VMBO Maastricht: 'Laat leerlingen starten met vervolgopleiding zonder diploma'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

VMBO Maastricht: 'Laat leerlingen starten met vervolgopleiding zonder diploma'

Bericht door Tammy » 24 jun 2018, 12:36

Afbeelding

Om te kijken of er voor de leerlingen mogelijkheden zijn om toch te starten met een vervolgopleiding, heeft VMBO Maastricht contact opgenomen met aansluitende opleidingen. Leerlingen van de VMBO Maastricht die herexamens moeten doen voor het schoolexamen en het landelijk eindexamen, krijgen de uitslag uiterlijk 31 augustus te horen.

Dat maakte het schoolbestuur zaterdagavond in een mail aan ouders bekend. Om te kijken of er voor de leerlingen mogelijkheden zijn om toch te starten met een vervolgopleiding, heeft VMBO Maastricht contact opgenomen met aansluitende opleidingen. "Uitgangspunt is echter dat je zonder diploma niet kunt beginnen aan je vervolgopleiding", aldus de school.

Vrijdag werd bekend dat de eindexamens van alle 354 leerlingen van de middelbare scholen Sint-Maartenscollege en het PortaMosana College van VMBO Maastricht ongeldig zijn verklaard. Dit komt omdat de schoolexamens verkeerd zijn afgenomen, wat als gevolg heeft gehad dat alle leerlingen onterecht toegang hebben gekregen tot het centraal examen.
In de week van 8 tot en met 17 augustus zijn de centrale examens van de vakken die opnieuw gedaan moeten worden. Dat is door het ministerie van Onderwijs bepaald, aldus de school. Voor die tijd, tijdens de vakanties, moeten de ontbrekende schoolexamens zijn afgerond. De school stelt voor iedere leerling apart een plan op om de herkansing mogelijk te maken.

De school waarschuwt dat wie op vakantie wil, geen herexamens kan doen. "Wanneer je er niet bent, kun je niet slagen en kom je dus niet in aanmerking voor het diploma."

Terugdraaien.

Zaterdag vroeg de voorzitter van het College van Bestuur van het Limburgs Voortgezet Onderwijs, André Postema, aan Onderwijsminister Arie Slob om het besluit van de ongeldig verklaarde examens van VMBO Maastricht terug te draaien. "Bestraf ons, niet de leerlingen", zei hij zaterdag in een interview met Nieuwsuur.
In een reactie liet minister Slob weten dat het prioriteit nummer één is om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen alsnog hun diploma halen. Volgens hem is dat maatwerk. De minister wil daarom geen generieke uitspraken doen.


BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>

Dit moet gewoon teruggedraaid worden.
Dit is een fout van de school en niet van de leerlingen.
Ik begrijp niet waarom ze herexamens moeten doen.
Dit kan gewoon niet, de blunder ligt bij de school.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: VMBO Maastricht: 'Laat leerlingen starten met vervolgopleiding zonder diploma'

Bericht door taigitu » 24 jun 2018, 17:58

Het is niet zo simpel gegaan als in het bericht van Nu wordt aangegeven.
De school is hier op meerdere manieren nalatig geweest.
Ouders weten dat het al langer een rommeltje in op de school.
Ik keek gisteren naar het programma Nieuwsuur en kon mijn oren
niet geloven wat er zich hier heeft afgespeeld.
Meerdere ouders gaan actie ondernemen tegen de school.

Zie Nieuwsuur via de link:
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... wsuur.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: VMBO Maastricht: 'Laat leerlingen starten met vervolgopleiding zonder diploma'

Bericht door taigitu » 25 jun 2018, 10:52

Toezichthouders per direct weg om VMBO-drama Maastricht

25 juni 2018

Twee toezichthouders moeten opstappen als gevolg van de 'ernstige' fouten die zijn gemaakt waardoor de examens van leerlingen van
het Sint-Maartenscollege en het PortaMosana College zijn afgekeurd.


Bij zowel het College van Bestuur als de Raad van Toezicht van de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO) moeten twee leden per direct opstappen.
De maatregel is het gevolg van de fouten die zijn gemaakt waardoor minister Slob van Onderwijs vorige week 354 examens van VMBO Maastricht ongeldig verklaarde.
Het gaat om de leden van beide organen die de portefeuille onderwijs behartigden. Zij worden zo snel mogelijk vervangen, heeft de Raad van Toezicht van de LVO zondagavond beslist.

Ook komt er een externe examencommissie die toezicht gaat houden op het adequaat bijhouden van de administratie van proefwerken en werkstukken in het derde en vierde jaar door de docenten. Daar schortte het aan. Als gevolg van slordigheden in die administratie door de docenten werden de examens van 354 leerlingen van VMBO Maastricht ongeldig verklaard.

Daarnaast doet de Raad van Toezicht een dringend beroep op de minister om de cijfers die zijn gescoord bij het centraal schriftelijk examen te laten staan.

Een woordvoerder van de LVO zei in een toelichting dat de administratie de achilleshiel blijkt. "Onze docenten hebben hun hart op de juiste plaats waar het gaat om educatie, maar in administreren blonken ze niet uit."
Ze waren volgens hem soms gemakzuchtig, nonchalant of slordig bij het invullen van alle vakjes na gemaakte werkstukken
en proefwerken in het derde en vierde jaar. Soms werden resultaten van twee toetsen ten onrechte samengevoegd.


Examencommissie


De nieuwe externe examencommissie moet voorkomen dat de slager zijn eigen vlees keurt, en gaat controleren of bij werkstukken en proefwerken
in het derde en vierde jaar alles volgens de regels verloopt.

De Raad van Toezicht besloot tot deze maatregelen 'vanwege de grote maatschappelijk impact, de emotie en de commotie en met grote spijt richting
de getroffen eindexamenkandidaten'. De maatregelen gaan per direct in.
De LVO is een koepel van dertig scholen in heel Limburg, waaronder de twee VMBO-scholen in Maastricht, waar de examens ongeldig zijn verklaard.

https://www.trouw.nl/samenleving/toezic ... ~aee64f51/

Afbeelding

Ik vind ook dat de eindexamens niet ongeldig moeten worden verklaard.
Mocht een leerling niet voldoen met de uitslag moet haar/hem een 2e kans worden gegeven met een herexamen.
Met de verklaring "onze docenten hebben hun hart op de juiste plaats waar het gaat om educatie, maar in administreren
blonken ze niet uit" ....... gaat voor mij niet op. Misschien te weinig tijd, maar dat is merkbaar dus oplosbaar.
Ik denk dat gemakzucht de grote fout.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: VMBO Maastricht: 'Laat leerlingen starten met vervolgopleiding zonder diploma'

Bericht door Tammy » 25 jun 2018, 10:55

Helemaal met je eens Taigitu. :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: VMBO Maastricht: 'Laat leerlingen starten met vervolgopleiding zonder diploma'

Bericht door taigitu » 29 jun 2018, 11:53

Onderwijsinspectie en schoolleiding wisten van problemen met schoolexamens VMBO Maastricht
28 juni 2018

Zowel de onderwijsinspectie als de schoolleiding van het VMBO Maastricht was al in november 2016 op de hoogte van problemen rond de schoolexamens.
De ouders van zeker vijftien leerlingen hebben toen meerdere klachten ingediend bij de school waarin zij signaleerden dat scholieren achterliepen op
het officiële programma van het schoolexamen. De klachten zijn ook bij de onderwijsinspectie beland.

Dat blijkt uit de correspondentie tussen ouders, de schoolleiding en de onderwijsinspectie, die in bezit is van de Volkskrant.
Vorige week werden de eindexamens van alle 354 eindexamenkandidaten van het VMBO Maastricht ongeldig verklaard omdat er grote fouten zijn
gemaakt met de schoolexamens, het deel van de eindexamens waarvoor de school verantwoordelijk is.
De leerlingen bleken een of meerdere onderdelen van het Programma voor Toetsing en Afsluiting (PTA), waarin de onderdelen van het schoolexamen
staan vastgelegd, niet te hebben afgerond.

De misstand kwam aan het licht nadat een klokkenluider op 14 juni dit jaar de inspectie had ingelicht.
Anderhalf jaar eerder, in november en december 2016, meldden verschillende ouders ook al dat de leerlingen, toen nog derdejaars,
flink achterliepen op het PTA.

Brief van ouders
‘Als we het PTA bekijken, dan zouden ze al veel meer toetsen gehad moeten hebben’, schrijven de ouders van veertien leerlingen bijvoorbeeld
in een brief aan de centrale directie van scholenkoepel LVO Maastricht, die ook naar de onderwijsinspectie is gestuurd.

Ouders Peter Leenders en Door Bijsterveld sommen in een andere officiële klacht, die ook naar de onderwijsinspectie is gegaan, alle vakken
op waar de leerlingen op dat moment al achterlopen. De ouders maken zich ‘grote zorgen’, schrijven ze, dat de leerlingen uiteindelijk een
flinke inhaalslag moeten maken ‘om toch aan de PTA eisen te voldoen’.

Inmiddels is duidelijk dat die inhaalslag niet is gelukt. Leenders: ‘Onze dochter moet precies voor de vakken waar we toen al voor waarschuwden
haar schoolexamens inhalen. Het lijkt er op dat ze het hele jaar over moet doen.’

De onderwijsinspectie is naar aanleiding van de vele klachten in december 2016 een onderzoek begonnen naar het VMBO Maastricht.
Eén afdeling, vmbo basis, was eerder al als ‘zwak’ bestempeld en onder verscherpt toezicht geplaatst.
Naar de schoolexamens is geen onderzoek gedaan.

Klokkenluiders in 2016

‘De inspectie heeft het over een klokkenluider die het examendebacle onlangs aan het licht heeft gebracht’, zegt Marika de Bruijn,
een van de ouders die een klacht hebben ingediend bij de inspectie. ‘Maar die klokkenluiders waren er al in november 2016.
Daar is onvoldoende mee gedaan.’

Een woordvoerder van de inspectie laat in een reactie weten niet in te gaan op meldingen die zijn binnengekomen, omdat er een
extern onderzoek komt naar de rol van de organisatie in het examenfiasco. ‘Wat de inspectie precies ontvangen heeft aan signalen
over VMBO Maastricht en hoe die gewogen hadden moeten worden, maakt deel uit van dat onderzoek.’

Bij het VMBO Maastricht zijn inderdaad meerdere signalen binnengekomen dat er problemen waren met het PTA,
bevestigt een woordvoerder van scholenkoepel LVO. ‘Voor zover wij nu kunnen achterhalen waren dat er twee.
Er is vervolgens een afspraak geweest met de ouders, de directeur en de teamleider van de school.
De school zou dat daarna verder oppakken. We kunnen met elkaar constateren dat dat onvoldoende is gebeurd.’

Volgens advocaat Wouter Geertsen die ouders van circa 130 gezakte leerlingen bijstaat, heeft niet alleen de school maar ook de inspectie gefaald.
‘De school stond al zo lang onder toezicht.
Waarom hebben ze gewacht met ingrijpen?’

De Volkskrant
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: VMBO Maastricht: 'Laat leerlingen starten met vervolgopleiding zonder diploma'

Bericht door Tammy » 29 jun 2018, 14:28

Wat een puinhoop daar zeg. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: VMBO Maastricht: 'Laat leerlingen starten met vervolgopleiding zonder diploma'

Bericht door taigitu » 30 jun 2018, 17:37

Druk op Postema om op te stappen na vmbo-puinhoop

29 juni 2018

Den Haag - De druk op André Postema om op te stappen als voorzitter van de Limburgse scholenkoepel LVO, waar VMBO Maastricht onder valt, neemt toe.
Minister Slob (Onderwijs) dreigt met ingrijpen vanwege de examen-puinhoop die vele leerlingen heeft gedupeerd. Postema mag van zijn PvdA wel zonder
problemen aanblijven als fractievoorzitter in de Eerste Kamer.

Voorzitter André Postema van de Limburgse scholenkoepel LVO lijkt niet van plan om op te stappen.

Afbeelding

Slob is van mening dat er andere mensen aan de leiding moeten staan bij de school. „De mensen uit de afgelopen periode hebben het niet echt fraai gedaan”,
zegt de bewindsman. Hij benadrukt dat het aan de Raad van Toezicht is om in te grijpen. „Ik heb ze gevraagd om een extern bestuurder aan te stellen.
Ik hoop dat dit snel kan gebeuren en dat die verder de leiding zal gaan overnemen.”

Volgens een woordvoerder van Postema heeft de minister gevraagd om een bestuurder te vervangen die de portefeuille onderwijs heeft.
„Dat is niet de heer Postema.” De voorzitter is ook niet van plan om zijn koffers te pakken.

Minister Slob lijkt niet van plan om het daarbij te laten.
„We gaan onderzoek doen naar het handelen van de bestuurders. Als de resultaten er zijn, heb ik weer bevoegdheden om in te grijpen.
” Op de vraag of het niet beter is als Postema zelf vertrekt, reageert de onderwijsminister met een sneer: „Dat moet u aan hem vragen.
Ik heb zo ook mijn gevoelens over wat er daar gebeurt, maar ik moet me ook proberen te beheersen met mijn woorden. M
aar er zijn mensen in mijn omgeving die tegen mij zeggen: zo heb ik je nog niet eerder gehoord. Dat zegt genoeg.”

Postema, die één euro onder de balkenendenorm verdient, is naast zijn voltijdbaan bij de scholenkoepel ook nog fractievoorzitter voor
de PvdA in de Eerste Kamer.

Net als bij de Malediven-rel rond toenmalig leider Marleen Barth, hult de fractie zich weer in stilzwijgen over de misstand
. De ’rode barones’ moest uiteindelijk onder grote druk van de landelijke partijtop het veld ruimen.

Nu lijkt de commotie over haar opvolger opnieuw voorbij te gaan aan de PvdA-senatoren.
Eerste Kamerlid Wouter van Zandbrink: „Daar hebben we een woordvoerderslijn over afgesproken. En zo sta ik er ook in.”
De aangewezen woordvoerder stelt dat er „helemaal geen discussie is”.

„In de fractie leeft niet het gevoel dat het invloed heeft op zijn rol als senator of fractievoorzitter.
Misschien dat andere partijen dat leuk vinden”, aldus de zegsman. „Het is natuurlijk verschrikkelijk voor de leerlingen, maar ook voor hem.
De fractie heeft een kaart gestuurd om hem veel sterkte te wensen.” Of de gedupeerde leerlingen ook een kaart krijgen van de PvdA, is onbekend.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2238588 ... o-puinhoop
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: VMBO Maastricht: 'Laat leerlingen starten met vervolgopleiding zonder diploma'

Bericht door taigitu » 11 jul 2018, 09:42

PvdA'er Postema stopt als fractieleider Eerste Kamer

PvdA-senator André Postema legt zijn functie als fractievoorzitter neer.
Wel blijft hij Eerste Kamerlid. Dat meldt Postema vanavond in een verklaring.
De senator ligt onder vuur na het examen-fiasco op een Maastrichtse school.

10-07-18

Afbeelding
Het bericht dat Ploumen deelde met een groot publiek. © AD

Postema staat aan het hoofd van de koepel waar ook de scholen met de honderden afgekeurde examens onder vallen.
Daar zijn 'ernstige fouten' gemaakt, aldus de onderwijsinspectie en het kabinet. Door dit debacle kwam Postema's positie onder druk te staan.
De Tweede Kamerfractie van de PvdA vroeg vorige week om zijn vertrek, via een pijnlijke Whatsapp-blunder van Kamerlid Lilianne Ploumen:
,,Lo, we kunnen Postema niet overend houden. Iemand moet nu bellen dat hij eer aan zichzelf moet houden'',
plaatste Ploumen schijnbaar per ongeluk in haar Whatsapp-status, zichtbaar voor al haar contacten.

Maar de onderwijsbestuurder weigert op te stappen: het werk voor de scholenkoepel staat volgens Postema helemaal los van het Kamerlidmaatschap:
,,Ik ben een gekozen volksvertegenwoordiger, dat is een politieke verantwoordelijkheid. En ik ben een benoemd bestuurder,
dat betreft een bestuurlijke verantwoordelijkheid. Ik heb het lidmaatschap van de Eerste Kamer en mijn hoofdfunctie altijd gescheiden gehouden,
en zal dat blijven doen.''

Splijtzwam

Maar in de PvdA-Senaatsfractie werkt de kwestie als een splijtzwam, blijkt uit Postema's verklaring.
Daarom stopt hij wel als fractieleider. ,,Ik ervaar dat mijn functie als fractievoorzitter momenteel ter discussie staat.
Ik betreur dit. Maar het is ook aan de fractievoorzitter om te voorkomen dat we als fractie in een patstelling of zelfs onderling conflict geraken.
Ik heb daarom vandaag besloten mijn fractievoorzitterschap per direct neer te leggen.''

PvdA-leider Lodewijk Asscher laat weten dat hij ‘het besluit van André respecteert’. Of Asscher druk op Postema heeft uitgeoefend om
te stoppen als fractievoorzitter, is onbekend.

Het is echter ook aan de fractie­voor­zit­ter om te voorkomen dat we als fractie in een patstel­ling of conflict geraken
André Postema


https://www.ad.nl/binnenland/pvda-er-po ... ~acbd5a30/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie