Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door taigitu » 27 jun 2018, 17:44

Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

26 juni 2018

Maria Karg dook in de Surinaamse slavenregisters om meer te weten te komen over haar voorouders.


De gegevens van 80.000 mensen die tussen 1830 en 1863 in Suriname als slaaf werden gehouden, zijn door het Nationaal Archief online gezet.
Maria Karg ging erin op zoek naar haar voorouders en kwam tot een verrassende conclusie.

Het afgelopen jaar heeft het Nationaal Archief alle Surinaamse slavenregisters gedigitaliseerd en online gezet.
Nederlanders met Surinaamse roots kunnen er hun voorouders in vinden. De 43 langwerpige boeken, zo'n 80 centimeter hoog, waren eerst alleen
in te zien in Paramaribo. Nu kan iedereen erbij.

Maria Karg ging erin kijken. Haar voorouders van vaderskant bleken in het register voor te komen. Niet als slaaf, maar als plantagehouder.
Een verrassende uitkomst voor Karg. "Vroeger gingen we op zondag op ons paasbest naar de Vredenburgweg, buiten Paramaribo.
Ik heb het nooit geweten, maar daar blijkt een plantage te hebben gestaan en die was van hem."

Moeilijke vragen
Kargs overgrootvader kwam in 1791 als militair uit het Duitse Regensburg naar Suriname.
Daar bestierde hij 'Johanna en de Zwaarmoedigheid', een plantage met 195 slaven.
Met één van hen, een vrouw die Jaspis heette, kreeg hij drie kinderen.
Hij kocht ze uiteindelijk vrij en gaf ze zijn achternaam.
De jongste zoon, Gottlieb Johan Jaspis, was de grootvader van Karg.

Toen ze de registers had ingezien, kon ze daar nachten niet van slapen, vertelt Karg. "Het komt zo dichtbij.
Thuis werd er nooit over slavernij gesproken. Ik vraag me af wat mijn overleden vader ervan had gevonden."
Of haar overgrootvader ook mensen heeft uitgebuit, durft ze niet te zeggen.
"Dat is een moeilijke vraag en er is niemand meer die het me kan vertellen."

Duizenden namen
Het register is er niet alleen voor nabestaanden.
Ook voor scholen en de wetenschap bieden de registers mogelijkheden, legt Coen van Galen uit.
Hij is als historicus verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen en was als projectleider verantwoordelijk voor het digitaliseren van de registers.

"Als wetenschapper vind ik het belangrijkste van het online zetten van de registers dat je zo beter kunt snapt wat slavernij doet.
Juist omdat het over individuen gaat die je kunt volgen door de tijd."
Alles bij elkaar staan er, inclusief dubbelingen, zo'n 160 duizend namen in het register.

'Niet als gelijkwaardig gezien'
De vrouwen werkten, vooral in Paramaribo, in het huishouden en anders op het land.
De mannen niet. Zij werden voor het merendeel ingezet als 'delvers. "De plantages in Suriname waren eigenlijk kleine polders.
De mannen moesten eindeloos de blubberige slootjes eromheen uitgraven om te voorkomen dat de boel weer onder water liep."

Het schokkendst aan de registers vindt Van Galen het racisme dat eruit spreekt.
"Er waren allerlei zaken waar je niets over te zeggen had. De naam van je vader werd niet genoteerd.
Je mocht geen achternaam hebben. Je naam kreeg je van je eigenaar, die je dan soms 'Monkey' noemde, of 'Zwartje'.
Alles dat je menselijk maakt, werd die mensen ontzegd, ze werden niet als gelijkwaardig gezien."

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/suri ... n-geslapen

Afbeelding

Eigenlijk is het bizar dat deze registers nu pas on line zijn gezet, zeker als het om de periode van 1830 tot 1863 gaat.
Het is een stuk geschiedenis van Nederland en Suriname die nu beschikbaar is voor de mensen die meer willen
weten over deze periode van de slavernij.
Ook op persoonlijke basis is het misschien nu mogelijk om de geschiedenis van een familie terug te halen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Fenna » 27 jun 2018, 20:45

Ik verwacht met het vrijgeven van deze registers, dat de Nederlandse staat veel claims tegemoet kan zien.
Maar dit terzijde.

Hoe ellendig die slaventijd ook was, word het ook niet eens tijd om dat te laten rusten na 150 jaar?
Men wil zelfs dat men de huidige generatie Duitsers niet meer aankijkt op WWII omdat deze generatie niet meer verantwoordelijk gehouden mag worden voor de daden van hun ouders/grootouders.
Wij hebben spijt betuigd, van onze fouten geleerd en nog is het niet genoeg.
Maar waar men nooit over spreekt is het feit dat vaak eigen landgenoten mensen uit andere stammen uitleverden aan de Nederlanders voor geld of andere rijkdommen.

Tevens wil ik nog iets opmerken.
Hoeveel arm eigen volk werd ook niet als slaaf gehouden door meneer en mevrouw van stand.
Ook arme Nederlanders lagen aan kettingen in de stallen van de landheren en werden niet alleen voor huishoudelijke diensten gebruikt als men snapt wat ik bedoel.
Kinderarbeid was men ook niet vies van.
Kinderen van vijf à zes jaar, die tien tot twaalf uur in een fabriek o.i.d. moesten werken, was heel normaal en dit eindigde in Nederland begin 1900.
Daar word nooit over gesproken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door univers » 27 jun 2018, 21:03

Dat zijn zwarte bladzijden.
Daar wordt niet graag over gepraat.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 27 jun 2018, 21:12

Fenna :post:

Ik vind het goed dat er een Surinaamse slavenregister is geopend en als ik het goed heb is er ook een slaven museum geopend ?
Maar wat Fenna zegt vind ik ook.
Eens is het genoeg en ik vraag me af als er claims zouden komen wie die dan indienen.
Toch niet de nazaten van de slaven ?
Die hebben de verschrikkingen niet zelf mee gemaakt.
Als er geld zou moeten uitgekeerd worden dan aan de slaven zelf maar die zijn allang overleden.

Van eigen volk weet ik niet veel van Fenna, waar kan ik meer informatie hierover vinden ?

Het verleden kunnen we niet meer veranderen.
Elk land heeft zijn gifzwarte bladzijdes in de geschiedenis.
En die horen vermeld te worden in elk geschiedenisboek op school.

Maar eens moet men verder inderdaad zoals Fenna zegt , de huidige Surinamers hebben niet die verschrikkingen meegemaakt.
Gelukkig maar .
Ben blij dat het register voor ze online is.
En ga verder en maak je voorouders blij dat jij in vrijheid leef nu.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door univers » 27 jun 2018, 21:23

Zijn wij vrij ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 27 jun 2018, 21:30

Ja Univers vergeleken met de slaven wel.
We hebben ons eigen huis en ons eigen werk.
Wij bepalen ons eigen leven de slaven waren gevangenen zoals ik het zie.

En dat geld ook voor de Surinamers van nu.
Ze zijn vrij koester dat dan ook.

De slavernij ligt in het verleden.
Laat het daar en move on.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door univers » 27 jun 2018, 22:27

Er zijn nog steeds mensen, die in slavernij leven.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Fenna » 27 jun 2018, 22:47

Tammy schreef:
27 jun 2018, 21:12
Van eigen volk weet ik niet veel van Fenna, waar kan ik meer informatie hierover vinden ?
Even wat opgezocht op jou verzoek Tammy.

https://www.ninefornews.nl/meer-blanke- ... verdraaid/
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/19/me ... 5-a1512441

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b5b40ceb/

Hoe het in de zwarte landen nog altijd gewoon is slaven te hebben.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/06/ee ... f-a1598482

Over eigen bevolking die door de hoge heren als slaven gehouden werden is bitter weinig gedocumenteerd en van de zwijnerijen die ze met hun "personeel" uitvraten, al helemaal niet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 28 jun 2018, 08:55

Hee bedankt Fenna ga ik gauw bekijken je linken. ;P!

Univers ik bedoelde met geen slavernij de Surinaamse door Nederland onderandere.
Over heel de wereld bestaat het helaas nog steeds in sommige gebieden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Fenna » 28 jun 2018, 09:05

Bij moslims is het nog steeds heel normaal om slaven te hebben.
Zie maar wat IS doet.
IS bood yezidische vrouwen en kinderen in kooien te koop aan en promootte openlijk slavernij, met een beroep op de Koran.
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~abcecffe/

Maar professor, de islam kent geen slavernij!

SLAVERNIJMUSEUMWelkom in het Letter&Geest slavernijmuseum. Amsterdam wil een nationaal museum slavernijverleden. Letter&Geest, de weekendbijlage van Trouw, vraagt specialisten: welk verhaal zou u daar vertellen en welke objecten móeten we zien?
U krijgt 5 artikelen van Trouw cadeau. Dit is nummer 2 .
Onbeperkt onze artikelen lezen? Digitaal Basis € 2.50 per week.

Met moslimstudenten bezoekt Petra Sijpesteijn het eerste slavernijmuseum in de islamitische wereld. Wat krijgen ze te zien over de Koran, racisme en moderne slavernij?

Doha, 2016. Tijdens mijn colleges ontcijferen de Qatarese studenten middeleeuwse documenten. Handelscorrespondentie, petities aan bisschoppen en emirs, huurcontracten, brieven van familieleden die naar elkaars gezondheid informeren. Dan leg ik ze een verkoopcontract voor uit de negende eeuw, de tijd van het Islamitische Rijk. Dat beschrijft tot in detail de fysieke en geestelijke toestand van een Berberse slavin: ze had wit haar, slechte tanden, littekens, was niet zwanger of nachtblind, haar genitaliën waren in orde. En niet onbelangrijk: ze was niet gek en evenmin geneigd om te ontsnappen. De klant kon zijn afweging maken. Kopen of niet?

Onder mijn studenten ontbrandt een hevig debat. “De islam kent geen slavernij!”

Door de actualiteit ingehaald
Die stelling was toen net door de actualiteit ingehaald: IS bood yezidische vrouwen en kinderen in kooien te koop aan en promootte openlijk slavernij, met een beroep op de Koran. En vaststaat dat niet alleen vroeger slavernij voorkwam onder islamitisch gezag, maar dat dit nog steeds het geval is. Eeuwenlang kende de moslimwereld slaafsoldaten (Mamlukken). De Koran verwijst ondubbelzinnig naar slavernij - en niet om haar af te schaffen.

Toch zijn de studenten verontwaardigd en vol ongeloof. Hoe kan zoiets onbeschaafds als slavernij samengaan met hun islam, dé religie die beschaving bevordert? Slavernij vroeger en nu is een on-islamitische uitwas, een misdaad die met wortel en tak moet worden uitgeroeid!

Dat de Qatarese studenten zo reageren is niet zo vreemd. Slavernij is in Qatar afgeschaft, en in de handboeken voor islamitisch recht zul je ‘slavernij’ vergeefs zoeken. De islam kent dus geen slavernij.

Even heftig en afwerend
Opmerkelijk genoeg reageren veel van mijn islamitische studenten in Leiden even heftig en afwerend als ik ze vertel over de geschiedenis van islam en slavernij. Ze hebben dan ook dezelfde bronnen, zoals het populaire ‘Reliance of the Traveller: A Classic Manual of Islamic Sacred Law’. Maar Keller, de vertaler, laat een hoofdstuk uit deze 14de-eeuwse klassieker onvertaald: over slavernij, “omdat dit onderwerp niet langer actueel is”. Het getuigt van een schrijnend gebrek aan zelfreflectie. Daar komt Kellers bewering bij dat de islam bijdroeg aan de afschaffing van het geërfde instituut slavernij. Dat is simpelweg in strijd met de geschiedenis, maar ik hoor dat argument vaak.

’s Middags, na het college waarin de emoties zo hoog opliepen, neem ik de studenten mee naar het Bin Jalmoed Huis. Bin Jalmoed was een keiharde slavenhandelaar, zijn huis in Doha herbergt sinds 2015 het nationale slavernijmuseum. Aanvankelijk voel ik nog hun wantrouwen, ze vonden dat hun westerse professor hun religie in een kwaad daglicht had gesteld.

In dit museum, het eerste in zijn soort in de hele islamitische wereld, krijg je een eerlijker beeld dan wat de handboeken bieden. Niet van wat de Koran erover meldt, dat blijft onvermeld; het museum stelt niet de religieuze achtergrond voorop, maar gaat uit van de moderne ideeën over beschaving.

Een op de vijf
De Golfstaten haalden 800.000 zwarte slaven uit Oost-Afrika. Een op de vijf inwoners van Qatar was slaaf, in Doha had elk gezin er wel een of twee. Ze werden gebruikt als huishoudelijke hulp, in de parelvisserij, en na de vondst van olie aan het begin van de 20ste eeuw hadden zelfs buitenlandse bedrijven uit landen waar slavernij al lang was afgeschaft, geen moeite om slaven te gebruiken. En nu vestigt het wereldkampioenschap voetbal in 2022 de aandacht op de talrijke migrantenarbeiders die onder zeer slechte omstandigheden en vrijwel rechteloos stadions bouwen.

Het Bin Jalmoed Huis toont foto’s en bewegende beelden van mannen, vrouwen en kinderen, soms onherkenbaar als schaduwen, dan weer gedetailleerd en in kleur. Ze confronteren ons met de slachtoffers: mensen, individuen. Mijn studenten raken onder de indruk als ze de stemmen horen in de multimediapresentaties, het gehuil en geschreeuw in een zaaltje waar op een bord staat: “Hier liepen ooit mannen, vrouwen en kinderen, weggerukt uit hun samenlevingen, voordat ze werden verkocht aan nieuwe meesters en meesteressen.” Ze horen gids Salman vertellen: “Ik wilde het vroeger ook ontkennen, maar de historie laat dat niet toe.”

Zwijgend lopen we langs slavenprijslijsten uit de vroege twintigste eeuw. Een 14-jarige jongen wordt als kok verkocht voor 1500 rupees, een 10-jarige duiker kost ‘slechts’ 1000 en een huishoudster van 15 gaat voor 300 rupees van de hand.

Heel goed behandeld
Onze gids zegt dat slaven heel goed behandeld werden, de Qataresen beschouwden hen als leden van de familie. Ik kan alleen maar kijken naar een impressie van het bestaan van een parelduiker: hoe hij verzwaard met een steen naar de bodem zinkt, daar zoveel oesters loswrikt als maar kan in één ademteug, en dan aan opgehesen wordt om aan boord op adem te komen - en dat acht, tien keer achter elkaar.

Het leven van veel migrantenarbeiders in Qatar anno nu mag wel moderne slavernij heten. En dat fenomeen komt in beeld in de laatste zaal van het museum. Nog steeds zijn er mensen die geen zeggenschap hebben over hun eigen lichaam, staat er op de muur. Zoals in de kamelenracewereld, waar de jonge jockeys kinderarbeid verrichtten; in 2001 zijn ze vervangen door robots.

Ook het kafalasysteem dat buitenlandse arbeiders tot lijfeigenen degradeert, komt voorbij, al is het omfloerst: “In de Golfstaten worden talloze migranten het slachtoffer van de uitwassen van het kafalasysteem.” Maar over de misstanden bij de bouw van de voetbalstadions geen woord.

Racisme na 1952
Er is nog een taboe, groter dan de slavernij zelf: het racisme dat na 1952 is blijven bestaan. Toen kregen de Qatarese slaven hun vrijheid, en de achternaam van hun gewezen meesters. Officieel onderscheidt niets hen van hun familieleden. Gids Salman weet wel beter. Hij heeft een tante die zich altijd over de kinderen ontfermde. “Zij had voor m’n vader, ooms en tantes gezorgd en deed dat later voor mij en m’n broers en zussen. We wisten allemaal dat ze geen echte tante was, maar niemand vroeg zich af waarom ze dan zo bij ons woonde en dag en nacht voor ons klaarstond. Pas toen ik in dit museum kwam werken realiseerde ik me dat zij bij ons gezin hoorde, omdat ze er als slaaf was binnengekomen.”

Dit is het laatste stukje van de slavernijgeschiedenis dat nog niet openlijk verteld kan worden in Qatar. Dus wordt er alleen gefluisterd over het ‘zwart-withuwelijk’ binnen een vooraanstaande Qatarese familie, de ene partner van Afrikaanse, de andere van Arabische afkomst. Op dat racisme rust een taboe. Salmans ‘tante’ komt niet aan bod in de tentoonstelling.

Open en eerlijk
Liever vertelt het museum open en eerlijk over wat in de rest van de islamitische wereld meestal niet kan worden behandeld. Het Bin Jalmoed Huis durft slavernij te presenteren als een verwerpelijk, maar integraal onderdeel van de geschiedenis van Qatar.

Het heeft mijn Qatarese studenten de ogen geopend voor een deel van hun eigen traditie; ik raad Nederlandse studenten aan er ook heen te gaan.

Nieuwe, islamitische Nederlanders brengen hun eigen slavernijgeschiedenis mee. Die zien ze niet graag onder ogen, ze vertekenen haar en schamen zich ervoor - en daarin lijken ze sprekend op veel andere Nederlanders.

In Doha kunnen ze inspiratie opdoen om zich te mengen in de hoog oplopende controverse over de rol en effecten van slavernij in de islamitische wereld en daarbuiten.

Moza bint Nasser
De moeder van de huidige emir, Moza bint Nasser, is de stuwende kracht achter het slavernijmuseum van Qatar. Zij meende dat de officiële geschiedschrijving en het onderwijs te weinig aandacht besteedden aan slavernij. “De ontwikkelingen in Qatar gaan snel”, zei museumdirecteur Hafiz Abdullah tegenover persbureau Reuters, “we willen laten zien hoe Qatar beïnvloed is door slavernij en hoe de slaven in onze maatschappij zijn geïntegreerd.”

Hoezo Afgeschaft?
In 1860 en 1863 (respectievelijk Oost en West) schafte Nederland officieel de slavernij af. Rijkelijk laat: de Britten (1833) en Fransen (1848) gingen Nederland voor. En het ging niet van harte. De afschaffing werd, zoals Piet Emmer in 2013 in Letter&Geest betoogde, Nederland ‘opgedrongen’. Het waren vooral de Britten, en onder hen vooral de piëtistische protestanten, die opkwamen voor het abolitionisme.

Niet alleen in Europa stuitte de afschaffing van de slavernij op verzet. Ethiopië een van de weinige niet gekoloniseerde sub-Saharaanse landen, werd in 1919 lidmaatschap van de Volkerenbond geweigerd vanwege zijn endemische slavernij.

Volgens historicus Ronald Segal reageerde de islamitische wereld ‘zeer vijandig’ op het westerse gehamer op afschaffing: “Hoe durfde het Westen zich te bemoeien met moslimzaken die door de Koran waren toegestaan?” Toch werkte de macht van het Westen; het drong Saudi-Arabië de afschaffing op. Het hartland van de islam zwichtte pas in 1962, na andere moslimlanden als Irak (1924), Koeweit (1949), Qatar (1952). Oman volgde in 1970.

De islamitische republiek Mauretanië kwam nog veel later, het schafte slavernij zelfs driemaal af, waarna in 2014 moslim- geestelijken een fatwa afkondigden dat er ‘vanaf vandaag geen enkele wettelijke basis meer is voor slavernij’. Toch voert het land tot op heden de lijst aan van landen waar moderne slavernij voorkomt. Verder prijken daar Tsjaad, Niger, Mali en Sudan op, die zich voor legitimering nog altijd op de islam beroepen.

Anti-Slavery International (opvolger van The Society for the Mitigation and Gradual Abolition of Slavery Throughout the British Dominions uit 1823) becijfert het aantal moderne slaven (gedwongen arbeid of huwelijk) op 40 miljoen; hetzelfde getal hanteert de ILO, de VN-instantie voor arbeidsverhoudingen. Hun getal is daarmee anno 2017 hoger dan het aantal slaven dat in de afgelopen eeuwen binnen en tussen de continenten is verhandeld.

Petra Sijpesteijn is hoog-leraar Arabisch en directeur van het Leiden University Centre for the Study of Islam and Society (LUCIS).
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 28 jun 2018, 09:24

Ik heb het gelezen Fenna en heel wat bijgeleerd.
Ben een stuk wijzer geworden.
Zullen mensen zoals een Sylvana Simons dit ook weten ?
Of kijken die alleen in hun eigen wereldje ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Determinist » 28 jun 2018, 09:29

Leviticus 25:
44. Als slaven en slavinnen kun je mensen kopen uit de omringende volken, 45 of vreemdelingen die bij jullie wonen of de nakomelingen die zij in jullie land hebben gekregen. Die slaven en slavinnen zijn je eigendom, 46 je kunt hen als erfelijk bezit aan je nakomelingen nalaten; zij zullen voor altijd als slaaf voor je blijven werken. Maar je volksgenoten, de Israëlieten, je eigen verwanten, mag je nooit als slaven afbeulen.

Deutronomium 20:
14. Maar de vrouwen en kinderen en het vee en alles wat er aan goederen in de stad is mag u buitmaken. U mag van de buit eten wat u wilt, want u krijgt het van de HEER, uw God.

10. Als u ten strijde trekt tegen de vijand, en de HEER, uw God, levert hem aan u uit, 11-12 en u ziet onder de mensen die u krijgsgevangen maakt een mooi meisje dat bij u in de smaak valt en dat u tot uw vrouw wilt maken, en u neemt haar mee naar huis, dan moet zij haar hoofd kaalscheren, haar nagels knippen 13 en de kleren die ze als krijgsgevangene droeg afleggen. Gedurende een maand mag ze in uw huis om haar vader en haar moeder treuren. Daarna mag u met haar slapen en kan ze uw vrouw worden. 14 Als u haar op een gegeven moment niet meer wilt, moet u haar laten gaan waarheen ze wil. U mag haar niet verkopen en haar evenmin als een slavin behandelen, want u hebt haar al haar eer ontnomen.


Exodus 21:
2. Wanneer je een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij je zes jaar lang dienen; in het zevende jaar mag hij als vrij man vertrekken, zonder iets te hoeven betalen. 3 Als hij alleen is gekomen, moet hij ook alleen weggaan; was hij getrouwd, dan mag zijn vrouw met hem meegaan. 4 Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij heeft hem zonen of dochters gebaard, blijven de vrouw en haar kinderen eigendom van de meester en moet de slaaf alleen weggaan. 5 Mocht hij echter te kennen geven dat hij zo aan zijn meester en aan zijn vrouw en kinderen gehecht is dat hij niet als vrij man wil vertrekken, 6 dan moet zijn meester hem naar het heiligdom brengen, hem tegen de deur of de deurpost zetten, en zijn oor met een priem doorboren. Hij blijft dan voorgoed zijn slaaf.

20. Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.

26. Wanneer iemand zijn slaaf of slavin zodanig in het oog treft dat dit verloren gaat, moet hij hem of haar als vergoeding voor dat oog vrijlaten. 27 En als hij zijn slaaf of slavin een tand uitslaat, moet hij hem of haar als vergoeding voor die tand vrijlaten.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 28 jun 2018, 09:34

Wat vreselijk toch Determinist als ik dit lees.
Walgelijk gewoon.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Fenna » 28 jun 2018, 09:34

Tammy schreef:
28 jun 2018, 09:24
Zullen mensen zoals een Sylvana Simons dit ook weten ?
Of kijken die alleen in hun eigen wereldje ?
Ik betwijfel het.
Het past in ieder geval niet in hun strategie.
Waar het hen om gaat is ons zoveel mogelijk te bashen, een negatief geluid over zwart of islam hoort daar niet bij, alleen wit is slecht.

Als men over slavernij spreekt word er altijd over zwarte mensen gesproken maar nooit over witte mensen, het is een stereotype denkbeeld dat alleen zwart slaaf was.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Fenna » 28 jun 2018, 09:44

Determinist schreef:
28 jun 2018, 09:29
Leviticus 25:
44. Als slaven en slavinnen kun je mensen kopen uit de omringende volken, 45 of vreemdelingen die bij .........etc.


Zo zijn ook de regels in de koran.
Met één verschil, dat christenen de slavernij vaarwel hebben gezegd en de islam niet.

Het zou niets voor mij zijn een slaaf te hebben.
Ik denk dat die vrijwillig nooit meer bij mij weg zou gaan, want ik kan slecht delegeren en houd er van om er een gezellige boel van te maken. :grin:
Het zou de slaaf aan niets ontbreken en zijn vrijheid behield hij ook.
Wilde hij weg, dan mocht hij weg etc.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Determinist » 28 jun 2018, 10:02

Tammy schreef:
28 jun 2018, 09:34
Wat vreselijk toch Determinist als ik dit lees.
Walgelijk gewoon.
Tsja. Heerlijke literatuur. Ligt op menig nachtkastje thuis en op hotelkamers.

En helaas is dit nog niet alles in de zogenaamd door God geïnspireerde heilige boeken, waar we nog steeds mee te maken hebben.
Wat dacht je van de houding tegenover homo's en homohuwelijk, rechten voor vrouwen, abortus, claims op land etc etc.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 28 jun 2018, 10:22

Fenna schreef :
Ik betwijfel het.
Het past in ieder geval niet in hun strategie.
Waar het hen om gaat is ons zoveel mogelijk te bashen, een negatief geluid over zwart of islam hoort daar niet bij, alleen wit is slecht.

Als men over slavernij spreekt word er altijd over zwarte mensen gesproken maar nooit over witte mensen, het is een stereotype denkbeeld dat alleen zwart slaaf was.
Dat denk ik dus ook , weten die van de witte slaven ?
Het is raar dat die mensen zo beperkt kijken, maar eigenlijk verbaasd het me ook niet.
Ik heb Sylvana nooit over witte slaven horen spreken of dat moslims ze ook hadden.

Determinist, dat boekje in de hotelkamer vliegt bij mij de la in altijd. :mrgreen:
Maar volgende keer zal ik eens kijken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Tammy » 01 jul 2018, 08:50

Afbeelding


Kabinet geen nieuwe excuses voor slavernijverleden na oproep Aboutaleb.

Het kabinet maakt nog geen officiële excuses voor het slavernijverleden. De woorden van ,,diepe spijt en berouw'' die het vorige kabinet uitsprak, ,,blijven gelden''. Het kabinet neemt de oproep van de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb niet over.

Burgemeester Ahmed Aboutaleb riep vandaag het kabinet op dit gebaar te maken ,,voor het leed dat tienduizenden is berokkend. Om definitief een punt te zetten achter deze donkere bladzij uit de geschiedenis.'' Dat deed hij in de jaarlijkse herdenkingsdienst bij het Rotterdamse slavernijmonument. Wat toenmalig vicepremier Lodewijk Asscher in 2013 zei paste in de tijdgeest van toen, stelt Aboutaleb. ,,Het is nu tijd voor een volgende stap.''

Maar het kabinet houdt het voorlopig bij de woorden van Asscher van destijds. Die zijn wat minder zwaar dan formele excuses. Het kabinet laat weten dat het ,,net als voorgaande kabinetten, ten zeerste de gebeurtenissen ten tijde van het slavernijverleden betreurt. Het is een zwarte bladzijde uit onze geschiedenis''. Maar dat geldt niet alleen voor Nederland, tekent het kabinet ook aan. ,,Veel landen in verschillende werelddelen hebben helaas een verleden met slavernij.''

Mensonterend.

Bij de herdenking in 2013 noemde Asscher slavernij namens het toenmalige kabinet ook een ,,mensonterende praktijk'' en een ,,schandvlek in onze geschiedenis''. In 2001 had toenmalig minister van Integratiezaken Roger van Boxtel al ,,diepe spijt'' betuigd voor het slavernijverleden, op een anti-racismeconferentie van de Verenigde Naties in Zuid-Afrika. Hij verklaarde toen dat er in het verleden grove fouten zijn gemaakt die hebben geleid tot groot onrecht.
Nederland schafte in 1863 de slavernij af in Suriname en de Antillen. Dat wordt zondag herdacht, 155 jaar later. Die herdenking is in Amsterdam. Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken houdt een toespraak. Haar woordvoerder wilde vanavond niet ingaan op het pleidooi van Aboutaleb voor excuses van het kabinet.
Nakomelingen van slaven van toen dringen al lange tijd aan op officiële excuses. Ook de roep om schadevergoeding klinkt zo nu en dan.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

In 2013 is er spijt betuigd door Asscher en het is nu 155 jaar geleden dat de slavernij werd afschaft.
Dit lijkt mij nu toch wel genoeg, alweer excuses maken waarom ?
En ik ben benieuwd waarom men spreekt over schadeclaims?
Waar bestaan die uit en voor wie zijn ze ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5804
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door herman50 » 01 jul 2018, 09:21

Zouden ze het spreekwoor kenne, geef een vinger en ze nemen de hele hand??-óf allebei- ,, dat gebeurt keer op keer, welke ´club´ dan ook ,, en schadeclaims nú idd voor wie degene die nog effe z´n zakke wil vullen met verdriet/leed van een ander zo´n 150jaar GELEDEN!,,.. laten we vooruit kijken niet achter da´s geweest fijne dag verderds
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Surinaamse slavenregisters openbaar: 'Ik heb er nachten niet van geslapen'

Bericht door Fenna » 01 jul 2018, 09:59

Tammy schreef:
01 jul 2018, 08:50
In 2013 is er spijt betuigd door Asscher en het is nu 155 jaar geleden dat de slavernij werd afschaft.
Dit lijkt mij nu toch wel genoeg, alweer excuses maken waarom ?
Lijkt mij ook genoeg, maar voor sommigen blijkbaar niet.
Wij waren een land dat niet eens het langst slaven hebben gehad, kijk je naar Turkije, die hebben veel meer op hun kerfstok en word van de Turken excuses gevraagd of genoegdoening?
Echt niet.
Ze weten ook wel dat ze bij de Turken geen kans maken.
Kabinet geen nieuwe excuses voor slavernijverleden na oproep Aboutaleb.
Het is onbegrijpelijk om van een moslim te horen dat deze oproept om excuses te maken voor slavernij, terwijl voor de islam nog steeds de normaalste zaak is om slaven te hebben.
Ook de roep om schadevergoeding klinkt zo nu en dan.
Was er al bang voor.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie