Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Tammy » 17 aug 2018, 18:09

Afbeelding


'Heel ongemakkelijk gevoel' kabinet bij Turkse scholen.

Volgens minister-president Rutte heeft het kabinet 'echt een heel ongemakkelijk gevoel' bij te stichten Turkse scholen in Nederland. Hij zei dit op zijn eerste persconferentie na de zomervakantie.

Het nieuws dat Turkije weekendscholen in Nederland wil financieren leidde vorige week al tot gefronste wenkbrauwen in de Tweede Kamer. In die scholen worden taallessen, godsdienst en geschiedenis gegeven.

,,Verbieden verhoudt zich niet tot de Grondwet’’, zei Rutte. Daarmee doelde hij op de vrijheid van het onderwijs. In dit stadium kan er niets worden verboden.

De meeste ministers waren weer terug van vakantie. Rutte meldde dat ze er in de ministerraad 'lang over hebben gesproken'. Hij kondigde aan dat de overheid openstaat voor alle signalen over het onderwijs dat op die scholen wordt gegeven. ,,We zullen niet naïef zijn.’’ En: ,,Iedereen die zich hierover ongemakkelijk voelt, vindt het kabinet aan zijn zijde.’’

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik ben aan het uitvogelen wat het verschil is met bijvoorbeeld de Dante Alighieri afdelingen.
Mijn vader gaf daar heel lang geleden in de avonden Italiaanse les.
Het kabinet heeft daar geen ongemakkelijk gevoel bij, de scholen die Erdogan dus wilt wel.
Bij Dante krijg je ook Italiaanse les heb er nog even op gezeten op de zaterdagochtend.
Waar zit precies het verschil, ik denk de controle die Erdogan wilt hebben op de Turken in het buitenland.
Maar weet niet zeker maar iets zorgt ervoor dat dit ongemakkelijk voelt voor de regering.
Waar zit het echte verschil ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Tammy » 17 aug 2018, 18:10

Vernoemd naar de 13e eeuwse dichter en 'vader van de Italiaanse taal' is in 1893 in Rome de vereniging Dante Alighieri opgericht om wereldwijd de studie van de Italiaanse taal te bevorderen en de liefde voor de Italiaanse cultuur te verspreiden.
In Nederland zijn er 16 Dante afdelingen ('comitati'), die taal- en andere cursussen en culturele activiteiten organiseren over uiteenlopende onderwerpen, zoals geschiedenis, literatuur, kunst, film, muziek, gastronomie en reizen.
Via het lidmaatschap van één van de Nederlandse Dante verenigingen maakt u deel uit van een wereldwijd netwerk van liefhebbers van de Italiaanse taal en cultuur en krijgt u toegang tot de diverse activiteiten en andere voordelen die uw vereniging u biedt.
Verdere informatie over elke vereniging vindt u op de desbetreffende website.

http://www.dantenederland.nl/wiezijnwij.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Vitharr » 17 aug 2018, 21:14

Tammy schreef:
17 aug 2018, 18:09
Waar zit het echte verschil ? [think]
Jij bent geen moslim, en al helemaal geen Turk. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Tammy » 17 aug 2018, 21:19

Nee dat ben ik niet Vitharr. :rolfl:
Grapjurk. :-P

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Tammy » 17 aug 2018, 21:37

Premier Rutte zegt dat het Turkse plan om weekendscholen in Nederland op te zetten "een ongemakkelijk gevoel" oproept, maar dat het kabinet ze niet op voorhand kan verbieden.
Hij zegt dat Nederland de weekendscholen zal aankaarten in contacten met de Turkse overheid en goed in de gaten houdt of er geen dingen gebeuren die niet mogen.
Vorige week bleek dat de Turkse overheid bezig is met opzetten en financieren van weekendscholen in verschillende landen, waaronder Nederland. Het is de bedoeling dat jonge Nederlanders van Turkse afkomst daar les krijgen in onder meer de Turkse taal, geschiedenis en godsdienst.
Minister Koolmees van Sociale Zaken zei toen al dat het op zich geen probleem is als landen het behoud van de eigen taal en cultuur wil stimuleren bij emigranten, hun kinderen en kleinkinderen. "Wat we niet willen is onderwijs dat als doel heeft om de integratie in Nederland te belemmeren of om antidemocratische opvattingen te stimuleren."

'Geen koekjes bakken'

Premier Rutte voegt daar nu, na de eerste ministerraad na de vakantie, aan toe dat "de ontwikkelingen in Turkije niet een kant opgaan die wij goed vinden". Volgens hem is wel duidelijk dat de leerlingen van de Turkse weekendscholen geen koekjes leren bakken, maar dat het er vooral om gaat "Turkije in het zonnetje te zetten" wat zijns inziens niet direct bijdraagt aan de integratie in Nederland.
Hij wees erop dat de scholen gericht zijn op Nederlanders die weliswaar een Turkse achtergrond hebben, maar toch in eerste plaats Nederlander zijn. "Wij vinden het belangrijk dat zij in deze samenleving actief zijn."

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>..

Het is het pakket er dus omheen, wat verschilt met bijvoorbeeld Dante of anderen instellingen zoals ik het lees.Want met een land in het zonnetje zetten is natuurlijk niks mis mee.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Vitharr » 17 aug 2018, 21:43

Het is hypocriet Tam. Erdogan gebruikt onze vrijheden gewoon slim. Dit soort kritiek hoor ik niet over alle andere vormen van indoctrinatie.

In mijn boek over maatschappijleer stond vrij letterlijk hoe onze overheid de maatschappij indoctrineert. Deze scholen vallen buiten die invloedssfeer. Dat vind Rutte ongemakkelijk.

Ik ben er zelf niet voor. Maar het is wel hun recht. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Tammy » 17 aug 2018, 21:58

Aan de ene kant geef ik je gelijk dat het hypocriet is Vitharr.
Maar aan de andere kant is de invloedsfeer die Erdogan wilt ook best duidelijk.
De verstandhouding tussen hem en Rutte is niet al te best.
En Erdogan ziet de Turken in het buitenland als zijn onderdanen, maar eigenlijk door het dubbele paspoort zijn ze dat ook.
De Dante scholen en in dit geval de Turkse scholen willen cultuur kennis en taal enz overdragen en dat mag.
Maar de manier waarop Erdogan bezig is is iets wat verder gaat.

Je hebt het over vormen van indoctrinatie.
Op welke manieren zie jij die ?

Op alle buitenlandse scholen of maar een paar ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Vitharr » 17 aug 2018, 22:52

Tammy schreef:
17 aug 2018, 21:58
Aan de ene kant geef ik je gelijk dat het hypocriet is Vitharr.
Maar aan de andere kant is de invloedsfeer die Erdogan wilt ook best duidelijk.
De verstandhouding tussen hem en Rutte is niet al te best.
En Erdogan ziet de Turken in het buitenland als zijn onderdanen, maar eigenlijk door het dubbele paspoort zijn ze dat ook.
De Dante scholen en in dit geval de Turkse scholen willen cultuur kennis en taal enz overdragen en dat mag.
Maar de manier waarop Erdogan bezig is is iets wat verder gaat.

Je hebt het over vormen van indoctrinatie.
Op welke manieren zie jij die ?

Op alle buitenlandse scholen of maar een paar ?
Je ziet het niet alleen op scholen hoor. Het speelt overal wel tegenwoordig. We hebben het er al vaker over gehad op het forum. Nederland wordt door onze overheid gepresenteerd als een tolerant land maar dat is niet helemaal de waarheid. Er zijn nog hele volksstammen die anti-homo zijn bijvoorbeeld. Maar door de indoctrinatie kijkt men wel uit om dat openlijk uit te dragen. Maar hoe gaan we dan ooit van de contrasten af komen?

Met immigranten en andere nationaliteiten is dat heel actueel. Als je openlijk kritisch bent werd je jarenlang weg gezet als racist. En Rutte laat nu de dubbele moraal zien. Enerzijds is het not done om onderscheid te maken maar omdat 'wij' het niet eens zijn met wat in Turkije gebeurt mogen we nu heel even ineens wel kritisch zijn richting een specifieke groep.

En dat vind ik dus hypocriet. Los van wat ik er persoonlijk van vind; als je christelijke weekendscholen, Italiaanse scholen, rechtse clubs, linkse clubs en noem maar op mag hebben in het kader van vrijheid dan moeten Turkse scholen ook kunnen.

Even een leuke zijsprong; in Italië wil de overheid vrijmetselaars verbieden om een bestuurspositie in te nemen. Dat is pure discriminatie. Toch wordt het min of meer geaccepteerd omdat de Maffia geïnfiltreerd was in de loges. De maffia was namelijk geïnteresseerd in de netwerken die daarbij horen. De vrijmetselaars waren dus geen maffioso's, anders was infiltratie niet nodig geweest. Maar de Italianen hebben wel goed door wat het risico is als een zuil gekaapt wordt.

En zo'n probleem speelt hier nu in andere vorm. De wereld is rap aan het veranderen en we moeten heel erg oppassen dat we geen oude fouten maken. Nog geen week geleden las ik dat 'het Bulgarenprobleem' uit de hand begon te lopen. In de bronnen werd alleen melding gemaakt van een toename van het aantal Bulgaren in NL. Dus Bulgaar=Probleem?

Mijn vriendin heeft ook een dubbele nationaliteit, gewoon omdat dat kon. Zij is Brits en Nederlands. Ik vond dat wel handig. Als die Brexit me bevalt kan ik altijd nog met haar mee. Maar daar zegt Rutte dan heel makkelijk over; "Brexit? Paspoort inleveren of wegwezen". Waarom hebben we dat nooit tegen Turken mogen zeggen?

Maar dit is Nederland. En ik vind dat als je hier openlijk Trump- of Putinfan mag zijn dan moet dat ook voor Erdogan gelden. Vandaar; hypocriet. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Tammy » 17 aug 2018, 23:14

Dat wist ik niet van de vrijmetselaars en de maffia wat je schreef.
Maar op dat gebied verbaasd het me niet, ze zitten overal.
Met immigranten en andere nationaliteiten is dat heel actueel. Als je openlijk kritisch bent werd je jarenlang weg gezet als racist. En Rutte laat nu de dubbele moraal zien. Enerzijds is het not done om onderscheid te maken maar omdat 'wij' het niet eens zijn met wat in Turkije gebeurt mogen we nu heel even ineens wel kritisch zijn richting een specifieke groep.

Dat zeg je treffend Vitharr.
En ook het bijna op eieren lopen als men een kritische noot heeft op iets waardoor je je in allerlei bochten moet wringen om het later weer af te zwakken.
Dan krijg je die rare gedragingen zoals nu ook met Minister Blok.

De man zei iets maar is not done wat hij zei.
En moet je nu eens kijken hoe ze over hem vallen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Gast1 » 18 aug 2018, 07:40

Tammy schreef:
17 aug 2018, 23:14
Dan krijg je die rare gedragingen zoals nu ook met Minister Blok.

De man zei iets maar is not done wat hij zei.
En moet je nu eens kijken hoe ze over hem vallen.
En daar word ik werkelijk een beetje ziek van ...
Vooral van de media die dit almaar blijft opblazen ... en dan denk ik wel eens aan Trump met zijn mening over de media.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Tammy » 18 aug 2018, 07:45

Juist Gast1 dat zeg je goed.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Fenna » 18 aug 2018, 09:23

Wat mij hier in tegen staat is dat Erdogan voor ons beslist dat er Turkse scholen moeten komen.
Als wij als Nederlanders dat zouden beslissen is dat onze keuze, maar dat hij dat doet vind ik moeilijker te verteren.
Turkije hoort niet bij Europa en ik ben van mening dat hij al helemaal niets heeft te zeggen over wat er in Europeesche landen moet gebeuren, wij hoeven ook zoiets niet voor te stellen om dat in zijn land te doen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Tammy » 18 aug 2018, 09:37

Fenna schreef :
Wat mij hier in tegen staat is dat Erdogan voor ons beslist dat er Turkse scholen moeten komen.
Als wij als Nederlanders dat zouden beslissen is dat onze keuze, maar dat hij dat doet vind ik moeilijker te verteren.

Ik begrijp wat je bedoeld , ik weet ook niet of dit de gang van zaken ook is dat een staatshoofd van een land dit soort besluiten maakt.
Is dat bij anderen buitenlandse scholen ook zo gebeurd ?
Daar ben ik benieuwd naar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Fenna » 18 aug 2018, 10:09

Misschien is de berichtgeving ook suggestief.
Als Erdogan een verzoek indiend en deze word ingewilligd door de regering staat hij vrij om dit te financieren.
Maar het bericht lijkt te suggereren dat hij het voor ons beslist.
Erg bevorderlijk voor integratie lijkt het mij niet, in hoeverre gaat hij zijn invloed in die scholen laten gelden?
Dat mannetje bemoeit zich al veel te veel met ons .
Laatst gewijzigd door Fenna op 18 aug 2018, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Erdogan wilt Turkse scholen in Nederland

Bericht door Tammy » 18 aug 2018, 10:14

Volgens mij mogen deze scholen volgens de wet maar wie het aanvraagt is volgens mij Erdogan zelf.
Maar zal zoeken naar meer informatie hierover Fenna.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie