde orde vakkundig buiten het college gehouden.’
Dinsdag presenteren Rosenmöller en Duisenberg hun eindadvies. Ze presenteren dan ook een raamakkoord, dat als basis moet dienen voor een coalitie-akkoord. Half mei maakten ze al een concept-raamakkoord bekend met als basis de verkiezingsprogramma’s van VVD en GroenLinks. Destijds hoopte Leefbaar Rotterdam nog aan te kunnen sluiten bij een mogelijke coalitie.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Fenna » 04 jun 2018, 09:14

Democratie op zijn smalst.
Hieraan kan je zien hoe slecht links tegen zijn verlies kan.
Als je hebt verloren moet je je verlies ruiterlijk toegeven, dat toont klasse.
Alleen een slechte verliezer draait in allerlei bochten om toch zijn zin te krijgen, daaraan kan je de zwakte herkennen en dat maakt zijn verlies alleen groter.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 09:44

Tsja Fenna ik blijf dit zo raar vinden dat ik denk dat het tijd word om de regels te veranderen.
In Slovenie is gisteren een partij ook de grootste geworden maar word ook uitgesloten.
Wat heeft stemmen dan voor zin ?
Ik snap dit gedrag in combinatie met het woord democratie niet.

Net als bijvoorbeeld die wethouder in Amsterdam Sharon Dijksma (PvdA).
Waarom krijgt die vrouw die baan ?
De PVDA is weggevaagd.
Dit kan alleen met deze regels die er nu zijn, maar die kloppen toch niet op deze manier ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Arminius » 04 jun 2018, 12:24

In Nederland kennen we nu eenmaal coalities, en zijn we gewend compromissen te sluiten. Er zijn geen absolute meerderheidspartijen. En ik vind het wel goed dat Leefbaar even in de oppositie gaat. Men kreeg een beetje te veel regenteske trekjes. Ik heb het de afgelopen vier jaar zelf ook met een Leefbare aan de stok gehad [voorzitter van onze gebiedscommissie] die vond dat hij de burgemeester van de wijk was. En zich ook zo gedroeg.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 12:38

Jij woont daar Arminius dus je weet er meer vanaf over Leefbaar.
Maar of je die nu moet of niet en hoe het kiesstelsel ook is , als grootste partij weggezet worden is iets wat ik nooit zal snappen.
Daar ben ik denk ik te stom voor.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Arminius » 04 jun 2018, 13:47

Tammy schreef:
04 jun 2018, 12:38
Jij woont daar Arminius dus je weet er meer vanaf over Leefbaar.
Maar of je die nu moet of niet en hoe het kiesstelsel ook is , als grootste partij weggezet worden is iets wat ik nooit zal snappen.
Daar ben ik denk ik te stom voor.
Leefbaar had in de vorige collegeperiode de absolute meerderheid samen met D`66 en CDA en op het laatst ook met steun van de Christen Unie-SGP. [23 van de 45 zetels] In die hoedanigheid heeft men veel zaken doorgedrukt waar de rest van de raad [Nida, CDA, Partij voor de Dieren, Groen Links, PvdA, SP] het niet mee eens was. En zich behoorlijk negatief over linkse partijen uitgelaten. Tja, dan moet je niet gek opkijken dat je bij een nieuw collegevorming het vel over de oren krijgt getrokken, en men niet staat te springen om met jou in een college te gaan zitten. Men heeft nu 3 zetels van de 14 die men had verloren. Men is daarmee nog wel de grootste partij van Rotterdam.
Laatst gewijzigd door Arminius op 04 jun 2018, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 13:53

Maar zaken doordrukken waar de linkse partijen het niet mee eens waren gebeurd toch ook als de situatie andersom is ?
Kijk naar die ellende in Amsterdam met die krakersgroep.
Het linkse stadsbestuur gaat nog tegen de wet in ook.
Dus is bij allebei de kanten.

Maar nogmaals ik zal het nooit begrijpen.
Een winnaar is een winnaar bij mij, want het volk heeft die partij het grootste gemaakt.
Net als GroenLinks de winnaar is geworden in Amsterdam.
Is Leefbaar dat in Rotterdam geworden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Arminius » 04 jun 2018, 14:13

Tammy schreef:
04 jun 2018, 13:53
Maar zaken doordrukken waar de linkse partijen het niet mee eens waren gebeurd toch ook als de situatie andersom is ?
Kijk naar die ellende in Amsterdam met die krakersgroep.
Het linkse stadsbestuur gaat nog tegen de wet in ook.
Dus is bij allebei de kanten.

Maar nogmaals ik zal het nooit begrijpen.
Een winnaar is een winnaar bij mij, want het volk heeft die partij het grootste gemaakt.
Net als GroenLinks de winnaar is geworden in Amsterdam.
Is Leefbaar dat in Rotterdam geworden.
Om die reden is er ook geprobeerd om als eerste MET Leefbaar een coalitie te vormen. [samen met een andere partij(en)] Dat is nu niet gelukt om diverse redenen. Tja, dan gaat met verder met stap 2. Een coalitie ZONDER Leefbaar. Zo werkt dat nu eenmaal.

Arminius

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Arminius » 04 jun 2018, 14:34

Buijt, campagnestrateeg van Leefbaar Rotterdam, windt er geen doekjes om. De Leefbaren hebben flink in spanning gezeten. In een eerste peiling stond Leefbaar op zeven zetels. Dat werd later negen, nu zijn dat er 11.

Hij pakt zijn telefoon erbij. Vanochtend deed hij een voorspelling. Op een enkele zetel na heeft hij de uitslag helemaal goed voorspeld. Gelijk gaan zijn gedachten naar een mogelijk nieuw stadsbestuur. “Het horrorscenario was dat PvdA, Groenlinks, D66, CDA en VVD het samen konden doen en ons er buiten zouden houden.” Hij telt het aantal zetels op. Het zijn er zo’n twintig, waar er 23 nodig zijn. “Dat gaat niet gebeuren.”
Helse klus

En dus is opnieuw Leefbaar Rotterdam aan zet, als de fractieleiders donderdagochtend een kopje koffie met elkaar gaan drinken. Maar de uitslag is zonder meer het ‘electorale slagveld’ dat van tevoren werd voorspeld. De tijd dat Rotterdam twee machtsblokken heeft in Leefbaar en de PvdA is voorgoed verleden tijd. Achter Leefbaar is het politieke landschap volstrekt versplinterd. PvdA, VVD, GroenLinks en D66 komen op vijf zetels. Denk komt de raad in met vier zetels, Nida houdt er twee. De SP verliest fors en gaat van vijf naar twee.

Een college vormen wordt waarschijnlijk een helse klus. Buijt weet ook niet direct hoe het moet. De VVD komt in aanmerking, net als het CDA. Maar een college over rechts, zoals de afgelopen vier jaar tussen Leefbaar, D66 en CDA, lijkt uitgesloten. Er moet een partij op links bij, waarschijnlijk de PvdA of Groenlinks. Wat niet helpt is dat D66 tijdens de campagne Leefbaar Rotterdam uitsloot, vanwege de samenwerking met Forum voor Democratie.

https://www.trouw.nl/democratie/leefbaa ... ~a212b382/

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 14:46

Dit laatste bericht is van 22 Maart.
De zaken liggen er nu anders bij.
Ik blijf het heel raar vinden en dat zal zo blijven.
Maar mijn logica is wat anders merk ik.
Kan gebeuren. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door gusteman » 04 jun 2018, 15:13

Tammy schreef:
04 jun 2018, 09:03
Als ik onderstaand artikel lees vraag ik me af wat democratie eigenlijk betekend.
En dan vooral over verkiezingen.
Nou, lieve Tammy, misschien heb je hier wat aan: Democratie middels verkiezingen levert een Vertegenwoordigende Democratie op.

Met andere woorden: de kiezers duiden, middels het uitbrengen van één stem per kiezer, personen aan die hen en hun belangen moeten vertegenwoordigen; het beleid wordt bepaald door diegenen die door de kiezers werden verkozen.

Beleidsbeslissingen vereisen in Nederland een meerderheid (50% plus één) van de stemmen die door de kiezers werden uitgebracht. En dus niet 50% plus één stem van het totaal aantal gerechtigde kiezers. Dit is het gevolg van het gegeven dat in Nederland geen kiesplicht bestaat. In België bijvoorbeeld bestaat wèl kiesplicht, waardoor het veel eenvoudiger is om percentages te berekenen, coalities uit te dokteren enzovoort.

Wanneer (opnieuw in Nederland nu) die meerderheid wordt gevormd door één enkele partij die meer dan 50% van de kiezers achter zich heeft gekregen, dan is dat vrij duidelijk: die éne partij kan het beleid gaan vormen.

Wanneer die meerderheid wordt gevormd door meerdere partijen dan dienen de andere kiezers zich daar bij neer te leggen.

Met andere woorden: hoe meer politieke partijen, hoe moeilijker het wordt om een meerderheid samen te stellen.

Het zou een slok op een borrel schelen moest elke burger zich de moeite getroosten om zich op de hoogte te stellen van wat zo'n Democratie eigenlijk betekent, hoe de verkiezingen werken en welk belang het uitbrengen van een stem heeft voor de bevolking ..... en onrechtstreeks dus ook voor de volledige natie.

Want ongeacht welke vorm van Democratie wordt toegepast: zolang een natie een democratische rechtsstaat is blijft die staat eigendom van zijn burgers ... en wordt die staat ook geregeerd door zijn burgers, rechtstreeks of onrechtstreeks.

Meer hierover valt terug te vinden onder het Internationaal Recht.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 15:23

Hai Gusteman fijn om je te zien. :grin:

Je schreef :
Beleidsbeslissingen vereisen in Nederland een meerderheid (50% plus één) van de stemmen die door de kiezers werden uitgebracht. En dus niet 50% plus één stem van het totaal aantal gerechtigde kiezers. Dit is het gevolg van het gegeven dat in Nederland geen kiesplicht bestaat. In België bijvoorbeeld bestaat wèl kiesplicht, waardoor het veel eenvoudiger is om percentages te berekenen, coalities uit te dokteren enzovoort.
Klopt dat heb je volgens mij al eens eerder gezegd.
Ik zou dan het Belgisch kiesrecht kiezen voor Nederland.
Is dus eerlijker volgens mij.
Maar ik weet ook nog dat jullie wat je zelf een keer zei het langst erover hebben gedaan om een regering te vormen.
Maar ik weet de oorzaak niet meer waarom dat zo was.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door gusteman » 04 jun 2018, 15:41

Tammy schreef:
04 jun 2018, 15:23
Ik zou dan het Belgisch kiesrecht kiezen voor Nederland.
Is dus eerlijker volgens mij.
Beide systemen moeten niet voor elkaar onderdoen waar het eerlijkheid betreft, het is gewoon een kwestie van hoe het wordt benaderd.
Tammy schreef:
04 jun 2018, 15:23
Maar ik weet ook nog dat jullie wat je zelf een keer zei het langst erover hebben gedaan om een regering te vormen.
Maar ik weet de oorzaak niet meer waarom dat zo was.
De oorzaak zat hem in de onmogelijkheid om snel een coalitie te vormen die beschikte over een voldoende meerderheid ..... zoals dit meestal de reden is waarom een regeringsvorming al eens kan op zich laten wachten. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom praat men nog over Democratie ?

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 15:46

Gusteman schreef :
Beide systemen moeten niet voor elkaar onderdoen waar het eerlijkheid betreft, het is gewoon een kwestie van hoe het wordt benaderd.
Ja en ik merk dat ik een afwijkende benadering heb als ik kijk naar wie winnaar is.
Ik denk te simpel volgens mij.
Is maar goed dat ik niet in de politiek zit. :mrgreen:
Ooh ja nu weet ik het weer van jouw regering.
Ach weet je Gusteman eens komen ze eruit.
Hoelang het ook duurt. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie