Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Tammy » 18 jul 2018, 15:58

Ik wens ze het allerbeste toe. ;P!


Afbeelding
De twaalf Thaise tieners, hun coach en drie duikers die hen hebben bevrijd uit de onder water gelopen grot in Chang Rai zijn er klaar voor.

Thaise tieners uit de grot: 'Wij voelen ons schuldig'.

Voor het eerst vertellen de Thaise tieners en hun coach in geuren en kleuren over hun spectaculaire verblijf in de onder water gelopen grot. Het is ook de enige keer dat ze in het openbaar verschijnen, uit angst voor post-traumatische aanvallen.

Bij binnenkomst steken de jongens hun duimen omhoog. Ze zingen en spelen met voetballen. In de studio van de Thaise staatstelevisie is een speciale studio ingericht: een voetbalveld, compleet met doelen, netten en voetballen. De jongens mogen plaatsnemen op bankjes. Rond het ‘veld’ staan familieleden en vrienden. Er hangt een groot spandoek met daarop de tekst ‘De Wild Boars kunnen weer naar huis’. Wild Boars (wilde zwijnen) is een verwijzing naar de naam van hun voetbalteam. Zij dragen ook hun voetbalshirts.

Drie kilo.

De persconferentie begint met een videofilm over hun herstel in het ziekenhuis. De laatste dag werd besteed aan speciale programma’s om hun vertrouwen weer op te vijzelen. In de film bedanken de jongens de artsen en de verpleegkundigen die hen hebben verzorgd. ,,Na de reddingsactie zijn de kinderen gemiddeld drie kilo aangekomen. De jongens kijken er naar uit om weer lekker thuis te eten'', aldus een arts. Ze staan weer stevig in hun schoenen en kunnen hun leven weer oppakken.

Eerst stelt hun coach, Ake, zich voor. Daarna volgen de tieners zijn voorbeeld. Ook de drie Thaise Navy Seals, speciale commando’s, die de jongens al die dagen gezelschap hadden gehouden in de grot, worden voorgesteld.

Afbeelding
De tieners spelen na hun binnenkomst meteen met de voetballen in de studio.

Wonder.

‘Wat gebeurde er toen je de Britse duikers zag?’, luidt de eerste vraag aan de jongens. De duikers vonden de groep toen zij al negen dagen in donkere grot zaten. ,,Het was een wonder. Ik hoorde iemand praten en kon mijn oren niet geloven'', zegt Dul, een van de jongens die zich al snel ontpopte als de natuurlijke leider. ,,Ik zei hallo'', aldus Dul. Ze waren verrast dat de duikers buitenlanders waren. ,,Ik zei dat we oké waren.'' De jongen vertaalde al het Engels van de duikers in Thai voor de andere jongens.
Hebben jullie de finale van het WK Voetbal gezien?
Coach Ake zegt dat ze er veel plezier aan hebben beleefd. ,,De meesten van ons waren voor Frankrijk'', aldus Ake.

Waarom gingen jullie de grot in?

Volgens Ake was iedereen het er mee eens. ,,We waren nog nooit in een grot geweest'', zegt de coach. Toen ze water in de grot zagen lopen, wilden ze er weer uit. Maar ze konden niet meer terug. ,,Het is trouwens niet waar dat we niet konden zwemmen,. Dat kunnen we wel.'' Ze moesten verder de grot in. Ake: ,,Iemand riep: zijn we nu verdwaald? Ik ontkende dat en zei dat we met touwen weer naar buiten konden.'' Een van de jongens antwoordt dat hij op dat moment aan zijn moeder dacht. ,,Ik zei tegen de jongens niet bang te zijn omdat het water wel weer snel weg zou gaan'', vervolgt Ake. Hij vertelde de jongens water te drinken. Dat was het enige dat we hadden.'' Na een tijdje besloten ze te gaan graven, om beurten. Om iets om handen te hebben.
Waar dachten jullie aan toen jullie honger hadden?
,,Aan gebakken rijst'', zegt een van de tieners. Een van de Britse duikers, Jason bracht de jongens het eerst eten. De jongens speelden het damspel met de duikers. Zij verloren allemaal van een Thaise commando, die de bijnaam ‘koning van de grot’ kreeg. Een van de jongens zegt dat een Navy Seal hem deed denken aan zijn vader. ,,Die noemt me ook jongen.''

Welke lessen hebben jullie geleerd?

,,We moeten voorzichtiger zijn'', antwoordt Ake. ,,Ik heb mezelf beloofd een goed mens te zijn'', zegt een tiener. ,,Van nu af aan zal ik altijd goed opletten'', aldus een andere jongen.
Gaan jullie ooit nog eens terug, de grot in?
Ake zegt: ,,Misschien, maar dan wel met een gids.'' Een van de tieners is overduidelijk: ,,Nee, nooit meer.''
De vragen aan de jongens en de coach moesten vooraf worden ingediend. Een kinderpsychiater bepaalde daarna of de vragen – een honderdtal - aan de tieners konden worden voorgelegd. ,,We weten niet hoeveel wonden de jongens nog meedragen'', aldus Tawatchai Thaikaew, zegsman van het Thaise minister van justitie. Als er toch ‘gevaarlijke’ vragen zouden worden gesteld, zouden de journalisten de wet overtreden en worden gestraft.

Reddingsoperatie.

De jongens (11 tot 16 jaar oud) en hun coach (25) werden vorige week naar een kliniek in Chiang Rai gebracht na hun spectaculaire bevrijding uit het grottencomplex Tham Luang. De reddingsoperatie in het noorden van Thailand duurde drie dagen. De twaalf jongens en hun begeleider zaten er sinds 23 juni vast. Zij gingen er voor een uurtje een kijkje nemen maar werden verrast door het stijgende waterpeil als gevolg van de moessonregens. Daardoor gingen zij steeds verder het complex in, tot zij op ruim een kilometer van de ingang vast kwamen te zitten. Het duurde negen dagen voordat speleologen en commando’s hen vonden. Zij kregen duikles en werden daarna een voor een, in het gezelschap van twee professionele duikers, in drie dagen tijd (elke dag vier tieners) naar buiten gebracht. Zij kregen daarbij kalmeringsmiddelen toegediend om te voorkomen dat zij als gevolg van paniekaanvallen in grote problemen zouden komen.
In de kliniek kregen zij medische en psychologische hulp. Artsen spreken van een goed herstel, ook van de begeleider. De komende maanden blijven zij echter onder toezicht van medische teams.

Navy Seal.

Bij de reddingsoperatie kwam een Thaise Navy Seal, Saman Kunan, om het leven. Zijn perslucht raakte op toen hij zuurstofflessen door de nauwe gangen naar de schuilplaats van de jongens bracht. ,,We waren er allemaal door geschokt'', zegt coach Ake. ,,We voelden ons schuldig.'' Er wordt een foto getoond van Kunan met daarbij berichtjes van de jongens. Die worden aan Kunans familie gegeven. ,,Ik wil je erg bedanken, uit heel mijn hart'', leest een jongen voor.

Na de persconferentie keren zij terug naar huis. In de hoop dat zij verder kunnen herstellen en weer een normaal leven kunnen opbouwen. De media zijn met klem verzocht hen daarom met rust te laten. ,,Zij zullen de pers niet meer te woord staan'', aldus de gouverneur van Chiang Rai, Prachon Pratsukan. ,,Om het gevaar van post-traumatische stress zoveel mogelijk uit te sluiten.''

Afbeelding
De tieners staan stil bij de dood van de Navy Seal Saman Kunan die om het leven kwam bij de reddingsoperatie. ,,We voelen ons schuldig'', zegt hun coach .


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 19 jul 2018, 07:14

heb het ook gezien, vond het niet je dat maar oke , vraag me nu af is dit het einde ......... of komt er nog een boek e.d. [think]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Fenna » 19 jul 2018, 09:22

Dat word nog wel helemaal uitgemolken.
Boek, film, serie.
Hier gaan ze wel weer een slaatje uit slaan.
Niks verkoopt beter dan ellende van een ander.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door univers » 19 jul 2018, 09:29

Er zijn er weer die rondlopen met dollar-tekens in hun ogen, over de ellende van iemands rug.
De parasieten komen weer te voorschijn.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 19 jul 2018, 09:42

een ding snap ik niet vanmorgen las je dan in AD ,, de jongens gaven aan naar huis te willen...nou dacht ik dat dat al was gebeurt... ja sorry om te zeggen, maar dan kun je ze NU nog kneeie ..erg genoeg
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 20 jul 2018, 07:17

Gisteravond op Discovery aankondiging van een special over de ´ Grot resceu ´´ Zondag avond 21.00uur ,, <misschien om nog es na te genieten??
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door taigitu » 24 jul 2018, 15:11

Geredde Thaise voetballers met ceremonie voorbereid op tijd in tempel

24 juli 2018

Afbeelding

De Thaise voetballers bij de ceremonie bij de tempel Thaise overheid

De Thaise voetballers die tweeënhalve week vastzaten in een grot, zijn in een traditionele ceremonie begonnen aan hun inwijding tot boeddhistische leerlingen. Elf jongens krijgen bij de plechtigheden onder meer een speciaal gewaad en hun hoofd wordt kaalgeschoren.

De 'Wilde Zwijnen', zoals het team wordt genoemd waarin de jongens spelen, zullen na hun inwijding negen dagen doorbrengen in een boeddhistische tempel. Daarmee lossen ze de belofte in die hun familieleden maakten nadat ze ongedeerd waren teruggekeerd.

Het is inmiddels twee weken geleden dat twaalf teamleden en hun coach uit de grot werden gered. De voetballers werden vorige week ontslagen uit het ziekenhuis en zijn in goede gezondheid. Een van de spelers doet niet mee aan de plechtigheden omdat hij christelijk is.

Bekijk hier hoe de traditionele ceremonie in Noord-Thailand verliep:
Video afspelen via de link.

Boeddhistische ceremonie geredde Thaise jongens

Hun tijd in de boeddhistische tempel dient als spirituele reiniging voor de jongens, zeggen familieleden tegen de BBC. "Het is alsof ze zijn overleden en nu opnieuw worden geboren." Hun coach zal zich ook terugtrekken in het gebedshuis, maar dan als monnik.

Bij de ceremonie van vandaag droegen de jongens witte kleding, zeiden ze gebeden op en staken ze kaarsen aan bij de Wat Phra That Doi Wua-tempel in Noord-Thailand. Morgen krijgen de spelers op een bijeenkomst de kleding die ze in het klooster zullen dragen.
Duikers herdacht en geëerd

Bij de plechtigheid werd ook de duiker herdacht die om het leven kwam bij de reddingsactie. Hij verdronk toen hij duikflessen wilde neerzetten bij een vluchtroute in het grottenstelsel.

Ook in Australië werd vandaag stilgestaan bij de succesvolle reddingsactie in Noord-Thailand. In de hoofdstad Canberra werden de negen Australische duikers en artsen geëerd die bij de operatie hielpen. Zij kregen een onderscheiding uit handen van de premier.

https://nos.nl/artikel/2242953-geredde- ... empel.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Tammy » 24 jul 2018, 15:18

Wat mij opvalt is hoe netjes deze kinderen zijn.
In alles zie ik een beschaafdheid die ik in onze westerse cultuur bij kinderen amper zie.
Mooi dat ze dit gaan doen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door taigitu » 24 jul 2018, 18:19

Ik zag op een buitenlandse nieuwszender dat de koppies helemaal kaal geschoren waren.
Dat hoort bij de traditie maar ik vind het wel ietwat zielig.
De kinderen zullen er geen last van hebben.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 25 jul 2018, 07:14

spijt me maar denk dat er veel beslist word nu voor ze gaat -hopelijk - weer over en kunnen ze normaal doe, maar eerst kijken hoeveel films er komen laatste wat ik las waren 6 films nouja ...
he fijne dag
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door univers » 25 jul 2018, 07:42

Laat de wereld nu zijn aandacht richten op kinderen die creperen van de honger.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 25 jul 2018, 09:49

volgens AD vanmorgen,,,,ze zijn hiermee nu ingewijd tot boeddhistische leerlingen, een teken als dank aan hun ouders ,, de trainer was al monnik,, het duurd 9 dagen dan gaan ze weer nar school......oke zal maar denken Lands wijs Lands eer ,,,,enne Uni je heb ook gelijk nou de andere
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Tammy » 25 jul 2018, 12:05

Het hoort bij het land om op deze manier hun dankbaarheid te tonen.
Ik vind dat prachtig.
De eenvoud van het danken ontroerd mij en de beschaafdheid die daar word gehanteerd.
En er mag altijd over deze jongetjes geschreven worden hier op het forum.

Gebeurd toch ook met bijvoorbeeld Trump topic ?
En dat is bijna elke dag al anderhalf jaar volgens mij.
Is allemaal prima .
Ik wil graag weten hoe het deze jongetjes vergaat.
Dus het nieuwe nieuws van Taigitu vind ik fijn.
Ben geinteresseerd in ze. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 26 jul 2018, 07:13

alleen zie je niet de koters die stenen in vormen slaan in haveloze kleertjes , zittend in zand en klei ,, voor camera´s is alles mooi en aardig maar daarna ........
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Tammy » 28 sep 2018, 10:19

Hier nog een update over de jongens, het gaat goed met ze. :grin:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Uit grot gered Thais jeugdvoetbalteam naar buitenland.

Het jeugdvoetbalteam dat op spectaculaire wijze is gered uit een grot in Thailand, gaat voor het eerst naar het buitenland. De twaalf jongeren en hun trainer vliegen komende week naar Argentinië. Daar wonen ze de zomereditie van de Jeugd Olympische Spelen bij, zegt een woordvoerder van de Thaise regering.

Het voetbalteam reist later door naar New York. Daar verschijnen ze naar verwachting onder meer op de Amerikaanse televisie. De internationale toer is mogelijk doordat alle jonge sporters inmiddels beschikken over Thaise paspoorten. Meerdere leden van het team bleken na de redding stateloos te zijn. Zij kregen daarop alsnog de Thaise nationaliteit.

Duikers haalden de groep eerder dit jaar uit een grottenstelsel. De twaalf jonge voetballers en de trainer waren daar vast komen te zitten toen het water steeg door regenval. Het duurde negen dagen voordat speleologen en commando’s hen vonden. De reddingsoperatie in het noorden van Thailand duurde nog eens drie dagen. De risicovolle reddingsoperatie kreeg wereldwijd veel aandacht.

Stevig in hun schoenen.

De jongens (11 tot 16 jaar oud) en hun coach (25) staan weer stevig in hun schoenen en hebben hun leven weer opgepakt. Ze staan nog onder toezicht van medische teams.
Bij de reddingsoperatie kwam een Thaise Navy Seal, Saman Kunan, om het leven. Zijn perslucht raakte op toen hij zuurstofflessen door de nauwe gangen naar de schuilplaats van de jongens bracht. ,,We waren er allemaal door geschokt'', zei coach Ake eerder. ,,We voelden ons schuldig.''


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie