Rellen en racisme na moord in Oost-Duitsland

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Rellen en racisme na moord in Oost-Duitsland

Bericht door Tammy » 27 aug 2018, 23:34

Afbeelding
Rechtse betogers staan voor het beeld van Karl Marx in het Oost-Duitse Chemnitz.

Betogingen in Duitsland .

Na de dood van een Duitser en een oproep om de ‘messenmigratie’ te stoppen, is de onrust in Chemnitz een nationale kwestie.

Twee woedende menigtes staan deze maandagavond letterlijk tegenover elkaar in het centrum van de Oost-Duitse stad Chemnitz, waar sinds zaterdagnacht een gespannen situatie heerst. Er wordt gejoeld, gefloten, gescholden.
„Nazi’s opgerot”, roepen honderden linkse betogers in een parkje aan de linker kant van de straat. „Zwijnen, ga werken”, klinkt het uit de zeker dubbel zo grote menigte van rechtse betogers die zich heeft verzameld aan de overkant van de straat, aan de voet van een enorm beeld van Karl Marx.

Een cordon van de oproerpolitie probeert de twee kampen uit elkaar te houden. En heel Duitsland kijkt mee – want het gaat hier om grote politieke thema’s van nu: vluchtelingen, onveiligheid, de opkomst van extreem-rechts en de handhaving van de rechtsstaat.
In de nacht van zaterdag op zondag werd hier op een stadsfeest op straat een 35-jarige Duitser met messteken vermoord. Twee andere mannen raakten en zwaargewond – na een ruzie, zo verklaarde de politie, waarbij „meerdere personen van verschillende nationaliteiten” waren betrokken.

Al snel circuleerden geruchten in de stad en op sociale media dat de daders mannen waren met „een zuidelijk voorkomen”. Daarop liep de spanning in het voormalige Karl-Marx-Stadt snel op.
Zondag was er eerst een vreedzame protestdemonstratie georganiseerd door de AfD. Later die dag was er via sociale media nóg een demonstratie georganiseerd, van zo’n 800 man, onder wie voetbalhooligans en extreem-rechtse activisten. Er werd met flessen naar de politie gegooid. En een journalist meldde dat willekeurige voorbijgangers met een donker uiterlijk werden aangevallen, wat beelden op internet leken te bevestigen.

'Messenmigratie'

Een bondsdaglid van de AfD, Markus Frohnmaier, twitterde zondagavond: „Als de staat zijn burgers niet meer kan beschermen, dan gaan de mensen de straat op en beschermen ze zichzelf. Heel eenvoudig! Tegenwoordig is het burgerplicht om de ‘messenmigratie’ die de dood met zich meebrengt te stoppen. Het had je vader, je zoon, je broer kunnen zijn!”
In 24 uur was de onrust in Chemnitz een nationale kwestie geworden. De regering-Merkel veroordeelde maandag scherp de „klopjachten op mensen die er anders uitzien” en het „verbreiden van haat op straat”. Merkels woordvoerder hekelde ook de tweet van Frohnmaier: „In Duitsland is geen plaats voor eigenrichting.”

De politie kon maandag melden dat een Syriër en een Irakees zijn gearresteerd in verband met de steekpartij. „Dat het buitenlanders waren wisten wij allang, maar de autoriteiten en de media wilden dat eerst stilhouden”, zegt een rechtse betoger, die alleen zijn voornaam Ralf wil noemen. Hij is 54, muzikant van beroep en regelmatig deelnemer aan Pegida-betogingen.
„Op precies dit plein stonden we ook in 1989 te demonstreren”, zegt hij, verwijzend massabetogingen die het einde van de DDR inluidden. „Wat waren we blij dat we na de val van de Muur eindelijk vrijheid kregen. Maar het viel al snel tegen. Er is zoveel sociale ongelijkheid en onrecht. En dan de vluchtelingen die Merkel hierheen heeft gehaald. Nu maken de politici en de media enorm kabaal over een aanval op een buitenlander die niet heeft plaatsgevonden, maar over de vermoorde man hoor je ze nauwelijks!”

Aan de overkant, tussen de linkse tegendemonstranten, zit een vrouw in een rolstoel. Ook zij wil alleen haar voornaam geven, Ute. Ze is 52, stemt op de Groenen en is naar de demonstratie gekomen met haar dochter, die een vlag draagt met een tekening van een hakenkruis dat in een vuilnisbak valt, en de woorden: Nazis? Nein Danke.
Uitgerekend hier, zegt ook Ute, „heb ik in 1989 gedemonstreerd. Het ergert me enorm dat de rechtse demonstranten nu onze leus van toen gebruiken: ‘Wij zijn het volk’. Ze zijn het volk helemaal niet.”

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>

Wie had dit toch ooit verwacht om dit te zien in Europa en zeker in Duitsland.
Maar ik zag het al paar jaar geleden aankomen.
Iedereen weet mijn standpunt over Merkel, wat heeft die vrouw toch in vredesnaam gedaan.
En Brussel erbij, wat een chaos in Europa.
Kijk eens naar Italia en Spanje nu ook.
En het word alleen maar erger door die vreselijke besluitloosheid van de EU.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5804
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Rellen en racisme na moord in Oost-Duitsland

Bericht door herman50 » 28 aug 2018, 07:27

we gaan -mi- weer terug naar de jaren 40 ... tegenvallende economie ed is voer voor oproerkraaiers en mensen met rare ideen, iets gebeurt en de vlam slaat in de pan,, het is onbegrijpelijk dat ´clubs´als neonazie´s nog mogen bestaan maarja anders gaan ze ondergrond en heb je helemaal geen zicht ....een rare wereld fijne dag alsnog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rellen en racisme na moord in Oost-Duitsland

Bericht door Fenna » 28 aug 2018, 08:44

Ik denk dat het beter zou zijn dat de reguliere media eerlijk bericht over zo'n moord en niets verzwijgt.
Mensen voelen zich bedrogen door de media omdat ze via social media al lang hebben gehoord hoe de vork nu echt in de steel zit.
Waarom niet direkt eerlijk bekennen dat het iemand van buitenlandse komaf is?
Op deze manier raakt men helemaal het vertrouwen kwijt in de reguliere media de "propaganda machine".
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Rellen en racisme na moord in Oost-Duitsland

Bericht door gusteman » 28 aug 2018, 09:13

Fenna schreef:
28 aug 2018, 08:44
Mensen voelen zich bedrogen door de media omdat ze via social media al lang hebben gehoord hoe de vork nu echt in de steel zit.
NRC schreef:
27 aug 2018, 23:34
Al snel circuleerden geruchten in de stad en op sociale media dat de daders mannen waren met „een zuidelijk voorkomen”.
Social media ......... [think]

Laat ik even een anekdote vertellen: recent kregen we de kans om, met enig geluk, een volledige maansverduistering te aanschouwen.
Op het ogenblik van die verduistering stond de maan vrij laag aan het uitspansel dus was het zaak om een uitkijkpunt te vinden waar het zicht niet werd belemmerd.
Mijn echtgenote en ik keken er naar uit en hadden dus de voorafgaande dagen het beste plekje uit de streek gevonden, een straat die loopt aan de zijkant van een heuvel met onbelemmerd zicht op het zuidoosten, de perfecte locatie.
Dus op de avond van de maansverduistering reden wij naar die straat, parkeerden er de wagen netjes in de grasberm en tuurden hoopvol richting zuidoosten ... hoopvol omdat de hemel bewolkt was en wij toch hoopten al was het maar een glimp op te vangen wanneer er een opening in het wolkendek zou komen.
Die hoop bleek vruchteloos te zijn dus na een kwartiertje hielden wij het voor bekeken, onze zoon van 11 moest trouwens naar bed dus besloten wij te vertrekken.
Vreemd genoeg werden wij onmiddellijk achternagezet door een auto die van een oprit vlakbij kwam gereden ... om even later opzij geduwd te worden door twee wagens die vanuit de tegenovergestelde richting kwamen.
Die lui probeerden ons klem te rijden of misschien wel van de weg af te rijden.
Gelukkig heb ik voldoende ervaring uit mijn militaire opleiding om dergelijke manoeuvres te ontwijken zodat we er, na enkele hachelijke minuutjes, met de schrik vanaf kwamen.
Ik zei nog tegen mijn echtgenote: "het wordt erg, we zijn pas vrijdagavond 10 uur en er rijden al heethoofden rond, wat wordt dat dan deze nacht?" Ik dacht namelijk dat het ging om jongelui die het weekend wat al te uitbundig hadden ingezet.
De daarop volgende dinsdagmorgen kregen wij echter een telefoontje van een rechercheur van politie die mij vroeg of ik mij die bewuste avond rond dat bewuste tijdstip met die bewuste wagen in die bewuste straat bevond. Mijn antwoord was bevestigend en ik vertelde die brave borst dat wij op uitkijk stonden voor de maansverduistering.
De man antwoordde dat zij melding hadden gekregen van wat hij omschreef als "alerte buurtbewoners" betreffende een verdacht voertuig op die avond en dat tijdstip.
Mijn echtgenote ging toen op Facebook op zoek naar die alerte buurtbewoners en had hen vrij snel gevonden. Zij waren er ten volste van overtuigd dat zij niks verkeerd hadden gedaan, ook al hadden zij zich gedragen als vigilantes en niet als alerte bewoners.
En dat brengt mij tot het volgende
NRC schreef:
27 aug 2018, 23:34
Een bondsdaglid van de AfD, Markus Frohnmaier, twitterde zondagavond: „Als de staat zijn burgers niet meer kan beschermen, dan gaan de mensen de straat op en beschermen ze zichzelf. Heel eenvoudig! Tegenwoordig is het burgerplicht om de ‘messenmigratie’ die de dood met zich meebrengt te stoppen. Het had je vader, je zoon, je broer kunnen zijn!”
Dit zijn vigilantes, gespuis dat het recht in eigen handen neemt en het niet zo nauw neemt met de waarheid.

Via sociale media hitsen ze elkaar op en zelfs achteraf, nadat hen wordt duidelijk gemaakt dat zij een gegeven foutief hadden geïnterpreteerd, blijven zij vasthouden aan die foutieve interpretatie.

Wij gaan hééél erg gevaarlijke tijden tegemoet indien de verantwoordelijke overheden dergelijk gedrag niet beteugelen.
Veel gevaarlijker dan een occasionele gek die er met een mes op los gaat.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rellen en racisme na moord in Oost-Duitsland

Bericht door Fenna » 28 aug 2018, 09:43

Inderdaad loopt men ook door social media het risico dat het hier net het wilde westen word als iedereen eigen rechter gaat spelen.

Waar ik op duiden wil is dat iedereen al wist dat het om getinte mensen ging, of zoals in het stuk geschreven "mannen met een zuidelijk voorkomen" en dat dit door de media eerst werd verzwegen en later toe gegeven
De politie kon maandag melden dat een Syriër en een Irakees zijn gearresteerd in verband met de steekpartij.
Daardoor raken mensen hun vertrouwen in de media kwijt en veel vertrouwen is er al niet meer in de media door manipulatie .
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rellen en racisme na moord in Oost-Duitsland

Bericht door Tammy » 28 aug 2018, 10:34

We gaan ook hele gevaarlijke tijden tegemoet Gustmeman, ik geef je daar helemaal gelijk in.
Maar je kan je ook gaan afvragen waarom deze vigilantes nu met dit soort demonstraties op pad gaan.
Dat is niet omdat net als jouw verhaal een auto in de ogen van hun verdacht geparkeerd staat.
Lijk mij wel akelig om mee te maken trouwens.

Wat Fenna zegt denk ik ook.
Het krampachtige rare gedoe om de achtergrond niet te vermelden leid tot dit soort speculaties die of waar of niet waar zijn.
Zeg toch gewoon wie het zijn.
Zijn het Syriers ?
Gewoon zeggen.
Zijn het Italianen-Spanjaarden-Portugezen-Chinezen-Irakezen-Somaliers-Eritreers-Engelsen en weet ik veel wie, noem gewoon het beestje bij de naam.
En als blijkt dat het asielzoekers zijn niet zo krampachtig verzwijgen, werkt compleet averechts.
Gewoon benoemen net als dat de dader een Duitser zou zijn.
Welke nationaliteit ook, ophouden met dat correcte gedoe, want het volk begint zich te roeren.

In Italia begint men ook wat men noemt jacht te maken op illegale immigranten, afschuwelijk maar ik ben niet verbaasd.
Spanje word ook langzaam kwaad, logisch als mensen met ongebluste kalk en vlammenwerpers 23 Spaanse politieagenten het ziekenhuis in timmeren en zingend naar de opvang gaan.
Die groep word trouwens uitgezet, werd tijd.

Deze vigilantes zijn gevaarlijk inderdaad maar er is een reden waarom die engers ineens zo in beeld komen.
Dat heet wegkijken Gusteman.
En dit is het trieste resultaat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rellen en racisme na moord in Oost-Duitsland

Bericht door Tammy » 28 aug 2018, 11:54

Duitse politiebond vreest dat burgers recht in eigen hand nemen.

De Oost-Duitse stad Chemnitz was maandag, een dag na de geweldsuitbarsting van nationalistische demonstranten, opnieuw het toneel van geweld. Bij nieuwe confrontaties tussen linkse en rechtse actievoerders vielen zeker zes gewonden.
De politie sluit niet uit dat het aantal gewonden verder oploopt. Hoe de zes eraan toe zijn, is niet bekend. Vier van de gewonden waren deelnemers aan een demonstratie van de nationalistische beweging Pro Chemnitz die volgens de politie door vijftien tot twintig anderen werden aangevallen, schrijft de Sächsische Zeitung.

Duizenden deden mee aan de protesten. Er werd met vuurwerk en andere objecten gegooid. Een politiemacht was op de been om de twee kampen uit elkaar te houden. Deelnemers spraken van een agressieve stemming. Sommigen probeerden de rij agenten te doorbreken, waarop het waterkanon werd ingezet. De politie doet onderzoek naar tien mensen die de Hitlergroet lieten zien. In de loop van de avond dropen de meeste demonstranten af.

‘Laten zien wie het in de stad voor het zeggen heeft’

Aanleiding voor de onrust is de dood van een 35-jarige Duitser tijdens een festival in de stad. Hij werd zaterdagnacht bij een ruzie meermaals gestoken. Twee anderen raakten zwaargewond.
Volgens de Duitse boulevardkrant Bild zou de vechtpartij zijn ontstaan nadat drie Duitsers een vrouw te hulp schoten die werd aangerand. De politie wil die geruchten niet bevestigen. Een 23-jarige Syriër en een 22-jarige Irakees zijn na het voorval gearresteerd.
Nationalistische betogers gingen zondag de straat op als reactie op de dood van de man. Rechtse hooligans wilden ‘laten zien wie het in de stad voor het zeggen heeft’. Zij hadden het gemunt op buitenlanders en bekogelden agenten met flessen en stenen. Drie slachtoffers hebben aangifte gedaan: een Afghaan, een Syriër en een Bulgaar. Volgens televisiezender Deutsche Welle had de politie grote moeite om de menigte in bedwang te houden. Uit de nabijgelegen steden Leipzig en Dresden werd versterking opgeroepen.

AfD heeft hier niets mee te maken’

Politici hebben de protesten scherp veroordeeld. ‘In Duitsland is geen ruimte om het recht in eigen hand te nemen, voor groepen die op straat haat willen verspreiden, voor intolerantie en voor extremisme,’ aldus regeringswoordvoerder Steffen Seibert.
Lees het coververhaal in Elsevier Weekblad van deze week: De Duitsers zijn er klaar mee

Ook de rechts-nationalistische partij AfD distantieerde zich van het geweld. De partij was zondag ook in Chemnitz om te demonstreren, maar de Saksische partijleider Jörg Urban beklemtoonde dat zijn partij ‘niets, maar dan ook helemaal niets te maken had met de aansluitende jachttaferelen in de stad’. AfD-parlementslid Markus Frohnmaier tweette echter eerder die dag: ‘Als de staat de burgers niet meer kan beschermen, gaan de burgers de straat op en beschermen zichzelf. Heel eenvoudig! Vandaag de dag is het een burgerplicht de dodelijke ‘messen-migratie’ te stoppen. Het had je eigen vader, zoon of broer kunnen overkomen.’

Overheid kan burgers niet langer beschermen.

De Duitse nationale politiebond GdP heeft dinsdag alarm geslagen over de situatie in de stad. Voorzitter Oliver Malchow vreest dat ‘burgers het recht in eigen hand nemen en vertrouwen op burgerwachten en zelfredzaamheid’. En daar is de overheid volgens hem medeverantwoordelijk voor, zegt hij in het regionale dagblad Neue Osnabrücker Zeitung.
‘De staat is er om zijn burgers te beschermen met politie en justitie,’ zegt Malchow. ‘Maar als dat de staat, in de ogen van veel burgers, niet lukt, bestaat het risico dat die het recht in eigen hand nemen, dat ze hun vertrouwen stellen in burgerwachten en eigen rechter gaan spelen. Dit is een angstaanjagende trend. Sociale media kunnen veel mensen mobiliseren. Elke dorpse vechtpartij kan op een heksenjacht uitlopen.’ Hij vervolgt: ‘Dit zijn geen helden maar daders.’
Volgens de bond is de overheid grotendeels verantwoordelijk voor de problemen.

Dat de afgelopen jaren het aantal banen bij de politie met 16.000 is verminderd, heeft geleid tot een situatie waarbij hulpdiensten te krap bezet zijn. ‘Voor situaties zoals in Chemnitz zouden altijd enkele honderden collega’s achter de hand moeten zijn. Dat is volkomen onrealistisch.’ Hij noemt de tekorten – onder meer bij de ME – een probleem dat niet snel kan worden opgelost.
Duitsland toneel van confrontaties over asielbeleid
De laatste maanden zijn in verscheidene Duitse steden de spanningen opgelopen, vooral over het asiel- en immigratiebeleid, met demonstraties van rechtse en linkse groeperingen tot gevolg. Vorige week was er in de stad Cottbus, net als Chemnitz in het voormalige Oost-Duitsland, een demonstratie tegen het immigratiebeleid van bondskanselier Angela Merkel.
In juni hield de AfD een herdenkingsbijeenkomst onder de leuze ‘Het is genoeg’, mede naar aanleiding van de moord op het Joodse meisje Susanna Feldmann (14) door de Iraakse asielzoeker Ali Bashar.

BRON.


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rellen en racisme na moord in Oost-Duitsland

Bericht door Tammy » 07 sep 2018, 10:37

En wat zou de echte reden kunnen zijn dat dit bericht ineens in de kranten staat. [think]

>>>>>>>>>>>>>>>>

‘Geen bewijs voor klopjacht op vermeende migranten in Chemnitz’.

Volgens het hoofd van de Duitse veiligheidsdienst BfV is een video waarop te zien is dat mensen met een niet-westers uiterlijk worden belaagd, waarschijnlijk nep.

De vermeende klopjacht op mensen met een niet-westers uiterlijk bij de protesten in het Duitse Chemnitz, heeft nooit plaatsgevonden. Dat stelt het hoofd van de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst BfV Hans-Georg Maaßen in een interview met de Duitse krant Bild. Volgens Maaßen is er geen bewijs gevonden dat rechts-radicalen niet-westers ogende mensen gericht hebben opgejaagd.
Na de protesten circuleerde een video op internet, waarop te zien zou zijn dat extremistische jongeren mensen opjoegen die ze op basis van hun uiterlijk voor mensen met een migratie-achtergrond hielden. Bondskanselier Angela Merkel stelde naar aanleiding van de beelden dat er “klopjachten, samenscholingen en haat op straat” plaats hadden gevonden in Chemnitz.
Volgens het hoofd van de veiligheidsdienst is de video mogelijk niet echt. Maaßen stelt dat er “goede redenen zijn om te denken dat bewust valse informatie wordt verspreid”. Hiermee zou iemand de aandacht af willen leiden van de moord op de 35-jarige Duitser, waarvan een Irakees en een Syriër verdacht worden. Zijn dood was de aanleiding voor de protesten.

‘Maaßen zaait verwarring’

Niet iedereen kan zich vinden in de uitspraken van Maaßen. Thomas Oppermann, vicepresident van de Bondsdag, zegt dat Maaßen “verwarring zaait”. Volgens hem bagatelliseert het hoofd van de veiligheidsdienst de onrust in Chemnitz.
“We zagen foto’s, we hoorden getuigen spreken, we zagen mensen openlijk de Hitlergroet brengen op de Duitse straten. Dit zijn dingen die we niet kunnen accepteren, de staat moet zich daartegen verzetten.”
Sinds de dodelijke steekpartij is het onrust in Chemnitz. Duizenden extreemrechtse Duitsers demonstreerden tegen immigratie, hierbij waren ook honderden hooligans en neonazi’s aanwezig. In reactie op de protesten gingen ook duizenden linkse demonstranten de straat op om te protesteren tegen xenofobie.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rellen en racisme na moord in Oost-Duitsland

Bericht door Tammy » 07 sep 2018, 10:41

Volgens het hoofd van de veiligheidsdienst is de video mogelijk niet echt. Maaßen stelt dat er “goede redenen zijn om te denken dat bewust valse informatie wordt verspreid”. Hiermee zou iemand de aandacht af willen leiden van de moord op de 35-jarige Duitser, waarvan een Irakees en een Syriër verdacht worden. Zijn dood was de aanleiding voor de protesten.

Hee fake news ook in Duitsland ?
Of toch niet ?
Verwarrend allemaal. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie