'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Tammy » 21 jun 2018, 11:03

Afbeelding

Buitenlandse studenten die in Nederland leven, voelen zich buitengesloten en leven in hun eigen bubbel. Dat blijkt uit een enquête van de studentenorganisaties Landelijke Studentenvakbond (LSVb), Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en European Student Network (ESN), waar Trouw over schrijft.
De drie studentenorganisaties hielden de enquête onder ruim 300 buitenlandse studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Het is de eerste keer dat er een enquête is uitgevoerd naar de ervaringen van buitenlandse studenten in Nederland.

Eenzaam.

Daarin zeggen twee op de drie ondervraagden dat ze zich wel eens eenzaam voelen. Een op de drie heeft last van depressieve gevoelens. De studenten willen de taal onder de knie krijgen, maar een op de drie weet niet waar hij of zij kan aankloppen om Nederlands te leren.

De buitenlandse studenten zoeken vooral elkaar op. Ze wonen in hun eigen studentenhuizen en gaan naar borrels speciaal voor internationale studenten.
Ook heeft meer dan de helft van de niet-Europese deelnemers de afgelopen drie maanden te maken gehad met negatieve stereotyperende opmerkingen van Nederlandse studiegenoten. Onder studenten uit Europese landen was dat 42 procent. Zuid-Amerikaanse studenten hadden er het meest last van: 67 procent.

Trouw sprak met een aantal buitenlandse studenten. De Indonesische Alvi Safira (19) zegt dat Nederlandse medestudenten grappen maken over haar Aziatische uiterlijk. Zo wordt haar gevraagd of haar zicht alleen bestaat uit horizontale zwarte streepjes. En of ze geen rijst moet eten, als ze tijdens de lunch een broodje kaas tevoorschijn haalt.
Ook anderen klagen in de krant over racistische grappen. Toch ziet ruim de helft van de ondervraagde studenten geen gemene bedoelingen achter de grapjes.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Tammy » 21 jun 2018, 11:03

Ik begin me toch werkelijk af te vragen of buitenlanders die hier komen ook nog iets positiefs over Nederland weten te vertellen.
Want wat ik lees is hoe moeilijk ze het altijd hebben en het niet meevalt om hier te zijn.
We hebben het deze keer over buitenlandse studenten.

En ze lopen schijnbaar tegen een aantal zaken aan :
Daarin zeggen twee op de drie ondervraagden dat ze zich wel eens eenzaam voelen. Een op de drie heeft last van depressieve gevoelens. De studenten willen de taal onder de knie krijgen, maar een op de drie weet niet waar hij of zij kan aankloppen om Nederlands te leren.

Je reist de wereld over of halve wereld om in het buitenland te studeren.
Dat wil je zelf en het is ook een prachtig avontuur als je de kans krijgt om dat te doen.
Maar je moet inderdaad wel zo gauw mogelijk de taal leren spreken natuurlijk voor de aansluiting bij je medestudenten.
Maar 1 op de 3 weet niet waar je Nederlands kunt leren ?
Dat vind ik dus echt onzin , ze weten hoe internet werkt, je googeld gewoon waar Nederlandse taal word gegeven zoals ze alles googelen.
En anders vraag je natuurlijk aan de leerkrachten waar je die lessen kan volgen bij jou in de buurt.
Maar je moet er wel zelf achteraan natuurlijk.

De buitenlandse studenten zoeken vooral elkaar op. Ze wonen in hun eigen studentenhuizen en gaan naar borrels speciaal voor internationale studenten.

Dat doe je toch zelf of niet ?
Hoe krijg je contact met Nederlandse studenten als je die niet opzoekt ?
Trouw sprak met een aantal buitenlandse studenten. De Indonesische Alvi Safira (19) zegt dat Nederlandse medestudenten grappen maken over haar Aziatische uiterlijk. Zo wordt haar gevraagd of haar zicht alleen bestaat uit horizontale zwarte streepjes. En of ze geen rijst moet eten, als ze tijdens de lunch een broodje kaas tevoorschijn haalt.

Dat zal toch niet heel de universiteit zijn neem ik aan.
De Nederlandse studenten die dit zeggen horen niet op een universiteit te zitten.
Die zijn een schande voor de intelligentie van de anderen studenten.

Maar voor de rest zou het wel eens leuk zijn als er ook eens onderzoeken kwamen die ook eens iets positiefs door buitenlanders over Nederland werden benoemd.
Want die zijn er ook natuurlijk, maar dat trekt zeker geen lezers.
Maar tegenwoordig lijkt het alsof alle buitenlanders diep ongelukkig zijn hier.

Misschien ook eens een eigen stukje verantwoordelijkheid nemen als buitenlandse student in Nederland ?
Dus soms achter zaken aangaan die goed voor je zijn , zodat je sneller aan de slag kan.

Zodat de buitenlandse studenten die in Nederland leven,zich niet buitengesloten voelen en leven in hun eigen bubbel.
Daar kan je echt een hoop zelf aan doen.
Als je zo avontuurlijk bent om in het buitenland te gaan en willen studeren dan kan je dit ook.
Maar daar moet je wel iets extra`s voor doen , zo gaat dat met alles als men in een ander land gaat vertoeven.
Dat hoort bij het avontuur dus ga ervoor zou ik zeggen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Vitharr » 21 jun 2018, 22:12

Laat je niet gek maken Tam. Dit bericht is belachelijk, en wel om de volgende reden
De drie studentenorganisaties hielden de enquête onder ruim 300 buitenlandse studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Het is de eerste keer dat er een enquête is uitgevoerd naar de ervaringen van buitenlandse studenten in Nederland.
Hier staat duidelijk dat de enquete is gehouden onder 300 studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Er gelden regels in de statistiek en onderzoekswereld. Dit onderzoek kan hooguit iets zeggen over de ervaringen van de buitenlandse student aan de Rijksuniversiteit Groningen. Wat het zegt weten we niet want ik lees slechts een handjevol opmerkingen terwijl er maar liefst 300 ondervraagd zijn.

Het zou zo maar kunnen zijn dat de studentenorganisaties een beeld wilden krijgen om dit probleem op zich op de kaart te zetten. Grapjes zijn Hollands en moeten kunnen. Het maakt niet uit tussen welke groep nationaliteiten ik zit, de grootste groep maakt vroeg of laat een grapje. In Zeeland spotten we graag met Duitsers bijvoorbeeld, en Duitsers met ons. Maar hoewel dat 'normaal' gevonden wordt is niet iedereen er van gediend. Zo maken Duitsers bijvoorbeeld geen grappen. :lekkapuh:

Okay, dat was een grap. Maar Chinezen of Japanners begrijpen echt sarcasme niet bijvoorbeeld omdat dat niet in hun cultuur zit. Die nemen je dan serieus en kun je dus enorm kwetsen. Het kan geen kwaad om mensen daar aan te herinneren in een sociale samenleving.

Maar deze resultaten presenteren als representatief voor alle buitenlandse studenten in Nederland is gewoon belachelijk en dus kan je het bericht op zich niet serieus nemen. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Vitharr » 21 jun 2018, 22:26

Zo zou ik nu een artikel kunnen schrijven;

"Forumbeheersters vinden dat buitenlandse studenten die zich gekwetst voelen beter bij hun moeder thuis hadden kunnen blijven.

Uit een enquete, uitgevoerd door een sarcastische stichting onder 1 forumbeheerster van het Mysterie en Wetenschapsforum is gebleken dat Nederlandse forumbeheersters van Italiaanse afkomst van mening zijn dat buitenlandse studenten beter niet naar Nederland kunnen komen als ze het land niet waarderen. Maar liefst 100% van de ondervraagden blijkt ook nog in staat te zijn iets positiefs in Trump te zien. Opvallend is dat deze ontdekking samenvalt met de radicalisering in Italië. Professor Microbiologie M. Icrobe ziet hier een verband in wat ogenschijnlijk bewijst dat de complottheorieën over reptilians en de NWO toch mogelijk meer waarheid bevatten dan door velen gedacht wordt."

Dat krijg je als je feiten mixt met insinuaties en suggestieve kolder. Het enige wat in de hele tekst echt niet klopt is dat ik 'ondervraagden' schreef. Ten eerste heb ik je niets gevraagd maar data van het forum gebruikt en ten tweede betreft het maar 1 persoon. Als ik Paulus erin had betrokken was het taalkundig flawless geweest. :mrgreen:

Love you Tam. :knuffie:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Gast1 » 22 jun 2018, 07:01

Love you too Tam :knuffie:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door univers » 22 jun 2018, 07:11

Kan niet achterblijven. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Tammy » 22 jun 2018, 08:15

Wat een geweldig stuk heb je geschreven Vitharr . :mrgreen:
Prachtige samenvatting en bedankt voor de knuffeltjes ook van Gast1 en Univers, wat schattig dat plaatje. :grin:
Dit is mooi wakker worden thanks. :loveU:

Het onderzoek is inderdaad niet representatief voor alle buitenlandse studenten maar zo brengen ze het wel.
Wat zou de reden daarvan zijn ?
Heeft men daar iets bij te winnen ?
Ik zou niet weten wat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door gusteman » 22 jun 2018, 11:01

Tammy schreef:
22 jun 2018, 08:15
Het onderzoek is inderdaad niet representatief voor alle buitenlandse studenten maar zo brengen ze het wel.
Wat zou de reden daarvan zijn ?
Heeft men daar iets bij te winnen ?
Ik zou niet weten wat.
Allemaal nogal verwarrend hoor.
De tekst die in het OT te lezen staat werd gekopieerd van de door Tammy geleverde bron, namelijk NOS, Nieuws, Binnenland van 21 juni om 03:27, aangepast om 10:454.

In dat artikel is de vermelding "... enquête onder ruim 300 buitenlandse studenten van de Rijksuniversiteit Groningen." nergens terug te vinden maar wel "... enquête onder ruim 300 buitenlandse studenten."

Wat is er dan wel gebeurd? daarvoor loont het om even de bron te raadplegen die door de journaliste bij NOS werd gebruikt, namelijk Trouw, Petra Vissres op 21 juni om 2:00, waar al staat te lezen dat het een landelijke enquête betreft ..... dus niet enkel onder studenten van één universiteit, zoals blijkt uit
Dat blijkt uit een enquête die de studentenorganisaties Landelijke Studentenvakbond (LSVb), Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en European Student Network (ESN) hielden onder ruim 300 buitenlandse studenten. Het is, ondanks al langer lopende discussies over internationalisering en verengelsing van het hoger onderwijs, voor het eerst dat die een landelijke enquête hebben uitgezet naar de ervaringen van buitenlandse studenten in Nederland.
Wat verder, aan het eind van het artikel, wordt verwezen naar twee andere enquêtes waaronder één die werd gehouden onder studenten van ... Universiteit Groningen.

En daar schuilt het addertje onder het gras: de journaliste bij NOS heeft gewoon informatie uit diverse enquêtes samen gevoegd in één artikel en de fout gemaakt dit als één enkele enquête te laten uitschijnen. een fout die echter door de eindredactie, weliswaar vrij laat (zowat acht uur na publicatie), werd rechtgezet.

Er werd dus niet bewust foute informatie verspreid dus is er ook geen sprake van een reden daarvoor en of er iets bij te winnen viel.

Check ... check ... double-check en ..... "solved:

gusteman

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door gusteman » 22 jun 2018, 11:13

Nu dit is uitgeklaard wou ik toch even verwijzen naar de reactie van Vitharr, namelijk waar hij schrijft
Vitharr schreef:
21 jun 2018, 22:12
Hier staat duidelijk dat de enquete is gehouden onder 300 studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Er gelden regels in de statistiek en onderzoekswereld. Dit onderzoek kan hooguit iets zeggen over de ervaringen van de buitenlandse student aan de Rijksuniversiteit Groningen. Wat het zegt weten we niet want ik lees slechts een handjevol opmerkingen terwijl er maar liefst 300 ondervraagd zijn.
Betekent dit dat we dan ook dienen sceptisch te staan tegenover elke enquête die werd gehouden onder een beperkt aantal mensen?

Ik bedoel maar: wanneer ik lees dat dertig vrijgelaten gevangenen het hebben over mishandelingen en folteringen in één Turkse gevangenis, mag ik dan aannemen dat dit ook geldt voor alle Turkse gevangenissen, en in sé dus ook het volledige gevangeniswezen in Turkije?
Of dien ik te wachten totdat ik een gedetailleerd verslag heb over de situatie in alle Turkse gevangenissen vooraleer ik een standpunt inneem ten overstaan van Erdogan?




Voor de goede verstaander: ik heb hier Turkije en Erdogan genomen als voorbeeld; het staat iedereen vrij er een natie en dictator/heerser naar keuze in te vullen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door univers » 22 jun 2018, 12:33

het staat iedereen vrij er een natie en dictator/heerser naar keuze in te vullen. :mrgreen:
Keuzes zat. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Tammy » 22 jun 2018, 17:04

Gusteman schreef :
En daar schuilt het addertje onder het gras: de journaliste bij NOS heeft gewoon informatie uit diverse enquêtes samen gevoegd in één artikel en de fout gemaakt dit als één enkele enquête te laten uitschijnen. een fout die echter door de eindredactie, weliswaar vrij laat (zowat acht uur na publicatie), werd rechtgezet.

Er werd dus niet bewust foute informatie verspreid dus is er ook geen sprake van een reden daarvoor en of er iets bij te winnen viel.

Check ... check ... double-check en ..... "solved:

Dus niks te winnen bedankt voor de uitleg. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Vitharr » 22 jun 2018, 18:01

gusteman schreef:
22 jun 2018, 11:01
Tammy schreef:
22 jun 2018, 08:15
Het onderzoek is inderdaad niet representatief voor alle buitenlandse studenten maar zo brengen ze het wel.
Wat zou de reden daarvan zijn ?
Heeft men daar iets bij te winnen ?
Ik zou niet weten wat.
Allemaal nogal verwarrend hoor.
De tekst die in het OT te lezen staat werd gekopieerd van de door Tammy geleverde bron, namelijk NOS, Nieuws, Binnenland van 21 juni om 03:27, aangepast om 10:454.

In dat artikel is de vermelding "... enquête onder ruim 300 buitenlandse studenten van de Rijksuniversiteit Groningen." nergens terug te vinden maar wel "... enquête onder ruim 300 buitenlandse studenten."

Wat is er dan wel gebeurd? daarvoor loont het om even de bron te raadplegen die door de journaliste bij NOS werd gebruikt, namelijk Trouw, Petra Vissres op 21 juni om 2:00, waar al staat te lezen dat het een landelijke enquête betreft ..... dus niet enkel onder studenten van één universiteit, zoals blijkt uit
Dat blijkt uit een enquête die de studentenorganisaties Landelijke Studentenvakbond (LSVb), Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) en European Student Network (ESN) hielden onder ruim 300 buitenlandse studenten. Het is, ondanks al langer lopende discussies over internationalisering en verengelsing van het hoger onderwijs, voor het eerst dat die een landelijke enquête hebben uitgezet naar de ervaringen van buitenlandse studenten in Nederland.
Wat verder, aan het eind van het artikel, wordt verwezen naar twee andere enquêtes waaronder één die werd gehouden onder studenten van ... Universiteit Groningen.

En daar schuilt het addertje onder het gras: de journaliste bij NOS heeft gewoon informatie uit diverse enquêtes samen gevoegd in één artikel en de fout gemaakt dit als één enkele enquête te laten uitschijnen. een fout die echter door de eindredactie, weliswaar vrij laat (zowat acht uur na publicatie), werd rechtgezet.

Er werd dus niet bewust foute informatie verspreid dus is er ook geen sprake van een reden daarvoor en of er iets bij te winnen viel.

Check ... check ... double-check en ..... "solved:
Het artikel is aangepast beste gusteman. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Vitharr » 22 jun 2018, 18:06

gusteman schreef:
22 jun 2018, 11:13
Nu dit is uitgeklaard wou ik toch even verwijzen naar de reactie van Vitharr, namelijk waar hij schrijft
Vitharr schreef:
21 jun 2018, 22:12
Hier staat duidelijk dat de enquete is gehouden onder 300 studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Er gelden regels in de statistiek en onderzoekswereld. Dit onderzoek kan hooguit iets zeggen over de ervaringen van de buitenlandse student aan de Rijksuniversiteit Groningen. Wat het zegt weten we niet want ik lees slechts een handjevol opmerkingen terwijl er maar liefst 300 ondervraagd zijn.
Betekent dit dat we dan ook dienen sceptisch te staan tegenover elke enquête die werd gehouden onder een beperkt aantal mensen?

Ik bedoel maar: wanneer ik lees dat dertig vrijgelaten gevangenen het hebben over mishandelingen en folteringen in één Turkse gevangenis, mag ik dan aannemen dat dit ook geldt voor alle Turkse gevangenissen, en in sé dus ook het volledige gevangeniswezen in Turkije?
Of dien ik te wachten totdat ik een gedetailleerd verslag heb over de situatie in alle Turkse gevangenissen vooraleer ik een standpunt inneem ten overstaan van Erdogan?




Voor de goede verstaander: ik heb hier Turkije en Erdogan genomen als voorbeeld; het staat iedereen vrij er een natie en dictator/heerser naar keuze in te vullen. :mrgreen:
Aannemen staat je vrij. Voor een representatieve steekproef gelden echter nog steeds regels. Jouw voorbeeld vraagt om een opvolgend onderzoek als je echt een conclusie wilt trekken.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Vitharr » 22 jun 2018, 18:21

Oh ja, en ik zou natuurlijk zeggen; laat je niet gek maken gusteman. :mrgreen:

Love you too gus. :knuffie:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Vitharr » 22 jun 2018, 18:31

Tammy schreef:
22 jun 2018, 17:04
Gusteman schreef :
En daar schuilt het addertje onder het gras: de journaliste bij NOS heeft gewoon informatie uit diverse enquêtes samen gevoegd in één artikel en de fout gemaakt dit als één enkele enquête te laten uitschijnen. een fout die echter door de eindredactie, weliswaar vrij laat (zowat acht uur na publicatie), werd rechtgezet.

Er werd dus niet bewust foute informatie verspreid dus is er ook geen sprake van een reden daarvoor en of er iets bij te winnen viel.

Check ... check ... double-check en ..... "solved:

Dus niks te winnen bedankt voor de uitleg. ;P!
Jawel hoor. Inkomsten voor Trouw,Nos, journalist en editor + een leuk gesprek op het forum voor zover ik kan overzien. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Tammy » 22 jun 2018, 18:34

Verhip je hebt gelijk Vitharr, eind goed al goed. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: 'Buitenlandse student voelt zich buitengesloten'

Bericht door Gast1 » 23 jun 2018, 08:25

Vitharr schreef:
22 jun 2018, 18:31
Tammy schreef:
22 jun 2018, 17:04
Gusteman schreef :
[knip]
Dus niks te winnen bedankt voor de uitleg. ;P!
Jawel hoor. Inkomsten voor Trouw, Nos, journalist en editor + een leuk gesprek op het forum voor zover ik kan overzien. :mrgreen:
... en ook leuk om te volgen/lezen.

Plaats reactie