VVD in verlegenheid door gevallen Kamerlid Han ten Broeke

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

VVD in verlegenheid door gevallen Kamerlid Han ten Broeke

Bericht door taigitu » 31 aug 2018, 09:44

VVD in verlegenheid door gevallen Kamerlid Han ten Broeke

30-8-2018

De verlegenheid is groot bij regeringspartij VVD nu het prominente Kamerlid Han ten Broeke is opgestapt wegens een ‘ongelijkwaardige relatie’
met een medewerkster. De partijtop stond toe dat hij vijf jaar geleden aanbleef terwijl hij door de vrouw was beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Afbeelding



Fractievoorzitter Klaas Dijkhoff oordeelt dat Ten Broeke (49) onder zijn bewind wel degelijk had moeten opstappen.
‘Ik vind dat Kamerleden geen relaties horen te hebben met medewerksters. Als je toevallig de liefde van je leven vindt in een medewerker,
moet je die liefde voortzetten, maar niet als Kamerlid.’ Hij noemt de affaire ‘fout’ en ‘fnuikend voor het beeld van de VVD’.

De toenmalige leiding bij de VVD dacht daar anders over. Halbe Zijlstra hoorde eind 2013 als fractievoorzitter de klacht van de vrouw aan,
regelde dat ze een advocaat kreeg en adviseerde haar direct om aangifte te doen bij de politie. Maar dat wilde ze niet.
Ten Broeke ontkende de aantijging ondertussen ‘met kracht’ tegenover Zijlstra. Hij vond dat er sprake was geweest van
een relatie met wederzijdse instemming. Zijlstra adviseerde hem daarom om aangifte te doen wegens smaad,
stelt Ten Broeke donderdag in een verklaring.

Beide partijen deden uiteindelijk geen aangifte. Wel stelden zij vijf jaar geleden samen met hun advocaten een juridisch document
op waarin ze besloten ‘to agree to disagree’ en verder te zwijgen over de beschuldiging. Zijlstra vond die uitkomst niet bevredigend
en drong bij beide partijen nogmaals aan op aangifte. Het tweetal weigerde wederom, waarmee de positie van Ten Broeke op dat moment was gered.

Wist Rutte er vanaf?
Een integriteitscommissie van de VVD oordeelde achteraf dat de fractietop onder leiding van Zijlstra juist heeft gehandeld en kennelijk
ook dat Ten Broeke kon aanblijven. Na de affaire is Ten Broeke onder meer nog campagneleider geworden bij de Europese Verkiezingen.
Zijn naam zong veelvuldig rond voor een ministerspost.

Dijkhoff vindt – ondanks zijn persoonlijke bezwaren – dat de ‘toenmalige leiding zorgvuldig heeft gehandeld’.
Na zijn aantreden als fractievoorzitter heeft hij Ten Broeke wel te verstaan gegeven dat hij een nieuwe, soortgelijke misdraging niet zou accepteren.

Onduidelijk is of premier Rutte op de hoogte is geweest van de beschuldiging aan het adres van Ten Broeke en de beslissing om hem
vijf jaar geleden te laten aanblijven als Kamerlid. De VVD-fractiewoordvoerder zwijgt daarover.

De selectiecommissie die de de VVD-kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 heeft samengesteld,
was volgens een woordvoerder van het VVD-partijkantoor in ieder geval niet op de hoogte van de affaire.
De commissie zette Ten Broeke vorig jaar maart hoog op de lijst, op nummer 9.

Vrouw bestrijdt lezing
De beschuldiging had zeker de interesse gehad van de selectieleden. Zijlstra vond de aantijging in 2013 kennelijk zo ernstig dat hij
de vrouw direct voorstelde om naar de politie te gaan. Op de vraag wat er dan precies was voorgevallen laat Zijlstra nu weten dat hij dat
die vraag niet kan beantwoorden, omdat de vrouw de beschuldiging niet hard heeft willen maken.

De vrouw – die anoniem wil blijven – wil zelf geen verdere toelichting geven op het voorval. ‘Hoewel ik door berichtgeving in de media
geconfronteerd word met een lezing door Han ten Broeke die haaks staat op mijn lezing van gebeurtenissen destijds, kies ik ervoor om
hier niet inhoudelijk op te reageren’, zegt de vrouw in een verklaring op de website van haar huidige werkgever EenVandaag.
‘Na een intens proces van gesprekken (…) heb ik besloten om geen aangifte te doen. Over de reden daarvan kan en wens ik
geen uitspraken te doen. Ik beschouw de zaak, toen en nu, als afgedaan.’

Buiten haar wil om is de zaak nu toch weer opgeborreld. Zowel de vrouw als Ten Broeke heeft het voorval niet zelf naar media gelekt.
HP/De Tijd kreeg over de zaak te horen toen het rond belde over een betaalde reis van Ten Broeke, waarover discussie bestaat of hij
die had moeten melden bij de Tweede Kamer. Ten Broeke besloot donderdag zijn Kamerlidmaatschap neer te leggen nadat het tijdschrift
hem met de affaire, die door Zijlstra was bevestigd, confronteerde.

Het VVD-Kamerlid heeft vervolgens ‘goed nagedacht over de onbeheersbare gevolgen van deze publicatie’. Dat wil hij ‘familie, vrienden, mijzelf,
maar zeker ook mijn fractiegenoten en partij, niet aandoen. In dit vak leef je in een glazen huis en mag je integriteit geen onderwerp
van discussie worden. Hoewel ik mijzelf en anderen recht in de ogen kan aankijken, heb ik toch besloten mijn Kamerlidmaatschap neer te leggen’.

‘Het was niet ok’
Voor het VVD-Kamerlid moet de kwestie vijf jaar lang als een zwaard van Damocles boven zijn hoofd hebben gehangen.
Het was ‘een ongelijkwaardige relatie’, erkent hij nu. ‘Niet in de zin van macht of gezag, maar wel gezien het feit dat ik Kamerlid was en
zij een medewerkster van midden twintig. Als ik daar nu op terugkijk, had ik mijzelf dat nooit mogen toestaan.
Het was niet ok, had niet mogen gebeuren en zal nooit meer gebeuren.’

Met zijn vertrek verliest de VVD een van haar meest ervaren en gerenommeerde Kamerleden. Ten Broeke is al twaalf jaar buitenlandwoordvoerder
van de VVD en was tevens voorzitter van de vaste Kamercommissie voor Defensie. Zelfs zijn ideologische tegenstanders – zoals SP'er Harry van Bommel
– hebben zijn vakkennis vaak publiekelijk geroemd.

Tussen januari 2012 en juli 2013 speelde hij een hoofdrol in een poging het vastgelopen vredesoverleg tussen Israël en de Palestijnen op gang te brengen.
In de zomer van 2014 beleefde hij zijn tweede carrièrehoogtepunt: na het uitbreken van de oorlogen in Syrië en Gaza en het neerhalen van
vlucht MH17 reisde hij stad en land af om in scherpe oneliners het liberale buitenlandbeleid te verdedigen.

Dat ging hem zo goed af dat hij vaak genoemd werd als de volgende minister van Buitenlandse Zaken. Na het aftreden van Halbe Zijlstra in februari dit jaar
zong zijn naam weer rond. Geruchten over een ongewilde affaire deden toen al de ronde. Ten Broeke trok zich vooraf terug als kandidaat omdat hij
naar eigen zeggen medische problemen had.

Tijdens de formatie van het huidige kabinet werd de naam van Han ten Broeke vaak genoemd in verband met een ministerschap.
Daarom schreef de Volkskrant toen dit profiel. Lees het hier terug.(zie link)

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf070109/
Afbeelding
Het is weer zover...... Weer een VVD'er die buiten de boot valt vanwege gedrag dat als een no-no staat genoteerd
staat in de handleiding voor bewindsmannen. Je mag geen relatie hebben met het (lagere?) personeel.
Het zal zijn redenen hebben...... Maar als je dat contract aangaat moet je de regels respecteren.
Vreemd is alleen dat 'men' ervan wist en daar niet op heeft geacteerd....? Foei Zijlstra, Rutte(?) en andere 'weter's'?

Het Parool verwoord het iets duidelijker?


Het VVD-mantra: zolang er geen ophef is, is er geen probleem......

De affaire rond VVD'er Han ten Broeke lijkt te wijzen op een patroon binnen de partij.
De VVD verhult affaires tot de liberalen er écht niet meer mee weg kunnen komen.
Fractieleider Klaas Dijkhoff stond donderdagmiddag kordaat de media te woord.
"Als ik destijds fractievoorzitter was geweest, had Han ten Broeke niet verder gekund."

Punt is wel dat Dijkhoff al van de affaire wist toen hij oktober vorig jaar begon als fractievoorzitter.
Zijlstra had het hem verteld, maar Dijkhoff liet het erbij toen het VVD-hoofdbestuur Ten Broeke op een hoge plek (9) zette.
Hooguit liet hij weten dat hij 'een nieuwe, soortgelijke misdraging niet zou accepteren'.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: VVD in verlegenheid door gevallen Kamerlid Han ten Broeke

Bericht door gusteman » 31 aug 2018, 12:33

Vreemd hoe gevolgtrekkingen worden gemaakt op basis van niets.
taigitu schreef:
31 aug 2018, 09:44
Het is weer zover...... Weer een VVD'er die buiten de boot valt vanwege gedrag dat als een no-no staat genoteerd
staat in de handleiding voor bewindsmannen. Je mag geen relatie hebben met het (lagere?) personeel.
Het zal zijn redenen hebben...... Maar als je dat contract aangaat moet je de regels respecteren.
Vreemd is alleen dat 'men' ervan wist en daar niet op heeft geacteerd....? Foei Zijlstra, Rutte(?) en andere 'weter's'?
Er hoefde nergens op "geacteerd" te worden ..... wat hiermee dan ook mag bedoeld worden.

Er is ook nergens sprake van één of andere "regel" of "afspraak" die zou terug te vinden zijn in één of andere "handleiding".

Waar ging het dan wèl over?

De relatie had een smet kunnen werpen op het blazoen van de partij en dàt moest bij voorkeur vermeden worden.
Daarom kregen beide partijen de raad een zaak aanhangig te maken zodat op^die manier de partij zelf buiten schot kon blijven.
Beide partijen hebben verkozen een onderlinge overeenkomst te sluiten en de verhouding als beëindigd waar te merken.

Case closed.

Tot nu dus, waar het voor collega's van de man blijkbaar winst oplevert om hem in een slecht daglicht te plaatsen.
Een interne afrekening dus.

En dat gebeurt in alle politieke partijen ..... maar om daarom met een beschuldigend vingertje te gaan wijzen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: VVD in verlegenheid door gevallen Kamerlid Han ten Broeke

Bericht door taigitu » 31 aug 2018, 13:32

gusteman schreef:
31 aug 2018, 12:33
Vreemd hoe gevolgtrekkingen worden gemaakt op basis van niets.

Er hoefde nergens op "geacteerd" te worden ..... wat hiermee dan ook mag bedoeld worden.

Er is ook nergens sprake van één of andere "regel" of "afspraak" die zou terug te vinden zijn in één of andere "handleiding".
Misschien maakt dit het iets duidelijker....? De regel bestaat wel degelijk.
De reactie van Han ten Broeke op artikel in het blad HP/De Tijd waardoor deze aftreding in werking trad..
Lees het hele artikel via de link.

Afbeelding

Kamerlid Han ten Broeke treedt af om ‘ongelijkwaardige’ relatie met medewerkster
VVD’er erkent ‘grensoverschrijdend’ gedrag en aanvaardt consequenties

30 augustus 2018

De VVD liet tevens een integriteitsonderzoek uitvoeren naar de rol van beiden en het handelen van de fractieleiding in deze kwestie,
maar gaf hieraan geen ruchtbaarheid. Ook de uitkomsten van het onderzoek bleven geheim.

Halbe Zijlstra bevestigt wel dat naar aanleiding van dit voorval (2013)de schriftelijke gedragsregels die gelden voor VVD-Kamerleden
in relatie tot medewerkers werden aangepast en dat sindsdien geldt dat relaties op de werkvloer bij de VVD niet zijn toegestaan.


https://www.hpdetijd.nl/2018-08-30/han- ... -aftreden/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: VVD in verlegenheid door gevallen Kamerlid Han ten Broeke

Bericht door taigitu » 31 aug 2018, 13:43

gusteman schreef:
31 aug 2018, 12:33

Er hoefde nergens op "geacteerd" te worden ..... wat hiermee dan ook mag bedoeld worden.

Acteren synoniemen

Handelen - handeling - wet - daad - werken - doen- acte - bedrijf - dissertatie - proefschrift -
verhandeling - ageren - bezig - zijn- handelend optreden - opvoeren - spelen - toneelspelen -
voorwenden - zich gedragen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: VVD in verlegenheid door gevallen Kamerlid Han ten Broeke

Bericht door gusteman » 03 sep 2018, 10:01

Bedankt voor de moeite, beste taigitu, maar dat heeft niet echt iets veranderd aan mijn opmerkingen.

In je verduidelijking over "geacteerd" vind ik diverse synoniemen, waarvan jij er drie hebt uitgelicht om duidelijk te maken wat je bedoelde. Maar dat had je niet gedaan in je originele post, waardoor mijn opmerking nog altijd terecht is.

In je verwijzing naar de "regels in een overeenkomst" wijs je er op dat dergelijke regels werden ingevoerd NADAT de misstap was gebeurd. Waardoor mijn opmerking nog steeds terecht blijft: vreemde conclusies op basis van niets.

Ongeacht de hedendaagse mogelijkheden om bliksemsnel informatie te vergaren blijft het nog steeds zo dat het onzinnig/onverantwoord is om een gebeurtenis te beoordelen aan de hand van informatie welke ten tijde van de gebeurtenis (nog) niet beschikbaar was. Want zo belaad je mensen met fouten die zij niet eens konden gemaakt hebben.
Dan kan je net zo goed stellen dat Hannibal de conventies van Genève niet heeft gerespecteerd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: VVD in verlegenheid door gevallen Kamerlid Han ten Broeke

Bericht door univers » 03 sep 2018, 10:37

Dan kan je net zo goed stellen dat Hannibal de conventies van Genève niet heeft gerespecteerd.
Dat heeft hij ook niet. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: VVD in verlegenheid door gevallen Kamerlid Han ten Broeke

Bericht door taigitu » 03 sep 2018, 10:58

gusteman schreef:
03 sep 2018, 10:01
Bedankt voor de moeite, beste taigitu, maar dat heeft niet echt iets veranderd aan mijn opmerkingen.

In je verduidelijking over "geacteerd" vind ik diverse synoniemen, waarvan jij er drie hebt uitgelicht om duidelijk te maken wat je bedoelde. Maar dat had je niet gedaan in je originele post, waardoor mijn opmerking nog altijd terecht is.
Het is een gewoon woord, misschien wat minder gangbaar....? Aangezien jij je zo op taal richt, en vooral eventuele fouten van anderen corrigeert, verwachtte ik dat
dit woord je niet onbekend was. Had ik dat geweten dat dit woord je onbekend was.....?
Maar als je vind dat jouw op(aan)merking nog steeds terecht is...... dan kan je van mij gewoon gelijk krijgen, wat iets anders is dan gelijk hebben.
Lees het ook in het Vlaamse woordenboek: http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/acteren
gusteman schreef:
03 sep 2018, 10:01
In je verwijzing naar de "regels in een overeenkomst" wijs je er op dat dergelijke regels werden ingevoerd NADAT de misstap was gebeurd. Waardoor mijn opmerking nog steeds terecht blijft: vreemde conclusies op basis van niets.

Ongeacht de hedendaagse mogelijkheden om bliksemsnel informatie te vergaren blijft het nog steeds zo dat het onzinnig/onverantwoord is om een gebeurtenis te beoordelen aan de hand van informatie welke ten tijde van de gebeurtenis (nog) niet beschikbaar was. Want zo belaad je mensen met fouten die zij niet eens konden gemaakt hebben.
Dan kan je net zo goed stellen dat Hannibal de conventies van Genève niet heeft gerespecteerd.
Je kan me blijven corrigeren Gusteman, maar ook in deze waren er al regels die de VVD aan zijn leden oplegde hoe zich te gedragen.
Zijlstra vond de situatie zelfs zo ernstig dat hij op aangifte aandrong. Ondanks dat het de VVD flink wat schade zou hebben berokkend.
Omdat deze situatie tussen Ten Broeke en de medewerkster veel meer was dan 'een arm om de schouder' en ze geen aangifte
wilde doen, ontstond er dus een AANPASSING van de al bestaande gedragsregels.

Halbe Zijlstra bevestigt wel dat naar aanleiding van dit voorval (2013), de schriftelijke gedragsregels die gelden voor VVD-Kamerleden
in relatie tot medewerkers werden aangepast en dat sindsdien
geldt dat relaties op de werkvloer bij de VVD niet zijn toegestaan.


gusteman schreef:
03 sep 2018, 10:01
Dan kan je net zo goed stellen dat Hannibal de conventies van Genève niet heeft gerespecteerd.
Afbeelding

Hannibal Lector.
Bedoel je deze....?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie