VVD vreest spanningen door onderzoek slavernijverleden

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

VVD vreest spanningen door onderzoek slavernijverleden

Bericht door Tammy » 30 aug 2018, 08:23

Misschien een idee om eens de blik naar de toekomst te gaan richten?
Of is dat een domme vraag ?
Er komt een slavernij museum in Nederland en dat moet ook.
Maar wanneer gaan we met zijn allen voorruit blikken ?
Is dat ook niet nodig ?


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding


VVD vreest spanningen door onderzoek slavernijverleden.

Als eerste grote stad laat Rotterdam het eigen ‘koloniale en slavernijverleden’ onderzoeken. En je kon erop wachten: er is politiek gedoe over.
Een meerderheid van de gemeenteraad vroeg vorig jaar november om zo’n onderzoek. Dit op initiatief van een PvdA-raadslid met Surinaamse roots, Peggy Wijntuin. Tegen stemden destijds Leefbaar Rotterdam en VVD. Voor waren PvdA, SP, D66, GroenLinks, NIDA en Partij voor de Dieren.

Hartekreet en kritische vragen.

De liberalen van de VVD zitten nu met drie van deze linkse partijen – PvdA, D66 en GroenLinks – in één politiek ingewikkelde coalitie. Maar dat heeft het VVD-raadslid Tim Versnel niet belet om de kwestie op scherp te zetten. In een brief aan het college van B en W – eigenlijk meer één lange hartekreet – stelt hij een reeks kritische vragen over de praktische uitwerking van de aangenomen motie.

Via Trouw lekte dit weekeinde namelijk uit dat het stadsbestuur het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV) in Leiden opdracht heeft gegeven voor twee onderzoeken. Volgens KITLV-directeur Gert Oostindie, ook gerenommeerd hoogleraar koloniale en postkoloniale geschiedenis, zal één van die rapporten gaan over het Rotterdamse slavernijverleden. Het andere over heden en verleden van koloniaal Rotterdam.

‘Behoefte aan scheiding van feit en fictie’

De ambitie is om de twee onderzoeken, die eind 2020 moeten verschijnen, wetenschappelijk te laten zijn. Juist een multi-etnische stad als Rotterdam heeft behoefte aan ‘scheiding van feit en fictie’ over het koloniale en slavernijverleden, zegt Oostindie in Trouw.
VVD’er Versnel vertrouwt het echter niet. Het is namelijk ook de bedoeling dat onderzoekers Rotterdam intrekken om over dat slavernijverleden te gaan praten met ‘actieve Rotterdammers’, wat dat ook mogen zijn. Versnel vreest dat dit in plaats van wetenschappelijke feiten vooral subjectieve praatjes zal opleveren. Toch weer fictie in plaats van feiten dus.

Na Witte de With Piet Hein?

Ook wil Versnel de garantie van het college dat het geen voorstellen zal doen tot het wijzigen van straatnamen of instellingen. Deze bezorgdheid is mede ingegeven door de ophef, vorig jaar, over de naam van de Rotterdamse kunstinstelling Witte de With – de volgens activistische kunstenaars ‘foute vlootvoogd’.
Een voor de hand liggend nieuw doelwit van activisten in Rotterdam is zeevaarder/piraat en nationale held Piet Hein. Hein werd geboren in Delfshaven (dat tegenwoordig bij Rotterdam hoort), heeft in die stad een standbeeld en een plein. Hein heeft zelf nog enige jaren onvrijwillig roeiend doorgebracht als slaaf op een Spaans galei. Maar hij was ook commandant van de West-Indische Compagnie, en dat zal bij hedendaagse anti-slavernij-activisten wel zwaarder wegen.

Bang voor groeiende inter-etnische spanningen.

De Rotterdamse VVD is nu bang dat onder het mom van wetenschappelijk (zelf)onderzoek Rotterdam vooral het Paard van Troje van de identity politics binnenhaalt, met als gevolg alleen maar meer spanningen tussen de diverse etnische groepen in de stad.’Waar is men op uit?’ vraagt Versnel zich retorisch af.

Helemaal ongegrond is die achterdocht niet. De motie van 2017 had weliswaar de mond vol van ‘inclusiviteit’, ‘saamhorigheid’ en ‘inclusief geschiedenisonderwijs’, maar koppelt in één adem ook hedendaags ‘anti-zwart-racisme’ aan het slavernijverleden.
Huidig coalitiegenoot D66 pleitte bovendien begin dit jaar nog voor ‘minder witte mannen’ op Rotterdamse straatnaambordjes. De vragen van Versnel liggen nu op het bordje van wethouder Said Kasmi van Onderwijs – en ook van D66. Dat gaan boeiende debatten worden, binnen de Rotterdamse coalitie.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: VVD vreest spanningen door onderzoek slavernijverleden

Bericht door Fenna » 30 aug 2018, 08:59

Als zo'n onderzoek maar objectief vind ik het geen slecht idee.
Al zou het alleen maar zijn om eens en voor altijd duidelijkheid te scheppen en het dan laten rusten en vooruit kijken.
Ik denk dat de witmens bashers dan wel eens lelijk op hun neus kunnen kijken.
Het verhaal van de slavernij word door deze groep eenzijdig belicht en opgeblazen om vooral hun gelijk te halen.
Ik ook benieuwd hoe hun reactie zal zijn als bewezen word dat zwarte stammen, gevangen genomen andere zwarte stammen uitleverden aan de blanken voor handel.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: VVD vreest spanningen door onderzoek slavernijverleden

Bericht door Tammy » 30 aug 2018, 09:13

En aan die objectiviteit heb ik een beetje mijn twijfels inderdaad Fenna.
Als men het totaalplaatje mee neemt heb ik er ook geen moeite mee maar dat moet ik nog zien.
Het verleden mag men nooit verloochenen maar dan wel alles benoemen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: VVD vreest spanningen door onderzoek slavernijverleden

Bericht door Fenna » 30 aug 2018, 09:26

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: VVD vreest spanningen door onderzoek slavernijverleden

Bericht door herman50 » 30 aug 2018, 09:57

als ras Rotterdammer word ik ziek van al dat gez... , oke er zijn mischien ooit dingen gebeurd ,,,in het verleden,,, die niet koser zijn .. maar we leven NU , kijk eens of alle nu lekker loopt en laat het verleden met rust, ben vaak langs al die genoemde stoute straten bustes beelden huizen en weet ik veel gelopen nou en.. las laatst dat die of dat onderzoek effe 2miljoen gaat koste tuurlijk ze hebben geld genoeg........... nodig ,,, vraag me wel es af hoeveel Rotterdams ´bloed´ zit er in deze raad .... zie het al dat al die straten lanen en gebouwen een andere naam krijgen ,maar wedden is er welweer een ander cluppie wat gaat ze... he fijne dag nog

Afbeelding [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: VVD vreest spanningen door onderzoek slavernijverleden

Bericht door Tammy » 30 aug 2018, 10:25

Jij kent jouw stad natuurlijk het beste Herman50 en ook de straatnamen natuurlijk.
Ik ken Rotterdam niet zoals jij maar ik snap wat je bedoelt.
Er is genoeg werk aan de winkel in het heden lijkt mij.
Nou is het verleden kennen goed maar zoals Fenna al zei niet de eenzijdige versie.
Het onderzoek moet nog plaats vinden en dan hopelijk het totaalbeeld.
Maar dan naar de toekomst kijken, want ik denk dat dat heel belangrijk is.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: VVD vreest spanningen door onderzoek slavernijverleden

Bericht door taigitu » 30 aug 2018, 12:53

Ik vind het een goed idee om een museum op te zetten betreffende het slavernijverleden ban Nederland.
Dat zal zeker een hoop rumoer geven en dat vind ik ook logisch. Er wordt nu ruimte en aandacht
gegeven aan iets wat voor de Hollandse blanke mens liever niet over gesproken wordt.
Het is nooit een serieus onderwerp geweest in de geschiedenisboeken.
Daarom is het ook niet verwerkt in de loop van de jaren/eeuwen.
En ik hoop dat ook er plek is voor de hedendaagse slavernij waarin iemand elk recht
over zijn eigen leven inleverde. Want slavernij is tijdloos ook in de hedendaagse maatschappij.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: VVD vreest spanningen door onderzoek slavernijverleden

Bericht door Fenna » 30 aug 2018, 13:23

@ taigitu.
"Want slavernij is tijdloos ook in de hedendaagse maatschappij." ;P!
Maar de slavernij had vele kleuren, ze was niet alleen zwart zoals types als Sylvana Simons en consorten ons graag doen geloven.
Het zou goed zijn als de hele geschiedenis verteld word, dat zou duidelijkheid scheppen mits er objectief verslag word gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie