Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Mypos » 03 jul 2018, 17:18

Tammy schreef:
03 jul 2018, 10:40
Mypos schreef aan Fenna :
Kom je weer met 1 voorbeeldje. Het lijkt wel alsof jij de hele wereld bekijkt op basis van op zichzelf staande voorbeelden.

1 Voorbeeldje ?

Er zijn duizenden van dit soort voorbeelden over heel de wereld.
En nee dat is geen discriminatie of racistisch om dat te benoemen, dat is helaas de realiteit.
Dat noemen ze extremistische moslims Mypos and quess what ?

Die bestaan uit meer dan 1 voorbeeld.
Het verschil tussen jou en Fenna zoals ik het zie is dat zij wereldwijd kijkt en jij degene bent die alleen naar opzichzelf staande voorbeelden kijkt.

De wereld is iets groter dan dat Mypos.
Duizenden voorbeelden van imams die het hebben over dat het prima is om slaven te houden? Kom maar op dan, dat wil ik wel zien. Als je er 10 kan vinden ben ik al tevreden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 03 jul 2018, 17:37

Moet ik 10 filmpjes gaan zoeken ?
En dan geloof je het wel ?
Ik heb het over extremistische moslims Mypos.
En daar zijn er heel veel van , IS is al een mooi voorbeeld of zijn dat er maar 20 ofzo ?
Heb jij enig idee hoe die denken en vrouwen hebben buit gemaakt op hun rooftochten ?
Heb jij enig idee wat haat inmans zoals ze die noemen prediken ?
Ik heb het niet over gewone inmans maar extremistische.

En heb je ooit gehoord over de slavenmeisjes van de Islamitische groep Boko Haram uit het noorden van Nigeria ?

En die bestaan Mypos maar dat moet jij toch ook weten of niet ?

Hieronder de link naar een interessant artikel genaamd :

Waarom maakt IS yezidi's tot slaaf en christenen niet?


Lees maar eens Mypos.

https://www.trouw.nl/home/waarom-maakt- ... ~a93137cd/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Mypos » 03 jul 2018, 18:44

Tammy schreef:
03 jul 2018, 17:37
Moet ik 10 filmpjes gaan zoeken ?
En dan geloof je het wel ?
Ik heb het over extremistische moslims Mypos.
En daar zijn er heel veel van , IS is al een mooi voorbeeld of zijn dat er maar 20 ofzo ?
Heb jij enig idee hoe die denken en vrouwen hebben buit gemaakt op hun rooftochten ?
Heb jij enig idee wat haat inmans zoals ze die noemen prediken ?
Ik heb het niet over gewone inmans maar extremistische.

En heb je ooit gehoord over de slavenmeisjes van de Islamitische groep Boko Haram uit het noorden van Nigeria ?

En die bestaan Mypos maar dat moet jij toch ook weten of niet ?

Hieronder de link naar een interessant artikel genaamd :

Waarom maakt IS yezidi's tot slaaf en christenen niet?


Lees maar eens Mypos.

https://www.trouw.nl/home/waarom-maakt- ... ~a93137cd/
Extremistische Moslims bestaan natuurlijk. Maar er bestaan net zo goed extremistische christenen. Je hebt het hier over enkelingen. Je kunt dit soort dingen niet aan een heel geloof en al zeker niet aan een hele bevolkingsgroep wijten. Daar gaat het mij om.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 03 jul 2018, 18:54

Als je eens een keertje goed leest zie je dat ik extremistische moslims schrijf en geen moslims.
Met dat laatste bedoel ik dus gewoon een moslim dus die niet extremistisch is, dat is een heel verschil Mypos.
Dus dat invullen van jou wat je altijd doet dat ik het over een hele bevolkingsgroep heb klopt dus niet.
Net zoals je ook extremistische christenen hebt en gewone christenen.
En ook op politiek niveau je links en rechts hebt en ook extremistisch link en rechts hebt.

Maar als jij praat over dat er maar enkele extremistische moslims zijn wil ik graag weten hoeveel ongeveer jij denkt dat die er zijn.

Vergeet niet heel dat IS mee te tellen he ?

Dan heb ik het nog niet over Boko Haram en Al-Qaida .

Enkele zei je Mypos ?
Stuk of 100 mensen of meer ?........

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Mypos » 03 jul 2018, 19:41

Tammy schreef:
03 jul 2018, 18:54
Als je eens een keertje goed leest zie je dat ik extremistische moslims schrijf en geen moslims.
Met dat laatste bedoel ik dus gewoon een moslim dus die niet extremistisch is, dat is een heel verschil Mypos.
Dus dat invullen van jou wat je altijd doet dat ik het over een hele bevolkingsgroep heb klopt dus niet.
Net zoals je ook extremistische christenen hebt en gewone christenen.
En ook op politiek niveau je links en rechts hebt en ook extremistisch link en rechts hebt.

Maar als jij praat over dat er maar enkele extremistische moslims zijn wil ik graag weten hoeveel ongeveer jij denkt dat die er zijn.

Vergeet niet heel dat IS mee te tellen he ?

Dan heb ik het nog niet over Boko Haram en Al-Qaida .

Enkele zei je Mypos ?
Stuk of 100 mensen of meer ?........
Even terug naar de context:
Fenna schreef:
28 jun 2018, 09:44
Determinist schreef:
28 jun 2018, 09:29
Leviticus 25:
44. Als slaven en slavinnen kun je mensen kopen uit de omringende volken, 45 of vreemdelingen die bij .........etc.


Zo zijn ook de regels in de koran.
Met één verschil, dat christenen de slavernij vaarwel hebben gezegd en de islam niet.



Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 03 jul 2018, 20:16

:roll: Even terug naar mijn vraag , hoeveel ongeveer Mypos ?
En dan weer terug naar de slavernij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Mypos » 05 jul 2018, 08:29

Tammy schreef:
03 jul 2018, 20:16
:roll: Even terug naar mijn vraag , hoeveel ongeveer Mypos ?
En dan weer terug naar de slavernij.
Het zullen er vast meer zijn dan enkelen. Maar als je bekijkt hoeveel Moslims er zijn op de hele wereld is het een fractie daarvan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Fenna » 05 jul 2018, 08:53

Het maakt niet uit Mypos.
Zolang in hun koran verzen staat dat slaven houden mag, verwerpen de moslims de slavernij niet.
Dat maakt niet iedere moslim een slavenhouder maar ze zullen het nooit afwijzen omdat een snuiter veertienhonderd jaar geleden heeft gezegd dat het oké was.
Zij mogen de koran niet bekritiseren of in twijfel trekken, dat staat het geloof niet toe en dat is tevens het probleem.
Zij zijn blijven hangen in hun oude ideeën en gebruiken, Christenen durven wel te twijfelen en kritiek te hebben en zijn daarom door ontwikkeld en zij niet.
Wij zagen dat slavernij fout was en moslims vinden het nog steeds goed omdat het mag van Mohammed.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 05 jul 2018, 10:17

Mypos schreef :
Het zullen er vast meer zijn dan enkelen. Maar als je bekijkt hoeveel Moslims er zijn op de hele wereld is het een fractie daarvan.

Het is wel iets meer dan een fractie Mypos maar geen meerderheid inderdaad , maar dat maakt niet uit.
De groep die voor ellende zorgt is zo sterk en gevaarlijk dat het aantal niet echt uitmaakt.
Het fanatieke en het no questions asked princiepe wat die mensen hebben precies wat Fenna al aangeeft , maakt ze levensgevaarlijk voor de wereld.
Ik heb het over de extremisten.

De voorbeelden ken je hopelijk wel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Vitharr » 05 jul 2018, 11:29

Ik kan me nog goed herinneren hoe de vrome christenen op de basisschool ons een schuldgevoel aan probeerden te praten door slavernij te vereenvoudigen. De indruk werd gewekt dat wij als een stel roofdieren het vreedzame, idyllische bestaan van getinte mensen bruut binnenvielen en de mensen gevangen namen en afvoerden om ons vuile werk op te knappen. In die tijd snapte ik algemene ontwikkeling niet dus ik dacht dat we dat nog steeds deden. Zo raak je in gesprek met vermeende slaven en hoor je af en toe nieuwe dingen. Ik snapte er steeds minder van.

Qua regionale geschiedenis bestonden hier diverse handelaren die slavenschepen bezaten. Maar de ellende begon hier al. Matrozen vinden was moeilijk dus werden die vaak geronseld, wat een vorm van slavernij is. De reden dat ze niet vrijwillig mee wilden was o.a. het feit dat de meeste matrozen het exotische klimaat met bijbehorende ziekten niet overleefden. Gek genoeg maakte dat niet echt veel uit.

Eenmaal aangekomen ging men meestal niet op jacht maar kocht de krijgsgevangenen op. Opmerkelijk is dat men dus slaven kocht in plaats van ze te maken. De mensen waren immers al slaaf voor ze van eigenaar wisselden. Nog gekker vond ik dat de jagers/verkopers meestal geen blanken waren maar vijandige stammen.

De slaven werden als handelswaar in absurd krappe ruimtes gepropt. Om ze rustig te houden ging er een vrije neger mee die de Bomba genoemd werd. Overleden Zeeuwse matrozen werden eenvoudigweg vervangen door gevangenen die voor de gelegenheid ontdaan waren van hun boeien.

En zo zijn er nog wel meer zaken die het voor mij minder eenvoudig maken om de schuldvraag in te vullen. Mijn voorouders waren boerenknechten, de lokale vorm van slaven. Hier had men geen negers nodig voor op het land. Mochten mijn voorouders een rol hebben gespeeld in het slavernijdebacle dan was dit als geronselde matroos. Ik voel me niet geroepen daar mijn excuses voor te maken, evenmin als ik me geroepen voel om excuses te vragen aan de adel die mijn voorouders knechtte.

Waarom andere mensen wel lijken te vinden dat ik mijn excuses moet maken heb ik geprobeerd te achterhalen maar dat is me tot op heden niet gelukt. De mensen die ik heb gesproken met voorouders uit een slavernijverleden blijken niet allemaal getraumatiseerd te zijn door dit verleden. Over het algemeen vinden ze excuses belachelijk.

Ik denk daarom dat het niet handig is om zo te generaliseren. Slavernij als fenomeen was, en is nog steeds, wijdverbreid. Bepaalde vormen van slavernij zijn inmiddels al lang verboden. Toch hebben we nog fenomenen als seksslavinnen of de vrij veel voorkomende schuldslavernij. De eerste is verboden de tweede gelegaliseerd. Het zou daarom prettig zijn om het beestje gewoon bij zijn naam te noemen.

Daarbij vraag ik me af wat de gevolgen geweest zouden zijn als de krijgsgevangenen niet verkocht werden. Ergens geloof ik niet dat ze nazaten zouden hebben gekregen. En een Islam die slavernij verbiedt is ook nieuw voor me.Die claim strookt niet met de informatie die moslims me zelf hebben gegeven. De Islam verdeeld de wereld in religieuze waarde. Moslims mogen elkaar in principe niet tot slaaf maken tenzij het krijgsgevangenen betreft. Niet-moslims die wel mensen van het boek zijn worden met rust gelaten als ze zich in laten lijven als schuldslaven (dhimmi's) en voor niet-moslims die ook geen mensen van het boek zijn zoals ik is bezitsslavernij volgens de Koran toegestaan. Afhankelijk van de stroming kunnen fatwa's dit anders uitleggen.

Tot zover reikt mijn kennis over dit onderwerp. Ik vind vooral de wij vs jullie houding in dit debat erg giftig.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Fenna » 05 jul 2018, 11:46

Very :post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door taigitu » 05 jul 2018, 11:55

Eerste Amerikaanse slavenhouder was zwarte man

3 mei 2015

Veel mensen denken de geschiedenis van de slavernij te kennen.
Je leest erover op school of in de krant en er wordt naar verwezen in populaire films.
Maar wist je dat de eerste Amerikaanse slavenhouder een zwarte man was?


De eerste Amerikaanse kolonisten stichtten op 14 mei 1607 de plaats Jamestown.
De stad werd gesticht door de Virginia Company in opdracht van koning James I.
In 1619 moesten dwangarbeiders (blank en zwart) vier tot zeven jaar werken in Jamestown.
Ze werden allemaal gelijk behandeld.
Na deze periode hadden de arbeiders recht op vrijheid, staatsburgerschap en een groot stuk grond.


Anthony Johnson uit Angola werkte in 1621 als dwangarbeider voor een tabaksboer in Virginia.
Toen het contract van Johnson afliep kreeg hij 100 hectare grond.
Hij begon een boerderij en nam vijf dwangarbeiders in dienst:
vier blanken en één zwarte man, naar verluidt zijn zoon Richard Johnson.

De dwangarbeiders van Johnson waren volgens de wet geen slaven, maar daar zou later verandering in komen.
John Casor, één van de vijf dwangarbeiders die Anthony Johnson in dienst had, beweerde dat zijn contact
al was afgelopen en dat Johnson weigerde hem vrij te laten.

Buurman Robert Parker sleepte Johnson voor de rechter en eiste dat Casor zou worden vrijgelaten.
De rechter oordeelde in het voordeel van Parker. Johnson liet Casor vrij, maar ging in beroep.
Op 8 maart 1655 stelde de rechtbank van Northampton County Johnson in het gelijk.
Volgens de rechter had hij het recht om Casor als slaaf te houden.

Het was de eerste keer dat iemand die geen misdaad had gepleegd levenslang gevangen werd gehouden als slaaf.
Anthony Johnson uit Angola was daarmee de eerste legale slavenhouder.
De vader van de gelegaliseerde slavernij in Amerika was een zwarte man.

[Conservative Tribune, WND]

https://www.ninefornews.nl/eerste-ameri ... warte-man/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door taigitu » 05 jul 2018, 11:59

Nazaten slavenhouders eisen grond in Suriname op

12 september 2009

PARAMARIBO, 12 sep – Nazaten van voormalige plantage- en slavenhouders claimen steeds vaker hele lappen grond op.
Deze buitenlanders, veelal uit Nederland, beweren recht te hebben op het familiebezit.
Tot grote ergernis van minister Michael Jong Tjien Fa van Ruimtelijke Ordening Grond & Bosbeheer, RGB.

Het kan er eenvoudig niet in dat na pakweg twee eeuwen nog claims binnenkomen. Maar deze claims zijn vaak bloedserieus.
Recent nog meldde een persoon zich aan. Hij had een grondbrief gekocht van erfgenamen van een oud planter.
“Grondbrieven zijn nog even rechtsgeldig als op de dag waarop die zijn uitgeschreven door de gouverneur”,
zegt Jong Tjien Fa tegenover de Times of Suriname.

Dus valt bitter weinig te ondernemen tegen deze praktijken.
“Als niet met de nodige voorzichtigheid wordt gehandeld, kijkt de regering zo tegen rechtszaken aan.
Die pakken dan zonder moeite in het voordeel uit van de eiser”, aldus Jong Tjien Fa.
Hoeveel grootgrondbezitters op de stoep staan, is moeilijk te zeggen.
Gevreesd wordt dat de al karige distributie van vrije grond, nu nog meer frustrerend wordt.

https://www.waterkant.net/suriname/2009 ... reloaded=1
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Vitharr » 05 jul 2018, 12:13

De Arabische slavenhandel was de handel in slaven in het Midden-Oosten en Noord- en Oost-Afrika, voornamelijk tussen 650 en 1900. Het grootste deel van die handel betrof zwarte Afrikanen, maar ook blanken werden als slaaf verhandeld door onder meer Barbarijse zeerovers. Daarnaast werden er grote aantallen Slaven uit Oost-Europa verhandeld, de zogenaamde Saqaliba.

De zwarte slaven kwamen vooral uit Oost-Afrika en werden door Arabische handelaren door de Sahara en over de Rode Zee en de Indische Oceaan naar het Midden-Oosten vervoerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slavenhandel
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door herman50 » 05 jul 2018, 12:35

waarom stellen ze niet een data, plus de vraag was er geen vervoer al die tijd om dan nu pas te komen,, helaas de termijn is verstreken, er zijn geen slaven meer
buiten dat stukje van die vent die een brief had gekocht -zelf geen familie?- van erfgenamen van oud planter .. is dit geen chantage
alles van waarde is weerloos

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Mypos » 05 jul 2018, 20:56

Vitharr schreef:
05 jul 2018, 11:29


. Ik vind vooral de wij vs jullie houding in dit debat erg giftig.
Dit inderdaad. :post:

gusteman

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door gusteman » 08 jul 2018, 10:33

Mypos schreef:
05 jul 2018, 20:56
Vitharr schreef:
05 jul 2018, 11:29
Ik vind vooral de wij vs jullie houding in dit debat erg giftig.
Dit inderdaad. :post:
Die houding wordt bepaald door wat je zelf schreef, beste Vitharr
Vitharr schreef:
05 jul 2018, 11:29
Mijn voorouders waren boerenknechten, de lokale vorm van slaven. Hier had men geen negers nodig voor op het land. Mochten mijn voorouders een rol hebben gespeeld in het slavernijdebacle dan was dit als geronselde matroos. Ik voel me niet geroepen daar mijn excuses voor te maken, evenmin als ik me geroepen voel om excuses te vragen aan de adel die mijn voorouders knechtte.

Waarom andere mensen wel lijken te vinden dat ik mijn excuses moet maken heb ik geprobeerd te achterhalen maar dat is me tot op heden niet gelukt. De mensen die ik heb gesproken met voorouders uit een slavernijverleden blijken niet allemaal getraumatiseerd te zijn door dit verleden. Over het algemeen vinden ze excuses belachelijk.
Net zoals er mensen zijn die dit belachelijk vinden zijn er diegenen die dit absoluut gerechtvaardigd tot zelfs noodzakelijk vinden om die "oude bloedschuld" te vereffenen.
Want daar komt het in feite op neer: een vorm van wraakneming om wat ooit aan een voorouder werd misdaan.
Net zoals er lui rondlopen die van mening zijn dat
- elke Duitser in wezen mee verantwoordelijk is voor de holocaust
of
- elke moslim een kandidaat-terrorist is
of
- elke zwarte Amerikaan een blankenhater is
of
- elke Jood een complotsmedende zionist is
of
.... de lijst is schier eindeloos en wordt voornamelijk gevoed door onbegrip, gebrek aan kennis, onkunde.

Trouwens, waar het slavernij betreft: waarom vinden de meeste mensen het verschrikkelijk wanneer mensen worden gedwongen om arbeid te verrichten onder onmenselijke omstandigheden maar hebben ze geen enkel probleem met een overheid die landgenoten verplicht (met een kans op de doodstraf als drukkingsmiddel) om deel te nemen aan oorlogen onder onmenselijke omstandigheden?

Plaats reactie