Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door taigitu » 06 jul 2018, 09:37

Wat een drama in een drama.
Het voegt nog meer angst toe voor alle betrokkenen.
Die reddingwerkers zijn helden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Fenna » 06 jul 2018, 18:50

Nederlands pompbedrijf gaat helpen bij reddingsactie Thaise grot https://nu.nl/buitenland/5350961/nederl ... -grot.html (via @NUnl)
Het bedrijf meld zelf op zijn website door de Thaise autoriteiten te zijn benaderd voor advies en dat iemand imiddels onderweg is naat Thailand.
In Nederland word materieel gereed gemaakt, mocht er een verder verzoek om hulp binnen komen.
Wat let ze?
Ga er heen en wacht niet af.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Tammy » 06 jul 2018, 19:00

Vind ik ook Fenna, die regen die gaat komen wacht niet.
Hup erheen dan ben je alvast ter plekke.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 07 jul 2018, 11:01

neenee eerst praten en overleggen, zou zonde zijn als ze dat voor de kat z´n .... deden, dus ze pakken het wel in maar versturen .......
als je dan het verslag leest van een -volwasse duiker die in een gelijkwaardige grot klem kwam te zitten onder water , was wel een instructeur bij -in de buurt maar dan slaat je hart 3keer om , nee onbegrijpelijk dat dan na 10 dagen wij-Nederland de experts bij uitstek- gaan eerst even praten
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door univers » 07 jul 2018, 12:00

Er zal wel weer een financieel plaatje aan hangen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 07 jul 2018, 13:17

yep en dat gaat voor in dit geval 12 mensenlevens ....wat dachten ze van de -gratis- reclame als het tot een goed eind zou komen .......
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door taigitu » 08 jul 2018, 06:40

Reddingsactie om Thaise jongens uit grot te halen gestart

08 juli 2018

De actie om twaalf jongens en hun voetbaltrainer uit de grot Tham Luang in Thailand te redden is zondag begonnen.
De eerste jongens kunnen rond 21.00 uur lokale tijd (16.00 uur Nederlandse tijd) uit de grot zijn gehaald.

Dat heeft de leider van de reddingsoperatie laten weten. "Wij zijn alert en de jongens zijn klaar om uit de grot gered te worden."

Het kan volgens een legercommandant drie tot vier dagen duren voordat alle jongens uit de grot zijn.

Aan de reddingsactie doen dertien buitenlandse duikers, vijf Thaise duikers en vijf leden van het Thaise Korps Mariniers mee.

Een paar uur voor de start van de ontruiming werd het gebied rond de grot ontruimd, zodat er ruimte was voor de jongens als ze gered waren.

De leider van de operatie liet eerder weten dat er maar drie tot vier dagen waren om de groep te redden.
Pompen

Het eerste plan was om te wachten tot het water zo ver gezakt was, dat de groep naar buiten had kunnen klimmen, maar door de aangekondigde moessonregens kunnen de autoriteiten niet zolang wachten.

Ook wordt het daardoor noodzakelijk dat de kinderen eerder worden bevrijd, omdat stijgend water betekent dat de kinderen minder ruimte hebben in de grot.

Donderdag is een reddingswerker overleden toen hij langs de potentiële vluchtroute tanks aan het plaatsen was. De oud-marineduiker zou onwel zijn geworden, meldden de autoriteiten. Hij had niet meer voldoende perslucht voor de terugweg.

Op 23 juni had de 25-jarige voetbaltrainers de kinderen tussen 11 en 16 jaar oud meegenomen om de grot te verkennen. Plotselinge regen zorgde ervoor dat ze vast kwamen te zitten. Na acht dagen zoeken werd de groep gevonden op een plateau in het grottenstelsel.

https://www.nu.nl/buitenland/5352692/re ... start.html

Afbeelding

Ik wens ze alle kracht en wijsheid toe zodat iedereen deze dag met elkaar, buiten de grot mag afsluiten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 08 jul 2018, 07:42

In het noorden van Thailand trekken zondagochtend donkere regenwolken over berggebied, die er mogelijk voor zorgen dat de reddingswerkers sneller moeten handelen.
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP

vind het wel vreemd dat nu plots ´alles´ kan, het zou nog maanden kunnen duren , zekrijgen lrs van de trainer ,kunnen die knapen nou zwemmen en waarom zijn die Amerikanen nou pas aanwezig , de Nederlanders zijn er toch voor ... naar toegegaan of het is een God zegen de greep offensief ....maarja het beste hopen .......
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Tammy » 08 jul 2018, 09:40

De reden dat het nu gebeurd staat in het artikel Herman50.
Over welke Amerikanen heb je het ?
Die Amerikanen zijn er allang hoor , ze waren er al met de zoektocht samen met anderen nationaliteiten. :
Er wordt met man en macht al de hele week naar de vermisten gezocht. Daar werken onder meer de Thaise marine, Britse grotduikexperts en een Amerikaans militair team aan mee.

Dus waarom weer zo negatief over de Amerikanen Herman50 is mij een raadsel , ze zijn niet allemaal Trump hoor.
Ze hebben samen met de anderen keihard gezocht.
En nu schakelen ze ook Amerikaanse duikers in voor de echte redding.
http://nieuwsnl.org/wereld/2018/07/01/2 ... -niet.html
Het gebied rond de ingang van de ondergelopen grot werd zondagochtend al ontruimd. Journalisten die zich er ophouden is gevraagd weg te gaan. „Tijdens de operatie mogen media op het terrein geen foto’s maken. Iemand die ongepaste foto’s neemt, wordt verantwoordelijk gehouden”, deelde een legerwoordvoerder hen mee. Tien ambulances en medisch personeel kwamen in het gebied aan. Ook Amerikaanse duikers arriveerden bij de grot, meldt een verslaggever van The Guardian.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2272679 ... -van-start

Hopelijk zien we eind van de middag de eerste jongetjes.
Jeetje aan de anderen kant van de wereld zitten die jongetjes en iedereen in spanning nu , hoop zo dat alles goed gaat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 08 jul 2018, 10:36

het spijt me als niet alles duidelijk overkom maar dat zij zo , echter wat die opmerkingh van Amerikanen betreft ik leest dit voor het EERST, dus dan mag je een foutje maken, maar het hoe en waarom er gisteren nog maander nodig waren om ze te leren duiken, als ik het AD gelezen heb van die duiker .. dia zelf al zei dat kan maanden duuren en nu plots in 3 of 4 dagen
maarzal me zo weinig mogelijk ermee weer -bemoeien- fijne dag allemaal
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Tammy » 08 jul 2018, 10:49

Het was me een raadsel Herman50 waarom je dat zei en ik weet hoe je over dat land denkt.
Zo las ik jouw zin ook.
Nu weet ik dus dat je niet wist dat ze er allang waren.
Natuurlijk kan je je ermee bemoeien maar na de Trump topic dacht ik we gaan hier toch niet negatief doen over reddingswerkers die uit dat land van die Trump komen.

Zij zijn niet de enigste buitenlanders die meehelpen.
Iedereen probeert te doen wat hij kan.
En hopen op een goede afloop.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Tammy » 08 jul 2018, 10:53

Herman50 schreef :
dus dan mag je een foutje maken, maar het hoe en waarom er gisteren nog maander nodig waren om ze te leren duiken, als ik het AD gelezen heb van die duiker .. dia zelf al zei dat kan maanden duuren en nu plots in 3 of 4 dagen

Dit is hun beste kans nu met het waterpeil.
Ze zullen de basisgrepen hebben geleerd van het duiken maar ze zijn echt geen goede duikers geworden in die paar dagen.
Dat maakt het zo gevaarlijk maar die regen komt eraan, met alle gevaren van dien als ze blijven zitten.
Het is een gok, maar nu de beste die ze hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 08 jul 2018, 11:38

Ondanks dat duikers al zijn begonnen om de twaalf Thaise voetballertjes en hun trainer uit een ondergelopen grot te halen, stuurt het Nederlandse pompenbedrijf Van Heck zondag twee medewerkers en materieel naar Thailand.

Mochten de duikers niet slagen in hun missie, dan heeft het bedrijf mogelijk een oplossing gevonden, zegt een woordvoerder. Een zaterdag uitgevoerde test bleek succesvol.

Directeur van het bedrijf Jeroen van Heck zit al in Thailand. ,,Vanuit de contacten die wij hebben is gevraagd: ga door en zorg dat de spullen hier komen", zegt de woordvoerder. Volgens hem wordt er nu hard gewerkt om ervoor te zorgen dat het materieel samen met de twee medewerkers aan het eind van de middag op Schiphol op een lijnvlucht kan worden gezet.

De oplossing die het bedrijf heeft uitgedokterd, is een zogenoemde heveloplossing. Daarbij moet water worden weggepompt met behulp van natuurlijk verloop en het vacuüm zuigen van water. ,,Denk hierbij aan het inzetten van een rietje in een brandstoftank als iemand de verkeerde brandstof heeft getankt. Als je aan het rietje in de tank zuigt, begin het te stromen. Wij denken dat we dat met behulp van slangen kunnen realiseren.’’ De test zaterdag was een succes, zegt hij. ,,Maar we kunnen de situatie natuurlijk niet exact nabootsen’’, waarschuwt de woordvoerder.

Wanneer ze de oplossing kunnen inzetten, is nog even de vraag.
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Fenna » 08 jul 2018, 12:20

Nou wat let ze.
Inpakken en heen gaan met die mikmak.
De geplande reddingsoperatie zou zowiezo enkele dagen in beslag nemen en met de hevige regen die verwacht word de komende dagen, zou hun oplossing nog wel eens extra goed van pas kunnen komen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 08 jul 2018, 12:24

De Thaise overheid heeft details vrijgegeven van het reddingsplan om de kinderen die vastzitten in een grot in Noord-Thailand te redden.

Om ze uit de grot te bevrijden, worden per kind twee duikers ingezet. De BBC schrijft dat de jongens worden uitgerust met een zuurstoftank en een masker dat volledig over het gezicht wordt aangebracht.

De duikers en het kind zullen vervolgens het pad afleggen aan de hand van een touw dat is aangelegd door reddingswerkers. Wanneer het pad nauw wordt, zal de zuurstoftank van de rug van een kind gehaald worden. Vervolgens zullen het kind en de tank voorzittig door het nauwe pad geleid worden. Vanaf de derde kamer in de grot, tot de ingang van de grot, zullen de kinderen gaan lopen.

Volgens de Thaise overheid is het voordeel van deze operatie dat het snel kan gebeuren, zonder dat er veel hulpmiddelen nodig zijn. Er wordt ook gewaarschuwd dat deze toch veel eist van de duikers. De jongens moeten daarnaast wat duikvaardigheden leren en mogen tijdens de tocht vooral niet in paniek raken.

Reddingsactie

Rond 5.30 uur Nederlandse tijd is de reddingsactie begonnen om de Thaise Jongens uit de grot Tham Luang in het noorden van Thailand te redden. Rond 21.00 uur lokale tijd (16.00 uur Nederlandse tijd) worden de eerste jongens uit de grot verwacht.

Aan de reddingsactie doen dertien buitenlandse duikers, vijf Thaise duikers en vijf leden van het Thaise Korps Mariniers mee. Voor alle dertien mensen die vastzitten is een medisch team aanwezig, zodat ze direct na hun bevrijding kunnen worden geholpen.


In eerste instantie zou er gewacht worden tot het water in de grot ver genoeg gezakt zou zijn, zodat de groep naar buiten kon klimmen. Door de aangekondigde moessonregens kunnen de autoriteiten niet zo lang wachten.

Pompen

Het Nederlandse pompenbedrijf Van Heck stuurt zondag twee medewerkers en materieel naar Thailand. Als de duikers niet slagen in hun missie, dan heeft het bedrijf mogelijk een oplossing gevonden. Volgens een woordvoerder van het bedrijf is een zaterdag uitgevoerde test succesvol gebleken.

De oplossing die het bedrijf heeft uitgedokterd, is een zogenoemde heveloplossing. Daarbij moet water worden weggepompt met behulp van natuurlijk verloop en het vacuüm zuigen van water.
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... OCID=HPDHP
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Tammy » 08 jul 2018, 12:46

Afbeelding

Deze tekening laat zien wat er in Herman50 zijn artikel word gezegd.
Gelukkig zijn er twee duikers bij elk kind.
Ik merk dat ik heel emotioneel ben en de tranen staan in mijn ogen en rollen zelfs over mijn wangen af en toe.

Ik heb hetzelfde gevoel als toen met die Chileense mijnwerkers.
Dit raakt mij op de 1 of andere manier zo erg, dat gebeurd me niet vaak meer.
Maar als ik eraan denk dat de eerste jongetjes bezig zijn onder water te zwemmen op weg naar de vrijheid , dat brengt me van slag .
Maar dit moet lukken, iedereen veilig naar buiten.
Fingers crossed ! ;P!

De enigste livestream die ik kan vinden nu is de Thaise tv.
Verstaan we niks van maar is alvast iets.


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Fenna » 08 jul 2018, 13:35

Twee kinderen gered.
Twee jongens bevrijd uit grot in Thailand https://nu.nl/buitenland/5353112/twee-j ... iland.html (via @NUnl)
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Fenna » 08 jul 2018, 13:37

Ik word hier zo blij van :grin: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door Tammy » 08 jul 2018, 13:41

Nu al ? :grin:
Ooh geweldig jipieeeeeeeeeeeeeeeee ! ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Duizend reddingswerkers in actie voor voetballertjes in ondergelopen grot

Bericht door herman50 » 08 jul 2018, 14:04

Hé? hebbe die het binnepad genomen, rond 16.00uur -Ned tijd werden de eerste 2 verwacht .... ik ga nu dingen denken die ik alleen DENK ... het is voor die 2! heerlijk natuurlijk
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie