'Verblijf in Belgische cel komt neer op foltering'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Verblijf in Belgische cel komt neer op foltering'

Bericht door Tammy » 21 jul 2018, 12:40

Afbeelding

Dagen op cel zonder te luchten, ratten in de gang en nauwelijks medische verzorging. Het regime in de Antwerpse gevangenis komt neer op foltering, aldus een noodkreet van circa zeventig Nederlandse gedetineerden. Ze willen dat Nederland ingrijpt.

Ze slapen op matrassen op de grond in overvolle cellen, terwijl de ratten in de gang rondscharrelen. Blijven dagenlang 24 uur op cel zonder te luchten. Volgens de Nederlandse gedetineerden schendt de Antwerpse gevangenis hun grondrechten. ,,Dit zijn folterpraktijken”, aldus één van hen.
Aanleiding voor hun noodkreet, gestuurd aan deze krant, zijn recente cipiersstakingen in België. Agenten namen de bewaking over. Gevangenen konden toen hun cel niet meer uit en mochten geen bezoek ontvangen. Ook zeggen gevangenen dat ze niet naar de rechtbank werden gebracht, waardoor ze geschaad zijn in hun verdediging. De drie weken durende staking werd vorige week opgeschort, maar gedetineerden vrezen nieuwe acties.

Problemen.

Justitie in België erkent dat er problemen waren in de Antwerpse bajes. ,,Het waren zware omstandigheden”, zegt een woordvoerster. Justitieminister Koen Geens overlegt met de vakbonden om bij volgende stakingen een minimumzorg te garanderen.
De Antwerpse gevangenis telt relatief veel Nederlanders. Vanwege de Antwerpse haven zitten er vooral veel verdachten van drugshandel. Met hun noodkreet willen de ongeveer zeventig gedetineerden bereiken dat de Nederlandse overheid zich bemoeit met de omstandigheden in de Antwerpse gevangenis. ,,We willen of naar Nederland worden overgebracht of er moeten sancties volgen”, zegt één van hen. ,,Er worden Europese mensenrechten geschonden.”

Genadeloos.

Het regime in Belgische gevangenissen is niet vergelijkbaar met dat in Nederland. Het Comité tegen Foltering van de Raad van Europa tikte onze zuiderburen vorig jaar genadeloos op de vingers. Het sprak van een ‘exceptioneel serieus probleem’ dat ‘niet thuishoort in een Europese lidstaat'.
Tijdens de laatste staking weigerde de Amsterdamse rechtbank een verdachte uit te leveren aan België. De zuiderburen moeten eerst aantonen dat de gevangeniszorg op peil is.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Verblijf in Belgische cel komt neer op foltering'

Bericht door Tammy » 21 jul 2018, 12:48

Waarom moet Nederland ingrijpen ?
Je hebt een misdrijf gepleegd op Belgische bodem en daar moet je je straf dus ook uitzitten.
Cipiersstakingen maken het niet zo luxe verblijf daar moeilijker maar als je geen misdrijf had gepleegd zat je daar ook niet.

Niet elke gevangenis is zoals in Nederland met eigen cel enz.
En in vele anderen landen is het nog erger dan in Belgie.
Men heeft het altijd over mensenrechten maar waar deze gevangenen in zijn beland is toch echt hun eigen schuld .
En de pech is dat ze ergens zitten waar gevangenissen niet zijn zoals hier.
Maar dat is het risico van het vak.

Ik heb wel een vraagje :

Hoe komt het dat in Belgie de gevangenissen dusdanig verschillen met Nederland ?
Waarom is dat ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Verblijf in Belgische cel komt neer op foltering'

Bericht door univers » 21 jul 2018, 13:04

Ze hebben mazzel, dat ze niet in een zuid-amerikaanse bajus zitten, dan piepen ze wel anders.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Verblijf in Belgische cel komt neer op foltering'

Bericht door Tammy » 21 jul 2018, 13:09

Ja ik heb daar een paar jaar geleden een documentaire over gezien, dat is echt eng daar.
Ook de vrouwengevangenissen.
Toen begreep ik ook waar de term dat gevangenissen in Nederland vaak hotels worden genoemd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Verblijf in Belgische cel komt neer op foltering'

Bericht door Determinist » 21 jul 2018, 13:57

Gezien de hardheid als straf voor wat je gedaan hebt...

Je kan de vraag stellen wat doel je wilt bereiken met straf. Gaat het om de straf zelf of gaat het erom mensen een betere toekomst te geven zodra de straf afgelopen is.

Straffen kunnen we allemaal en we kunnen de straf voor de persoon echt tot een hel maken.
De kunst is echter zowel te straffen als te corrigeren.

Ik denk dat het niet de bedoeling is iemand nog crimineler te maken dan dat diegene al was voordat de straf werd opgelegd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Verblijf in Belgische cel komt neer op foltering'

Bericht door Tammy » 21 jul 2018, 14:23

Determinist schreef :
De kunst is echter zowel te straffen als te corrigeren.

Ik denk dat het niet de bedoeling is iemand nog crimineler te maken dan dat diegene al was voordat de straf werd opgelegd.

Ik ben voor de eerste plaats straf.
Dat corrigeren kan men doen maar ik denk dat echte criminelen daar weinig van opsteken.
Sommige zullen het oppikken maar ik denk de meeste niet.

De schade die bijvoorbeeld moordenaars aanrichten is zo gigantisch groot voor de slachtoffers dat daar van mij veel meer aandacht aan kan worden besteed dan aan misdadigers.
Het slachtoffer is dood en het leven van de nabestaanden verwoest.
Dat telt voor mij veel meer dan die moordenaars.
Gaat het om de straf zelf of gaat het erom mensen een betere toekomst te geven zodra de straf afgelopen is.
Als we het over moordenaars hebben dan kan je vraag om die mensen een betere toekomst te geven na de straf door mij beantwoord worden door een Nee.
Als men bewust iemand heeft vermoord hoort men levenslang te zitten.
Iemand als een Volkert is een prima voorbeeld van veel te soft straffen.
Die man had nooit meer buiten mogen komen.
De moordenaar van dat meisje Anne Faber had in de cel moeten zitten na twee gruwelijke verkrachtingen eerder van minderjarige meisjes.
Dan had zij nog geleefd, maar nee hoor therapietje hier en therapietje daar en dan de vrijheid om naar buiten te gaan, hoe stom kan men zijn.

Ik weet Determinist dat jij er anders over denkt , maar ik ben klaar met zulke lui die afschuwelijk leed veroorzaken.

Kan je je voorstellen dat je als ouders dat nachtmerrie scenario elke keer ziet van dat je dochter in de bosjes word verkracht en daarna vermoord en 2 weken lang alleen in een bos dood ligt ?

En voor de dader moet ik gaan denken dat hij later na de straf toch nog een fijne toekomst kan krijgen ?
Nee dank je hij mag van mij zijn hele leven creperen in een cel.
En dat geld voor alle moordenaars die bewust iemand dood maken, niet degene die uit zelfverdediging handelen om iemand te doden maar de echte moordenaars.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: 'Verblijf in Belgische cel komt neer op foltering'

Bericht door gusteman » 21 jul 2018, 15:02

Determinist schreef:
21 jul 2018, 13:57
Straffen kunnen we allemaal en we kunnen de straf voor de persoon echt tot een hel maken.
De kunst is echter zowel te straffen als te corrigeren.
De kunst bestaat er in om de dader duidelijk te maken dat

1) de maatschappij niet pikt wat hij heeft gedaan;
2) de maatschappij hem niet zal toestaan in herhaling te vallen;
3) de maatschappij hem te dien einde hiervoor een straf oplegt;
4) de maatschappij bereid is hem, na het uitzitten van die straf, terug in haar rangen op te nemen op voorwaarde dat de dader bereid is zich van dan af te voegen naar de in die maatschappij geldende regels;
5) de maatschappij voornemens is hem na het uitzitten van de straf nauwlettend te volgen tot afdoende bewezen is dat de dader zich heeft gevoegd naar de regels van de maatschappij;
6) de maatschappij voornemens is de dader opnieuw een straf op te leggen indien zou blijken dat hij zich niet houdt aan de regels van de maatschappij, er rekening mee houdend dat het gaat om recidive en derhalve de opgelegde straf strenger zal zijn dan de voorgaande;
7) de maatschappij zich bereid stelt de dader, indien hij daartoe de wens uitspreekt, te begeleiden en om te scholen zodat hij opnieuw een nuttig en volwaardig lid van de maatschappij kan worden.

Zolang dit niet kan uitgevoerd worden zal elke vorm van straf ontoereikende resultaten opleveren.

Plaats reactie