Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door taigitu » 23 jun 2018, 16:13

Alle wegen leiden naar Femke Halsema

23 juni 2018

Afbeelding

Burgemeester Amsterdam De zoektocht naar een nieuwe burgemeester van Amsterdam verloopt rommelig, maar de ontknoping lijkt nabij.

Waar hebben ze deze keer gezeten? In een hotel in Drenthe? Op een conferentieoord in Limburg?

Acht jaar geleden ontbood de Amsterdamse vertrouwenscommissie de kandidaat-burgemeesters in de omgeving van Groningen, tweehonderd kilometer
van de hoofdstad. De uitnodiging voor het gesprek kwam „heel kort van tevoren”, herinnert Annemarie Jorritsma zich.

Jorritsma (VVD), destijds burgemeester van Almere, was één van de kandidaten die op gesprek mochten komen.
„Ik ben daar toen in m’n eigen auto heengereden, dus niet met mijn chauffeur. Zodat niemand ervan kon weten.”
Jorritsma werd uiteindelijk voorgedragen als burgemeester, maar de raad koos voor de nummer twee, Eberhard van der Laan.

Ook nu is de benoeming van de burgemeester omgeven met de grootste geheimzinnigheid. Niemand die weet waar de sollicitatiegesprekken hebben plaatsgevonden.
Wel zijn er aanwijzingen dat er schot zit in de zaak. Kandidaten die niet op gesprek zijn uitgenodigd, ontvingen deze week een brief.
Op het Amsterdamse stadhuis houden ze er nu rekening mee dat de burgemeester al volgende week bekend zou kunnen worden.
Eerder werd nog uitgegaan van half juli.

Het loopt niet zo soepel

Duidelijk is ook dat het niet zo soepel loopt in de vertrouwenscommissie, die straks twee kandidaten voorlegt aan de raad, in een geheime stemming.
Een maand geleden heropende de commissie in samenspraak met de commissaris van de koning van Noord-Holland, Johan Remkes (VVD),
de sollicitatieprocedure omdat er onvoldoende „benoembare kandidaten” zouden zijn. Een ongebruikelijke stap, die leidde tot kritiek:
schadelijk voor kandidaten die al hadden gesolliciteerd.

Ook deed voorzitter Johnas van Lammeren (Partij voor de Dieren) aangifte wegens lekken: in De Telegraaf stonden details over de werkwijze van de commissie.
Het OM had deze vrijdag nog niet besloten of de rijksrecherche zou worden ingeschakeld, maar de politie heeft al een vooronderzoek gedaan.
Erg goed voor het clubgevoel in de commissie zal dat niet geweest zijn.

Dat het zo rommelig verloopt is niet vreemd, zeggen bronnen in de Stopera, als je bedenkt hoe onervaren de twaalfkoppige commissie is:
de helft van de leden zit pas sinds maart in de gemeenteraad. Normaal is dit een klus voor de fractievoorzitters, maar die moesten onderhandelen
over een nieuw college – en wilden elke schijn van beïnvloeding vermijden.

Wie wórdt de nieuwe burgemeester? Er hebben zich 85 kandidaten gemeld, van wie er veertien ervaring hebben in het openbaar bestuur.
In de Stopera gaan ze er nog altijd van uit dat Femke Halsema (GroenLinks) de belangrijkste kandidaat is.
Ze is vrouw – een diepe wens van de politiek leiders in Amsterdam. Ze is links, net als de meerderheid van de gemeenteraad.
Ze is lid van de grootste partij in de raad. En ze heeft zich gemeld, zoveel is duidelijk: gevraagd of ze heeft gesolliciteerd,
geeft ze al tijden ontwijkende antwoorden.

Een belronde langs andere gegadigden levert hetzelfde beeld op: Halsema is dé gedoodverfde kandidaat. Het is een kwestie van elimineren.
Bij D66, de tweede partij van Amsterdam, hebben ze geen zware kandidaat. Vrijwel alle bestuurlijke toppers zitten in het kabinet,
partijleider Alexander Pechtold heeft nul affiniteit met de hoofdstad omdat hij afkomstig is uit de regio Rotterdam.
Blijft over: NS-topman en oud-minister Roger van Boxtel, die acht jaar geleden ook in de race was.
Maar hij heeft niet gesolliciteerd, zo zegt hij desgevraagd.

De PvdA, die sinds de oorlog alle burgemeesters van Amsterdam leverde, heeft wel kandidaten.
Oud-wethouder Carolien Gehrels heeft vrijwel zeker gesolliciteerd. Hetzelfde geldt voor Bernt Schneiders, voorheen burgemeester van Haarlem.
Ex-wethouder Rob Oudkerk deed het zelfs in alle openbaarheid. Ook gaat de naam rond van oud-senator Joyce Sylvester.
Roger van Boxtel (D66); Carolien Gehrels, Bernt Schneiders, Wouter Bos, Ahmed Aboutaleb, Rob Oudkerk, Jet Bussemaker, Joyce Sylvester (allen PvdA).

PvdA-kanshebber is er niet bij

Maar de vraag is of de partij met vijf zetels in raad nog aanspraak kan maken op het burgemeesterschap.
En de grootste PvdA-kanshebber, Wouter Bos, laat weten niet te hebben gesolliciteerd – ook niet nadat de procedure werd heropend.
Hetzelfde geldt voor oud-minister Jet Bussemaker, die onlangs een baan aanvaardde als hoogleraar in Leiden.

De VVD krijgt weinig kansen toegedicht in het linkse Amsterdam. Onno Hoes, oud-burgemeester van Maastricht, heeft zich vermoedelijk gemeld.
Hij loopt ondanks bewezen bestuurderskwaliteiten waarschijnlijk aan tegen het hoofdstedelijk chauvinisme: geen aantoonbare band met de stad.

Twee bestuurskanonnen van de VVD, Jeanine Hennis en Edith Schippers, hebben niet gesolliciteerd.
Hetzelfde geldt voor de partijloze topadvocaat en KLM-bestuurder Marry de Gaay Fortman.
Onno Hoes (VVD), Jeanine Hennis (VVD), Edith Schippers (VVD), Marry de Gaay Fortman (partijloos); Paul Rosenmöller (GL), Andrée van Es (GL), Bram van Ojik (GL).

Blijft over: GroenLinks. En daar is Halsema de belangrijkste kandidaat. Of haar voormalige mentor Paul Rosenmöller in de race is, is onbekend.
Maar oud-wethouders Andrée van Es en Maarten van Poelgeest hebben geen brief gestuurd, net zo min als Tweede Kamerlid Bram van Ojik.

Zo leiden alle wegen naar Halsema.
Tenzij een scenario klopt dat rondgaat in Amsterdamse kringen: een transfer van de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb naar de hoofdstad.
Alleen: deze overstap lijkt hoogst onwaarschijnlijk. Tijdens een interview in de Rotterdamse zaal Worm, twee weken geleden, zei Aboutaleb
dat hij niet gesolliciteerd heeft. „Ik weet niet of ik Amsterdam als een promotie zou moeten zien.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/23/al ... a-a1607706

Afbeelding

Ik zou het heel leuk vinden als Femke Halsema het zou worden.....
Ik vind haar een krachtige politicus en ze is duidelijk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door Tammy » 23 jun 2018, 16:18

Ik moet er niet aan denken dat zij het word.
De hypocriet toen met de schoolkeuze van haar kids.
En ze is van GroenLinks , een partij waar ik verder maar niks over zal zeggen.
Mijn visie daarover is bekend.
Ieder zijn of haar smaak Taigitu. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door taigitu » 23 jun 2018, 16:34

Ik weet dat je haar niks vind.
Maar we mogen verschillen van mening.
Ik had onder het artikel al 'Sorry Tammy' willen zetten....
Maar je zal er mee moeten leren leven, want ze wordt het....( hoop ik}.
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door Tammy » 23 jun 2018, 16:43

Haha wat leuk wat je zegt Taigitu, maar sorry niet nodig natuurlijk leuk van je . *1*

Maar als ze het word kan dat positief zijn , dan heeft Groenlinks bij de volgende verkiezingen 0 zetels.
Sorry kan het niet laten en hou nu ook op. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door Susan » 23 jun 2018, 17:26

Dat zou leuk zijn als Femke Halsema het gaat worden :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door taigitu » 27 jun 2018, 19:45

Femke Halsema wordt burgemeester van Amsterdam
27 juni 2018


Femke Halsema wordt de nieuwe burgemeester van Amsterdam. De gemeenteraad gaat de GroenLinks-politica officieel aanbevelen aan de minister van Binnenlandse Zaken.

De procedure voor de benoeming van een nieuwe burgemeester vond achter gesloten deuren plaats. In de afgelopen maanden werd de naam van Femke Halsema al wel vaak genoemd.
Begin april zei ze bij radio 1 dat ze over de vacature van burgemeester liep 'te piekeren'.
Nu blijkt dat ze inderdaad op de functie gesolliciteerd heeft.

114 sollicitanten

Een speciale vertrouwenscommissie binnen de gemeenteraad legde Halsema én een onbekende andere kandidaat vandaag voor aan de voltallige gemeenteraad.

Dat gebeurde na een maandenlange procedure. In totaal hadden 114 mensen gesolliciteerd, slechts 18 kandidaten konden bewijzen dat ze bestuurservaring hadden.
De stemming voor de nieuwe burgemeester was anoniem. Raadsleden van dezelfde partij konden dus verschillende keuzes maken.

De Telegraaf meldde gisteren nog dat enkele raadsleden zich 'fel' hadden verzet tegen het GroenLinks-boegbeeld.
Bronnen meldden aan de krant dat de vertrouwenscommissie verdeeld was over de kandidatuur van Halsema omdat ze niet genoeg bestuurlijke ervaring zou hebben.
Voor een meerderheid van de gemeenteraad bleek dat vandaag in ieder geval geen bezwaar.

GroenLinks de grootste

Femke Halsema (52) was van 1998 tot 2011 lid van de Tweede Kamer namens GroenLinks. Van 2002 tot 2010 was zij fractievoorzitter en politiek leider van deze partij.
In Amsterdam is GroenLinks momenteel de grootste partij, met 10 van de 45 zetels.
De partij zit samen met D66, PvdA en SP in het college.

Nu de gemeenteraad Halsema heeft voorgedragen aan de minister, is het de taak van koning Willem-Alexander om de GroenLinks-politica te benoemen,
daarna volgt de beëdiging door de commissaris van de Koning, Johan Remkes.

Eberhard van der Laan

Halsema volgt Eberhard van der Laan op. De PvdA'er overleed vorig jaar oktober aan de gevolgen van longkanker.
Het afgelopen jaar was Jozias van Aartsen waarnemend burgemeester. De termijn van een burgemeester duurt zes jaar.

RTL Nieuws
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... -amsterdam

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door Fenna » 27 jun 2018, 20:11

Tammy schreef:
23 jun 2018, 16:43

Maar als ze het word kan dat positief zijn , dan heeft Groenlinks bij de volgende verkiezingen 0 zetels.
Sorry kan het niet laten en hou nu ook op. :mrgreen:
Jammer, ze is het geworden. :-(
Ik hoop dat je gelijk krijgt Tammy, volgende verkiezingen 0 zetels, maar vrees dat dit whishfull thinking is.
Net als jij laat ik het hier ook bij.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door Tammy » 27 jun 2018, 20:47

Ja Fenna las het net. :?
Ik was al zo blij de laatste jaren dat ik haar niet meer hoorde.
Die vreselijke stem alsof ze met een mond vol eten spreekt maar dit terzijde.
En dat is nu burgemeester.
Arm Amsterdam daar gaat de stad met die luchtfietsers.

De we are here krakersgroep heeft door Groenlinks weer anderhalf jaar onderdak, want die vinden illegalen leuk.
Zijn altijd zielig en moet je helpen dus die boffen nu.
PVDA invloed in Amsterdam was al jarenlang erg zat maar GroenLinks is nog erger.
Vreselijke domme en wereldvreemde partij.
Weet jij nog Fenna bij die ene verkiezing dat GroenLinks flink verloor ?
Zij was toen partij leider zoals Klaver dat nu is .
Hopelijk gebeurt dat volgende keer weer .
Ik laat het hier ook bij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door univers » 27 jun 2018, 20:58

Ja, politiek. [think]
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door Mypos » 28 jun 2018, 09:55

Fijn dat Femke het geworden is. Net als Rosenmuller keigoeie politicus. Ook al vind ik dat Groen Links teveel naar het midden zijn opgeschoven en ik nooit meer op ze zal stemmen. Maar in ieder geval nog 1000 keer beter dan CDA, PvdA, VVD of D66.

Succes Femke!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door univers » 28 jun 2018, 10:09

Fijn dat Femke het geworden is. Net als Rosenmuller keigoeie politicus.
Het zijn juist deze politici, die het land naar de knoppen helpen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door Fenna » 28 jun 2018, 10:37

Juist :post:
Maar dat willen ze niet zien.
Op deze politici past deze spreuk als geen ander; "zachte heelmeesters, stinkende wonden".
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door Determinist » 28 jun 2018, 10:57

univers schreef:
28 jun 2018, 10:09
Fijn dat Femke het geworden is. Net als Rosenmuller keigoeie politicus.
Het zijn juist deze politici, die het land naar de knoppen helpen.
Heb je 1 voorbeeld voor mij over iets wat deze politici doen wat het land naar de knoppen helpt?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door univers » 28 jun 2018, 11:15

Als ik daar aan ga beginnen, ben ik vanavond nog bezig.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door herman50 » 28 jun 2018, 11:17

mijn bescheiden mening,,, funcies aanvaarden waar ze jaren tegen hebben te hoop gelopen , maarda´s mijn kleine bijdrage fijne -zonnige- dag nog<
<o had Uni nog niet gezien maar sluit me wel bij hem aan >
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door univers » 28 jun 2018, 11:22

jij ook Herman.
Geniet lekker van het uitzicht. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door herman50 » 28 jun 2018, 11:29

thx , maar - vraag niet wiens idee- ze gaan pas om 12uur open - dwz buitenbad- ;)

Afbeelding plm 11uur 34 sonde he
Laatst gewijzigd door herman50 op 28 jun 2018, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
alles van waarde is weerloos

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door Mypos » 28 jun 2018, 11:39

univers schreef:
28 jun 2018, 10:09
Fijn dat Femke het geworden is. Net als Rosenmuller keigoeie politicus.
Het zijn juist deze politici, die het land naar de knoppen helpen.
Ze zijn ook zo vaak aan de macht geweest dat ze dat hebben kunnen doen inderdaad.......... :roll:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door univers » 28 jun 2018, 11:50

thx , maar - vraag niet wiens idee- ze gaan pas om 12uur open - dwz buitenbad-
Heb jij pech. :mrgreen:

Afbeelding

Heb je hem al klaarliggen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Alle wegen leiden naar Femke Halsema

Bericht door herman50 » 28 jun 2018, 12:03

"nee ,,,,,,, :rolfl:
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie