Pastafari krijgt deksel op de neus

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Pastafari krijgt deksel op de neus

Bericht door Tammy » 15 aug 2018, 10:44

Afbeelding
Mienke de Wilde spande de zaak aan.

Den Haag - De gemeente Nijmegen heeft terecht een identiteitskaart en rijbewijs geweigerd aan een vrouw met een vergiet op haar hoofd. Volgens de Raad van State is het ’pastafarisme’ geen godsdienst en daarom is het niet toegestaan om keukengerei te dragen op een pasfoto voor officiële documenten.

Het dragen van een vergiet door aanhangers van het pastafarisme is dan ook geen godsdienstige uiting, stelt de hoogste bestuursrechter.

De zaak is aangespannen door Mienke de Wilde uit Nijmegen, een lid van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster. Ze belijdt het ’pastafarisme’. Onderdeel van het ’geloof’ is het dragen van een vergiet. De pasfoto met een vergiet als hoofddeksel voldoet echter niet aan de strenge regels van de overheid.
De pastafari liet het er eerder al niet bij zitten en stapte naar de rechtbank in Overijssel. De vrouw stelt dat de weigering van haar pasfoto in strijd is met de vrijheid van godsdienst. De magistraat verklaarde haar beroep ongegrond. De Raad van State stelt in hoger beroep dat het geen godsdienst is.
Volgens de hoogste bestuursrechter „overheerst het satirische element” zodanig dat het niet voldoet aan de criteria van „overtuigingskracht, ernst, samenhang en belang.”

De ’kerk’ vormt al jaren een hoofdpijndossier voor ambtenaren. Twistpunt is de vraag of het al dan niet verplicht is om het keukengerei te dragen. In verschillende landen is het wel toegestaan om met het opmerkelijke hoofddeksel op te foto te gaan voor een rijbewijs. In Nederland ging het een paar jaar geleden mis: in Den Haag en Leiden hebben ambtenaren wel een keer een paspoort afgegeven aan een pastafari.

De ’gelovigen’ houden er bijzondere ideeën op na. Ze leren onder meer dat er in de hemel biervulkanen en naaktdanseressen zijn. Verder spelen piraten een belangrijke rol. De levensbeschouwing is in de Verenigde Staten opgericht; vooral uit protest tegen de invloed van de gevestigde wereldreligies.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pastafari krijgt deksel op de neus

Bericht door Tammy » 15 aug 2018, 10:51

De Raad van State stelt in hoger beroep dat het geen godsdienst is.
Volgens de hoogste bestuursrechter „overheerst het satirische element” zodanig dat het niet voldoet aan de criteria van „overtuigingskracht, ernst, samenhang en belang.”
Ik ben het totaal niet eens met deze uitspraak.
Want wat in de aangehaalde quote staat kan je ook zien voor anderen religies.
Want wie gelooft er nu in een god die alles heeft gemaakt ?

„overtuigingskracht, ernst, samenhang en belang.” , wie bepaald dat ?

Ik kan de bestaande religies ook als een soort satire zien, want god bestaat niet in mijn wereld.
Maar miljoenen geloven er wel in.
Maar wie bepaald die criteria`s wat een echte religie is ?
Als men met een hoofddoek of tulband of keppeltje op de foto mag dan ook dit vergiet deksel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pastafari krijgt deksel op de neus

Bericht door Tammy » 15 aug 2018, 11:25

Wat meer informatie hierover :


Mienke krijgt haar zin niet: 'Pastafarisme' is geen godsdienst.

Mensen mogen geen vergiet op hun hoofd zetten op hun pasfoto voor een identiteitsbewijs. Dat heeft de Raad van State, de hoogste bestuursrechter van Nederland, vandaag bepaald.

De zaak werd aangespannen door Mienke de Wilde, een rechtenstudente uit Nijmegen. De vrouw is pastafari, oftewel een aanhanger van de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster. Maar dat is geen godsdienst of levensovertuiging en dus is er geen uitzondering op het verbod op gezichtsbedekking mogelijk, aldus de Raad van State.

,,Het mag zo zijn dat het vergiet door pastafariërs als een heilig object wordt beschouwd dat wordt gedragen om het Vliegend Spaghettimonster te eren, maar enige verplichting daartoe is er niet. Het pastafarisme kent immers geen verplichtingen of beperkingen, alleen een achttal aanbevelingen in de vorm van 'liever-nietjes'. Het onbedekt laten van het hoofd wordt daarin niet genoemd'', aldus de rechtbank. ,,De omstandigheid dat De Wilde naar eigen zeggen het vergiet (behalve thuis) altijd en overal draagt omdat zij dit als een plicht ziet, is dan ook een eigen keuze.''

Identiteitskaart.

Twee jaar geleden wilde de Nijmeegse een identiteitskaart en een rijbewijs aanvragen, maar haar foto's werden vanwege het vergiet op haar hoofd geweigerd door de gemeente. In de regels voor pasfoto's staat dat het hoofd gedeeltelijk bedekt mag zijn, maar alleen om religieuze redenen, zoals een hoofddoek of een tulband. Dat was bij haar ook het geval, zei de vrouw, en ze stapte naar de rechter. Die wees haar eis af. Daarop ging ze naar de Raad van State.
Volgens De Wilde is het dragen van een vergiet binnen haar stroming gebruikelijk. ,,Het is een kwestie van godsdienstige identiteit en bestendig gebruik'', betoogde zij in de rechtszaal.

Protest.

Bedenker Bobby Henderson tekende het spaghettimonster, die een berg, bomen en een dwerg creëert. ,,Bedenk dat we allemaal Zijn schepselen zijn." © Bobby Henderson
De Kerk van het Vliegende Spaghettimonster is begin deze eeuw bedacht door een Amerikaan, uit protest tegen gevestigde godsdiensten. Aanhangers vereren een godheid die gemaakt is van spaghetti en gehaktballen. Om hem te eren, dragen ze een vergiet op hun hoofd.

Het geloof heeft geen geboden, maar acht zogeheten liever-nieten. De hemel bestaat uit een biervulkaan en strippers en opwarming van de aarde komt volgens gelovigen door het verdwijnen van piraten. Praat-Als-Een-Piraatdag is een officiële feestdag van de pastafari's.
De ‘liever-nietjes’ van het Spaghettimonster:

1. Ik heb echt liever niet dat je… doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.

2. Ik heb echt liever niet dat je… mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip 'zuiver' is bedoeld voor bronwater, niet voor mensen.

3. Ik heb echt liever niet dat je… mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? O, en laat dit eens doordringen: vrouw = mens. man = mens. Precies hetzelfde. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.

4. Ik heb echt liever niet dat je… je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft: ik geloof dat de uitdrukking is: 'doe ’t effe lekker met jezelf', tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de tv uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.

5. Ik heb echt liever niet dat je… discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.

6. Ik heb echt liever niet dat je… kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro’s voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan bestrijding van armoede en ziekte, aan leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel. Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de schepper.

7. Ik heb echt liever niet dat je… rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.

8. Ik heb echt liever niet dat je… bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eh … veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto’s en in Mike’s naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Pastafari krijgt deksel op de neus

Bericht door taigitu » 22 aug 2018, 11:03

Afbeelding
Logo van het Vliegende Spaghettimonster

De Nederlandse zaak staat niet op zichzelf.
In 2009 verkreeg de Oostenrijker Niko Alm een rijbewijs met daarop een pasfoto waarop hij met vergiet stond afgebeeld.
En in 2013 lukte het de Tsjech Lukas Novy ook een soortgelijk reisdocument te verkrijgen.
Andere landen, waaronder Polen en België, weigerden het vergiet op pasfoto’s.

https://historiek.net/pastafari-vliegen ... -wk34-2018
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie